Sökmotorkonsult.se

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Popular products

Google har rullat ut den nya funktionen Popular Products som hjälper användare att jämföra produkter direkt i det organiska sökresultatet. Funktionen låter användare se priser från flera butiker, läsa produktrecensioner, sortera efter olika egenskaper – utan att lämna Google. Här är allt du behöver veta om Popular Products. 

Google har experimenterat med Popular Products under 2019 men det är först nu de officiellt rullar ut det för engelskspråkiga sökningar i USA. Ingen information finns ännu när det kommer till andra länder.

Här nedanför kan du se hur det fungerar. En användare söker efter ett visst typ av plagg och i ytan Popular Products går det att filtrera på egenskaper, pris, läsa recensioner och se vilka butiker som säljer produkten. Användaren kan därefter klicka sig in till butiken som säljer produkten.

”Popular products-bild ska in här”

Hotet från Amazon

Popular Products ska givetvis ses i ljuset av Googles kamp mot Amazon på hemmaplan. I USA sker inte de flesta produktsökningarna på Google, utan på Amazon, och denna utveckling är givetvis något Google behöver tackla.

Gratis att vara med

Det kostar inget för företag att synas i denna listning just nu. Popular Products hör till det organiska sökresultatet och är en del av Surfaces Across Google. SAG är ett initiativ från Google som erbjuder en standard för webbplatser att synas med sina produkter på olika ytor i det organiska sökresultatet. Baserat på vår erfarenhet av hur Google brukar agera är det inte osannolikt att de så småningom börjar lyfta in fler och fler annonsörer i dessa utrymmen också.

Så gör du för att visas i Popular Products

Det finns två sätt för att få dina produkter att visas i Popular Products. Dels kan du använda strukturerad data på dina produktsidor för att Google ska förstå vilken typ av produkter du säljer och vilka egenskaper de har. Det andra sättet är att ge Google all information de behöver via din produktfeed och aktivera i Google Merchant Center att du vill synas i Surfaces Across Google.

Observera att Popular Products enbart visas på mobila sökningar och endast i USA i dagsläget.

Säljer du till den amerikanska marknaden och vill prova på att optimera för Popular Products? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

Sidan är senast uppdaterad 2020-01-27

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?