Sökmotorkonsult.se

Popular Products – Ny yta att optimera för i organiska sökresultatet

Popular products

Google har rullat ut den nya funktionen Popular Products som hjälper användare att jämföra produkter direkt i det organiska sökresultatet. Funktionen låter användare se priser från flera butiker, läsa produktrecensioner, sortera efter olika egenskaper – utan att lämna Google. Här är allt du behöver veta om Popular Products. 

Google har experimenterat med Popular Products under 2019 men det är först nu de officiellt rullar ut det för engelskspråkiga sökningar i USA. Ingen information finns ännu när det kommer till andra länder.

Här nedanför kan du se hur det fungerar. En användare söker efter ett visst typ av plagg och i ytan Popular Products går det att filtrera på egenskaper, pris, läsa recensioner och se vilka butiker som säljer produkten. Användaren kan därefter klicka sig in till butiken som säljer produkten.

”Popular products-bild ska in här”

Hotet från Amazon

Popular Products ska givetvis ses i ljuset av Googles kamp mot Amazon på hemmaplan. I USA sker inte de flesta produktsökningarna på Google, utan på Amazon, och denna utveckling är givetvis något Google behöver tackla.

Gratis att vara med

Det kostar inget för företag att synas i denna listning just nu. Popular Products hör till det organiska sökresultatet och är en del av Surfaces Across Google. SAG är ett initiativ från Google som erbjuder en standard för webbplatser att synas med sina produkter på olika ytor i det organiska sökresultatet. Baserat på vår erfarenhet av hur Google brukar agera är det inte osannolikt att de så småningom börjar lyfta in fler och fler annonsörer i dessa utrymmen också.

Så gör du för att visas i Popular Products

Det finns två sätt för att få dina produkter att visas i Popular Products. Dels kan du använda strukturerad data på dina produktsidor för att Google ska förstå vilken typ av produkter du säljer och vilka egenskaper de har. Det andra sättet är att ge Google all information de behöver via din produktfeed och aktivera i Google Merchant Center att du vill synas i Surfaces Across Google.

Observera att Popular Products enbart visas på mobila sökningar och endast i USA i dagsläget.

Säljer du till den amerikanska marknaden och vill prova på att optimera för Popular Products? Hör gärna av dig till oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Google indexering

Google bekräftar två indexeringsproblem

Har ni haft indexeringsproblem på Google sista veckan? Det här kan vara svaret på ert problem som Google bekräftar.

Kvinna håller i mobiltelefon med Google Shopping på

Gratis Google Shopping snart i Sverige

De organiska sökresultaten för Google Shopping kommer snart att vara tillgängliga över hela världen – däribland Sverige. Här är allt du behöver veta om förändringen. 

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner