Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pineberry lägger bud på Altavista

AltaVista

Uppdatering: Aprilskämt.

Pineberry har efter 6 månaders diskussion med Yahoo! lagt ett bud på söktjänsten AltaVista. AltaVista grundades 1995 och blev snabbt den ledande sökmotorn utanför USA och såldes till Overture i 2003. Senare samma år togs Overture över av Yahoo! och sökmotorn gick i dvala. Nu är det dags för Pineberry att återuppliva tjänsten.

Det finns förstås många anledningar för ett SEO-bolag att äga en sökmotor, Pineberrys styrelseordförande Stefan Mahlstein säger själv att ”det blir ju så mycket lättare.” Målsättningen med köpet är att lyfta AltaVista till att bli åtminstone tvåa på den svenska marknaden och även om Google är svåra att slå så finns det mycket att hämta. Bara 5-10% av svenska marknaden skulle göra Pineberry till marknadsledande SEO-bolag i Europa.

Budet som presenterades idag ligger på 11 miljoner dollar, något som måste anses som en ansenlig summa för sökmotorn som helt saknar intäkter.

6 kommentarer

  1. Detta inlägg är skapat 1:a april…ler…

    Petter

    Kommentar av Petter

  2. Mycket intressant nyhet dagen till ära:) Ni skulle kunna göra som Digital fastän tvärtom. Återgå till att lägga altavisa i subdomän som altavisa.pineberry.com och på så sätt förädla ert varumärka i söksegmentet. Sedan ta ytterligare ett strategiskt beslut att samla världens seoproffs i en gemensam aktion med målet att ranka denna nya vassare altavista som etta på sökordet google i just google! Bra jobbat denna 1 april!

    Kommentar av Håkan Persson

  3. April, april =)

    Kommentar av Nils

  4. Kommentarsfunktioner förstör nöjet med 1:a april :P

    Gammelmedia 1
    Social media 0

    Kommentar av Erik

  5. Jag tror att höga priset är pga brand reputation som i framtiden skulle konvertera till pengar. Eller inte.

  6. Varför inte lägga ett bud på Google.se för 86 miljoner kronor (bara 9 miljoner mer). Dem håller ju på att dela upp bolaget. Google.com har ett bud på 454 miljarder kronor från anonym budgivare, tror Microsoft lagt det budet ;) ! Google.de är ännu billigare än .SE

    Kommentar av Pierre

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner