Sökmotorkonsult.se

Reciproka Länkbyten – Bra eller dåligt?

myror

En fråga som det ofta pratas om i sökmotoroptimeringskretsar är reciproka länkbyten, du länkar till min sida och jag länkar tillbaka. En av de anledningar till att det pratas mycket om det är att Google har nedvärderat reciproka byten och det gör att många anser att man inte ska använda sådana. Jag håller inte med.

Framförallt är det av två anledningar jag inte håller med, den första är lite mer teoretisk. Två siter med högt förtroende inom ett område, vi kan ta sökmotoroptimering som exempel, har en tendens att länka till varandra. Vi kan ta Lindqvist.com och Sökmotorkonsult.se och titta lite på hur dessa båda siter fungerar. Vi länkar titt som tätt till varandra av anledningen att vi tycker att det är något intressant, något smart eller något vi inte håller med om på den andres site. Det är naturligt, att det händer, det är två av de största siterna på området i Sverige och vi har gott om nyheter som kan vara intressanta för läsarna av båda. Reciproka länkar är alltså i mina ögon något naturligt.

Den andra anledningen är mer empirisk men också där för Sökmotorkonsult.se fungera som exempel. Du vet kanske att vi sett till att det blir riktiga länkar av alla pingbacks och kommentarer. I praktiken betyder det att huvudparten av de länkar siten får blir reciproka, alla som bloggar om något som är skrivet här får en riktig länk tillbaka. Siten gick från att inte visa pingbacks alls till att ge riktiga länkar till alla som länkar hit. Gjorde det någon skada på placeringarna när vi införde detta? Svaret är ett rungande nej, snarare tvärt om. Trots att huvudparten av alla länkar (särskilt bland djuplänkarna) numer är reciproka så har vi tagit postitioner med Sökmotorkonsult.se på, för den svenska marknaden, riktigt konkurrensutsatta ord.

Google har nedvärderat reciproka länkar men det betyder inte att de är dåliga, förr var de en galen länkboost och det var en rimlig nedvärdering. Jag tror dessutom att en av huvudanledningarna till att många säger att de har lite värde är att de framför sig ser länksidor med 100-tals länkar radade uppifrån och ner. Bara för att man byter länkar behöver de inte ligga på en dålig sida.

Som i princip alla andra länkbyggnadsfrågor vill jag återigen påpeka, bygg på ett naturligt sätt. Ha inte bara en typ av länkar, ha en naturlig mix.

Sidan är senast uppdaterad 2013-02-20

18 kommentarer

  1. Åh, intressant! Har faktiskt funderat en hel del på detta senaste veckorna. Tack för riktigt bra input! *läser och tar till mig* Din blogg är grym – hade jag haft en seoblogg hade jag säkert länkat hit var och varannan dag. ;)

    Kommentar av Dani

  2. Det tycker jag låter bra, tack ska du ha :)

    Kommentar av Magnus

  3. Intressant, jag har också för mig att jag har hört det där med reciproka länkar och att Google inte värderar dem så högt.
    Jag länkar ofta i min blogg till olika grejer som jag skriver om det är ju bra att veta att dess länkar inte skadar min visning i Google.

    Kommentar av Peter

  4. Allt som sagt handlar om hur naturligt det är. Skulle jag börja byta länkar mellan 100 olika sajter utan något större krav på vad för sort sajt, så kommer självklart flertalet av länkarna att nedvärderas.

    Men alla reciproka länkar har jag svårt att se att dom skulle nedvärderas för säg att min sida nämns på en sajt som aftonbladet.se, skulle länken från aftonbladet.se nedvärderas för att jag på min sajt sedan länkar tillbaka till artikeln på aftonbladet?

  5. Bra inlägg! Jag håller helt och hållet med

    Kommentar av Kim

  6. Peter, generellt sett är det bra att länka ut även om jag själv kanske aktar mig för saker som bloggrolllänkar (sitewide) i allt för stor utsträckning.

    Victor, precis, det finns inte ens en anledning för Google att nedvärdera något sådant. Däremot ger det inte den galna skjuts det gjorde förr, det var helt enkelt för mycket.

    Kim, Tackar.

    Kommentar av Magnus

  7. Det känns superpositivt att ett naturligt länkbyggande uppmuntras. Trist både med folk som inte vågar ha utlänkar och siter som uppenbarligen byter länkar åt alla håll och kanter bara för sakens skull. Tack för det Google :-)

    Kommentar av Lena

  8. Det känns lite så faktiskt. Att en bloggroll med 50 länkar där 40 är reciproka länkbyten gör kanske inget underverk idag :)

    Men jag håller med dig om att det ofta är helt naturligt. Stora företag listar och länkar gärna till sina partners tillexempel.

    Kommentar av Fredrik Eriksson

  9. Stora nyhetsportaler som Aftonbladet, och sajter som Wikipedia har startat en trend på nätet som innebär att man blivit allt mindre benägen att göra en riktig länk. Man skriver hellre tillexempel.com som källhänvisning vilket gjort att hela systemet med en länk=röst börjat rosta i kanterna.
    Det kan mycket väl bli så att en vacker dag ändras algoritmen till att återigen ge reciproka länkar ett högre värde, och då får alla snikna jävlar som vägrat länka genom åren stå sitt kast. :-)

    Kommentar av Anonym

  10. Riktigt intressant artikel.

    Jag håller med om att det är super trist med folk som inte vågar länka eller bara använder nofollow länkar om dom gör det.

    Använder du nofollow när du länkar till konkurrenter? Verkar inte vara så om jag kollar i koden för Lindqvist länken.

    Kommentar av Henrik

  11. Nej jag använder inte nofollow alls här. Ser inte Lindqvist.com som konkurrent heller för den delen annat än just på sökordet Sökmotoroptimering. Sanningen är att man i mina ögon har så mycket att tjäna på att vara en del av gemenskapen inom sitt segment att det är värt att länka ut till konkurrenterna också.

    Kommentar av Magnus

  12. Jag har många gånger funderat i samma banor men ofta läst motsatsen av folk som är betydligt mycket mer pålästa. Av den anledningen har jag valt att inte korslänka bland många av mina sidor trots att dem egentligen är relevanta för varandra men du får mig att vilja tänka om :)

    Kommentar av Erik

  13. En allt för aggressiv korslänkning är tyvärr inte bra, det kan göra gott men måste göras med moderation.

    Kommentar av Magnus

  14. intressant artikel , mer sånt , våran casino-site fick förresten 95 av 100 i er seo-analys . måste vara helt ok !!

    / calle

    Kommentar av Calle

  15. Hur skulle du då rekommendera att man gjorde korslänkningen? Säg att man har ett tiotal hemsidor, en huvuddomän och 9 satelitsidor. I dagsläget länkar nästan samtliga småsajter till huvuddomänen men huvuddomänen så gott som inte till någon.

    Vore idealet att successivt djupkorslänka någon länk då och då till man tillslut har länkat ut till alla eller hur anser du att man gör det med moderation?

    Kommentar av Erik

  16. Det tycker jag låter som ett ganska bra sätt. Personligen skulle jag nog inte se till att alla 10 länkar till varandra utan dela upp dem i kluster.

    Kommentar av Magnus

  17. Tack för en bra artikel, som gör att jag fått tillbaka tron på tvåvägsbyten, trevligt när man som liten bloggare inte har så mycket att komma med när det gäller trepartsbyten. Nu skall jag läsa hela denna bloggen och er seo-skola från pärm till pärm.

    Kommentar av Annika

  18. Bra inlägg

    Kommentar av Reflekterat

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?