Sökmotorkonsult.se

Praktiska tips på hur man bäst optimerar för bildsöket

Optimera för bildsöket

Hur ofta har man inte tittat i bildsöket för inspiration innan man exempelvis bokar ett hotell eller köper en produkt? En stor del av Googles besökare använder bildsöket i sitt sökbeteende. En viktig del av SEO-strategin är därför att inkludera optimeringen av sitt bildmaterial för sökmotorer för att driva trafik till sin webbplats.

Fyra viktiga komponenter

För att optimera sitt bildmaterial i Googles bildsök på bästa möjliga sätt krävs att bildens filnamn, alt-attribut och bildtext är anpassade till samma nyckelord vi optimerar för samt återspeglar vad bilden visar. Det är nämligen dessa tre komponenter i symbios med varandra som gör att Google skapar sig en helhetsbild av vad som sedan indexeras i bildsöket. Den fjärde komponenten är webbplatskartor för bilder som hjälper till att hitta de bilder som annars är svåra att upptäcka.

1. Filnamnet

Filnamnet för bilden är, precis som URL:en för en webbsida, en viktig komponent. Se därför till att filnamnet återspeglar det bilden faktiskt visar. En bild som visar en gul klänning bör också heta gul klänning.jpg. Många döper idag sina bilder till exempelvis img.532100 vilket är högst irrelevant för vad bilden faktiskt visualiserar. Det är viktigt att endast använda filformat som stöds av sökmotorn, Google stödjer format som jpg, bmp, gif, svg, png och WebP.

2. Alt-attributet

Till skillnad från filnamnet som är en kortare beskrivning av vad bilden visar, är alt-attributet eller alt-texten en längre alternativ beskrivning av bildens information. Sökmotorerna ser detta som en stark indikator för att beskriva bildens innehåll och syfte. Alt-texten bör därför vara väl genomtänkt och innehålla relevanta sökord för både bild och dess målsida. Detta för att lägga fokus på det primära sökordet för sidan som bilden finns på vilket är ett sätt att förtydliga den röda tråden mellan bild och målsida. Det är dock viktigt att man inte spammar sin alt-text med sökord, det vill säga att man fyller ut innehållet med onaturligt många söktermer. Detta kan medföra att Google svartlistar sajten och man riskerar då att helt försvinna från bildsöket. Detta kallas för keyword stuffing.

Förutom att alt-attribudet förklarar för sökmotorn vad bilden innehåller är det även alt-texten som läses upp för synskadade personer för att med hjälp av skärmläsare berätta vad bilden visar.

Optimera för bildsöket

3. Bildtexten

I många fall kan det både sökmässigt och estetiskt vara bra att addera en bildtext under bilden på webbsidan. Bildtexten är den fulla beskrivningen av vad bilden visar och är en stark signal för vad sökmotorn ska indexera. Observera att bild och bildtext ska placeras i samma del av html-koden (containern) eftersom att detta visar att sökmotorn kan indexera koden tillsammans med bilden.

Exempel på detta hittas ofta på nyhetssajter där deras bildtexter alltid återspeglar det bilden visar. 

4. Webbplatskartor för bilder

Googles webbplatskartor för bilder hjälper Google att få mer information om vilka bilder din sajt innehåller samt vilka bilder som du vill att Google ska genomsöka och indexera. För att skapa webbplatskartor måste man addera bildspecifika taggar i en webbplatskarta.

Att tänka på

Det finns en hel del branscher där konsumenter aktivt letar med ögat vilket innebär att din bild blir det viktigaste budskapet för en relevant konverteringsstrategi. Att optimera sina bilder ökar därmed chansen att driva in mer relevant trafik till sin webbplats då Google kommer att indexera bilderna i sökresultatet. Skulle man däremot välja att inte sökmotoroptimera sina bilder kan detta leda till att man går miste om en del av den konverterande trafiken.

Googles nya funktioner

  • Bildsökning med bättre relevansfiltrering.
  • Bildsökning med valbar bildstorlek.
  • Bättre och snabbare indexering av bildsöket.
  • Datumstämpling av bilden.

Nämnda förändringar kommer att indexeras successivt på den svenska marknaden.

Lycka till med optimeringen för bildsök och kom ihåg att en bild säger mer än tusen ord!

8 kommentarer

  1. Tack för det, jättebra information. Det enda jag fortfarande funderar på är fältet ”beskrivning” som WordPress har när man lägger in bilder. Har du någon aning?


    Patrik Appelquist
    PatrikAppelquist.com
    Twitter.com/P_Appelquist

  2. Hej Patrik

    Tack för din kommentar! Bra fråga, beskrivningsfältet är inget vi själva använder. Men om du väljer att en bild även ska ligga på en egen URL (förutom i ditt inlägg) så kan du lägga en text under bilden genom att fylla i beskrivningsfältet.

    Det är dock inte alla teman som stödjer detta.

  3. hej, tack för en bra artikel.

    I WP finns ju alternativen titel, bildtext, alt-text och beskrivning. är det bara fokus på alt-texten då?hur är det med titel? om man inte fyller i den, blir det då filnamnet?

    Kommentar av Christoffer

  4. eller jag kanske misstog mig? det kanske är bildskönt allmänt och inte specifikt för WP?

    Kommentar av Christoffer

  5. Hej Christoffer,
    Kul att du gillar artikeln. Gällande din fråga så är det primärt alt-attributet som är viktigt att implementera, samt de övriga punkterna i artikeln, dvs. filnamnet och bildtexten. Titelattribut för bild har ingen påverkan för bildsöket så där behöver du inte lägga något fokus.

    Tack för din kommentar!
    /Maria

    Kommentar av Maria Hultberg

  6. Sen är det alltid bra att minska storleken på sidan, särskilt nu när Google kan straffa stora sidor. Jag rekommenderar tillägget Shortpixel Image Optimizer för automatisk komprimering av bilder i WordPress. Riktigt bra komprimering utan att förlora kvalité, plus att den också kan omvandla png till webp-bilder, som har bättre kompression än jpeg. Kan minska storleken med upp till 90% med i princip bibehållen kvalité.

    Kommentar av Staffan

  7. Hej! Funderar över filnamnet på illustrationen på denna sida: https://förskola.stockholm.se/avgifter/
    Är det inte bättre att döpa den till forskola-avgifter.jpg än till något som beskriver innehållet i bilden?

    Vet att det, för exempelvis avsaknad av alt-text, är det användbart att döpa bilden till något som beskriver bildens innehåll, men om man förutsätter att vi har bra alt-texter är det väl bättre att gå på döp-bilden-med-seo-tänk istället?

    Samma resonemang för foton, att bilden på denna sida: https://förskola.stockholm.se/ skulle hellre döpas till forskola-stockholms-stad.jpg snarare än forskolebarn-och-pedagog.jpg. Eller?

    Kommentar av Sofia Lindow

  8. Sofia

    Tack för din kommentar!

    Jag håller med dig i dina exempel. Sen är det en relativt tunn linje, för du vill inte optimera bilderna för något helt annat än de föreställer (oavsett om vi pratar Alt-text eller URL).

    Men i ditt fall tycker jag att vi hamnar på rätt sida linjen. För om någon googlar ”förskola avgifter” eller ”förskola stockholm stad” så är det relevanta bilder att visa.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kvinna framför dator

SEO och användarupplevelse – 3 största misstagen

Jag talade på årets Webbdagarna om SEO och användarupplevelse. Här är en sammanfattning av presentationen – och de tre största missarna många företag gör avseende SEO och användarupplevelse.

Google Experience-rapport i Google Search Console

Ny Page Experience-rapport i Google Search Console

100 % av våra sidor är användarvänliga enligt Googles nya Page Experience-rapport i Google Search Console. Innebär det att vi ska korka upp champagnen inför stundande Page Experience Update?

Produkter

Ny Google-uppdatering för produktrecensioner

Google lanserade i förra veckan en algoritmuppdatering som påverkar produktrecensioners ranking i sökresultaten. Här är vad vi vet om Product Reviews Update hittills.

Pineberrys nya AI-konsult ALI

Möt vår nya AI-kollega ALI

Vi är idag mycket medvetna om hur föränderlig och fantastisk vår värld är. Varje dag uppstår nya möjligheter för innovation och framsteg. Nu tar Pineberry ett av sina största kliv någonsin. Låt oss introducera vår AI-kollega ALI.

Michael Wahlgren, Nicklas Krus och Simon Davidsson i avsnitt 70 av Sökpodden

#70 Turturduvan

Vad händer när Chrome dumpar tredjepartskakan? Detta ämne börjar vi med i avsnitt 70 av Sökpodden. Denna gång pratar vi även om hur Google Ads påverkar den organiska trafiken och så avslutar med en SEO-clinic – ett av våra mest populär ämnen! Du lyssnar väl?