Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Platt struktur inte alltid bra

Intern hårddisk

Ofta får man inom SEO höra att det ska vara så få klick från startsidan till innehållet som möjligt, det är inte alls alltid sant. Ofta finns det mycket att tjäna på att rensa bland de interna länkarna.

Allt som oftast beror det på en felaktig syn  på PageRank, det är nämligen inte alls särskilt svårt att räkna ut vad resultatet kommer bli. Den som hävdar att PageRank inte spelar roll numer är också ute och cyklar, det är bara inte den enda faktorn. Det som måste kommas ihåg är att det dras en ”skatt” på alla länkar, oavsett om de pekar internt på siten eller externt till någon annan.

AaronAxelsson.se

Färre länkar är bättre än fler

Det betyder alltså att ju färre länkar du har, desto starkare är det. Aaron Axelsson visade i morse upp ett annat intressant fenomen. Genom att minimera antalet interna länkar indexerades hans blogg mycket bättre.

Om du undrar var du kan hitta ett diagram över dina egna indexerade länkar så är det en ny funktion som Google lanserat idag i Webmaster Tools.

2 kommentarer

  1. Det är synd bara att det är svårt att rensa länkar, i alla fall för oss e-handlare, vi vill gärna ha lite god kundupplevelse också och leda kunden mot merköp.
    Svårt att göra både google och kunderna glada ibland, men förhoponingsvis så är google glad när kunden är glad :-)

  2. @katrin Till syvende och sist handlar det ju om försäljning.

    Kommentar av

    Stefan Bergfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

adwords budget

Google AdWords kan nu dubblera din dagsbudget

Google AdWords ändrar hur mycket du kan spendera per dag och kan nu spendera upp till dubbelt så mycket som din dagsbudget men inte överskrida din månadsbudget. Det här kan få stora konsekvenser för din annonsering om du exempelvis har många korta kampanjer. Läs mer!

Google Global Site Tag gtag.js

Google släpper ”Global Site Tag” (gtag.js)

Google har uppdaterat sin spårningkod för Google Analytics och Google AdWords till gtag.js. Vi går igenom vad vi vet och vad hur den påverkar dig. Få en förståelse för Google nya gtag och säkerställ att du inte tappar viktig data.

Så fungerar Facebook overlays

Facebooks nya overlays ger dig möjligheten att effektivt dra uppmärksamheten till dina dynamiska annonser. Skapa skräddarsydda overlays så kan du visa information som pris, frakt eller popularitet för varje produkt i ditt sortiment

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner