Sökmotorkonsult.se

Pingvinen 4.0 är här

En fiskande pingvin

En ny version av Googles Pingvin är lanserad. Den ska numera vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg går vi igenom nyheterna med den nya versionen. 

I fredags 23/9 gick Google ut med på sin webmaster blog att en ny version av Pingvinen var lanserad. Detta är den första uppdateringen på nästan två år och den ska enligt Google fungera på ett annorlunda sätt än tidigare.

En del av algoritmen

Till skillnad mot tidigare ska Pingvinen numera vara en del av algoritmen och inte vara ett separat filter. Det är samma förändring som har skett med Googles andra kända filter Pandan.

Körs i realtid

Tidigare så har Pingvinen körts på speciella datum.

  • Pingvin 1: 24 april 2012
  • Pingvin 2: 26 maj 2012
  • Pingvin 3: 5 oktober 2012
  • Pingvin 4 (2.0): 22 maj 2013
  • Pingvin 5 (2.1): 4 oktober 2013
  • Pingvin 6 (3.0): flera gånger under hösten med start 17 oktober 2014
  • Pingvin 7 (4.0): 23 september 2016

För att komma loss så var du tvungen att vänta till nästa gång den kördes. Detta var något som ledde till stor frustration hos många webbplatsägare eftersom det har gått så lång tid mellan körningarna. Nu ska pingvinen köras löpande och du ska därför också kunna fastna eller komma loss löpande.

Mer precis

Tidigare så slog Pingvinen mot hela sajten men nu ska den inte vara lika trubbig utan mer vass. Om det innebär enskilda sökord eller webbsidor på en webbplats återstår att se.

Alla marknader

Pingvinen ska rullas ut på alla marknader och språk samtidigt.

Inga fler kommentarer

Eftersom Pingvinen nu ska vara löpande kommer Google i framtiden inte gå ut med kommentarer om uppdateringar eller förändringar.

Vad som kommer hända med de som sitter fast i Pingvinen sedan tidigare återstår att se. Rimligen borde de nu ha en chans att komma loss även med den nya versionen men man vet aldrig med Google. Att det tagit nästan två år att få fram denna version visar hur lite de ”bryr” sig.

En annan intressant utveckling att följa är hur arbetet med länkar kommer att förändras. När du nu kan komma loss snabbare och få feedback på var gränsen går är det rimligt att anta att fler kommer våga ta större risker i arbetet med länkar.

3 kommentarer

  1. Jag blir alltid rädd när jag läser om pingviner som tågar ut.. Kommer ni att redogöra mer på djupet vad den nya versionen innebär?

    Kommentar av Jacob

  2. […] slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner