Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pagerank och Pris

LänkarDet som har mest inflytande i den internationella handeln med länkar är PageRank. I Sverige är det här inte alls lika styrande men när man gör affärer utanför gränserna är det oerhört viktigt. Många som handlar länkar internationellt tittar mer eller mindre bara på PageRank. Det här gör att de faktiskt inte är särskilt bra på sökmotoroptimering. Om du följt länkhandeln på något av de stora forumen som finns så kan du lätt se att det är PR man tittar på. Jag tänkte gå igenom varför det är dåligt.

PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google upprätthålla någon sorts bild av PageRank som viktigt, till exempel genom att man kan få sänkt synlig PageRank som straff i vissa specifika fall. För en seriös sökmotoroptimerare spelar det försås marginell roll vad som står i Toolbaren, vet är ju inte på Googles Toolbar man tjänar pengar. Detta under förutsättning att man inte arbetar med att sälja länkar internationellt.

Ett annat stort problem med PageRank som värderingssystem är att alla använder det. Oavsett om du handlar, byter eller vad som helst så är länkar med hög PageRank allt för ofta övervärderade. Eftersom PageRank inte alls är så viktigt som det en gång var kan en länk från en sida med låg PR men med matchande innehåll vara mycket bättre, trots att din motpart värderar den lägre. Ingen, eller mycket få i alla fall, länkar ut från sin PR7 site utan en rejäl motprestation medan de kan tänka sig sprida länkar från en PR3 relativt fritt. I kombination med att PR3-siten mycket väl kan vara bättre för dig så vill jag säga, stirra inte så mycket på PageRank när du bygger länkar, oavsett hur du gör det.

En kommentar

  1. […] du har handlat med kunskap som inte längre är aktuellt. Magnus skriver bland annat i sin artikel Högre PageRank alltid bättre?: PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google […]

    Pingback av Hur du ska tolka PageRank

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner