Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Pingvinen 4.0 är här

En fiskande pingvin

En ny version av Googles Pingvin är lanserad. Den ska numera vara en del av algoritmen och köras löpande på alla marknader. I detta inlägg går vi igenom nyheterna med den nya versionen. 

I fredags 23/9 gick Google ut med på sin webmaster blog att en ny version av Pingvinen var lanserad. Detta är den första uppdateringen på nästan två år och den ska enligt Google fungera på ett annorlunda sätt än tidigare.

En del av algoritmen

Till skillnad mot tidigare ska Pingvinen numera vara en del av algoritmen och inte vara ett separat filter. Det är samma förändring som har skett med Googles andra kända filter Pandan.

Körs i realtid

Tidigare så har Pingvinen körts på speciella datum.

  • Pingvin 1: 24 april 2012
  • Pingvin 2: 26 maj 2012
  • Pingvin 3: 5 oktober 2012
  • Pingvin 4 (2.0): 22 maj 2013
  • Pingvin 5 (2.1): 4 oktober 2013
  • Pingvin 6 (3.0): flera gånger under hösten med start 17 oktober 2014
  • Pingvin 7 (4.0): 23 september 2016

För att komma loss så var du tvungen att vänta till nästa gång den kördes. Detta var något som ledde till stor frustration hos många webbplatsägare eftersom det har gått så lång tid mellan körningarna. Nu ska pingvinen köras löpande och du ska därför också kunna fastna eller komma loss löpande.

Mer precis

Tidigare så slog Pingvinen mot hela sajten men nu ska den inte vara lika trubbig utan mer vass. Om det innebär enskilda sökord eller webbsidor på en webbplats återstår att se.

Alla marknader

Pingvinen ska rullas ut på alla marknader och språk samtidigt.

Inga fler kommentarer

Eftersom Pingvinen nu ska vara löpande kommer Google i framtiden inte gå ut med kommentarer om uppdateringar eller förändringar.

Vad som kommer hända med de som sitter fast i Pingvinen sedan tidigare återstår att se. Rimligen borde de nu ha en chans att komma loss även med den nya versionen men man vet aldrig med Google. Att det tagit nästan två år att få fram denna version visar hur lite de ”bryr” sig.

En annan intressant utveckling att följa är hur arbetet med länkar kommer att förändras. När du nu kan komma loss snabbare och få feedback på var gränsen går är det rimligt att anta att fler kommer våga ta större risker i arbetet med länkar.

3 kommentarer

  1. Jag blir alltid rädd när jag läser om pingviner som tågar ut.. Kommer ni att redogöra mer på djupet vad den nya versionen innebär?

    Kommentar av

    Jacob

  2. […] slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Sökpodden avsnitt 26

#26 Guldfisken Fred

Vad har en guldfisk med SEO att göra? I avsnitt 26 av Sökpodden pratar vi om Googles Fred-uppdatering, om SEO-branschens nya vattendelare och hur PR kan lyfta dina SEO. Du lyssnar väl?

facebook annonser checklista

Checklista för dina Facebook-annonser

Har du koll på allt du behöver för dina Facebook-annonser? Använd vår checklista och kontrollera att du fått med de viktigaste punkterna. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 25 med Jesper Ribacka

#25 Special: Lyckas som affiliate

I #25 av Sökpodden pratar vi om vad som krävs för att lyckas som affiliate. Val av strategi, hur får du trafik och så avslutar vi med ett snack om casino affiliate. Du lyssnar väl?

DSA Feed Adwords

Nyheter inom Dynamiska Sökannonser

Expanded Text Ads (ETA) finns nu även för Dynamiska Sökannonser. Det har dessutom även blivit möjligt att lägga in ett sidflöde för att få bättre kontroll över kampanjen.