Sökmotorkonsult.se

Pingvinen 4.0 är här

En fiskande pingvin

En ny version av Googles Pingvin är lanserad. Den ska numera vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg går vi igenom nyheterna med den nya versionen. 

I fredags 23/9 gick Google ut med på sin webmaster blog att en ny version av Pingvinen var lanserad. Detta är den första uppdateringen på nästan två år och den ska enligt Google fungera på ett annorlunda sätt än tidigare.

En del av algoritmen

Till skillnad mot tidigare ska Pingvinen numera vara en del av algoritmen och inte vara ett separat filter. Det är samma förändring som har skett med Googles andra kända filter Pandan.

Körs i realtid

Tidigare så har Pingvinen körts på speciella datum.

  • Pingvin 1: 24 april 2012
  • Pingvin 2: 26 maj 2012
  • Pingvin 3: 5 oktober 2012
  • Pingvin 4 (2.0): 22 maj 2013
  • Pingvin 5 (2.1): 4 oktober 2013
  • Pingvin 6 (3.0): flera gånger under hösten med start 17 oktober 2014
  • Pingvin 7 (4.0): 23 september 2016

För att komma loss så var du tvungen att vänta till nästa gång den kördes. Detta var något som ledde till stor frustration hos många webbplatsägare eftersom det har gått så lång tid mellan körningarna. Nu ska pingvinen köras löpande och du ska därför också kunna fastna eller komma loss löpande.

Mer precis

Tidigare så slog Pingvinen mot hela sajten men nu ska den inte vara lika trubbig utan mer vass. Om det innebär enskilda sökord eller webbsidor på en webbplats återstår att se.

Alla marknader

Pingvinen ska rullas ut på alla marknader och språk samtidigt.

Inga fler kommentarer

Eftersom Pingvinen nu ska vara löpande kommer Google i framtiden inte gå ut med kommentarer om uppdateringar eller förändringar.

Vad som kommer hända med de som sitter fast i Pingvinen sedan tidigare återstår att se. Rimligen borde de nu ha en chans att komma loss även med den nya versionen men man vet aldrig med Google. Att det tagit nästan två år att få fram denna version visar hur lite de ”bryr” sig.

En annan intressant utveckling att följa är hur arbetet med länkar kommer att förändras. När du nu kan komma loss snabbare och få feedback på var gränsen går är det rimligt att anta att fler kommer våga ta större risker i arbetet med länkar.

Sidan är senast uppdaterad 2016-09-27

3 kommentarer

  1. Jag blir alltid rädd när jag läser om pingviner som tågar ut.. Kommer ni att redogöra mer på djupet vad den nya versionen innebär?

    Kommentar av Jacob

  2. […] slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?