Brand Signals

Brand Signals som metod i din sökmotoroptimering

Google har den senaste tiden börjat titta allt mer på vad de kallar Brand Signals. Det handlar om de faktorer som visar att man är ett stort varumärke för Google vill ge större varumärken mer plats i sökresultaten. Idag ska […]

10 000 redirects

I mars 2010 lanserade vi på Pineberry verktyget 301redirect.se där du gratis och enkelt kan kolla vilken eventuell redirect (vidarebefordring) en webbsida (URL) gör. Till vår stora glädje kan vi nu drygt 1,5 år senare konstatera att verktyget använts mer […]

SEO-Snack på Prima Cucina

SEO-Snack nummer tre: 20 oktober

Den 20 oktober är det äntligen dags för den tredje upplagan av vårt populära SEO-Snack. SEO-Snack är helt enkelt en After Work som vi på Pineberry bjuder in till ungefär en gång i månaden. Prata SEO, eller vad annat du […]

Google+

Värdet av Googles startsida

Du har säkert inte missat (har du det?) att Google körde en stor blå pil på sin startsida för att få uppmärksamhet till Google+. Den som är lite intresserad av trafik på Internet undrar ju förstås hur effektivt det skulle […]

DMOZ

DMOZ och Google

Om du pysslat med sökmotoroptimering ett tag så har du garanterat hört talas om DMOZ eller ODP (Open Directory Project) som det också heter. Det är egentligen inget annat än en länkkatalog, det som är skillnaden är att det är […]

Länkarbetet är 100% av arbetet

Under gårdagen pratade jag på SMX i Stockholm och tänkte att jag skulle lyfta ut en del av den föreläsningen. Jag pratade på en session som gick under namnet Link Alchemy som naturligtvis handlade om länkar. Som du säkert redan […]

Filter

Googles många filter och straff – en SEO-fälla

Om du alls experimenterat med sökmotoroptimering har du stött på ett antal av Googles många filter, kanske har du till och med blivit straffad. Diskussionen på forum och bloggar om dessa är en aldrig avslutad såpopera. Oenigheterna om dem är […]

Sökordsanalys – så gör du

Sökordsanalys brukar man kalla den allra första delen av varje sökmotoroptimering. Det går ut på att hitta rätt sökord. Många beskriver idag sökordsanalys som ett ganska mekaniskt arbete men jag är inte beredd att hålla med, jag tycker det handlar […]

När Google bannade Google Places

Uppdatering: Det var lite för roligt för att vara sant, den artikel jag snubblade över via Aaron Walls SEObook (han får ingen länk för att han lurat mig) visade sig vara ett aprilskämt från mars (!) i år. Eftersom jag […]

Shiny Object

Se upp för Shiny Object Syndrome

Sökmotoroptimering är ofta hårt arbete. Att skapa innehåll och bygga länkar är något man betalar riktiga pengar eller gott om svett och tårar för. Det är lätt att välja bort det hårda jobbet för att istället leta efter nästa stora […]

«10202829303132405060»