Sökmotorkonsult.se

Pineberry lägger bud på Altavista

AltaVista

Uppdatering: Aprilskämt.

Pineberry har efter 6 månaders diskussion med Yahoo! lagt ett bud på söktjänsten AltaVista. AltaVista grundades 1995 och blev snabbt den ledande sökmotorn utanför USA och såldes till Overture i 2003. Senare samma år togs Overture över av Yahoo! och sökmotorn gick i dvala. Nu är det dags för Pineberry att återuppliva tjänsten.

Det finns förstås många anledningar för ett SEO-bolag att äga en sökmotor, Pineberrys styrelseordförande Stefan Mahlstein säger själv att ”det blir ju så mycket lättare.” Målsättningen med köpet är att lyfta AltaVista till att bli åtminstone tvåa på den svenska marknaden och även om Google är svåra att slå så finns det mycket att hämta. Bara 5-10% av svenska marknaden skulle göra Pineberry till marknadsledande SEO-bolag i Europa.

Budet som presenterades idag ligger på 11 miljoner dollar, något som måste anses som en ansenlig summa för sökmotorn som helt saknar intäkter.

6 kommentarer

  1. Detta inlägg är skapat 1:a april…ler…

    Petter

    Kommentar av Petter

  2. Mycket intressant nyhet dagen till ära:) Ni skulle kunna göra som Digital fastän tvärtom. Återgå till att lägga altavisa i subdomän som altavisa.pineberry.com och på så sätt förädla ert varumärka i söksegmentet. Sedan ta ytterligare ett strategiskt beslut att samla världens seoproffs i en gemensam aktion med målet att ranka denna nya vassare altavista som etta på sökordet google i just google! Bra jobbat denna 1 april!

    Kommentar av Håkan Persson

  3. April, april =)

    Kommentar av Nils

  4. Kommentarsfunktioner förstör nöjet med 1:a april :P

    Gammelmedia 1
    Social media 0

    Kommentar av Erik

  5. Jag tror att höga priset är pga brand reputation som i framtiden skulle konvertera till pengar. Eller inte.

  6. Varför inte lägga ett bud på Google.se för 86 miljoner kronor (bara 9 miljoner mer). Dem håller ju på att dela upp bolaget. Google.com har ett bud på 454 miljarder kronor från anonym budgivare, tror Microsoft lagt det budet ;) ! Google.de är ännu billigare än .SE

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren i webbinarstudion hos Pineberry

Vad ska vi prata om i höst?

Vårens webbinarserie inom digital marknadsföring har varit en formidabel succé med runt 1 000 deltagare per tillfälle. Nu har du chansen att bestämma vad vi ska prata om på höstens webbinar. Våra webbinarier har sedan start varit uppskattade vilket vi […]

eurovision 2021 vinnare

Vem vinner Eurovision 2021? – på Google

Det blev äntligen ett Eurovision 2021, efter en lång väntan, men vem vinner? Vi synar söktrenderna i Europa och har hittat en tydlig vinnare. På Google i alla fall.

Coronadoping

Falsk trygghet från coronadopade SEO-resultat

Coronadopade resultat är ett vanligt fenomen bland företag som gynnats av den påskyndande digitaliseringen. Läs mer om coronadoping och varför det är något du behöver vara vaksam på.

Google ”tar bort” Target ROAS och Target CPA

Google gick nyligen ut med att man “tar bort” Target ROAS och Target CPA – eller snarare, Google gör om funktionaliteten för hur man använder dessa budstrategier. Så, hur ska man tänka och hur ska man göra i och med […]