Sökmotorkonsult.se

PageRank ändras idag

Den PageRank som visas i Googles toolbar eller något av de många verktyg som hämtar information från den, uppdateras idag. Det är egentligen bara en fråga om export av data eftersom PageRank uppdateras kontinuerligt, den visas bara inte i realtid för oss. Ungefär en gång per kvartal dyker det upp nya siffror i toolbaren och det hörde förr ihop med att det gjordes förändringar av positioner (det här är ett tag sen). Nu har vi ju vant oss vid att sökresultaten rör sig hela tiden men exporten av PR är fortfarande mer sällan.

Här händer det grejer

Det som händer är att Google tar en ögonblicksbild av den aktuella pageranken och den som kommit i den här exporten verkar tagen den 19:e september (jag kan ha fel med någon dag som om någon hittar en senare PR i toolbaren tar jag tacksamt emot rättelse). Som du ser är det inte ens idag en aktuell PageRank vi ser. Det betyder faktiskt att om du fick en dunderlänk den 20:e September så måste du ändå vänta till nästa export innan du ser någon förändring av PR.

Vad innebär det här för din sökmotoroptimering?

Inte särskilt mycket faktiskt, det brukade som sagt vara viktigare och numer är dessutom PR inte alls en lika viktig faktor för sökmotoroptimering, saker som relevans och trovärdighet har blivit allt viktigare. Som kuriosa är det förstås kul att se ens site få lite mer vikt och PR är ju fortfarande ett mått som används av många som t ex gör länkbyte, köper och säljer länkar osv. Av den anledningen kan det vara bra med en högre siffra synlig.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Playahead – den digitala ungdomsgården?

Playahead grundades var ett online community för ungdomar. Den växte snabbt i popularitet under 00-talet men försvann lika snabbt. Vad hände egentligen?

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA.