Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Få 10 tips om hur du lyckas med annonsering på Facebook direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som SEO-specialist på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som SEO-specialist? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

När kampanjen drar igång måste din SEO sitta

Reklam på TV

Det är precis dags för dig att dra igång den stora satsningen, TV-reklam, varenda branschtidning och ett evigt flöde i alla radiokanalerna. Du har naturligtvis sett till att säljkåren är redo, du vill ju inte gå miste om anstormningen bara för att du inte är beredd att sälja när den kommer. Det samma gäller din SEO, om sökmotoroptimeringen inte sitter när du drar på kan du missa ruskigt mycket kunder.

En bekant som var marknadschef på ett av de allra största pokerbolagen och jag satt en dag och diskuterade just det här. De tillhör den skaran som gör ruskigt bra ifrån sig i sökresultaten men de fick ändå problem eftersom sökmotoroptimeringen inte hann med marknadsföringen i övrigt. Ett mycket vanligt förlopp var att de gick in på en ny marknad där poker inte alls haft samma boom som i Sverige. Målsättningen är då att dels vara först på plats, dels skapa en boom precis som här. Det är båda bra grejer som varit väldigt lönsamt för dom men allt för ofta hamnade de i en jobbig situation.

De drog igång med massor av TV för det var deras främsta vapen, livesända pokerturneringar och reklam i varenda avbrott i varenda sportsändning. Det funkar finfint varje gång så det är ingen fara men det som nästan alltid händer är att när du sett en pokerturnering på TV och är intresserad av att spela så går du till Google. Oavsett vilket varumärke som syns, oavsett hur mycket det syns så börjar internetvistelsen för många just hos Google. Visserligen blev det varje gång en massa type-ins men det blev varje gång lika många varumärkessökningar och en lika stor eller större andel sökningar efter Poker och Online Poker.

Eftersom de precis översatt siten till det nya språket syntes den inte på Poker eller Online Poker och ibland inte ens på sitt eget varumärke. Det är självklart att det här minskar värdet på investeringen rejält. Jag ska ge ett exempel på när detta gör extrem skada. Det är förstås ett välkänt varumärke vi pratar om så de har redan en lång rad affiliates världen över (sådana som tar betalt för att skicka spelare till dem). I varje nytt land de lanserar kan man räkna med att det redan finns affiliates även om marknaden inte är så stor. Affiliaten har förstås sett till att ta bra positioner på alla varumärken inom poker på sitt språk, till skillnad från de stora pokerrummen själva som inte hunnit med att översätta. Det kan till och med vara så att han faktiskt ligger 1:a på det aktuella varumärket med sin egen sida.

Det låter kanske inte så illa men det är riktigt illa. Du kör ut en stor dyr kampanj, skapar ett intresse och folk börjar försöka hitta din site. De söker efter ditt varumärke och halkar in på affiliatens sida om dig. De ser att där finns det en länk till dig, klickar på den och hamnar till sist hos dig där de sätter in pengar. Det låter ju inte så dåligt kanske, spelaren hamnade ju hos dig till sist i alla fall. Men du har ju betalat två gånger för honom. Han var redan intresserad av att spela hos dig och ändå måste du betala affiliaten för det (det är inga småsummor affiliates får, det kan handla om 1000-2000kr per spelare).

Helt plötsligt har du med din kampanj drivit stora mängder besökare och pengar till någon som mycket väl kan bli din huvudkonkurrent på den marknaden i framtiden, nu har han ju dessutom resurser. Det här gäller förstås inte bara inom gambling. Låt säga att jag kör en kampanj för den här bloggen med en jingel som sätter sig rejält och den går ”Hamna i topp hos Google” etc. Ok, att jag ser till att Sökmotorkonsult.se nämns men ett antal av de som vill hitta mig kommer söka efter orden som satt sig: ”Hamna i topp hos Google”.

Om man då söker efter det så hamnar man ju inte här, man hamnar på Lindqvist.com (visserligen också en läsvärd blogg men likväl inte mig). I vanliga fall är det här inte en sökterm som jag skulle satsa på eftersom det inte är en som används men om jag skulle göra reklam med nämnda sång så skulle jag naturligtvis först se till att vara etta.

På det här sättet liknar SEO mer försäljning än marknadsföring i mina ögon och du måste ha den på plats när du börjar med marknadsföringen.

12 kommentarer

  1. Jag instämmer i dina rekommendationer i mångt och mycket! Trots allt så kan affiliates och egna Sponsrade Länkar (ex Google AdWords) göra gott i kampanjen eftersom inte alla klickar på topplaceringarna i SEO och då kan det vara klokt att fånga dessa trots minskade marginaler. Med egen topplacering i den organiska listan av både huvudsajt och ev blogg, egen AdWords-kampanj och ev AdWords via affiliates så kan man dominera SERP:en.
    I längden handlar det om att mäta varje kanal, marginal och även återköpsfrekvensen vid ex e-handel för att veta exakt effekterna av det.
    Tack för en lysande sajt/blogg som jag ofta rekommenderar vid seminarier, utbildningar o dyl!

  2. Jodå, i snitt är det väl kring 40-45% som klickar på den första länken och det blir lite högre om det är siten man aktivt sökt efter som toppar. Sitelinks ökar än lite mer men fortfarande är det en del som trillar vidare neråt. Där kan man förstås antingen satsa på att fylla igen själv eller som du säger hoppas att ens egna affiliates finns. Tristast är det ju om det råkar vara konkurrenter.

    Precis som du säger fungerar både AdWords och Affiliates lysande i många fall (inom poker får man inte använda sig av AdWords dock). Många pokersiter är helt affiliatedrivna när det gäller att få nya spelare och det är ju också en lönsam väg att gå så det finns ingen anledning att glömma affiliates bara för att man lyckas bra med sökmotoroptimeringen.

    Tack för att du nämner oss, ska försöka leva upp till det med de bästa artiklarna vi bara kan prestera.

    Kommentar av Magnus

  3. Att en affiliate får 1000-2000 kronor per spelare är inte helt omöjligt. Men pokerbolagen hade inte betalat dessa summorna om de inte gjort någon vinst på det. Det värsta som skulle kunna hända är att en affiliate som ligger i toppen i SERP på ens varumärke inte har ”reklam” eller någon länk till bolaget i frågan. Då skulle ju den kunden säkerligen hamna direkt hos en konkurrent.

    Så pokerbolaget betalar nog mer än gärna två gånger än en gång för lite för en ny pokerspelare!

    Kommentar av

    Webbdo

  4. Jo visserligen är det värt att få spelaren i alla fall genom att betala men det minskar ju lönsamheten enormt. Det var ju ändå en spelare som sökte efter just dig och att då få betala (en ändå ansenlig del av värdet för spelaren) till affiliaten är ju bara att bli lurad på sin egen konfekt.

    Kommentar av Magnus

  5. Intressant post!

    Förresten – Jag bodde tidigare i England, och där gjorde mobiloperatören Orange år 2008 tryckt reklam och TV-spottar för att uppmana oss att googla på ”I am” för att komma till deras kampanjsajt.

    Jag följde nyfiket deras placeringar under kampanjen. Först låg dom inte på förstasidan, (men dominerade sponsrade resultaten – dyrt he he). Sen rankade dom 6:a och 2:a. Etta låg ”www.i-am-bored.com” – inte alls en landningssida för mobiltelefoni. Mkt förvirrat!

    Skrev en rad då här: http://ms–online.blogspot.com/2008/10/skmotorer-i-traditionell-marknadsfring.html

    Kommentar av martin121

  6. Det är ju ett extra bra exempel. Undrar hur det kunde bli så, testade dom inte att Googla själva innan de gjorde kampanjen? Kanske var det så att de var inloggade (kommer ni ihåg den gamla goda tiden då man var tvungen att vara inloggad för att få personliga sökresultat) och såg den längst upp och jublade.

    Kommentar av Magnus

  7. En del är ju också väl medvetna om detta, jag klanta till det rejält en gång när jag inte hade kollat noga. Köpte in texter för nästan 20k ex moms till olika sidor och kanske 50 tal passande domäner alla med anknytning till mobiler.

    Vad jag fick lära mig sedan var att alla abonnemangsleverantörer hade tydligen extremt stränga regler med vilka sorts domäner jag fick använda.

    http://minsida.se/varumärke – nej
    http://varumärke.se – nej
    http://varumärke.mindsida.se – nej

    Svor i några veckor över hur löjliga deras sökordspolicy var men egentligen hade jag ingen annan än mig själv att skylla. Frågan är om inte detta också kommer bli allt mer vanligt.

    För som affiliate gäller det att ligga lite steget för, t ex vet jag att Schibsted går in och köper upp Lendo, tro satan vi kommer se en jäkla massa reklam inom en rätt kort framtid.

    Kommentar av Victor

  8. Kan kanske vara dags att ta positioner på Lendo då om man sitter på en sida om lån.

    Kommentar av Magnus

  9. […] Magnus Bråth, skribent på Sökmotorkonsult.se är också en kille som jag ser upp till och gärna inspireras av. Magnus skriver många bra och läsvärda artiklar i ämnet sökmotorsoptimering. Just den här veckan skrev han ett inlägg som jag tyckte var väldigt intressant om hur viktigt det är med Sökmotorsoptimering vid en påkostad reklamkampanj på tv. […]

    Pingback av

    Hotell, iPhonetillbehör och fina tips! | Billy Öhgren

  10. […] slutkunden har tagit ett aktivt val att söka fram namnet på en produkt eller tjänst. När din kampanj drar igång måste din seo sitta. Spara / dela med […]

    Pingback av

    Kommunikation är viktigare än någonsin

  11. Hehe! En ännu värre grej är Taxi Kurir, som annonserat på tv och på sina taxibilar om ”Taxi till tåget” med domänen taxitilltåget.se.. Jag tror jag såg deras första tvreklam om domänen och tänkte läsa hemsidan. Till min förvåning var domänen inte ens registrerad!! de använde dock taxitilltaget.se.
    Jag var tvungen att starta taxitilltaget.se för att se om de hörde av sig. Ingenting på 2 år i alla fall…

    Kommentar av

    Daniel Eriksson

  12. […] Nu var det inte mer komplicerat än att jag satte mig ner och skapade innehåll som kunde ta en topposition på sökfrasen så var det löst. Du får be om ett visitkort någon gång så kan du dubbelkolla. Själva sökmotoroptimeringen i det här fallet var inte svårare än att skriva en bloggpost med rätt rubrik. Om vi inte hade gjort det däremot så hade alla som vill kolla upp oss hamnat hos våra konkurrenter istället. En katastrof. […]

    Pingback av

    Dra nytta av din PR i sökresultaten | Mynewsdesks blogg

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Chrome DevTools som SEO-vertyg

Chrome DevTools = SEO-verktyg

Chrome DevTools är ett inbyggt verktyg i Googles webbläsare Chrome. Lär dig använda det i ditt SEO-arbete och slipp flera tredjepartsverktyg. Här går vi igenom hur du inspekterar vissa element på din webbplats, kollar så det inte ligger en felaktig canonical-länk i HTTP Head och hur du undersöker vad det är som tar sådan tid när du går in på din webbplats. Läs om hur Chrome DevTools blir ditt nya SEO-verktyg!

Facebook optimering

Använder du UTM för Facebook?

I annonsering på sociala medier är det enormt viktigt att kunna mäta vilket värde trafiken genererar. Vilka kampanjer som presterar bättre än andra för att optimera dina annonser mot bästa resultat. Har du stenkoll på vilka av dina kampanjer i Facebook som fungerar bäst? Eller försvinner mycket av din Facebooktrafik som ospecificerat i Google Analytics utan att du vet om det? Läs den här artikeln så hjälper vi dig att reda ut ovanstående.

Adwords SMS-tillägg

AdWords SMS-tillägg är nu live

Nu finns det ett nytt annonstillägg för annonser i AdWords. Med AdWords SMS-tillägg skickas ett SMS direkt till annonsören från annonsen. Läs mer här!

830149-laptop

Tips för mer korrekt data i Sökordsplaneraren

Efter den tragiska nyheten om stora förändringar i Sökordsplaneraren tänkte jag som utlovat följa upp det inlägget med lite tips på hur ni kan komma runt problematiken. Inget kommer som tidigare nämnts kunna ersätta möjligheterna med den tidigare Sökordsplaneraren, men med vissa […]

affiliate-pengar

Följa upp och tjäna pengar som affiliate – Steg 4

När du byggt en affiliatesajt och börjar generera en del trafik är det viktigt att följa utvecklingen men också maximera intäkten. Vi guidar dig i hur du kan följa upp och tjäna pengar på din affiliatesajt.