Sökmotorkonsult.se

Pagerank och Pris

LänkarDet som har mest inflytande i den internationella handeln med länkar är PageRank. I Sverige är det här inte alls lika styrande men när man gör affärer utanför gränserna är det oerhört viktigt. Många som handlar länkar internationellt tittar mer eller mindre bara på PageRank. Det här gör att de faktiskt inte är särskilt bra på sökmotoroptimering. Om du följt länkhandeln på något av de stora forumen som finns så kan du lätt se att det är PR man tittar på. Jag tänkte gå igenom varför det är dåligt.

PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google upprätthålla någon sorts bild av PageRank som viktigt, till exempel genom att man kan få sänkt synlig PageRank som straff i vissa specifika fall. För en seriös sökmotoroptimerare spelar det försås marginell roll vad som står i Toolbaren, vet är ju inte på Googles Toolbar man tjänar pengar. Detta under förutsättning att man inte arbetar med att sälja länkar internationellt.

Ett annat stort problem med PageRank som värderingssystem är att alla använder det. Oavsett om du handlar, byter eller vad som helst så är länkar med hög PageRank allt för ofta övervärderade. Eftersom PageRank inte alls är så viktigt som det en gång var kan en länk från en sida med låg PR men med matchande innehåll vara mycket bättre, trots att din motpart värderar den lägre. Ingen, eller mycket få i alla fall, länkar ut från sin PR7 site utan en rejäl motprestation medan de kan tänka sig sprida länkar från en PR3 relativt fritt. I kombination med att PR3-siten mycket väl kan vara bättre för dig så vill jag säga, stirra inte så mycket på PageRank när du bygger länkar, oavsett hur du gör det.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

En kommentar

  1. […] du har handlat med kunskap som inte längre är aktuellt. Magnus skriver bland annat i sin artikel Högre PageRank alltid bättre?: PageRank som mått på en sidas styrka är förlegat. Visserligen försöker Google […]

    Pingback av Hur du ska tolka PageRank

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.