Sökmotorkonsult.se

Reconsideration Request – Så gör du

Straff

Om Google tagit Manual Action på din site kommer du att behöva göra en Reconsideration Request (hette förut Reinclusion Request). Om det här har det skrivits väldigt lite på svenska och om det beror på att folk aldrig lyckas med det eller om folk inte vill berätta är svårt att säga. Jag har personligen gott om erfarenheter på området och det är dags att du också får veta.

Till att börja med, det Google kallar Manual Action är vad som i folkmun kallats för straff. Google själva väljer att aldrig prata om straff eftersom de inte anser sig varken ha rätt eller anledning att straffa folk. De ändrar om i sitt sökresultat och ibland sker det automatiskt och ibland manuellt, om det sker manuellt är det Manual Action.

Numer är Google väldigt tydliga när de gör manual action också, i 99% av fallen kommer du få ett meddelande i Webmaster Tools. Du kan vara ganska säker på att om det inte finns ett meddelande i WMT så är ingen manual action tagen. Det betyder också att om du inte har ett meddelande så är en Reconsideration Request onödig och det är det enda svar du kommer få om du gör en. Reconsideration är bara för när du manuellt fått din sitta nedflyttad.

Innan du gör en Reconsideration Request behöver du åtgärda det som Google anser vara ett problem med siten och vad det kan vara får du en ledtråd till i det meddelande du fått. Stora delar av meddelandet är automatiskt men de kommer att ange en anledning. Den anledningen kan vara en lång rad olika, Unnatural Links eller Thin Affiliate är några exempel och du bör agera utifrån det.

När du åtgärdat det de anmärkt på och det kan vara ett stort jobb så kan du skicka en förfrågan. Det är här viktigt att du lägger alla kort på bordet, om du haft en massa Doorway Pages och nu tagit bort dem, berätta det. En annan intressant sak som Kaspar Szymanski berättade för mig över en öl är att du inte ska be om ursäkt, Google tycker inte att du gjort fel och du får göra vad du vill med din site. Att de ändrar i sina sökresultat är en annan sak. Här har du Googles informationssida om hur du skickar in den.

Om du åtgärdat det de upptäckt som dåligt för sökresultaten och skickat in förfrågan så kommer du få ett svar som säger att siten nu kommer återindexeras och när allt hunnit spindlas så kommer den klättra igen. Varför det behövs en indexering igen innan du kommer tillbaka vet jag tyvärr inte. Om de inte anser att du rättat till problemet så kommer du få ett meddelande om det och får försöka komma till rätta med det igen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.