Sökmotorkonsult.se

Pandan en del av algoritmen?

panda

Det har länge diskuterats om att Pandan ska bli eller har varit en del av Googles huvudalgoritm. I och med ”Google core update” som ska ha gjorts av algoritmen under slutet på föregående vecka ska Pandan fullt ut integrerats i algoritmen enligt källor från Google.

Pandan och Pingvinen är utan tvekan två av de mest populära samtalsområdena inom både den svenska och internationella SEO-branschen. Varje gång det finns indikationer på stora rörelser i sökresultaten ropas det därför oftast på någon av dessa uppdateringar och så var nu även fallet under slutet på föregående vecka. Eftersom det har varit mycket information om att Google ska komma med en helt ny version av Pingvinen, den så kallade 4.0-versionen blev det ganska naturligt att många antog att det var den versionen som rullades ut.

De första indikationerna vi noterade var rörelser i sökresultat med hög konkurrens, vilket skulle kunna indikera en länkrelaterad uppdatering. Samtidigt såg vi även rörelser i mindre konkurrensutsatta segment vilket talar emot. Vi var därför osäkra på om det endast var en länkrelaterad uppdatering eller inte. Oftast syns större rörelser på de mest konkurrensutsatta sökorden om det är länkrelaterat. Nu var rörelserna väldigt spridda mellan olika segment och sökord.

Det var i samma veva som det kom officiell information från Google om att det var en ”core update” som hade gjorts. Vad betyder då att de har gjort en ”core update”? Ja, det går endast att spekulera i. Med tanke på rörelserna vi sett, borde uppdateringen både gälla justeringar gällande innehåll och länkar och förmodligen flera övriga parametrar. Gissningsvis var det en uppdatering som både gällde integreringar och justeringar i algoritmen.

Jennifer Slegg på Google gick efter helgen ut med information i en bloggpost där det förklarades att Pandan nu ska vara en del av algoritmen efter den ”core update” som hade gjorts. Det här var den primära delen som rörde just integreringen:

”Panda is an algorithm that’s applied to sites overall and has become one of our core ranking signals. It measures the quality of a site, which you can read more about in our guidelines. Panda allows Google to take quality into account and adjust ranking accordingly.”

Vi har hört information att Panda skulle vara integrerad tidigare men det har inte varit lika officiell information som i detta fall och det känns mer troligt att den faktiskt är fullt integrerad denna gång.

Det ska bli intressant att följa vilken påverkan detta kommer ha på sökresultaten. Om Pandan är en aktiv del av algoritmen borde detta innebära mer rörelse i sökresultaten. Innebörden kan bli att fler vågar sig på att utmana Google med lågkvalitativt innehåll då en integrering av Pandan borde innebära att det blir enklare att snabbt justera och ta sig tillbaka över tröskelvärdena om algoritmen slår till.

Hur tror ni det kommer påverka sökresultaten i Sverige?

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

iOS 14 frossa på börsen

iOS 14-frossa på börsen

Det är inte varje dag vi skriver om aktierapporter här på bloggen. Men Facebooks Q3-rapport ger intressanta insikter till oss marknadsförare kring hur Facebook ser på iOS 14-uppdateringen och vad de kommer göra härnäst.

Stark av backlinks

Anders Norén starkare än Google?

Enligt Ahrefs är andersnoren.se starkare än självaste Google. Kan detta verkligen stämma? Vad bygger Ahrefs data på? Vi tittar närmare på sambandet mellan backlinks och domänstyrka. Den 16 maj 2010 började en legend skapas. Anders Norén publicerade sin första artikel […]

Google lanserar infinite scroll

Google lanserar infinite scroll på mobilen

Infinite scroll är på väg till de mobila sökresultaten. Hur kommer denna nyhet påverka sidor som i dag rankar på sida två på Google? Eventuellt innebär det att dessa sidor kan vänta sig lite mer klick.

Amazon ads

Amazon Ads lanserat i Sverige

För ett tag sedan lanserade Amazon Prime vilket bland annat innebar snabbare leveranser för dig som köpare. Nu drygt 1 månad senare är den sista pusselbiten lagd och vi kan vi äntligen dela nyheten att Amazon Ads har släppts i […]

Title link

Title link

Senaste tidens titelkaos i sökresultaten har knappt gått att missa. Vi har skrivit om det här och vi snackade även om det i senaste avsnittet av Sökpodden. Google har på slutet publicerat hjälpdokument kring hur man som sajtägare kan kontrollera […]