Sökmotorkonsult.se

Relaterade contentsiter en snabb väg framåt

Jag försöker med jämna mellanrum visa på intressanta case och nu tyckte jag att det var dags att presentera min mammas projekt. Det kanske låter besynnerligt men min mamma är en ganska framgångsrik affiliate och är det tack vara att hon är relativt duktig på sökmotoroptimering. Just nu håller hon på att designar om alla siter hon äger för att förbättra konverteringsgraden men det är inte det som det här inlägget handlar om, det handlar om att bygga upp ett stort antal relaterade contentsiter.

Min mamma upptäckte e-handel och affiliatemarknadsföring för några år sedan och sedan dess har hon jobbat några timmar om dagen med att bygga ut en ganska stark portfölj av siter. Sökmotoroptimering har varit en av grundpelarna i arbetet och det ger förstås långsiktiga och bra resultat. Hennes portfölj består till största delen av reseguider som hon och min mormor skrivit om de platser de besökt tillsammans. De gör en grundlig undersökning innan de reser och väl på plats fotograferar de massor och tar anteckningar överallt. På varje plats har de förberett sig framför allt genom att min mormor skrivit ner enorma mängder information i ett anteckningsblock. På det här viset upplever båda att de får ut mer av resorna, både före och efter. De får dessutom ut ganska bra reseguider.

Några gånger varje år gör de en gemensam resa och varje resa resulterar i en egen site. Ett exempel är www.romresa.se som kanske just nu inte ser så vacker ut men den gör det den ska. Precis som med de övriga reseguiderna så placerar den sig riktigt bra på sina sökord, Rom är ett sökord för den här och vanligtvis ligger den 1:a eller 2:a på Google.se (i skrivande stund 1:a). Eftersom varje resa genererar en ny site växer hennes portfölj hela tiden och både positioner och antal besökare är i ständig förbättring. En av poängerna är att när en guide väl är färdig görs mycket lite med den (förutom just nu då det implementeras lite extra och designas om). Genom att istället för att sitta och rota med samma site i flera år helt enklet bygga ut nätverket får hon ut maximalt med besökare av den tid som läggs. Ok, en del guider går inte lika bra som andra men å andra sidan så lägger hon ju ingen tid på dem mer.

En av anledningarna att sökmotoroptimeringen går så bra är att alla siter faktiskt är relaterade. Genom att systematiskt bygga bra relaterade siter blir nätverket bara bättre och bättre. Det har iofs gjorts lite grunläggande länkarbete för varje site, svenska länkkataloger, några få länkbyten osv men i huvudsak når de positioner just genom att länka till varandra.

Just nu är lönsamheten inte jättestor, men det är fler än några extra tusenlappar i månaden bara på adsense och det är rimligt att förvänta sig att det kommer fortsätta komma in pengar under en riktigt lång tid. Om man räknar på ROI så är det en fantastisk investering att lägga några veckor på att sätta ihop en guide för att sedan fortsätta tjäna pengar flera år. Dessutom blir effekten av att ha relaterade contentsiter på det här viset att allt arbete som skjuts in någonstans, om det är länkbygge eller att bygga nya guider, ger resultat över hela spektrat.

Som en sista reflektion måste jag säga att jag tycker att det är stort av två gamla damer att kliva rakt in i SEO som affiliate. Det kanske gick lite hackigt i början men de lärde sig genom att pröva sig fram och att lyssna på folk som redan arbetade med det. Om du vill ta en titt på deras siter kan du börja med Annas Resor som är lite av en uppsamlingsplats för guiderna.

Sidan är senast uppdaterad 2018-10-10

2 kommentarer

  1. Det är faktiskt otroligt imponerande att läsa om hur de gett sig in på denna väg! Önskar dem all lycka med deras projekt!

    Kommentar av J.

  2. Jag tycker det är fantastiskt roligt faktiskt.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 79 av Sökpodden.

#79 Rätt budget

Årets första avsnitt av Sökpodden handlar om att sätta rätt marknadsföringsbudget, det snackas om ny mål i Google Ads och så avslutas avsnittet med en diskussion om vanliga anledningar till att SEO misslyckas. Du lyssnar väl?

FloC blir Topics

Google dumpar FloC

Google gör sig av med FloC efter mycket kritik. Det nya system kommer istället heta Topics och vara helt fokuserat kring ämnen.

Antal offertförfrågningar Pineberry.com per år

Långsiktig digital marknadsföring lönar sig

Det är inte bara inom SEO det finns stora fördelar med att vara långsiktig. Detta gäller för alla former av digital marknadsföring vilket vi visar genom vår egen utveckling de senaste sju åren.

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.