Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Pingvinen 4.0 är här

En fiskande pingvin

En ny version av Googles Pingvin är lanserad. Den ska numera vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg går vi igenom nyheterna med den nya versionen. 

I fredags 23/9 gick Google ut med på sin webmaster blog att en ny version av Pingvinen var lanserad. Detta är den första uppdateringen på nästan två år och den ska enligt Google fungera på ett annorlunda sätt än tidigare.

En del av algoritmen

Till skillnad mot tidigare ska Pingvinen numera vara en del av algoritmen och inte vara ett separat filter. Det är samma förändring som har skett med Googles andra kända filter Pandan.

Körs i realtid

Tidigare så har Pingvinen körts på speciella datum.

  • Pingvin 1: 24 april 2012
  • Pingvin 2: 26 maj 2012
  • Pingvin 3: 5 oktober 2012
  • Pingvin 4 (2.0): 22 maj 2013
  • Pingvin 5 (2.1): 4 oktober 2013
  • Pingvin 6 (3.0): flera gånger under hösten med start 17 oktober 2014
  • Pingvin 7 (4.0): 23 september 2016

För att komma loss så var du tvungen att vänta till nästa gång den kördes. Detta var något som ledde till stor frustration hos många webbplatsägare eftersom det har gått så lång tid mellan körningarna. Nu ska pingvinen köras löpande och du ska därför också kunna fastna eller komma loss löpande.

Mer precis

Tidigare så slog Pingvinen mot hela sajten men nu ska den inte vara lika trubbig utan mer vass. Om det innebär enskilda sökord eller webbsidor på en webbplats återstår att se.

Alla marknader

Pingvinen ska rullas ut på alla marknader och språk samtidigt.

Inga fler kommentarer

Eftersom Pingvinen nu ska vara löpande kommer Google i framtiden inte gå ut med kommentarer om uppdateringar eller förändringar.

Vad som kommer hända med de som sitter fast i Pingvinen sedan tidigare återstår att se. Rimligen borde de nu ha en chans att komma loss även med den nya versionen men man vet aldrig med Google. Att det tagit nästan två år att få fram denna version visar hur lite de ”bryr” sig.

En annan intressant utveckling att följa är hur arbetet med länkar kommer att förändras. När du nu kan komma loss snabbare och få feedback på var gränsen går är det rimligt att anta att fler kommer våga ta större risker i arbetet med länkar.

3 kommentarer

  1. Jag blir alltid rädd när jag läser om pingviner som tågar ut.. Kommer ni att redogöra mer på djupet vad den nya versionen innebär?

    Kommentar av

    Jacob

  2. […] slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 30

#30 Jubileum

Sökpodden avsnitt 30 är lika med vårt jubileumsavsnitt. I dag börjar vi med att prata om Donald Trump och vad marknadsförare kan lära sig av honom, vi söker efter sökordsluckor och så utser vi de största AdWords-förändringarna. Du lyssnar väl på vårt jubileumsavsnitt?

Facebook stänger ner Power Editor

Power Editor försvinner

Facebook har gått ut med att de kommer plocka ner deras annonsverktyg Power Editor. Ett verktyg som många annonsörer förlitar sig på i deras vardagliga arbete. Vi har därför valt att gå igenom vad detta innebär för dig som annonsör och hur du på bästa sätt kan förberedda dig.

search console adwords

Hitta dina sökordsluckor med Search Console och Google AdWords

Du kan länka ihop Google AdWords med Google Search Console för att få ut mycket intressant sökordsdata om hur dina organiska och betalda visningar presterar och täcka upp sökordsluckor. Läs mer om hur du får ut det mesta av Search Console och AdWords!

Farbror i hängmatta

SEO-nyheter från Google under sommaren

Har du tillbringat mer tid i hängmattan än framför datorn under sommaren? Då kommer här en sammanfattning på tre SEO-nyheter från Google.

Sista SEO-snacket på Sue Ellen?

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner