Sökmotorkonsult.se

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Popular products

Google har rullat ut den nya funktionen Popular Products som hjälper användare att jämföra produkter direkt i det organiska sökresultatet. Funktionen låter användare se priser från flera butiker, läsa produktrecensioner, sortera efter olika egenskaper – utan att lämna Google. Här är allt du behöver veta om Popular Products. 

Google har experimenterat med Popular Products under 2019 men det är först nu de officiellt rullar ut det för engelskspråkiga sökningar i USA. Ingen information finns ännu när det kommer till andra länder.

Här nedanför kan du se hur det fungerar. En användare söker efter ett visst typ av plagg och i ytan Popular Products går det att filtrera på egenskaper, pris, läsa recensioner och se vilka butiker som säljer produkten. Användaren kan därefter klicka sig in till butiken som säljer produkten.

”Popular products-bild ska in här”

Hotet från Amazon

Popular Products ska givetvis ses i ljuset av Googles kamp mot Amazon på hemmaplan. I USA sker inte de flesta produktsökningarna på Google, utan på Amazon, och denna utveckling är givetvis något Google behöver tackla.

Gratis att vara med

Det kostar inget för företag att synas i denna listning just nu. Popular Products hör till det organiska sökresultatet och är en del av Surfaces Across Google. SAG är ett initiativ från Google som erbjuder en standard för webbplatser att synas med sina produkter på olika ytor i det organiska sökresultatet. Baserat på vår erfarenhet av hur Google brukar agera är det inte osannolikt att de så småningom börjar lyfta in fler och fler annonsörer i dessa utrymmen också.

Så gör du för att visas i Popular Products

Det finns två sätt för att få dina produkter att visas i Popular Products. Dels kan du använda strukturerad data på dina produktsidor för att Google ska förstå vilken typ av produkter du säljer och vilka egenskaper de har. Det andra sättet är att ge Google all information de behöver via din produktfeed och aktivera i Google Merchant Center att du vill synas i Surfaces Across Google.

Observera att Popular Products enbart visas på mobila sökningar och endast i USA i dagsläget.

Säljer du till den amerikanska marknaden och vill prova på att optimera för Popular Products? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]