Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Panda slutar dansa

Google Panda

Matt Cutts berättade på onsdagen att Panda inte längre ska köras som ett separat filter utan integreras i den vanliga algoritmen. Det låter kanske komplicerat eller som en ointressant nyhet men det är spelar faktiskt väldigt stor roll så häng med.

På en konferens i San Jose, USA, berättade i onsdags Matt Cutts, Head of Webspam, på Google att de nu tänker integrera panda-filtret i den vanliga algoritmen (källa: Barry Schwartz). Det är ett stort steg för en panda och kräver förmodligen en hel del mer resurser, Google kommer alltså alltså använda panda-algoritmen i sitt löpande arbete.

Google dansar inte längre

Förr brukade Google ”dansa” – man kallade det så när de gjorde sin månatliga uppfärskning av indexet, det var några dagar så alla sökresultat uppdaterades, det var då man klättrade eller sjönk i resultaten. Mellan de här danserna hände inget. För en handfull år sedan slutade Google upp med dessa danser och uppdaterar istället sitt index löpande, en sida kan hoppa upp i ett sökresultat en dag, nästa dag kan en annan dyka upp.

Panda som tillkom 2011 och rullades ut i Sverige i Juli samma år. När filtret applicerades på sökresultaten gjordes det i ungefär samma intervall, man körde filtret en gång i månaden. Mellan dessa körningar, refreshes, så skedde inga förändringar som var panda-relaterade. Så kommer det alltså inte längre att fungera, nu kommer filtret appliceras löpande.

Vad innebär det?

Det innebär en lång rad saker, till exempel innebär det att du inte längre kan vara lika säker på att det är pandan som gjort att du tappat trafik om du gör det, fram till nu har det varit ganska lätt att se om du tappat massor av positioner ett visst datum. Det gör det naturligtvis svårare att åtgärda problemen.

Det innebär också att om du inte redan lärt dig hantera pandan så är det en enormt mycket större uppförsbacke för dig. Om du inte redan nu har pandans regler inpräntat i hjärtat kommer du få mycket svårare att lära dig hur de fungerar. Det är ett komplext filter och det var svårt att lära sig hantera det redan när vi tydligt kunde se resultaten. Nu blir det att försöka gissa i mycket större utsträckning.

 

8 kommentarer

  1. Öööh, har vi inte alltid gissat, trott, annat vad Googles gör. Google ändrar massor av små saker varje dag så vi inte skall kunna göra det perfekta SEO arbetet. Likaså alla uttalande som kommer från Matt Cutts är bara för att förvirra oss mera som vanligt.

    Kommentar av Lennart

  2. Fast Panda är en av de största förändringar de genomfört på flera år och eftersom den refreshat med jämna intervall har det gått att mäta, skillnader, testa hypoteser.

    Håller i och för sig med om att man ska lyssna på Matt Cutts med försiktighet men ändringar i deras egen infrastruktur (som dessutom lätt kan verifieras om bara några veckor) är inget han brukar slira på sanningen om.

  3. Jag tycker att det är positivt om ”integrationen” genomförs. Visserligen kan det säkert i vissa fall bli svårare att spåra förändringar i sökresultatet till just vad som kallats för ”pandan” men så är ju redan spelreglerna för algoritmens flesta övriga delar. Det jag upplever som positivt är att det förhoppningsvis kommer gå snabbare att bearbeta en webbplats för att återfå positioner och så bjuds vi på en bättre testmiljö.

  4. Ja, det finns förstås fördelen att man kan komma tillbaka också även om jag upplever att det är väldigt få som lyckas nu. Tror också att det är bra att den integreras om inte annat så sållas agnarna från vetet ännu lite bättre, det var ju ganska många som ropade SEO är död, när både Panda och Pingvin rullades ut.

  5. Finns det någon information om när denna ändring ska rullas ut?

    Kommentar av Carl

  6. Känns som ett helt logiskt steg men lite jobbigt för oss som fortfarande har någon sida kvar i filtret och inte riktigt hunnit lära oss hur man tar sig ur det, eller rättare sagt vilka spelregler som gäller.

    Kommentar av Smiro

  7. Det känns som det var väl ganska väntat. Varför göra en algoritm om man inte tänkt integrera den till slut?

    Kommentar av Katrin

  8. Ja, det finns fortfarande en del andra filter som inte körs kontinuerligt men det är nog mest en fråga om ansträngning vs resultat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner