Sökmotorkonsult.se

Populäraste sökningarna 2008

Search-bar

Google har presenterat årets upplaga av Google Zeitgeist (tidsanden) där de visar oss lite data från 2008. Bland annat de populäraste sökningarna. Jag tänkte förmedla lite av informationen:

Populäraste sökningarna 2008

  1. youtube
  2. lyrics
  3. free
  4. blocket
  5. eniro
  6. tv
  7. göteborg
  8. lexikon
  9. google
  10. aftonbladet

En intressant detalj är att det (som alltid) är många engelska sökord även i för svenska Google. Man kan nog dra slutsatsen att många svenska sökare inte känner till att de faktiskt söker i ett särskilt svenskt index när de söker på Google.se.

Annat som också är intressant är att Blondinbella nu toppar listan för svenska kändisar. Åtminstone på nätet är Bella faktiskt den mest intressant svenska kändisen.

Du hittar lite mer statistik där också, bland annat snabbast växande och pouläraste bilmärken. Jag tänker inte återpublicera allt här men det finns mycket intressant statistik för den som är intresserad av sökmotoroptimering.

Sidan är senast uppdaterad 2022-02-04

En kommentar

  1. Tack ska du ha Jack.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?