Sökmotorkonsult.se

Optimera språk i Adwords och öka intäkten med 10 %

Adwords språk

Ett vanligt nybörjarmisstag i Adwords som kan göra att en annonsör går miste om stora intäkter är att inte optimera språkinställningarna i Adwords. Med rätt inställningar har du möjligheten att öka dina intäkter från Adwords med ca 10 %

Det kan tyckas vara en självklarhet att ha rätt språkinställning i varje kampanj i ett Adwords-konto men det är mycket vanligt att detta förbises efter att ha inkluderat det vanligaste språket på marknaden man annonserar i.

Jag har tidigare i artikeln Fem vanliga nybörjarmisstag i Adwords diskuterat fem vanliga misstag som kan påverka ett kontos lönsamhet. Att inte se över språkinställningarna är ännu en grundläggande rutin som inte alltid tas på allvar.

Anledningen till att det är viktigt är att om man exempelvis annonserar i Sverige och endast har svenska inställt som språk i sin kampanj så visar man inte annonser för någon som har språkinställningen engelska eller spanska i sin browser. Det innebär således att man missar en potentiell kund om man inte utvidgar sin språkinställning.

Så mycket intäkter går du miste om

En vanlig siffra vi stöter på är att ca 10 % av den totala intäkten endast från Adwords i Sverige under hela 2013 hos en e-handlare kommer ifrån andra språkinställningar än svenska vilket man kan se i Google Analytics.

Det innebär alltså att om din webshop exempelvis har intäkter från Adwords på 20 miljoner kr på ett år så går du miste om två miljoner kronor på att inte ha optimerade språkinställlningar.

Det är viktigt att anpassa språkinställningarna för marknaden man annonserar på. Om man exempelvis annonserar i USA och inte annonserar på spanska så går man troligen miste om många av de 45 miljoner spansktalande användarna. Det innebär helt enkelt stora möjligheter att optimera sina språkinställningar för att nå fler potentiella kunder.

Vad är din erfarenhet av att lägga till språk i Adwords och Bing?

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.