Sökmotorkonsult.se

Reconsideration Request – Så gör du

Straff

Om Google tagit Manual Action på din site kommer du att behöva göra en Reconsideration Request (hette förut Reinclusion Request). Om det här har det skrivits väldigt lite på svenska och om det beror på att folk aldrig lyckas med det eller om folk inte vill berätta är svårt att säga. Jag har personligen gott om erfarenheter på området och det är dags att du också får veta.

Till att börja med, det Google kallar Manual Action är vad som i folkmun kallats för straff. Google själva väljer att aldrig prata om straff eftersom de inte anser sig varken ha rätt eller anledning att straffa folk. De ändrar om i sitt sökresultat och ibland sker det automatiskt och ibland manuellt, om det sker manuellt är det Manual Action.

Numer är Google väldigt tydliga när de gör manual action också, i 99% av fallen kommer du få ett meddelande i Webmaster Tools. Du kan vara ganska säker på att om det inte finns ett meddelande i WMT så är ingen manual action tagen. Det betyder också att om du inte har ett meddelande så är en Reconsideration Request onödig och det är det enda svar du kommer få om du gör en. Reconsideration är bara för när du manuellt fått din sitta nedflyttad.

Innan du gör en Reconsideration Request behöver du åtgärda det som Google anser vara ett problem med siten och vad det kan vara får du en ledtråd till i det meddelande du fått. Stora delar av meddelandet är automatiskt men de kommer att ange en anledning. Den anledningen kan vara en lång rad olika, Unnatural Links eller Thin Affiliate är några exempel och du bör agera utifrån det.

När du åtgärdat det de anmärkt på och det kan vara ett stort jobb så kan du skicka en förfrågan. Det är här viktigt att du lägger alla kort på bordet, om du haft en massa Doorway Pages och nu tagit bort dem, berätta det. En annan intressant sak som Kaspar Szymanski berättade för mig över en öl är att du inte ska be om ursäkt, Google tycker inte att du gjort fel och du får göra vad du vill med din site. Att de ändrar i sina sökresultat är en annan sak. Här har du Googles informationssida om hur du skickar in den.

Om du åtgärdat det de upptäckt som dåligt för sökresultaten och skickat in förfrågan så kommer du få ett svar som säger att siten nu kommer återindexeras och när allt hunnit spindlas så kommer den klättra igen. Varför det behövs en indexering igen innan du kommer tillbaka vet jag tyvärr inte. Om de inte anser att du rättat till problemet så kommer du få ett meddelande om det och får försöka komma till rätta med det igen.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Greta talar i en mikrofon

5 gånger Greta utklassar sina motståndare på sociala medier

Greta Thunberg är just nu som enda kvinna med på topplistan över de mest gillade Twitter-inläggen någonsin. Här är 5 av Gretas mest uppmärksammade svar i sociala medier.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 90 av Sökpodden

#90 Medicin

Årets första avsnitt av Sökpodden är här. Denna gång pratar vi marknadsföring i lågkonjunktur, diskuterar trenden att Google Ads tar mer och mer kontroll från sina annonsörer och avslutar med ett snack om möjligheter och risker med AI. Du lyssnar väl?

Rykte: Google lanserar AI-chat 2023 – vi kollar in Sparrow

AI-ryktena fortsätter. Google rapporteras nu ha skarpa planer på att lansera sin egen chatbot under 2023. Vi har kollat in hur den kan komma att utformas.

Elov & Beny

Så jobbar Elov & Beny med digitala trender & marknadsföring

Att ta kontroll över sitt varumärke och nå ut med sin musik på ett effektivt sätt är viktigare idag än någonsin. För att lära oss mer om detta träffar vi melodifestivalen-aktuella Elov & Beny, för att diskutera hur de jobbar med digital marknadsföring och kreativa trender för att fortsätta bygga upp sin framgångsrika musikkarrriär.

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.