Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pineberry lägger bud på Altavista

AltaVista

Uppdatering: Aprilskämt.

Pineberry har efter 6 månaders diskussion med Yahoo! lagt ett bud på söktjänsten AltaVista. AltaVista grundades 1995 och blev snabbt den ledande sökmotorn utanför USA och såldes till Overture i 2003. Senare samma år togs Overture över av Yahoo! och sökmotorn gick i dvala. Nu är det dags för Pineberry att återuppliva tjänsten.

Det finns förstås många anledningar för ett SEO-bolag att äga en sökmotor, Pineberrys styrelseordförande Stefan Mahlstein säger själv att ”det blir ju så mycket lättare.” Målsättningen med köpet är att lyfta AltaVista till att bli åtminstone tvåa på den svenska marknaden och även om Google är svåra att slå så finns det mycket att hämta. Bara 5-10% av svenska marknaden skulle göra Pineberry till marknadsledande SEO-bolag i Europa.

Budet som presenterades idag ligger på 11 miljoner dollar, något som måste anses som en ansenlig summa för sökmotorn som helt saknar intäkter.

6 kommentarer

  1. Detta inlägg är skapat 1:a april…ler…

    Petter

    Kommentar av Petter

  2. Mycket intressant nyhet dagen till ära:) Ni skulle kunna göra som Digital fastän tvärtom. Återgå till att lägga altavisa i subdomän som altavisa.pineberry.com och på så sätt förädla ert varumärka i söksegmentet. Sedan ta ytterligare ett strategiskt beslut att samla världens seoproffs i en gemensam aktion med målet att ranka denna nya vassare altavista som etta på sökordet google i just google! Bra jobbat denna 1 april!

    Kommentar av Håkan Persson

  3. April, april =)

    Kommentar av Nils

  4. Kommentarsfunktioner förstör nöjet med 1:a april :P

    Gammelmedia 1
    Social media 0

    Kommentar av Erik

  5. Jag tror att höga priset är pga brand reputation som i framtiden skulle konvertera till pengar. Eller inte.

  6. Varför inte lägga ett bud på Google.se för 86 miljoner kronor (bara 9 miljoner mer). Dem håller ju på att dela upp bolaget. Google.com har ett bud på 454 miljarder kronor från anonym budgivare, tror Microsoft lagt det budet ;) ! Google.de är ännu billigare än .SE

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner