Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

PageRank ändras idag

Den PageRank som visas i Googles toolbar eller något av de många verktyg som hämtar information från den, uppdateras idag. Det är egentligen bara en fråga om export av data eftersom PageRank uppdateras kontinuerligt, den visas bara inte i realtid för oss. Ungefär en gång per kvartal dyker det upp nya siffror i toolbaren och det hörde förr ihop med att det gjordes förändringar av positioner (det här är ett tag sen). Nu har vi ju vant oss vid att sökresultaten rör sig hela tiden men exporten av PR är fortfarande mer sällan.

Här händer det grejer

Det som händer är att Google tar en ögonblicksbild av den aktuella pageranken och den som kommit i den här exporten verkar tagen den 19:e september (jag kan ha fel med någon dag som om någon hittar en senare PR i toolbaren tar jag tacksamt emot rättelse). Som du ser är det inte ens idag en aktuell PageRank vi ser. Det betyder faktiskt att om du fick en dunderlänk den 20:e September så måste du ändå vänta till nästa export innan du ser någon förändring av PR.

Vad innebär det här för din sökmotoroptimering?

Inte särskilt mycket faktiskt, det brukade som sagt vara viktigare och numer är dessutom PR inte alls en lika viktig faktor för sökmotoroptimering, saker som relevans och trovärdighet har blivit allt viktigare. Som kuriosa är det förstås kul att se ens site få lite mer vikt och PR är ju fortfarande ett mått som används av många som t ex gör länkbyte, köper och säljer länkar osv. Av den anledningen kan det vara bra med en högre siffra synlig.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

adwords gröna annonser

Google testar gröna Adwords-annonser

Sedan mitten på april har Google testat en ny färg i etiketterna som markerar vad som är annonser i sökresultatet. Läs mer om Googles nya test i sökresultaten med gröna etiketter i Adwords-annonserna istället för gula!

sokpodden_avsnitt-13

#13 Sextio procents lägre CPA

I rekordlånga avsnitt 13 av Sökpodden pratar vi om affärsmodeller i vår bransch. Vidare diskuterar vi Facebook DPA och varför det är så bra. Till sist avslutar vi med Google Search Console. Ett laddat avsnitt helt enkelt. Du lyssnar väl?

Digital annonsering

Hur effektiv är din Instagram- och Facebook-annonsering?

I den här posten går vi igenom hur du genom att välja rätt kampanjinriktningar kan nå bättre resultat på Facebook och Instagram. Vi har sett kampanjer där resultatet förbättrats flera gånger om endast genom att vi bytt kampanjinriktning och här delar vi med oss av våra bästa tips.

my business

Skaffa Google My Business

I den här guiden går vi igenom hur du gör för att skaffa Google my Business för ditt företag och på så sätt synas i kartan i sökresultatet.

AdWords-design

Här är AdWords nya design

Visste du om att Google ska designa om AdWords? Här kan du läsa mer om vad den nya designen innebär!