Sökmotorkonsult.se

PageRank ändras idag

Den PageRank som visas i Googles toolbar eller något av de många verktyg som hämtar information från den, uppdateras idag. Det är egentligen bara en fråga om export av data eftersom PageRank uppdateras kontinuerligt, den visas bara inte i realtid för oss. Ungefär en gång per kvartal dyker det upp nya siffror i toolbaren och det hörde förr ihop med att det gjordes förändringar av positioner (det här är ett tag sen). Nu har vi ju vant oss vid att sökresultaten rör sig hela tiden men exporten av PR är fortfarande mer sällan.

Här händer det grejer

Det som händer är att Google tar en ögonblicksbild av den aktuella pageranken och den som kommit i den här exporten verkar tagen den 19:e september (jag kan ha fel med någon dag som om någon hittar en senare PR i toolbaren tar jag tacksamt emot rättelse). Som du ser är det inte ens idag en aktuell PageRank vi ser. Det betyder faktiskt att om du fick en dunderlänk den 20:e September så måste du ändå vänta till nästa export innan du ser någon förändring av PR.

Vad innebär det här för din sökmotoroptimering?

Inte särskilt mycket faktiskt, det brukade som sagt vara viktigare och numer är dessutom PR inte alls en lika viktig faktor för sökmotoroptimering, saker som relevans och trovärdighet har blivit allt viktigare. Som kuriosa är det förstås kul att se ens site få lite mer vikt och PR är ju fortfarande ett mått som används av många som t ex gör länkbyte, köper och säljer länkar osv. Av den anledningen kan det vara bra med en högre siffra synlig.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner