Sökmotorkonsult.se

Sluta aldrig att optimera dina målsidor

Evighet

Det är lätt att luta sig tillbaka och vara nöjd när man optimerat sin sajt och rankar bra med sina målsidor. Men du kan alltid förbättra dina målsidor och se till att de driver mer trafik på fler fraser samt hitta nya ord som du kan skapa nya målsidor för. I detta inlägg går jag igenom hur du med hjälp av Google Search Console enkelt kan fortsätta att optimera din sajt.

1. Logga in i Google Search Console

Sökfrågor

Logga in på Google Search Console (GSC) och gå till Söktrafik –> Sökanalys. Förinställt är att du kan se vilka sökord som drivit organisk trafik från Google till din sajt och hur många klick de fått.

 

2. Visa målsidor

Välj sidorVälj att visa Sidor och att få se alla parametrar: Klick, Visningar, CTR och Position.

 

3. Klicka in på en målsida

pilKlicka in på den sida som du vill optimera genom att klicka på pilen till höger.

 

4. Visa sökfrågor

Välj frågor

Välj därefter åter att få se Frågor. Då kommer du bara att få se sökorden för just den sidan.

 

5. Sortera på visningar

Sortera på visningar

I tabellen kan du sortera respektive kolumn, förinställt är att sortera på Klick. Välj att sortera på Visningar istället.

 

6. Optimera

Nu kan du se vilka sökord som har stor trafikpotential och som du kan optimera för. Tänk dock på att inte optimera för ord som du redan gör på andra målsidor. Leta efter:

  • Prefix och suffix kring ditt huvudsökord för målsidan som du kan skriva till i din title.
  • Synonymer eller fraser som du kan komplettera ditt innehåll med.
  • Nya sökord som du kan bryta ut och skapa en ny målsida för.

Till exempel om du har en målsida för sökorden ”cykel” och ”cyklar”. I GSC så ser du att du får många visningar på ”billiga cyklar” och väljer därför att lägga till ordet ”billiga” i title och innehållet på den sidan. Du ser också att du får många visningar på sökordet ”damcykel” men väljer då att skapa en ny målsida som är optimerad för det sökordet och relaterade sökfraser.

 

7. Exportera data

Knappen hämta för att exportera

Du vill såklart kunna följa upp vad dina förändringar ger för resultat. I GSC kan du tyvärr bara se data tre månader tillbaka så jag rekommenderar att du gör en export för att kunna gå tillbaka och följa upp. Du gör det genom att klicka på knappen hämta under tabellen.

Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

En kommentar

  1. […] Google Search ConsoleOm du har du kopplat Google Search Console till din sajt, har du även här tillgång till en hel del värdefull söktermsdata. Under fliken ”Sökanalys” kan du analysera söktermer baserat på söktermsstatistik 3 månader tillbaka i tiden. Filtrera gärna på visningar, position och CTR. Visar någon sökterm på stor sökvolym samtidigt som söktermen har låg CTR går det troligtvis att förbättra på något sätt. En potentiell förändring kan vara att ändra titeln på sidan som rankar för att på så vis optimera sidan efter den specifika söktermen. Läs mer om hur du kan optimera dina landningssidor i vårt inlägg om grundläggande optimering av landningssidor. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?