Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sluta aldrig att optimera dina målsidor

Evighet

Det är lätt att luta sig tillbaka och vara nöjd när man optimerat sin sajt och rankar bra med sina målsidor. Men du kan alltid förbättra dina målsidor och se till att de driver mer trafik på fler fraser samt hitta nya ord som du kan skapa nya målsidor för. I detta inlägg går jag igenom hur du med hjälp av Google Search Console enkelt kan fortsätta att optimera din sajt.

1. Logga in i Google Search Console

Sökfrågor

Logga in på Google Search Console (GSC) och gå till Söktrafik –> Sökanalys. Förinställt är att du kan se vilka sökord som drivit organisk trafik från Google till din sajt och hur många klick de fått.

 

2. Visa målsidor

Välj sidorVälj att visa Sidor och att få se alla parametrar: Klick, Visningar, CTR och Position.

 

3. Klicka in på en målsida

pilKlicka in på den sida som du vill optimera genom att klicka på pilen till höger.

 

4. Visa sökfrågor

Välj frågor

Välj därefter åter att få se Frågor. Då kommer du bara att få se sökorden för just den sidan.

 

5. Sortera på visningar

Sortera på visningar

I tabellen kan du sortera respektive kolumn, förinställt är att sortera på Klick. Välj att sortera på Visningar istället.

 

6. Optimera

Nu kan du se vilka sökord som har stor trafikpotential och som du kan optimera för. Tänk dock på att inte optimera för ord som du redan gör på andra målsidor. Leta efter:

  • Prefix och suffix kring ditt huvudsökord för målsidan som du kan skriva till i din title.
  • Synonymer eller fraser som du kan komplettera ditt innehåll med.
  • Nya sökord som du kan bryta ut och skapa en ny målsida för.

Till exempel om du har en målsida för sökorden ”cykel” och ”cyklar”. I GSC så ser du att du får många visningar på ”billiga cyklar” och väljer därför att lägga till ordet ”billiga” i title och innehållet på den sidan. Du ser också att du får många visningar på sökordet ”damcykel” men väljer då att skapa en ny målsida som är optimerad för det sökordet och relaterade sökfraser.

 

7. Exportera data

Knappen hämta för att exportera

Du vill såklart kunna följa upp vad dina förändringar ger för resultat. I GSC kan du tyvärr bara se data tre månader tillbaka så jag rekommenderar att du gör en export för att kunna gå tillbaka och följa upp. Du gör det genom att klicka på knappen hämta under tabellen.

Lycka till!

En kommentar

  1. […] Google Search ConsoleOm du har du kopplat Google Search Console till din sajt, har du även här tillgång till en hel del värdefull söktermsdata. Under fliken ”Sökanalys” kan du analysera söktermer baserat på söktermsstatistik 3 månader tillbaka i tiden. Filtrera gärna på visningar, position och CTR. Visar någon sökterm på stor sökvolym samtidigt som söktermen har låg CTR går det troligtvis att förbättra på något sätt. En potentiell förändring kan vara att ändra titeln på sidan som rankar för att på så vis optimera sidan efter den specifika söktermen. Läs mer om hur du kan optimera dina landningssidor i vårt inlägg om grundläggande optimering av landningssidor. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner