Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Platt struktur inte alltid bra

Intern hårddisk

Ofta får man inom SEO höra att det ska vara så få klick från startsidan till innehållet som möjligt, det är inte alls alltid sant. Ofta finns det mycket att tjäna på att rensa bland de interna länkarna.

Allt som oftast beror det på en felaktig syn  på PageRank, det är nämligen inte alls särskilt svårt att räkna ut vad resultatet kommer bli. Den som hävdar att PageRank inte spelar roll numer är också ute och cyklar, det är bara inte den enda faktorn. Det som måste kommas ihåg är att det dras en ”skatt” på alla länkar, oavsett om de pekar internt på siten eller externt till någon annan.

AaronAxelsson.se

Färre länkar är bättre än fler

Det betyder alltså att ju färre länkar du har, desto starkare är det. Aaron Axelsson visade i morse upp ett annat intressant fenomen. Genom att minimera antalet interna länkar indexerades hans blogg mycket bättre.

Om du undrar var du kan hitta ett diagram över dina egna indexerade länkar så är det en ny funktion som Google lanserat idag i Webmaster Tools.

2 kommentarer

  1. Det är synd bara att det är svårt att rensa länkar, i alla fall för oss e-handlare, vi vill gärna ha lite god kundupplevelse också och leda kunden mot merköp.
    Svårt att göra både google och kunderna glada ibland, men förhoponingsvis så är google glad när kunden är glad :-)

  2. @katrin Till syvende och sist handlar det ju om försäljning.

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Michael Wahlgren, Pontus Karlsson och Maria Fernholm i avsnitt 34 av Sökpodden

#34 Kladdigt sökresultat

I årets sista avsnitt av Sökpodden börjar vi med de nya långa beskrivningarna i sökresultatet. Är de bra eller dåliga för SEO? Vi går vidare till hur du använder visningsandel för att optimera din annonsering med AdWords. Slutligen tar vi upp hur du optimerar för konverteringar på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Google Shopping

Missvisande data i Google Shopping

Google registrerar en annonsvisning för Google Shopping, trots att den inte exponerats för användaren. Detta kan leda till missvisande data. Läs mer här!

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner