Sökmotorkonsult.se

Pagerank och Pris

Page-Rank-SEO

Hur viktigt är det med PageRank och hur ska man tänka kring värderingen när man köper länkar?

Det som har mest inflytande i den internationella handeln med länkar är PageRank. I Sverige är det här inte alls lika styrande men när man gör affärer utanför gränserna är det oerhört viktigt. Många som handlar länkar internationellt tittar mer eller mindre bara på PageRank. Det här gör att de faktiskt inte är särskilt bra på sökmotoroptimering. Om du följt länkhandeln på något av de stora forumen som finns så kan du lätt se att det är PR man tittar på. Jag tänkte gå igenom varför det är dåligt.

PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google upprätthålla någon sorts bild av PageRank som viktigt, till exempel genom att man kan få sänkt synlig PageRank som straff i vissa specifika fall. För en seriös sökmotoroptimerare spelar det försås marginell roll vad som står i Toolbaren, det är ju inte på Googles Toolbar man tjänar pengar. Detta under förutsättning att man inte arbetar med att sälja länkar internationellt.

Ett annat stort problem med PageRank som värderingssystem är att alla använder det. Oavsett om du handlar, byter eller vad som helst så är länkar med hög PageRank allt för ofta övervärderade. Eftersom PageRank inte alls är så viktigt som det en gång var kan en länk från en sida med låg PR men med matchande innehåll vara mycket bättre, trots att din motpart värderar den lägre. Ingen, eller mycket få i alla fall, länkar ut från sin PR7 site utan en rejäl motprestation medan de kan tänka sig sprida länkar från en PR3 relativt fritt. I kombination med att PR3-siten mycket väl kan vara bättre för dig så vill jag säga, stirra inte så mycket på PageRank när du bygger länkar, oavsett hur du gör det.

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-28

En kommentar

  1. […] du har handlat med kunskap som inte längre är aktuellt. Magnus skriver bland annat i sin artikel Högre PageRank alltid bättre?: PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google […]

    Pingback av Hur du ska tolka PageRank

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.