Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

PageRank ändras idag

Den PageRank som visas i Googles toolbar eller något av de många verktyg som hämtar information från den, uppdateras idag. Det är egentligen bara en fråga om export av data eftersom PageRank uppdateras kontinuerligt, den visas bara inte i realtid för oss. Ungefär en gång per kvartal dyker det upp nya siffror i toolbaren och det hörde förr ihop med att det gjordes förändringar av positioner (det här är ett tag sen). Nu har vi ju vant oss vid att sökresultaten rör sig hela tiden men exporten av PR är fortfarande mer sällan.

Här händer det grejer

Det som händer är att Google tar en ögonblicksbild av den aktuella pageranken och den som kommit i den här exporten verkar tagen den 19:e september (jag kan ha fel med någon dag som om någon hittar en senare PR i toolbaren tar jag tacksamt emot rättelse). Som du ser är det inte ens idag en aktuell PageRank vi ser. Det betyder faktiskt att om du fick en dunderlänk den 20:e September så måste du ändå vänta till nästa export innan du ser någon förändring av PR.

Vad innebär det här för din sökmotoroptimering?

Inte särskilt mycket faktiskt, det brukade som sagt vara viktigare och numer är dessutom PR inte alls en lika viktig faktor för sökmotoroptimering, saker som relevans och trovärdighet har blivit allt viktigare. Som kuriosa är det förstås kul att se ens site få lite mer vikt och PR är ju fortfarande ett mått som används av många som t ex gör länkbyte, köper och säljer länkar osv. Av den anledningen kan det vara bra med en högre siffra synlig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner