Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Popular products

Google har rullat ut den nya funktionen Popular Products som hjälper användare att jämföra produkter direkt i det organiska sökresultatet. Funktionen låter användare se priser från flera butiker, läsa produktrecensioner, sortera efter olika egenskaper – utan att lämna Google. Här är allt du behöver veta om Popular Products. 

Google har experimenterat med Popular Products under 2019 men det är först nu de officiellt rullar ut det för engelskspråkiga sökningar i USA. Ingen information finns ännu när det kommer till andra länder.

Här nedanför kan du se hur det fungerar. En användare söker efter ett visst typ av plagg och i ytan Popular Products går det att filtrera på egenskaper, pris, läsa recensioner och se vilka butiker som säljer produkten. Användaren kan därefter klicka sig in till butiken som säljer produkten.

”Popular products-bild ska in här”

Hotet från Amazon

Popular Products ska givetvis ses i ljuset av Googles kamp mot Amazon på hemmaplan. I USA sker inte de flesta produktsökningarna på Google, utan på Amazon, och denna utveckling är givetvis något Google behöver tackla.

Gratis att vara med

Det kostar inget för företag att synas i denna listning just nu. Popular Products hör till det organiska sökresultatet och är en del av Surfaces Across Google. SAG är ett initiativ från Google som erbjuder en standard för webbplatser att synas med sina produkter på olika ytor i det organiska sökresultatet. Baserat på vår erfarenhet av hur Google brukar agera är det inte osannolikt att de så småningom börjar lyfta in fler och fler annonsörer i dessa utrymmen också.

Så gör du för att visas i Popular Products

Det finns två sätt för att få dina produkter att visas i Popular Products. Dels kan du använda strukturerad data på dina produktsidor för att Google ska förstå vilken typ av produkter du säljer och vilka egenskaper de har. Det andra sättet är att ge Google all information de behöver via din produktfeed och aktivera i Google Merchant Center att du vill synas i Surfaces Across Google.

Observera att Popular Products enbart visas på mobila sökningar och endast i USA i dagsläget.

Säljer du till den amerikanska marknaden och vill prova på att optimera för Popular Products? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner