Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Paginerat produktsortiment utan duplicerat innehåll

paginering

Genom att använda paginering har du möjlighet att dela upp ett stort produktsortiment på ett antal sidor för att sidan ska ladda snabbare. En potentiell fallgrop för den här typen av lösning är att den kan resultera i dupliceringar på sajten.

Duplicerat innehåll är innehåll som återfinns på flera URL:er, antingen internt på samma domän eller externt på någon annan domän. Exempel på duplicerat innehåll kan vara produktbeskrivning som återfinns på flera typer av produkter på sajten, alternativt produktbeskrivning som återfinns externt på en leverantörs sajt. Vi vill till varje pris undvika duplicerat innehåll på vår sajt och vi har tidigare skrivit om riskerna med duplicerat innehåll.

För att hantera paginering och samtidigt undvika duplicerat innehåll, rekommenderar vi dig att fundera över följande tre lösningar:

1. Rel=”canonical”

Om du vill att din Visa alla-sida ska användas som landningssida, och du vill att den här specifika sidan ska indexeras och visas i Googles sökresultat, rekommenderar vi denna lösning för dig. Lägg in rel=”canonical” i <head> avsnitten på de paginerade sidorna. Kom ihåg att länka internt till visa alla-sidan i toppmenyn.

2. Rel=”next” och rel=”prev”

Genom att använda attributen rel=”next” och rel=”prev”, beskriver du förhållandet mellan sidorna för Google, vilket gör att Google förstår att sidorna hänger ihop som en serie.

Du har ditt produktsortiment uppdelat på följande URL:er:

http://www.example.com/artikel-del1.html

http://www.example.com/artikel-del2.html

http://www.example.com/artikel-del3.html

Lägg till attributet <link rel=”next” href=”http://www.example.com/artikel-del2.html”> på sida1 http://www.example.com/artikel-del1.html som pekar mot nästa sida i serien.

Genom attributet talar du om för Google att sidan hänger ihop med kommande sida 2. Attributet ska ligga i <head> sektionen.

På sida 2 http://www.example.com/artikel-del2.html  använder du attributet <link rel=”prev” href=”http://www.example.com/artikel-del1.html”> <link rel=”next” href=”http://www.example.com/artikel-del3.html”> som visar att sidan är en fortsättning av sida 1 och att nästkommande sida i serien är sida 3.

På sida 3 http://www.example.com/artikel-del3.html räcker det med att du lägger till <link rel=”prev” href=”http://www.example.com/artikel-del2.html”> som visar att sida 3 är en fortsättning av sida 2.

3. Infinite Scroll

Du har även möjlighet att använda dig utav en Infinite Scroll-lösning där din Visa Alla-sida laddas progressivt. Genom att tagga upp viktiga element och låta sidans innehåll hämtas progressivt, underlättar du hämtningen för hela sidan och presenterar en rikare browser upplevelse för besökaren. På en kategorisida kan det i praktiken se ut som att när du scrollar ner på sidan och slutligen kommer längst ner på sidan, hämtas det in fler produkter.

Innan du börjar:

  • Dela upp det totala sid-innehållet i subsidor (subsidorna måste vara åtkomstbara även när Javascript är blockerat)
  • Bestäm hur mycket innehåll du vill inkludera i vardera sida
  • Säkerställ att innehållet inte överlappas i serien

Såhär gör du:

  • Strukturera dina URL:er på ett sätt som gör dem läsbara av Googles robot
    Bra exempel: example.com/fun-items?lastid=567
    Mindre bra exempel: example.com/fun-items#1
  • Implementera pagineringsvärden rel=”next” och rel=”prev” i <head>-taggen
  • Implementera replaceState/replacePush på sidan
  • TESTA!

3 saker du inte får missa

Oberoende av vilken av ovanstående lösningar du väljer att implementera, rekommenderar vi dig att tänka på följande punkter:

  • Brödtext ska endast finnas på förstasidan i pagineringen.
  • Säkerställ att varje sida har en unik titel och unika h1:or.
  • Du behöver inte skriva unika meta descriptions till sida 2, 3, etc i serien.

Har du frågor om paginering eller duplicerat innehåll, är du välkommen att kontakta oss på Pineberry!

 

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner