Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Överoptimerat

Optimal

Den senaste månaden har det pratats en hel del om överoptimerade siter. Matt Cutts (du känner igen namnet om du läst en del här) ansvarig för Googles Webspam-team, sa att de lanserar ett filter (ev straff) för Overoptimized sites.

Precis som Michael i förra posten har svårt för ordet SEO-text (jag håller helt med, får kalla kårar av ordet) så har jag svårt för överoptimering (ett ord som faktiskt fluktuerat en del i SEO-samhället under några år). Jag är helt med på att fenomenet existerar, ordvalet är däremot helt uppåt väggarna.

Att optimera innebär att finna den bästa, ”optimala”, lösningen på ett problem utifrån de förutsättningar som ges. (Wikipedia)

Att bygga en site eller sida så att den riskerar att bli straffad eller inte fungerar i sökresultaten är inte optimalt. Man kan inte överoptimera, man kan däremot vara för aggressiv med internlänkning, ankartexter och att proppa texter fulla med sökord.

Vad skulle jag se upp med?

Det är alltid en balansgång att arbeta med sökmotoroptimering. Var gränsen går för det vi nog mot min vilja kommer fortsätta kalla överoptimering? Jag tänkte att jag skulle ge lite punkter som jag brukar tänka på.

  • Se till att texten är intressant.
  • Länka inte alldeles för mycket i text internet med exakt ankartext.
  • Var försiktig med interna länkar sitewide.
  • Använd sökord när du skriver men kom ihåg att det inte är det viktigaste.
  • Undvik sk Footertext.
Fyll gärna på med mer om du själv har input.

 

11 kommentarer

  1. En annan sak som jag skulle se upp med är att sätta ditt ”targeted keyword” i allt för måna alt texter på bilder samtidigt som du har det i såväl title som h1.

    Just alt texten på bilderna verkar vara en av de saker som kan ställa till det. Typ om du har 10 bilder på sidan och alla har ditt exakta nyckelord som alt attribut.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  2. En annan sak som jag inte har sett skapa några problem tidigare, men som förmodligen ligger på Googles radar när de uppdaterar dessa filter är användning av exakt samma fras i såväl h1 som 4 – 5st h2 på samma sida.

    Kommentar av

    Bernt Johansson

  3. Ja, alt-taggen har verkligen blivit misshandlad på senare tid.

  4. Det skulle vara enormt kul att se ett exempel på ”överoptimerade” texter. Kanske side-by-side med ”riktig” seo-text ;)

    Kommentar av

    Acke

  5. Exempelvis med en webbshop. Hur tänkter du då att de skall undvika att länka till sina kategorier av produkter. Se till att alla dessa bara ligger i en sitemap, eller hur skall startsidan länka vidare?

    Kommentar av

    Andreas

  6. Hej Andreas!

    Det Magnus pratar om med interna länkar handlar inte om navigeringen på sajten, utan om internlänkar i texten på varje sida.
    Nu för tiden ser man ganska ofta att man på sajter länkar med ”sina sökord” i princip varje gång de nämns på en sida, och inte sälla går de länkarna till och med till samma sida som länken ligger på.
    Det är det som kan ställa till problem, men självklart ska du ha en bra navigering på din sajt, och gärna använda sökord som ankartexter i den.

    Kommentar av

    Aaron Axelsson

  7. Hejsan Magnus,
    Jag är inte så bra på svenskan längre, men vad betyder och menar du med ”Undvik sk Footertext.”

    //Lennart i Marbella

    Kommentar av

    Lennart

  8. Lennart: Skulle tro att det rör sig om att fylla footern med massa ”relevant” text (dvs keyword stuffing i löpande text).

    Kommentar av

    Jonas

  9. Precis som Jonas säger.

  10. […] dels för att sökmotorer ska förstå och värdera din webbshop på bästa sätt. Det kan dock bli för mycket av det goda då sökmotorer som Google sätter en “skatt” på internlänkar vilket betyder att […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner