Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sluta aldrig att optimera dina målsidor

Evighet

Det är lätt att luta sig tillbaka och vara nöjd när man optimerat sin sajt och rankar bra med sina målsidor. Men du kan alltid förbättra dina målsidor och se till att de driver mer trafik på fler fraser samt hitta nya ord som du kan skapa nya målsidor för. I detta inlägg går jag igenom hur du med hjälp av Google Search Console enkelt kan fortsätta att optimera din sajt.

1. Logga in i Google Search Console

Sökfrågor

Logga in på Google Search Console (GSC) och gå till Söktrafik –> Sökanalys. Förinställt är att du kan se vilka sökord som drivit organisk trafik från Google till din sajt och hur många klick de fått.

 

2. Visa målsidor

Välj sidorVälj att visa Sidor och att få se alla parametrar: Klick, Visningar, CTR och Position.

 

3. Klicka in på en målsida

pilKlicka in på den sida som du vill optimera genom att klicka på pilen till höger.

 

4. Visa sökfrågor

Välj frågor

Välj därefter åter att få se Frågor. Då kommer du bara att få se sökorden för just den sidan.

 

5. Sortera på visningar

Sortera på visningar

I tabellen kan du sortera respektive kolumn, förinställt är att sortera på Klick. Välj att sortera på Visningar istället.

 

6. Optimera

Nu kan du se vilka sökord som har stor trafikpotential och som du kan optimera för. Tänk dock på att inte optimera för ord som du redan gör på andra målsidor. Leta efter:

  • Prefix och suffix kring ditt huvudsökord för målsidan som du kan skriva till i din title.
  • Synonymer eller fraser som du kan komplettera ditt innehåll med.
  • Nya sökord som du kan bryta ut och skapa en ny målsida för.

Till exempel om du har en målsida för sökorden ”cykel” och ”cyklar”. I GSC så ser du att du får många visningar på ”billiga cyklar” och väljer därför att lägga till ordet ”billiga” i title och innehållet på den sidan. Du ser också att du får många visningar på sökordet ”damcykel” men väljer då att skapa en ny målsida som är optimerad för det sökordet och relaterade sökfraser.

 

7. Exportera data

Knappen hämta för att exportera

Du vill såklart kunna följa upp vad dina förändringar ger för resultat. I GSC kan du tyvärr bara se data tre månader tillbaka så jag rekommenderar att du gör en export för att kunna gå tillbaka och följa upp. Du gör det genom att klicka på knappen hämta under tabellen.

Lycka till!

En kommentar

  1. […] Google Search ConsoleOm du har du kopplat Google Search Console till din sajt, har du även här tillgång till en hel del värdefull söktermsdata. Under fliken ”Sökanalys” kan du analysera söktermer baserat på söktermsstatistik 3 månader tillbaka i tiden. Filtrera gärna på visningar, position och CTR. Visar någon sökterm på stor sökvolym samtidigt som söktermen har låg CTR går det troligtvis att förbättra på något sätt. En potentiell förändring kan vara att ändra titeln på sidan som rankar för att på så vis optimera sidan efter den specifika söktermen. Läs mer om hur du kan optimera dina landningssidor i vårt inlägg om grundläggande optimering av landningssidor. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner