Sökmotorkonsult.se

Pagerank Hoarding

förtroende

Pagerank Hoarding är en metod för SEO som inte fungerar. Jag ser det snarare som ett misstag eftersom många nybörjare lätt hamnar i ett hoarding-tankesätt när de börjar med sökmotoroptimering.

Det handlar om ett sätt att tänka som kan uppstå naturligt men som är direkt skadligt för den SEO du försöker göra. Bakgrunden till att folk fastnar i ett hoarding-beteende är ganska enkel. Många pratar om att man inte ska ”läcka” Pagerank och det hör ihop med hur Googles Pagerank-algoritm fungerar. Pagerank på en given sida sprider sig på länkarna från den, och om man då länkar till en massa onödigt flödar inte Pageranken till de viktiga sidorna. Det här är mer eller mindre riktigt men resultatet blir att de som förstår det här blir väldigt rädda för att länka till annat än det de vill ta positioner med. Det är ett direkt felaktigt tankesätt men som kan förklaras på ett enkelt sätt.

Trust bättre än Pagerank

Pagerank Hoarding, att försöka samla upp all Pagerank på sin egen site eller sida, är bakvänt av många anledningar. Dels är Pagerank alls inte lika viktigt som det en gång var, dels ger det mer att bygga ”trust” (det förtroende Google har för siten). Som du ser är jag ganska frikostig med utlänkar från den här bloggen och den placerar sig bra på många ganska tuffa sökord av vilka ”sökmotoroptimering” är ett (idag 4:a). Att jag är frikostig har inte en enskild förklaring men den största delen är att jag vill länka till sådant jag tycker om. Det här innefattar siter som tillhör sådana som tagit sig tid att kommentera. En annan anledning är att om man är frikostig med utlänkar är det också lättare att få inlänkar. Det finns mer direkta SEO-orsaker också, du bygger ”trust” genom att länka till bra, relevanta siter och du blir inte en återvändsgränd.

Länka hellre än inte

Det är naturligt (och bra för Google) att länka från sin site till andra bra siter inom samma ämne. För att Googles algoritmer ska fungera krävs att siter länkar till varandra och att länka till bra information som passar dina läsare ökar faktiskt Googles förtroende för siten. Det gör mer nytta än ”läckor” av Pagerank gör skada, så sammanfattningsvis är det är alltså bättre att länka än att inte länka. Det finns förstås undantag, det är inte alltid bra att länka till allt och alla. Att till exempel länka med rätt ankartext till konkurrenten som ligger etta på sökordet där du ligger tvåa är väl något som uppenbart inte är riktigt. Att länka till saker som inte är bra kan också vara dåligt och att ha alldeles för mycket utlänkar är att gå över gränsen.

Till slut vill jag bara än en gång förtydliga – Pagerank Hoarding är inte en SEO-metod. Det är ett nybörjarmisstag!

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-24

21 kommentarer

  1. Angå att inte ha nofollow på kommentarer. Google säger ju att ”Håll antalet länkar på en webbsida på en rimlig nivå (färre än 100).” Så vad gör du när du börjar få 500 kommentarer om dagen på dina inlägg?
    ;-) Det finns ju faktiskt några som får så passa många. Bör dom fortfarande ha nofollow tycker du?

    Mvh / Patrik

    Kommentar av Patrik

  2. Ja det är en bra fråga faktiskt. Det spelar i princip ingen roll om de har nofollow eller inte, det är inte bra med för mycket utlänkar oavsett.

    Jag är inte säker här men jag skulle gissa att fördelarna av att ha så mycket intresserade läsare väger upp att du får för många utlänkar per sida.

    Kommentar av Magnus

  3. Kan det vara så att Google vill minska även inlänkarnas betydelse för resultatet för att det har en alldeles för stor inverkan på sökresultatet idag. Vad anser du? Jag har tagit upp att Google är beroende av Googlarna i flera sammanhang, vilket innebär att de måste kämpa för att behålla den höga ansvändningsfrekvensen för att inte förlora sin position. Det borde innebära att de anpassar algoritmen till att ge mer betydelse till innehållet. Självklart i kombination med andra faktorer, fastän med lite högre ”värde”. Jag tycker mig se att Google mer än tidigare belönar de webbplatser som uppdateras kontinuerligt, speciellt när det ”nya” innehållet får länkar. Det borde vara logiskt att nytt material som får länkar får en framskjutande plats framför gammalt material med gamla länkar, särskilt sett till att Internet idag inte bara består av digitala broschyrer och företagspresentationer utan av webbutiker, bloggar och annat föränderligt innehåll. Genom detta minskas även betydelsen (sett ur ett SEO-perspektiv) av att ha en massa länkar från olika former av länkarkiv. Även ”köpta/bytta” länkar får en mindre betydelse då de ofta(st) ligger statiska så länge någon betalar för dem.
    Alltså.. Kraften sjunker ju äldre ett innehåll och en länk dit är. Samma som tidigare men med nedkortad tid.

    Kommentar av Håkan Persson

  4. Vill framföra min tacksamhet över initiativet till att ta bort nofollow. Tyvärr verkar det inte funka på wordpress.com men ska ge bort lite länkar från annan sida:-)

    Kommentar av Håkan Persson

  5. Det är en intressant tanke men jag skulle säga att det har att göra med vilken skala det handlar om. På många sökord i ed svenska sökresultaten räcker det långt utan så mycket inlänkar just eftersom konkurrensen är låg.

    Då kan det mycket väl ge väldigt bra resultat genom att ha ofta uppdaterat material och sådana liknande faktorer. För mer konkurrensutsatta sökord skulle jag däremot säga att inlänkar är allena saliggörande.

    Kommentar av Magnus

  6. Intressant artikel, men det blir ju svårt för oss som kör på t.ex blogg.se att göra så mycket åt nofollow & liknande. Det verkar helt enkelt som att man får överge blogg.se och försöka sig på en wordpress installation, suck

    Kommentar av Anna

  7. Håller med dig om att inlänkar idag utan motstycke är den snabbaste och effektivaste vägen till topptio i serpen på Google. Men antag att Google vill, speciellt med Caffeine update i åtanke, ge tex wikipedia och andra sidor som idag positionerar sig på en mängd olika sökord helt utan inbördes relevans. Det gör de inte genom att fortsätta ge toppplatser till kända on-page-åtgärder i kombination med inlänkar på nuvarande sätt. Finns inget vetenskapligt i mina teorier utan de är rent empiriskt grundade på att förändringar kommit i takt med att sökoptimeringsteknikerna blivit alltmer utbredda och kända.

    Kommentar av Håkan Persson

  8. Jag kan se att det skulle kunna finnas en vilja att t ex inte visa wikipedia. Däremot tror jag att frångå inlänkar som grundpelare (eller vikta ner deras betydelse) öppnar allt mer för allt sämre content på toppositioner. Förändringar on page är ju extremt lätt att manipulera medan länkar åtminstone är något långsammare att göra samma sak med.

    En av fördelarna med länkmätningen i mina ögon är just det att det blir en inneboende tröghet i systemet. Om man jämför med Digg till exempel är ju Digg ett system där man på kort tid kan bygga upp möjligheterna att fuska upp vilket skräp som helst på förstasidan. Om det krävts inlänkar är det ju även för den bästa svarthatt något av ett resurskrävande arbete.

    Kommentar av Magnus

  9. Anna, det finns många saker som är dåligt med Blogg.se och jag rekommenderar nästan alltid wordpress, särskilt då egenhostad. Just nofollow på kommentarer däremot är inte ett problem, det sitter nämligen ingen sådan tagg och det fungerar ju då alltså precis som på den här bloggen.

    Kommentar av Magnus

  10. Du har rätt såklart. Ingen skulle tjäna på att få tillbaka tiden när det bara var att ösa in rätt saker på sidan. Jag ser mer på kombinationen av nyare innehåll och länkar mot detta. Jämfört med gammalt innehåll och gamla länkar.

    Kommentar av Håkan Persson

  11. Det är mycket möjligt att det kan finnas en sån vilja. Färskt content har ju en förmåga att studsa upp i sökresultaten men det finns också faktorer som verkar för motsatsen. Till exempel finns det tendenser att länkar som funnits ett tag ger mer effekt och att riktigt gamla sidor kan vara näst intill omöjliga att slå.

    Kommentar av Magnus

  12. Vi gjorde en sida för jag skulle tro en sisådär 10 år sen. Den är näst intill oförändrad idag. http://www.plus-redovisning.se/. Den hade under lång tid pagerank 5 och låg då etta på ”redovisning” som sökord. Det var först för drygt ett år sen såväl position och pagerank sjönk. Det är knappt en hemsida i dagens mått och innehållet är obefintligt. Däremot var det många ”gamla” sidor som länkade dit.
    Ser man till det så talar det emot vad jag skrev tidigare. Försöker snarare fiska efter fler synvinklar eller så är det lite troll i mig idag:-)

    Kommentar av Håkan Persson

  13. Blev nyfiken och kollade positionen idag ( för tidigare nämnda http://www.plus-redovisning.se/).

    Ett 11:e plats på Google sv av 1 600 000 sökträffar är för mig förvånansvärt bra med tanke på sidan och att den just legat där som den är. Ger lite pluspoäng till dig med tanke på vad du sa till min förra kommentar.

    Kommentar av Håkan Persson

  14. Tror nog att det snarast ligger i att inlänkarna till den blivit nedvärderade. Den har uteslutande länkkataloger och de brukade ge bra med kraft men i de senaste algoritmuppdateringarna har det minskat rejält. Sen har konkurrensen förstås ökat också.

    Kommentar av Magnus

  15. Har du märkt om Google börjat ogilla några sidor som plötsligt fått extremt många inlänkar nu när många börjat ta bort nofollow?

    Kommentar av Patrik

  16. Jag har inte märkt några sådana tendenser men jag har personligen inte haft särskilt mycket inlänkar där detta hänt annat än till den här bloggen och till min mera privata blogg, båda har ett relativt högt förtroende hos Google och skadas inte så lätt av inlänkar.

    Tror inte att det finns någon större risk att det sker i så stor utsträckning att man behöver oroa sig (om man inte varit vansinnigt flitig att kommentera och en väldigt stor andel av bloggarna gör en ändring samtidigt). Särskilt inte långsiktigt, det är ju riktiga länkar det handlar om.

    Kommentar av Magnus

  17. Tack för en bra skriven artikel!

    Kommentar av Mikael

  18. Mycket intressant läsning!

    Kommentar av Christoffer

  19. Hehe, främst jag har läst om nybörjare som jämrar sig om detta problem i amerikanska SEO-forum. Dock inte lika ofta man i Sverige hör talas om detta misstag eller att någon talar om det. Bra formulerat, Magnus.

    Kommentar av Albin Stööp

  20. Hej!
    Tack för en bra sida!
    Jo. Min pagerank har sjunkit från 8 till 2 på http://www.gelki.com som är en portfolio sida över sajter, bilder, ja mina alster som jag gjort under åren. I december månad gick jag över från att ha flash till html och visst har jag fått mer besökare (främst genom den interna kalla det för blogg eler vad ni vill.) men samtidigt tappat kopiöst i pagerank. Varje sida som jag gjort har en logo och en tillbaka länk till gelki.com. Är det någon som har tips på hur jag förbättrar min page rank igen?

    Kommentar av Robert Eriksson

  21. Om du hade PR 8 gissar jag att du designat någon av de största portalerna i världen (som fått PR9 eller PR10) och att de då tagit bort logon som länkat tillbaka.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!