Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Perfekt sommarläsning! Sommarläsning till paketpris! ×
Sommarläsning! Böckerna Guldläge och Pengamaskinen till paketpris. Sommarläsning till paketpris! ×
Sökmotorkonsult.se

Pingvinen 4.0 är här

En fiskande pingvin

En ny version av Googles Pingvin är lanserad. Den ska numera vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg går vi igenom nyheterna med den nya versionen. 

I fredags 23/9 gick Google ut med på sin webmaster blog att en ny version av Pingvinen var lanserad. Detta är den första uppdateringen på nästan två år och den ska enligt Google fungera på ett annorlunda sätt än tidigare.

En del av algoritmen

Till skillnad mot tidigare ska Pingvinen numera vara en del av algoritmen och inte vara ett separat filter. Det är samma förändring som har skett med Googles andra kända filter Pandan.

Körs i realtid

Tidigare så har Pingvinen körts på speciella datum.

  • Pingvin 1: 24 april 2012
  • Pingvin 2: 26 maj 2012
  • Pingvin 3: 5 oktober 2012
  • Pingvin 4 (2.0): 22 maj 2013
  • Pingvin 5 (2.1): 4 oktober 2013
  • Pingvin 6 (3.0): flera gånger under hösten med start 17 oktober 2014
  • Pingvin 7 (4.0): 23 september 2016

För att komma loss så var du tvungen att vänta till nästa gång den kördes. Detta var något som ledde till stor frustration hos många webbplatsägare eftersom det har gått så lång tid mellan körningarna. Nu ska pingvinen köras löpande och du ska därför också kunna fastna eller komma loss löpande.

Mer precis

Tidigare så slog Pingvinen mot hela sajten men nu ska den inte vara lika trubbig utan mer vass. Om det innebär enskilda sökord eller webbsidor på en webbplats återstår att se.

Alla marknader

Pingvinen ska rullas ut på alla marknader och språk samtidigt.

Inga fler kommentarer

Eftersom Pingvinen nu ska vara löpande kommer Google i framtiden inte gå ut med kommentarer om uppdateringar eller förändringar.

Vad som kommer hända med de som sitter fast i Pingvinen sedan tidigare återstår att se. Rimligen borde de nu ha en chans att komma loss även med den nya versionen men man vet aldrig med Google. Att det tagit nästan två år att få fram denna version visar hur lite de ”bryr” sig.

En annan intressant utveckling att följa är hur arbetet med länkar kommer att förändras. När du nu kan komma loss snabbare och få feedback på var gränsen går är det rimligt att anta att fler kommer våga ta större risker i arbetet med länkar.

3 kommentarer

  1. Jag blir alltid rädd när jag läser om pingviner som tågar ut.. Kommer ni att redogöra mer på djupet vad den nya versionen innebär?

    Kommentar av

    Jacob

  2. […] slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Både ha och äta kakan

Relevanta annonser eller integritet

Både den nya dataskyddsförordningen GDPR och Apple slår ett slag för integriteten. Samtidigt ökar användandet av annonsblockerare då vi inte gillar att mötas av irrelevanta annonser. Går dessa två saker ihop?

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Michael Berman i Sökpodden avsnitt 28

#28 Giriga förändringar?

Sista avsnittet innan Sökpodden går på sommarlov. Denna månad pratar vi om försämringar i AdWords, jublar över utökad Quality Score-data och avgör hur stor budgeten på Facebook ska vara.

Michael Berman, Maria Fernholm, Joel Unge och Michael Wahlgren inför Sökpodden 28

SEO för poddar

Att lyssna på poddar är populärt. Men hur optimerar du din podd för Google? Vi går i detta inlägg igenom ett antal saker du bör tänka på när det gäller att sökmotoroptimera din podcast.

målvärde i google analytics

Sätt ett ekonomiskt värde på dina mål i Google Analytics

När du har satt upp mål för din webbplats så är det viktigt att sätta ett ekonomiskt värde på respektive mål. På så sätt kan du bedöma om dina digitala satsningar är lönsamma eller inte, samt se vilken kanal som presterar bäst. […]

IF-funktioner adwords

Ad customizers – IF-funktioner i AdWords

Nå användare som lämnat varukorgen med ett skräddarsytt budskap och visa unika annonser för olika enheter. Läs mer om Google AdWords IF-funktioner för textannonser så du kan anpassa budskapet för olika målgrupper!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner