Sökmotorkonsult.se

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Adwords språk

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 %

Det kan tyckas vara en självklarhet att ha rätt språkinställning i varje kampanj i ett Adwords-konto men det är mycket vanligt att detta förbises efter att ha inkluderat det vanligaste språket på marknaden man annonserar i.

Jag har tidigare i artikeln Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords diskuterat fem vanliga misstag som kan påverka ett kontos lönsamhet. Att inte se över språkinställningarna är ännu en grundläggande rutin som inte alltid tas på allvar.

Anledningen till att det är viktigt är att om man exempelvis annonserar i Sverige och endast har svenska inställt som språk i sin kampanj så visar man inte annonser för någon som har språkinställningen engelska eller spanska i sin browser. Det innebär således att man missar en potentiell kund om man inte utvidgar sin språkinställning.

Så mycket intäkter går du miste om

En vanlig siffra vi stöter på är att ca 10 % av den totala intäkten endast från Adwords i Sverige under hela 2013 hos en e-handlare kommer ifrån andra språkinställningar än svenska vilket man kan se i Google Analytics.

Det innebär alltså att om din webshop exempelvis har intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så går du miste om två miljoner kronor på att inte ha optimerade språkinställlningar.

Det är viktigt att anpassa språkinställningarna för marknaden man annonserar på. Om man exempelvis annonserar i USA och inte annonserar på spanska så går man troligen miste om många av de 45 miljoner spansktalande användarna. Det innebär helt enkelt stora möjligheter att optimera sina språkinställningar för att nå fler potentiella kunder.

Vad är din erfarenhet av att lägga till språk i Adwords och Bing?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]