Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pineberry lägger bud på Altavista

AltaVista

Uppdatering: Aprilskämt.

Pineberry har efter 6 månaders diskussion med Yahoo! lagt ett bud på söktjänsten AltaVista. AltaVista grundades 1995 och blev snabbt den ledande sökmotorn utanför USA och såldes till Overture i 2003. Senare samma år togs Overture över av Yahoo! och sökmotorn gick i dvala. Nu är det dags för Pineberry att återuppliva tjänsten.

Det finns förstås många anledningar för ett SEO-bolag att äga en sökmotor, Pineberrys styrelseordförande Stefan Mahlstein säger själv att ”det blir ju så mycket lättare.” Målsättningen med köpet är att lyfta AltaVista till att bli åtminstone tvåa på den svenska marknaden och även om Google är svåra att slå så finns det mycket att hämta. Bara 5-10% av svenska marknaden skulle göra Pineberry till marknadsledande SEO-bolag i Europa.

Budet som presenterades idag ligger på 11 miljoner dollar, något som måste anses som en ansenlig summa för sökmotorn som helt saknar intäkter.

6 kommentarer

  1. Detta inlägg är skapat 1:a april…ler…

    Petter

    Kommentar av Petter

  2. Mycket intressant nyhet dagen till ära:) Ni skulle kunna göra som Digital fastän tvärtom. Återgå till att lägga altavisa i subdomän som altavisa.pineberry.com och på så sätt förädla ert varumärka i söksegmentet. Sedan ta ytterligare ett strategiskt beslut att samla världens seoproffs i en gemensam aktion med målet att ranka denna nya vassare altavista som etta på sökordet google i just google! Bra jobbat denna 1 april!

    Kommentar av Håkan Persson

  3. April, april =)

    Kommentar av Nils

  4. Kommentarsfunktioner förstör nöjet med 1:a april :P

    Gammelmedia 1
    Social media 0

    Kommentar av Erik

  5. Jag tror att höga priset är pga brand reputation som i framtiden skulle konvertera till pengar. Eller inte.

  6. Varför inte lägga ett bud på Google.se för 86 miljoner kronor (bara 9 miljoner mer). Dem håller ju på att dela upp bolaget. Google.com har ett bud på 454 miljarder kronor från anonym budgivare, tror Microsoft lagt det budet ;) ! Google.de är ännu billigare än .SE

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 59 av Sökpodden

#59 Gasa eller bromsa?

Hur ska du tänka kring din digitala marknadsföring i kristider? Vilka utmaningar finns vid SEO-migreringar? Hur kalibrerar jag min attributionsmodell? Detta är tre av frågorna som vi tar oss an i avsnitt 59 av Sökpodden.

betalvägg strukturerad data

Strukturerad data för innehåll bakom betalvägg

Undvik att ditt innehåll bakom betalvägg klassas som cloaking. I det här inlägget går Fredrik igenom hur du använder strukturerad data för att göra det tydligt för Google vad besökaren måste betala för att få se.

Långdistanslöpare springer i solnedgång

Långsiktig SEO – En lönsam investering

Under årets Webbdagarna höll Björn Bydén från Pineberry en föreläsning på hur företag kan jobba långsiktigt med SEO på ett sätt som bidrar med kundvärde, bygger varumärke och är väldigt lönsamt. Här är en kortare sammanfattning av den föreläsningen.

SEO i kristider

När händelser sker i vår omvärld är det många som tar hjälp av Google för att inhämta mer information. Här tipsar vi om hur samhällsbärande instanser kan jobba för att snabbt fånga upp vilka frågor medborgarna ställer i syfte att kunna bidra med sakliga och korrekta svar.

JavaScript SEO – Få Google att gilla din snygga sajt

Här är ett inlägg om vad JavaScript är, hur de ställer till problem för dig som jobbar med SEO och vad du kan göra för att lösa det.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner