Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Överoptimerat

Optimal

Den senaste månaden har det pratats en hel del om överoptimerade siter. Matt Cutts (du känner igen namnet om du läst en del här) ansvarig för Googles Webspam-team, sa att de lanserar ett filter (ev straff) för Overoptimized sites.

Precis som Michael i förra posten har svårt för ordet SEO-text (jag håller helt med, får kalla kårar av ordet) så har jag svårt för överoptimering (ett ord som faktiskt fluktuerat en del i SEO-samhället under några år). Jag är helt med på att fenomenet existerar, ordvalet är däremot helt uppåt väggarna.

Att optimera innebär att finna den bästa, ”optimala”, lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. (Wikipedia)

Att bygga en site eller sida så att den riskerar att bli straffad eller inte fungerar i sökresultaten är inte optimalt. Man kan inte överoptimera, man kan däremot vara för aggressiv med internlänkning, ankartexter och att proppa texter fulla med sökord.

Vad skulle jag se upp med?

Det är alltid en balansgång att arbeta med sökmotoroptimering. Var gränsen går för det vi nog mot min vilja kommer fortsätta kalla överoptimering? Jag tänkte att jag skulle ge lite punkter som jag brukar tänka på.

  • Se till att texten är intressant.
  • Länka inte alldeles för mycket i text internet med exakt ankartext.
  • Var försiktig med interna länkar sitewide.
  • Använd sökord när du skriver men kom ihåg att det inte är det viktigaste.
  • Undvik sk Footertext.
Fyll gärna på med mer om du själv har input.

 

11 kommentarer

  1. En annan sak som jag skulle se upp med är att sätta ditt ”targeted keyword” i allt för måna alt texter på bilder samtidigt som du har det i såväl title som h1.

    Just alt texten på bilderna verkar vara en av de saker som kan ställa till det. Typ om du har 10 bilder på sidan och alla har ditt exakta nyckelord som alt attribut.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  2. En annan sak som jag inte har sett skapa några problem tidigare, men som förmodligen ligger på Googles radar när de uppdaterar dessa filter är användning av exakt samma fras i såväl h1 som 4 – 5st h2 på samma sida.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  3. Ja, alt-taggen har verkligen blivit misshandlad på senare tid.

  4. Det skulle vara enormt kul att se ett exempel på ”överoptimerade” texter. Kanske side-by-side med ”riktig” seo-text ;)

    Kommentar av

    Acke

  5. Exempelvis med en webbshop. Hur tänkter du då att de skall undvika att länka till sina kategorier av produkter. Se till att alla dessa bara ligger i en sitemap, eller hur skall startsidan länka vidare?

    Kommentar av

    Andreas

  6. Hej Andreas!

    Det Magnus pratar om med interna länkar handlar inte om navigeringen på sajten, utan om internlänkar i texten på varje sida.
    Nu för tiden ser man ganska ofta att man på sajter länkar med ”sina sökord” i princip varje gång de nämns på en sida, och inte sälla går de länkarna till och med till samma sida som länken ligger på.
    Det är det som kan ställa till problem, men självklart ska du ha en bra navigering på din sajt, och gärna använda sökord som ankartexter i den.

    Kommentar av

    Aaron Axelsson

  7. Hejsan Magnus,
    Jag är inte så bra på svenskan längre, men vad betyder och menar du med ”Undvik sk Footertext.”

    //Lennart i Marbella

    Kommentar av

    Lennart

  8. Lennart: Skulle tro att det rör sig om att fylla footern med massa ”relevant” text (dvs keyword stuffing i löpande text).

    Kommentar av

    Jonas

  9. Precis som Jonas säger.

  10. […] dels för att sökmotorer ska förstå och värdera din webbshop på bästa sätt. Det kan dock bli för mycket av det goda då sökmotorer som Google sätter en “skatt” på internlänkar vilket betyder att […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.