Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pineberry lägger bud på Altavista

AltaVista

Uppdatering: Aprilskämt.

Pineberry har efter 6 månaders diskussion med Yahoo! lagt ett bud på söktjänsten AltaVista. AltaVista grundades 1995 och blev snabbt den ledande sökmotorn utanför USA och såldes till Overture i 2003. Senare samma år togs Overture över av Yahoo! och sökmotorn gick i dvala. Nu är det dags för Pineberry att återuppliva tjänsten.

Det finns förstås många anledningar för ett SEO-bolag att äga en sökmotor, Pineberrys styrelseordförande Stefan Mahlstein säger själv att ”det blir ju så mycket lättare.” Målsättningen med köpet är att lyfta AltaVista till att bli åtminstone tvåa på den svenska marknaden och även om Google är svåra att slå så finns det mycket att hämta. Bara 5-10% av svenska marknaden skulle göra Pineberry till marknadsledande SEO-bolag i Europa.

Budet som presenterades idag ligger på 11 miljoner dollar, något som måste anses som en ansenlig summa för sökmotorn som helt saknar intäkter.

6 kommentarer

  1. Detta inlägg är skapat 1:a april…ler…

    Petter

    Kommentar av Petter

  2. Mycket intressant nyhet dagen till ära:) Ni skulle kunna göra som Digital fastän tvärtom. Återgå till att lägga altavisa i subdomän som altavisa.pineberry.com och på så sätt förädla ert varumärka i söksegmentet. Sedan ta ytterligare ett strategiskt beslut att samla världens seoproffs i en gemensam aktion med målet att ranka denna nya vassare altavista som etta på sökordet google i just google! Bra jobbat denna 1 april!

    Kommentar av

    Håkan Persson

  3. April, april =)

    Kommentar av

    Nils

  4. Kommentarsfunktioner förstör nöjet med 1:a april :P

    Gammelmedia 1
    Social media 0

    Kommentar av

    Erik

  5. Jag tror att höga priset är pga brand reputation som i framtiden skulle konvertera till pengar. Eller inte.

  6. Varför inte lägga ett bud på Google.se för 86 miljoner kronor (bara 9 miljoner mer). Dem håller ju på att dela upp bolaget. Google.com har ett bud på 454 miljarder kronor från anonym budgivare, tror Microsoft lagt det budet ;) ! Google.de är ännu billigare än .SE

    Kommentar av

    Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Kvinna vilar i hängmatta i somrig miljö

Sommarens SEO-nyheter

Bara för att det är sommar är det inte lugnt på SEO-fronten. Här är en sammanfattning av vad som hänt i SEO-världen hittills under sommaren 2019.

Digital Marketing in an AI World Futureproofing Your PPC Agency

Sommarläsning: ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency”

Dags för semester och tid i hängmattan? Vad passar då bättre en bok om Google Ads och AI? Vi har läst Frederick Vallaeys nya bok ”Digital Marketing in an AI World – Futureproofing Your PPC Agency” och här kan du läsa vad vi tyckte om boken.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren & Viktoria Nerell i avsnitt Sökpodden 51

#51 Optiscore

Snart är det dags för sommarlov för Sökpodden! Men innan dess ska du såklart lyssna på rykande färska avsnitt 51 av Sökpodden där vi pratar som sökresultatets nya utseende, vi går igenom Optimization Score och så avslutar vi med ett snack om O2O.

Local campaigns

Öka antalet fysiska besök med Local campaigns

Local campaigns är en ny kampanjtyp som passar dig som vill driva fysiska besök via Google Ads. Läs mer om Local campaigns här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner