Sökmotorkonsult.se

Platt struktur inte alltid bra

Intern hårddisk

Ofta får man inom SEO höra att det ska vara så få klick från startsidan till innehållet som möjligt, det är inte alls alltid sant. Ofta finns det mycket att tjäna på att rensa bland de interna länkarna.

Allt som oftast beror det på en felaktig syn  på PageRank, det är nämligen inte alls särskilt svårt att räkna ut vad resultatet kommer bli. Den som hävdar att PageRank inte spelar roll numer är också ute och cyklar, det är bara inte den enda faktorn. Det som måste kommas ihåg är att det dras en ”skatt” på alla länkar, oavsett om de pekar internt på siten eller externt till någon annan.

AaronAxelsson.se

Färre länkar är bättre än fler

Det betyder alltså att ju färre länkar du har, desto starkare är det. Aaron Axelsson visade i morse upp ett annat intressant fenomen. Genom att minimera antalet interna länkar indexerades hans blogg mycket bättre.

Om du undrar var du kan hitta ett diagram över dina egna indexerade länkar så är det en ny funktion som Google lanserat idag i Webmaster Tools.

Sidan är senast uppdaterad 2019-11-24

2 kommentarer

  1. Det är synd bara att det är svårt att rensa länkar, i alla fall för oss e-handlare, vi vill gärna ha lite god kundupplevelse också och leda kunden mot merköp.
    Svårt att göra både google och kunderna glada ibland, men förhoponingsvis så är google glad när kunden är glad :-)

  2. @katrin Till syvende och sist handlar det ju om försäljning.

    Kommentar av Stefan Bergfeldt

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?