Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pagerank från en svunnen tid

Snigel

Under natten har nya Pagerank-siffror rullats ut i våra toolbars världen över. Många har spekulerat att Google haft för avsikt att sluta visa PageRank eftersom ingen riktig export gjorts sedan April. Nu har det till slut dykt upp nya siffror men något som genast slog oss var att det är väldigt gammal data som visas fortfarande.

Vanligtvis uppdateras datan i Googles Toolbar en gång per kvartal och när exporten till den sker brukar det vara en månad gammal data, ungefär, i en snapshot. Datan vi fått nu är klart äldre än så. En mycket liten undersökning vi gjort visar att den data du ser i din toolbar nu kommer från den 10:e juni 2010. Datan sammanfaller alltså med när det borde kommit en uppdatering. Den senaste exporten skedde 4:e april och Juli borde ha varit rätt månad. Vi såg tecken på en utrullning då som verkade dras tillbaka.

Vi kan visserligen bara spekulera men allt tyder på att Google råkade på tekniska problem och tog tillbaka den export som skulle skett i somras, dessutom missades Q4-exporten av samma orsak och nu har vi fått det som egentligen skulle kommit i Juli. Nåväl, nu har du iaf data från Juli snarare än Mars.

29 kommentarer

  1. […] This was first published in Swedish on Sokmotorkonsult.se. […]

    Pingback av

    Latest PageRank Export gives us June-data

  2. jag startade en del sajter i maj som nu fick PR 3, det känns lite orimligt att det skulle endast 2 mån att nå Pr3 eller har jag fel? Kan det gå så snabbt?

    Kommentar av Simon

  3. Jodå, det kan det. PageRank är inte tidsberoende utan beroende av vad du får för inlänkar.

    Däremot finns det visst utrymme för felaktigheter i snapshoten, det känns som en nödlösning från Googles sida så det skulle snarare vara förvånande om det inte var lite rörigt.

    Kommentar av Magnus

  4. Vad tror ni, när får vi se en aktuell och uppdaterad version? Blir det öht fler exporter?

    Kommentar av Jonas

  5. Jag är övertygad om att det här är ett tecken på att det kommer fler exporter och min gissning är att det kommer en kring Mars eller April. Det är förstås svårt att säga för vi är inne på okänt territorium, Google har aldrig gjort såhär förut.

    Kommentar av Magnus

  6. Det låter väldigt troligt och förklarar varför många av mina sajter har fortsatt låg pagerank. Tror du dom kommer försöka ”jobba ifatt” nu och släppa tätare uppdateringar framöver?

    Kommentar av Kristoffer

  7. Det har förts fram två olika teorier. En är faktiskt att de ska vilja ha ett äldre värde i toolbaren, den andra att de haft problem som de försöker rätta till. Jag kan själv inte svara på vad som är mest troligt.

    Kommentar av Magnus

  8. […] TBPR-export (Toolbar Pagerank) som skedde  natten till idag är enligt Magnus Bråth på Sökmotorkonsult ett gammalt värde. Det är den pagerank som var aktuell den 10 juni 2010 vilket alltså kan skilja […]

    Pingback av

    Gammal pagerank | Tankar om webbutveckling

  9. […] att det är väldigt gamla värden som släpptes. Magnus Bråth på Sökmotorkonsult hävdar i ett inlägg att resultatet är från mars förra året. Detta kan mycket väl stämma då bara ett fåtal av […]

  10. Instämmer med att siffrorna verkar vara sen juni nån gång. Stämmer bra på det jag sett.

    Spontant så tror jag att det är medvetet som de släpar med siffrorna. Kan inte riktigt motivera varför det skulle göra så men jag tycker att tekniskt problem på en sådan relativt enkel sak känns långsökt.

    Kommentar av Erik

  11. Sverigedemokraterna.de lyckades ju hinna med att få pagerank redan i somras, men är kvar på 4.
    Kan de inte bara döda TBPR snart så vi slipper hålla på med de här spekulationerna?

    Kommentar av

    Nikke Lindqvist

  12. Jag tycker faktiskt fortfarande det är lite spännande. Särskilt om man hinner vara på plats medan det händer så man kan se när det dyker upp gröna staplar här och var bland siterna – lite som Melodifestivalen, alla vet att den inte spelar någon roll men alla vill ändå veta vem som vinner.

    Kommentar av Magnus

  13. Intressant, fick en smäll av Google i december på en internationell site. I fredags (21/1) kom den tillbaka, för att inatt (25/1) åka ut igen. Det verkar som om Google pysslar med ”en del grejer” just nu.

    Kommentar av

    Magnus Foss

  14. Det är väldigt fascinerande med page rank på något vis, trots att jag vet att det inte är en variabel man bör lägga speciellt stor vikt vid. Men vissa tankemönster är som bekant svåra att bryta. Plus att det känns lite som en tävling i tävlingen.
    För egen del ser jag gärna att page rank finns kvar och att Google fortsätter att förvirra webbvärlden med detta. Det bidrar på ett festligt vis till mystiken kring SEO ;)

  15. Jag hoppas din teori stämmer.
    Något som talar emot är att en av mina domäner som är relativt ny hoppat från PR0 till PR3.
    Domänen registrerades 18 Maj 2010. Jag började inte arbeta på sajten förrän kanske ett par veckor senare. Orimligt att jag skaffat så många inlänkar på den korta tiden.
    Domänen är billiga-webbhotell.nu om du vill kolla upp det.

    Kommentar av

    Johannes

  16. Jag har rätt starka tecken på att den data som ligger till grund är från runt sena september eller tidiga oktober. Anledningen är att jag lanserat 3 sidor förra året. Den sista i mitten av oktober. Den innan runt augusti och den innan det runt maj. Två ligger båda på PR6 och en på PR0. Alla sidor har jämförbara länkstrukturer och borde just nu ligga runt 6/7 allihopa.

    Kommentar av wendels

  17. Nya sajter har under hela perioden ibland fått PR så även om jag håller med om att det skulle kunna vara ett bra tecken är jag inte övertygad. Matt Cutts har också indikerat (efter att posten skrevs) att vi kan förvänta oss uppdateringar den närmaste tiden.

    Kommentar av Magnus

  18. […] Sökmotorkonsult skriver om Pagerank […]

    Pingback av

    Vecka 4 – After Work - PRODUKTION203

  19. Själv blev jag förvånad att se en del av mina sajter som startades upp under våren stiga från PR0 till PR3, men tydligen har jag skaffat mig så mycket inlänkar. Vissa sajter som är ännu nyare ligger dock än kvar på PR0, vilket borde tyda på att de aktuella siffrorna faktiskt är gamla.

    Kommentar av Herr K

  20. Nu tycks det ha gjorts en uppdatering till! Med nyare data än den som kom för några dagar sedan. Åtminstone så uppdaterades min webbutiks pagerank både den 21/1 och nu.

    Kommentar av

    Lena

  21. Hej Magnus!

    Har du något bra pagerank tips? för att öka den ett steg bara från 3 till 4 det verkar vara ganska segt i det läget.

    Är det inlänkarna i det läget?

    Tack på förhand.

    Kommentar av

    Christian

  22. Det är alltid inlänkarna. Du får komma ihåg att det inte är en linjär skala, steget mellan 3 och 4 är klart större än mellan 2 och 3. Sen kan jag tycka att det inte finns något egenvärde i att öka sin synliga pagerank, mät position istället.

    Kommentar av Magnus

  23. Tack Magnus!
    Skall tänka på det.

    Kommentar av

    Christian

  24. Det kan ju förklara varför seobranschen.se fortfarande har 0 i PR. Inte för att det stör mig, jag kanske slipper spam pga. av det :)

    Kommentar av

    Nicklas Larenholtz

  25. Vet man ca hur ofta gör de page rank förändringar.

    Kommentar av

    wahlman

  26. Förr kom det med jämna uppdateringar ungefär en gång per kvartal men det har varit ojämnt senaste året. Jag tror att Google har intentionen att eg exportera Pagerank (den ändras ju hela tiden men vad vi ser exporteras mer sällan) ungefär var tredje månad.

  27. Är Pagerank något som har kommit på tal igen. Läste nyligen att det är mindre viktigt i SEO sammanhang. Är du av en annan åsikt?

    Kommentar av Patrik

  28. Pagerank har alltid varit en del av algoritmen, den största delen faktiskt. Det är däremot inte helt vettigt att titta för mycket på den gröna stapeln i Googles Toolbar, mycket för att den är inexakt och alltid en gammal siffra. Relevans är dessutom något som den inte alls tar med.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.