Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Parkera utgångna produkter på kyrkogården

En utmaning som e-handlare behöver hantera är utgångna produkter. Det finns flera alternativ för hur du kan hantera produktsidor där produkten är utgången. Men vilket alternativ är bäst för dig?

Produktutbudet för vissa e-handlare ändras dramatiskt från säsong till säsong. För e-handlare inom mode är det inte ovanligt att det tillkommer tusentals nya produkter varje säsong och att lika många produkter följaktligen försvinner. I en fysisk butik innebär detta ”in med det nya och ut med det gamla”. För en e-handlare är det inte lika självklart hur man ska hantera utgångna produkter. För en produktsida i en webbshop har ett SEO-värde och om du sonika tar bort sidan så försvinner värdet. Det huvudsakliga värdet sitter i att produktsidan i många fall genererar trafik till sajten då den rankar på olika sökord relaterade till produkten. Det kan även finnas ett värde att det finns länkar från andra sajter till produktsidan. Så att ta bort produktsidor när en produkt utgår är inget bra alternativ. Här följer de alternativ vi på Pineberry rekommenderar:

Behåll produktsidan

Detta finns två exempel där det är ett bra alternativ att behålla produktsidan:

1. Tillfälligt utgången produkt

Ibland är produkten bara tillfälligt utgången, den kommer kanske åter nästa år. I dessa fall är det onödigt att ta bort produktsidan för att när produkten kommer åter försöka få en ny sida att ranka. Lägg in ett meddelande om att produkten tillfälligt utgått på produktsidan, berätta när den kommer in i sortimentet igen samt rekommendera liknande produkter till besökande kunder. Då får du ut något från produktsidan även under tiden den är tillfälligt utgången.

2. Parkera produkten på kyrkogården

Att skapa en kyrkogård för utgångna produkter är fantastiskt smart och roligt. Min absoluta favorit på ämnet är Ben & Jerrys kyrkogård. De har under många år samlat alla sin utgångna glassmaker på en kyrkogård. Ben & Jerry har dessutom tagit det ett steg längre och även skapat en fysisk kyrkogård för sina gamla glassmaker. Nu är det ju väldigt tydligt att Ben & Jerry inte gjort detta av seo-skäl utan deras kyrkogård är mest rolig.

Ett annat exempel är svenska Coolstuff. De har skapat sin egen produktkyrkogård. Jag vet inte om Coolstuff har gjort detta av SEO-skäl, men jag skulle gissa att det är en av anledningar. Bland annat finns produkten Airzooka i deras kyrkogård. Jag kommer själv ihåg när denna var en ”snackis” för många år sedan och det görs garanterat sökningar på den fortfarande. Sökningar som Coolstuff fortfarande kan fånga upp tack vara att sidan finns kvar på sajten.

Denna lösning passar såklart inte alla typer av produkter och webbshoppar. Men där den passar, löser den både en SEO-utmaning och är rolig samtidigt.

Redirecta produktsidan

Om produkten inte kommer åter i ditt utbud och det inte passar med en produktkyrkogård så är bästa alternativet att redirecta (vidarebefordra) produktsidan. Även här finns det två huvudalternativ:

1. Redirecta till liknande produkt

Detta är ett bra alternativ om produkten utgått för att ersättas av en annan liknande modell.

2. Redirecta till produktkategorin

Om det inte finns en liknande produkt så redirecta istället till den utgångna produktens kategori.

I båda fallen är det såklart bäst om besökare som blir redirectade får information om att produkten de sökte till utgått. Självklart är det en 301 redirect som gäller.

Bild CC från DanCentury

6 kommentarer

  1. Det sista alternativet använder vi. Men jag förstår inte hur man med en 301 kan ge besökaren ett meddelande om att produkten utgått. Målsidan är generell, så man kan inte ha ett meddelande på målsidan (det skulle se konstigt ut för de besökare som kom dit på annat sätt än 301). Hur kan man då get ett meddelande till besökaren?

    Kommentar av Per

  2. Per,

    Tack för din kommentar.

    Det beror lite på hur du väljer att göra dina redirects. Men det går att göra på ett sätt så att systemet vet att besökaren kom från den gamla URL:en och endast då visar ett specifikt meddelande på den nya URL:en.

  3. Ben & Jerrys kreativitet är ju enastående. Riktigt rolig idé!

  4. I myndighetsvärlden så hade Socialstyrelsen tidigare en ”kyrkogård”. Gammalt material 301:ades till en subdomän, fick noindex och fick ett arkivgrått utseende samt en disclaimer-ruta om att det passerat bäst före-datum.

  5. Erik,

    Synd att Socialstyrelsen inte har kvar det. Är roligt och bra. Ger ju inget SEO-mässigt med no index, men jag förstår deras val. Gammal information från en myndighet vill man inte ska komma upp på Google.

  6. […] Det normala i en affär är att ta bort skyltning när en produkt är utgången. Detsamma gäller dock inte på nätet. Det finns flera fördelar med att behålla utgångna produkter då produktsidorna har ett stort värde för sökmotorerna. Det finns olika sätt att ta vara på detta värde, ett både bra och roligt exempel är att skapa en produktkyrkogård. […]

    Pingback av Utnyttja kraften i din webbshop : Nordic eCommerce Knowledge

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner