Sökmotorkonsult.se

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Adwords språk

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 %

Det kan tyckas vara en självklarhet att ha rätt språkinställning i varje kampanj i ett Adwords-konto men det är mycket vanligt att detta förbises efter att ha inkluderat det vanligaste språket på marknaden man annonserar i.

Jag har tidigare i artikeln Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords diskuterat fem vanliga misstag som kan påverka ett kontos lönsamhet. Att inte se över språkinställningarna är ännu en grundläggande rutin som inte alltid tas på allvar.

Anledningen till att det är viktigt är att om man exempelvis annonserar i Sverige och endast har svenska inställt som språk i sin kampanj så visar man inte annonser för någon som har språkinställningen engelska eller spanska i sin browser. Det innebär således att man missar en potentiell kund om man inte utvidgar sin språkinställning.

Så mycket intäkter går du miste om

En vanlig siffra vi stöter på är att ca 10 % av den totala intäkten endast från Adwords i Sverige under hela 2013 hos en e-handlare kommer ifrån andra språkinställningar än svenska vilket man kan se i Google Analytics.

Det innebär alltså att om din webshop exempelvis har intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så går du miste om två miljoner kronor på att inte ha optimerade språkinställlningar.

Det är viktigt att anpassa språkinställningarna för marknaden man annonserar på. Om man exempelvis annonserar i USA och inte annonserar på spanska så går man troligen miste om många av de 45 miljoner spansktalande användarna. Det innebär helt enkelt stora möjligheter att optimera sina språkinställningar för att nå fler potentiella kunder.

Vad är din erfarenhet av att lägga till språk i Adwords och Bing?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?