Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Popular products

Google har rullat ut den nya funktionen Popular Products som hjälper användare att jämföra produkter direkt i det organiska sökresultatet. Funktionen låter användare se priser från flera butiker, läsa produktrecensioner, sortera efter olika egenskaper – utan att lämna Google. Här är allt du behöver veta om Popular Products. 

Google har experimenterat med Popular Products under 2019 men det är först nu de officiellt rullar ut det för engelskspråkiga sökningar i USA. Ingen information finns ännu när det kommer till andra länder.

Här nedanför kan du se hur det fungerar. En användare söker efter ett visst typ av plagg och i ytan Popular Products går det att filtrera på egenskaper, pris, läsa recensioner och se vilka butiker som säljer produkten. Användaren kan därefter klicka sig in till butiken som säljer produkten.

”Popular products-bild ska in här”

Hotet från Amazon

Popular Products ska givetvis ses i ljuset av Googles kamp mot Amazon på hemmaplan. I USA sker inte de flesta produktsökningarna på Google, utan på Amazon, och denna utveckling är givetvis något Google behöver tackla.

Gratis att vara med

Det kostar inget för företag att synas i denna listning just nu. Popular Products hör till det organiska sökresultatet och är en del av Surfaces Across Google. SAG är ett initiativ från Google som erbjuder en standard för webbplatser att synas med sina produkter på olika ytor i det organiska sökresultatet. Baserat på vår erfarenhet av hur Google brukar agera är det inte osannolikt att de så småningom börjar lyfta in fler och fler annonsörer i dessa utrymmen också.

Så gör du för att visas i Popular Products

Det finns två sätt för att få dina produkter att visas i Popular Products. Dels kan du använda strukturerad data på dina produktsidor för att Google ska förstå vilken typ av produkter du säljer och vilka egenskaper de har. Det andra sättet är att ge Google all information de behöver via din produktfeed och aktivera i Google Merchant Center att du vill synas i Surfaces Across Google.

Observera att Popular Products enbart visas på mobila sökningar och endast i USA i dagsläget.

Säljer du till den amerikanska marknaden och vill prova på att optimera för Popular Products? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner