Sökmotorkonsult.se

Praktiska tips på hur man bäst optimerar för bildsöket

Optimera för bildsöket

Hur ofta har man inte tittat i bildsöket för inspiration innan man exempelvis bokar ett hotell eller köper en produkt? En stor del av Googles besökare använder bildsöket i sitt sökbeteende. En viktig del av SEO-strategin är därför att inkludera optimeringen av sitt bildmaterial för sökmotorer för att driva trafik till sin webbplats.

Fyra viktiga komponenter

För att optimera sitt bildmaterial i Googles bildsök på bästa möjliga sätt krävs att bildens filnamn, alt-attribut och bildtext är anpassade till samma nyckelord vi optimerar för samt återspeglar vad bilden visar. Det är nämligen dessa tre komponenter i symbios med varandra som gör att Google skapar sig en helhetsbild av vad som sedan indexeras i bildsöket. Den fjärde komponenten är webbplatskartor för bilder som hjälper till att hitta de bilder som annars är svåra att upptäcka.

1. Filnamnet

Filnamnet för bilden är, precis som URL:en för en webbsida, en viktig komponent. Se därför till att filnamnet återspeglar det bilden faktiskt visar. En bild som visar en gul klänning bör också heta gul klänning.jpg. Många döper idag sina bilder till exempelvis img.532100 vilket är högst irrelevant för vad bilden faktiskt visualiserar. Det är viktigt att endast använda filformat som stöds av sökmotorn, Google stödjer format som jpg, bmp, gif, svg, png och WebP.

2. Alt-attributet

Till skillnad från filnamnet som är en kortare beskrivning av vad bilden visar, är alt-attributet eller alt-texten en längre alternativ beskrivning av bildens information. Sökmotorerna ser detta som en stark indikator för att beskriva bildens innehåll och syfte. Alt-texten bör därför vara väl genomtänkt och innehålla relevanta sökord för både bild och dess målsida. Detta för att lägga fokus på det primära sökordet för sidan som bilden finns på vilket är ett sätt att förtydliga den röda tråden mellan bild och målsida. Det är dock viktigt att man inte spammar sin alt-text med sökord, det vill säga att man fyller ut innehållet med onaturligt många söktermer. Detta kan medföra att Google svartlistar sajten och man riskerar då att helt försvinna från bildsöket. Detta kallas för keyword stuffing.

Förutom att alt-attribudet förklarar för sökmotorn vad bilden innehåller är det även alt-texten som läses upp för synskadade personer för att med hjälp av skärmläsare berätta vad bilden visar.

Optimera för bildsöket

3. Bildtexten

I många fall kan det både sökmässigt och estetiskt vara bra att addera en bildtext under bilden på webbsidan. Bildtexten är den fulla beskrivningen av vad bilden visar och är en stark signal för vad sökmotorn ska indexera. Observera att bild och bildtext ska placeras i samma del av html-koden (containern) eftersom att detta visar att sökmotorn kan indexera koden tillsammans med bilden.

Exempel på detta hittas ofta på nyhetssajter där deras bildtexter alltid återspeglar det bilden visar. 

4. Webbplatskartor för bilder

Googles webbplatskartor för bilder hjälper Google att få mer information om vilka bilder din sajt innehåller samt vilka bilder som du vill att Google ska genomsöka och indexera. För att skapa webbplatskartor måste man addera bildspecifika taggar i en webbplatskarta.

Att tänka på

Det finns en hel del branscher där konsumenter aktivt letar med ögat vilket innebär att din bild blir det viktigaste budskapet för en relevant konverteringsstrategi. Att optimera sina bilder ökar därmed chansen att driva in mer relevant trafik till sin webbplats då Google kommer att indexera bilderna i sökresultatet. Skulle man däremot välja att inte sökmotoroptimera sina bilder kan detta leda till att man går miste om en del av den konverterande trafiken.

Googles nya funktioner

  • Bildsökning med bättre relevansfiltrering.
  • Bildsökning med valbar bildstorlek.
  • Bättre och snabbare indexering av bildsöket.
  • Datumstämpling av bilden.

Nämnda förändringar kommer att indexeras successivt på den svenska marknaden.

Lycka till med optimeringen för bildsök och kom ihåg att en bild säger mer än tusen ord!

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-04

8 kommentarer

  1. Tack för det, jättebra information. Det enda jag fortfarande funderar på är fältet ”beskrivning” som WordPress har när man lägger in bilder. Har du någon aning?


    Patrik Appelquist
    PatrikAppelquist.com
    Twitter.com/P_Appelquist

  2. Hej Patrik

    Tack för din kommentar! Bra fråga, beskrivningsfältet är inget vi själva använder. Men om du väljer att en bild även ska ligga på en egen URL (förutom i ditt inlägg) så kan du lägga en text under bilden genom att fylla i beskrivningsfältet.

    Det är dock inte alla teman som stödjer detta.

  3. hej, tack för en bra artikel.

    I WP finns ju alternativen titel, bildtext, alt-text och beskrivning. är det bara fokus på alt-texten då?hur är det med titel? om man inte fyller i den, blir det då filnamnet?

    Kommentar av Christoffer

  4. eller jag kanske misstog mig? det kanske är bildskönt allmänt och inte specifikt för WP?

    Kommentar av Christoffer

  5. Hej Christoffer,
    Kul att du gillar artikeln. Gällande din fråga så är det primärt alt-attributet som är viktigt att implementera, samt de övriga punkterna i artikeln, dvs. filnamnet och bildtexten. Titelattribut för bild har ingen påverkan för bildsöket så där behöver du inte lägga något fokus.

    Tack för din kommentar!
    /Maria

    Kommentar av Maria Hultberg

  6. Sen är det alltid bra att minska storleken på sidan, särskilt nu när Google kan straffa stora sidor. Jag rekommenderar tillägget Shortpixel Image Optimizer för automatisk komprimering av bilder i WordPress. Riktigt bra komprimering utan att förlora kvalité, plus att den också kan omvandla png till webp-bilder, som har bättre kompression än jpeg. Kan minska storleken med upp till 90% med i princip bibehållen kvalité.

    Kommentar av Staffan

  7. Hej! Funderar över filnamnet på illustrationen på denna sida: https://förskola.stockholm.se/avgifter/
    Är det inte bättre att döpa den till forskola-avgifter.jpg än till något som beskriver innehållet i bilden?

    Vet att det, för exempelvis avsaknad av alt-text, är det användbart att döpa bilden till något som beskriver bildens innehåll, men om man förutsätter att vi har bra alt-texter är det väl bättre att gå på döp-bilden-med-seo-tänk istället?

    Samma resonemang för foton, att bilden på denna sida: https://förskola.stockholm.se/ skulle hellre döpas till forskola-stockholms-stad.jpg snarare än forskolebarn-och-pedagog.jpg. Eller?

    Kommentar av Sofia Lindow

  8. Sofia

    Tack för din kommentar!

    Jag håller med dig i dina exempel. Sen är det en relativt tunn linje, för du vill inte optimera bilderna för något helt annat än de föreställer (oavsett om vi pratar Alt-text eller URL).

    Men i ditt fall tycker jag att vi hamnar på rätt sida linjen. För om någon googlar ”förskola avgifter” eller ”förskola stockholm stad” så är det relevanta bilder att visa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Victor Alenlid i avsnitt 85 av Sökpodden

#85 Sökordslös framtid

Vad händer i en sökordslös framtid? Detta är ett av ämnena i avsnitt 85 av Sökpodden. Det diskuteras även Domain Rating och andra länkmått samt moderna kontostrukturer i Google Ads. Du lyssnar väl?

storm i samband med google-uppdatering

Hantera stora Google-uppdateringar

Är det en stor Google-uppdatering på ingång? Spänn då fast säkerhetsbältet ordentligt för det kan bli en skakig tid i sökresultaten. I denna artikel bjuder vi på några tips inför stora Google-uppdateringar.

lunarstorm figur

Vad hände med Lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.