Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Panda slutar dansa

Google Panda

Matt Cutts berättade på onsdagen att Panda inte längre ska köras som ett separat filter utan integreras i den vanliga algoritmen. Det låter kanske komplicerat eller som en ointressant nyhet men det är spelar faktiskt väldigt stor roll så häng med.

På en konferens i San Jose, USA, berättade i onsdags Matt Cutts, Head of Webspam, på Google att de nu tänker integrera panda-filtret i den vanliga algoritmen (källa: Barry Schwartz). Det är ett stort steg för en panda och kräver förmodligen en hel del mer resurser, Google kommer alltså alltså använda panda-algoritmen i sitt löpande arbete.

Google dansar inte längre

Förr brukade Google ”dansa” – man kallade det så när de gjorde sin månatliga uppfärskning av indexet, det var några dagar så alla sökresultat uppdaterades, det var då man klättrade eller sjönk i resultaten. Mellan de här danserna hände inget. För en handfull år sedan slutade Google upp med dessa danser och uppdaterar istället sitt index löpande, en sida kan hoppa upp i ett sökresultat en dag, nästa dag kan en annan dyka upp.

Panda som tillkom 2011 och rullades ut i Sverige i Juli samma år. När filtret applicerades på sökresultaten gjordes det i ungefär samma intervall, man körde filtret en gång i månaden. Mellan dessa körningar, refreshes, så skedde inga förändringar som var panda-relaterade. Så kommer det alltså inte längre att fungera, nu kommer filtret appliceras löpande.

Vad innebär det?

Det innebär en lång rad saker, till exempel innebär det att du inte längre kan vara lika säker på att det är pandan som gjort att du tappat trafik om du gör det, fram till nu har det varit ganska lätt att se om du tappat massor av positioner ett visst datum. Det gör det naturligtvis svårare att åtgärda problemen.

Det innebär också att om du inte redan lärt dig hantera pandan så är det en enormt mycket större uppförsbacke för dig. Om du inte redan nu har pandans regler inpräntat i hjärtat kommer du få mycket svårare att lära dig hur de fungerar. Det är ett komplext filter och det var svårt att lära sig hantera det redan när vi tydligt kunde se resultaten. Nu blir det att försöka gissa i mycket större utsträckning.

 

8 kommentarer

  1. Öööh, har vi inte alltid gissat, trott, annat vad Googles gör. Google ändrar massor av små saker varje dag så vi inte skall kunna göra det perfekta SEO arbetet. Likaså alla uttalande som kommer från Matt Cutts är bara för att förvirra oss mera som vanligt.

    Kommentar av Lennart

  2. Fast Panda är en av de största förändringar de genomfört på flera år och eftersom den refreshat med jämna intervall har det gått att mäta, skillnader, testa hypoteser.

    Håller i och för sig med om att man ska lyssna på Matt Cutts med försiktighet men ändringar i deras egen infrastruktur (som dessutom lätt kan verifieras om bara några veckor) är inget han brukar slira på sanningen om.

  3. Jag tycker att det är positivt om ”integrationen” genomförs. Visserligen kan det säkert i vissa fall bli svårare att spåra förändringar i sökresultatet till just vad som kallats för ”pandan” men så är ju redan spelreglerna för algoritmens flesta övriga delar. Det jag upplever som positivt är att det förhoppningsvis kommer gå snabbare att bearbeta en webbplats för att återfå positioner och så bjuds vi på en bättre testmiljö.

  4. Ja, det finns förstås fördelen att man kan komma tillbaka också även om jag upplever att det är väldigt få som lyckas nu. Tror också att det är bra att den integreras om inte annat så sållas agnarna från vetet ännu lite bättre, det var ju ganska många som ropade SEO är död, när både Panda och Pingvin rullades ut.

  5. Finns det någon information om när denna ändring ska rullas ut?

    Kommentar av Carl

  6. Känns som ett helt logiskt steg men lite jobbigt för oss som fortfarande har någon sida kvar i filtret och inte riktigt hunnit lära oss hur man tar sig ur det, eller rättare sagt vilka spelregler som gäller.

    Kommentar av Smiro

  7. Det känns som det var väl ganska väntat. Varför göra en algoritm om man inte tänkt integrera den till slut?

    Kommentar av Katrin

  8. Ja, det finns fortfarande en del andra filter som inte körs kontinuerligt men det är nog mest en fråga om ansträngning vs resultat.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner