Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pandan en del av algoritmen?

panda

Det har länge diskuterats om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan fullt ut integrerats i algoritmen enligt källor från Google.

Pandan och Pingvinen är utan tvekan två av de mest populära samtalsområdena inom både den svenska och internationella SEO-branschen. Varje gång det finns indikationer på stora rörelser i sökresultaten ropas det därför oftast på någon av dessa uppdateringar och så var nu även fallet under slutet på föregående vecka. Eftersom det har varit mycket information om att Google ska komma med en helt ny version av Pingvinen, den så kallade 4.0-versionen blev det ganska naturligt att många antog att det var den versionen som rullades ut.

De första indikationerna vi noterade var rörelser i sökresultat med hög konkurrens, vilket skulle kunna indikera en länkrelaterad uppdatering. Samtidigt såg vi även rörelser i mindre konkurrensutsatta segment vilket talar emot. Vi var därför osäkra på om det endast var en länkrelaterad uppdatering eller inte. Oftast syns större rörelser på de mest konkurrensutsatta sökorden om det är länkrelaterat. Nu var rörelserna väldigt spridda mellan olika segment och sökord.

Det var i samma veva som det kom officiell information från Google om att det var en ”core update” som hade gjorts. Vad betyder då att de har gjort en ”core update”? Ja, det går endast att spekulera i. Med tanke på rörelserna vi sett, borde uppdateringen både gälla justeringar gällande innehåll och länkar och förmodligen flera övriga parametrar. Gissningsvis var det en uppdatering som både gällde integreringar och justeringar i algoritmen.

Jennifer Slegg på Google gick efter helgen ut med information i en bloggpost där det förklarades att Pandan nu ska vara en del av algoritmen efter den ”core update” som hade gjorts. Det här var den primära delen som rörde just integreringen:

”Panda is an algorithm that’s applied to sites overall and has become one of our core ranking signals. It measures the quality of a site, which you can read more about in our guidelines. Panda allows Google to take quality into account and adjust ranking accordingly.”

Vi har hört information att Panda skulle vara integrerad tidigare men det har inte varit lika officiell information som i detta fall och det känns mer troligt att den faktiskt är fullt integrerad denna gång.

Det ska bli intressant att följa vilken påverkan detta kommer ha på sökresultaten. Om Pandan är en aktiv del av algoritmen borde detta innebära mer rörelse i sökresultaten. Innebörden kan bli att fler vågar sig på att utmana Google med lågkvalitativt innehåll då en integrering av Pandan borde innebära att det blir enklare att snabbt justera och ta sig tillbaka över tröskelvärdena om algoritmen slår till.

Hur tror ni det kommer påverka sökresultaten i Sverige?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner