Så optimerar du för Black week och andra kampanjer på bästa sätt

Black Week är officiellt igång och för de företag som har gjort sin SEO rätt kommer veckan innebära ett enormt uppsving i gratis och köpstark trafik från Google. I den här bloggposten går vi igenom vad som är viktigt att tänka på när du sökmotoroptimerar för Black Friday och andra kända kampanjdagar som sker under året.

Det finns en stor medvetenhet hos konsumenter om de olika reor och kampanjer som inträffar årligen. Dessa shoppingdagar bevakas och debatteras dessutom flitigt i medierna ur olika perspektiv. Som en följd av detta har det skapats många intressanta sökbeteenden som går att kapitalisera på.

Bara den rena sökningen ”black friday” hade över 823 000 sökningar i november förra året enligt Google Keyword Planner. Givet att de senaste årens trend håller i sig kommer det ske ännu fler såna sökningar i år.

Single’s Day, Cyber Monday och den klassiska mellandagsrean är några andra exempel på årligt återkommande shoppingtillfällen. Som en motreaktion på dessa shoppingdagar och den köphets vissa anser att de uppmuntrar till har det också skapats andra alternativa dagar. Ett exempel är White Monday som är en dag där företag kan uppmuntra konsumenter att se över cirkulära alternativ istället för att köpa nytt.

Tanken med den här bloggposten är att ge dig verktygen och tankesättet du behöver för att få din sajt att ranka i toppen på denna typ av sökord – oavsett vilken typ av kampanj som är relevant för ditt företag att genomföra.

Fokus ligger på kampanjsidor som ska fånga upp breda sökord som sker under en kort tidsperiod varje år, exempelvis ”black friday”, ”white monday”, ”single’s day”, och så vidare. Tankesättet kan med fördel även användas för smalare sökningar och kampanjsidor, till exempel ”black friday tv”, där sökvolymen förvisso är lägre men trafiken ännu mer relevant och konkurrensen inte lika hög.

Redo? Bra, då kör vi!

Börja i tid

Det tar tid att ranka sidor bra på Google, särskilt när konkurrensen är hög. Även om du har en stark sajt med auktoritet bör du ha en tidshorisont på åtminstone några månader innan du kan se bra placeringar på ett konkurrensutsatt sökord, som exempelvis ”black friday”. Är konkurrensen lägre och sökbeteendet inte satt sig fullt ut hos befolkningen, som exempelvis för ”white monday”, kan det såklart räcka med mindre tid.

Det skadar dock aldrig att vara ute i god tid, särskilt inte när det gäller SEO. Glöm aldrig det!

Innehåll

Google är primärt en sökmotor för text och du behöver skriva bra innehåll som täcker in de frågor som en användare söker efter på Google. Fokusera på det primära sökordet för sidan, exempelvis ”black friday”, och bygg upp med många sekundära sökord som du ser att användare googlar på i samband med den aktuella kampanjen. För Black Friday skulle det exempelvis kunna vara ”vad är black friday”, ”black friday 2019” och även ”black week”. Nämn även de datum som är relevanta för kampanjen i texten.

Dela upp texten på ett semantiskt korrekt sätt och använd underrubriker och listor där det passar.

Ha även åtminstone en bild på sidan som har ett relevant alt-attribut.

Länkar

Om du behöver bygga länkar eller inte till din kampanjsida beror på hur stor konkurrens det är på sökordet samt hur stark auktoritet din domän har i Googles ögon. Sökningen ”Black Friday” är extremt konkurrensutsatt medan ”White Monday” knappt har någon konkurrens alls.

Kan du göra något kreativt marknadsföringsmässigt kring din kampanj som genererar länkar kommer du ha en fördel gentemot dina konkurrenter. Här är mitt tips att våga tänka utanför boxen och inte göra som ”alla” andra.

Ha permanenta sidor

Grunden i all sökmotoroptimering är att ha relevanta målsidor på din sajt som matchar användarnas sökningar. Vill du ranka på exempelvis ”black friday” behöver du en sida som är optimerad för det sökordet.

Ett vanligt misstag som många företag gör är att de skapar tillfälliga sidor som sedan tas bort när kampanjen är över. Ur ett SEO-perspektiv är det ett enormt slöseri med resurser och tid. Vi behöver vara väldigt tydliga mot Google och ranka en och samma sida över tid, även nästa år. Då får vi de bästa förutsättningarna att lyckas hålla bra positioner på sökordet.

När en kampanj är över ska inte sidan tas bort. Låt sidan ligga kvar på sajten och säkerställ att Google alltid på något sätt kan nå sidan via dess interna länkar. Sidan behöver inte ligga högt upp i strukturen men ska på något sätt alltid gå att nå via internlänkningen året runt.

Undvik årtal i URL:er

Samma sökningar återkommer år efter år, exempelvis ”black friday”, ”black week”, ”cyber monday”, och så vidare. Eftersom vi vill att samma sida ska ranka även nästa år är det en dålig idé att ha med årtalet i URL:en.

Bra URL: https://www.example.com/sv/black-friday

Dålig URL: https://www.example.com/sv/black-friday-2019

Årtalen bör du istället jobba med i element såsom title, meta description, rubriker och brödtext på sidan. På det sättet visar vi ändå för Google att sidan är relevant för aktuellt år.

Uppdatera årtal när årets kampanj är över

Ha för vana att uppdatera årtal i viktiga element såsom title, meta description, rubriker och brödtext när en kampanj är över. På det sättet får Google gott om tid på sig att tycka att sidan är relevant för nästkommande år.

Exempel på årtal i URL:er

Smycka med strukturerad data

Genom att använda strukturerad data på din kampanjsida kan du göra det tydligt för Google vad olika element på sidan är. Det gör inte att du rankar bättre men du kan bli belönad med en snyggare presentation i sökresultatet.

Ett exempel på en strukturerad data som passar för kampanjsidor är SaleEvent. Det låter dig tydligare synliggöra vad du har rea på och under hur lång period kampanjen är.

SERP med SaleEvent

Ett annat exempel är FAQ där du svarar på vanliga frågor en användare har kring en viss kampanjdag.

SERP med vanliga frågor

(Jag har hittills inte lyckats få Google att visa både SaleEvent och FAQ i serpen för en och samma sida. Därmed inte sagt att det inte går, motbevisa mig gärna.)

Internlänka kommande kampanjer

Din kampanjsida behöver tid på sig för att kunna ranka bra. Därför är det viktigt att du i god tid börjar internlänka till sidan. Startsidan är den starkaste sidan på sajten så det är bra om du kan länka därifrån innan kampanjen börjar.

Om det stör användarupplevelsen för mycket är ett alternativ att internlänka till sidan i footern istället. Då får din kampanjsida länkkraft från varje sida på hela sajten (eftersom länkarna i footern ligger sitewide).

Ju närmre i tid kampanjen kommer desto mer ska du lyfta fram denna sida på sajten genom att länka den från exempelvis menyer och internt från andra sidor.

Synergier med SEM och Paid Social

En annan fördel med att ha kampanjsidorna nåbara på sajten en tid i förväg är att du kan sätta cookies på de användare som besöker dessa sidor. På så sätt kan ni nå ut till dessa användare med riktade budskap i andra kanaler, exempelvis Google Ads och på Facebook.

Förändra inget viktigt i sista stund

Sist men inte minst – gör inga stora förändringar i sista stund. Särskilt inte om du har en sida som redan rankar bra på ett konkurrensutsatt sökord. Vi vill inte i onödan riskera att Google omvärderar vår ranking.

Hur brukar du tänka kring kampanjsidor? Har du något annat tips jag inte har tagit upp? Kommentera gärna.