Sökmotorkonsult.se

Ordmoln i Googles sökresultat

Moln

Rand Fishkin och Ben Hendrickson på SEOmoz publicerade idag en ovanligt intressant video. Jag är inget jättestort SEOmoz-fan men med jämna mellanrum dyker det upp något spännnande (det kan vara värt att följa bloggen alltså, särskilt som nybörjare). Videon handlar om Latent Dirichlet Allocation, så heter det på engelska, jag har faktiskt inte hittat någon bra översättning. Det här kan i teorin ha en enorm påverkan på sökmotoroptimering, kanske särskilt i framtiden.

Det handlar i grova drag om att tyda vilket ämne en artikel handlar om genom att mäta vilken ämnen den berör, vila ordmoln den hör hemma i. Man gör det genom att förstå vilka ord som hör till vilket ämne och enligt killarna på SEOmoz har det här stor påverkan på vilken position man får i sökresultatet. Det finns idag inga riktiga bevis för att det här är en viktig faktor men det finns en korrelation, jag vill mena att den lika gärna skulle kunna vara åt andra hållet. Det kan vara så att folk med bra positioner tenderar att skriva artiklar på det här sättet snarare än att man får bra positioner av det. Se videon trots att den är lång.

Det skulle kunna vara så att Google använder en algoritm som använder liknande metoder. Det är inte alls orimligt, det finns det som tyder på att så är fallet, helt klart. Även om det inte görs aktivt så rekommenderar många sökmotoroptimerare att man arbetar i linje med algoritmen på ett eller annat sätt. Det pratas om att skriva bra innehåll på ett eller annat sätt och de olika metoderna ligger mer eller mindre i linje med den här tanken.

Jag tänkte inte spekulera mer i om det fungerar så här eller inte, sanningen är att det förmodligen inte spelar någon större roll för huvudparten eftersom bra innehåll är bra innehåll och det är nog knappast lönsamt att sitta och mäta ord i någon större utsträckning. Jag tänkte däremot spekulera lite i vad det skulle betyda om det faktiskt är sant.

1. Mycket content = Bra content

Det här är knappast en nyhet inom sökmotoroptimering, vi vet alla att man ska ha en massa innehåll på sin site. Det som kanske kan vara intressant är att du skulle tjäna en hel del på att lägga till ett stycke längst ner i artikeln du precis skrivit. Om du skulle lägga till ett stycke relevant information om ett närliggande område. Jag testar med en liten beskrivning av SEOmoz i botten på den här (inte bara därför, jag vill faktiskt tipsa om dom också).

2. James Joyce har inte en chans

Om innehållets likhet med liknande innehåll är en rankingfaktor så innebär det att Google premierar mediokert material före genialt (kan det vara därför den här bloggen placerar sig så bra). Om du skriver material som är helt unikt, helt nyskapande så kommer du placera dig sämre.

3. Du tjänar på artiklar om din site även utan länkar

En effekt som är något omständig men ändå fullt möjlig är att om du nämns ofta utan att få länk så kommer det påverka baseline för algoritmen. Jag ska ge ett exempel: Om alla möjliga bloggare och tidningar skriver om Magnus Bråth och SEO (i stor utsträckning). Det skulle betyda att jag skulle ranka bättre på SEO även utan länkar från dessa. Det skulle nämligen inte räknas som 100% relevant med en site som pratade om SEO utan att också prata om mig och mina konkurrenter är kanske inte så sugna på att göra just det. För att göra det hela lite mer spännande tänkte jag räkna upp lite namn: Bernt Johansson, Nikke Lindqvist, Urban Grotherus och Jim Westergren. Om era positioner helt plötsligt förbättrades kan ni väl säga till.

Det är inte ofta jag försöker vara rolig på den här bloggen, det är faktiskt en ganska seriös blogg men förhoppningsvis kan det här kvalificera som Infotainment. Hoppas du gillade posten.

Om SEOmoz

SEOmoz drivs av Rand Fishkin och är ett av de bolag som spenderar mycket tid till att göra riktig forskning och att utifrån det tillverka verktyg och ge riktlinjer för SEO. Det är vanligtvis en väldigt nybörjarvänlig site även om dagens Whiteboard Friday-video kanske var i komplexaste laget. Sanningen är att de faktiskt varit en av de förebilder jag haft för Sökmotorkonsult.se. Ta och besök SEOmoz.

Sidan är senast uppdaterad 2015-03-18

6 kommentarer

  1. Det låter ändock inte långsökt. Ligger i linje med andra saker som man har proklamerat. Exempelvis att länkar från andra sajter i samma tema till sin egen sajt ger effekt i större utsträckning.

    Kommentar av Nicklas Larenholtz

  2. Japp, det finns mycket som talar för modellen, frågan är om det gör någon praktisk skillnad och om man faktiskt kan ta fram metoder för att göra skattningarna själv på ett bra sätt.

    Kommentar av Magnus

  3. Det viktiga blir att eliminera ord som kan förvirra både läsare och sökmotorer. Frågan är då om man ska sätta kommentarerna på en post till ”display: hidden” för att de inte ska påverka rankingen av posten. Det måste ju iofs vägas mot long tail produkten av kommentarerna. hmm…. antar att det som med allt annat får bli olika på olika sidor beroende på vilket syfte/vilken målsättning man har med just den sidan.

    Let’s all test and see..

  4. Det jobbiga är att det här onekligen är svårtestat om man vill få bra resultat, spännande däremot.

    Kommentar av Magnus

  5. Det som är nästan mest spännande är att de har lyckats påvisa större samband mellan hög LDA score och hög ranking än vad de har lyckats påvisa med såväl inkommande länkar som någon annan on-page faktor.

    Sedan får man ju ta det för vad det är. Ännu en bit i ett mycket större pussel.

    Man nästa skönja nya spam metoder riktade direkt mot LDA. Alltså om man vill att Google ska associera ett ord med ett annat så gäller det att trycka ut så mycket content som möjligt där de två orden förekommer tillsammans.

    Desstom kanske bloggspam mot konkurrerande sajter helt plötsligt börjar handla om att lägga bra relevanta kommentarer, men använda ord som gör att sökmotorerna får svårt att avgöra ämnestillhörighet. Typ att kommentera en bloggpost om bilmodeller och nämna någon känd modell vid namn till exempel.

    Kommentar av Bernt Johansson

  6. Som jag förstod det, det var lite komplicerat med deras mätmetod, så handlade det inte om korrelation mellan variabel och position utan skillnad på variabel mellan resultaten. Alltså det verkar göra större skillnad med LDA, förmodligen för att t ex titeltaggen är något som alla redan har rätt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?