Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pandan en del av algoritmen?

panda

Det har länge diskuterats om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan fullt ut integrerats i algoritmen enligt källor från Google.

Pandan och Pingvinen är utan tvekan två av de mest populära samtalsområdena inom både den svenska och internationella SEO-branschen. Varje gång det finns indikationer på stora rörelser i sökresultaten ropas det därför oftast på någon av dessa uppdateringar och så var nu även fallet under slutet på föregående vecka. Eftersom det har varit mycket information om att Google ska komma med en helt ny version av Pingvinen, den så kallade 4.0-versionen blev det ganska naturligt att många antog att det var den versionen som rullades ut.

De första indikationerna vi noterade var rörelser i sökresultat med hög konkurrens, vilket skulle kunna indikera en länkrelaterad uppdatering. Samtidigt såg vi även rörelser i mindre konkurrensutsatta segment vilket talar emot. Vi var därför osäkra på om det endast var en länkrelaterad uppdatering eller inte. Oftast syns större rörelser på de mest konkurrensutsatta sökorden om det är länkrelaterat. Nu var rörelserna väldigt spridda mellan olika segment och sökord.

Det var i samma veva som det kom officiell information från Google om att det var en ”core update” som hade gjorts. Vad betyder då att de har gjort en ”core update”? Ja, det går endast att spekulera i. Med tanke på rörelserna vi sett, borde uppdateringen både gälla justeringar gällande innehåll och länkar och förmodligen flera övriga parametrar. Gissningsvis var det en uppdatering som både gällde integreringar och justeringar i algoritmen.

Jennifer Slegg på Google gick efter helgen ut med information i en bloggpost där det förklarades att Pandan nu ska vara en del av algoritmen efter den ”core update” som hade gjorts. Det här var den primära delen som rörde just integreringen:

”Panda is an algorithm that’s applied to sites overall and has become one of our core ranking signals. It measures the quality of a site, which you can read more about in our guidelines. Panda allows Google to take quality into account and adjust ranking accordingly.”

Vi har hört information att Panda skulle vara integrerad tidigare men det har inte varit lika officiell information som i detta fall och det känns mer troligt att den faktiskt är fullt integrerad denna gång.

Det ska bli intressant att följa vilken påverkan detta kommer ha på sökresultaten. Om Pandan är en aktiv del av algoritmen borde detta innebära mer rörelse i sökresultaten. Innebörden kan bli att fler vågar sig på att utmana Google med lågkvalitativt innehåll då en integrering av Pandan borde innebära att det blir enklare att snabbt justera och ta sig tillbaka över tröskelvärdena om algoritmen slår till.

Hur tror ni det kommer påverka sökresultaten i Sverige?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Så lyckas du med din SEO på Google efter Amazons intåg

Med Amazons lansering i Sverige får många e-handlare en ny stark konkurrent att tampas med i sökresultaten på Google. Här får du tips på hur du lägger upp din SEO-strategi för att äga ditt segment på Google – före Amazon och alla andra.

pengarisoporna

Kasta inte bort dina pengar – använd söktermsrapporten i Google Ads och annonsera mer effektivt

För att lyckas med din annonsering ställs det höga krav på den löpande optimeringen. Att gå igenom söktermsrapporten i Google Ads är en viktig nyckel till att betala för relevanta klick och på den vägen driva värdefull trafik till din […]

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner