Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rel=Authour

Author

Det som det snackas allra mest i SEO-världen (kanske med undantag av Google+) idag är Author-attributet. Det har visat sig vara en riktig hejig liten grej bland många ny attribut som dök upp i och med lanseringen av Schema.org.  Genom att länka från en artikel du skrivit till en presentation av dig med Author-attribut kan du få lite snygga effekter i sökresultatet.

Danny Sullivan

Det är faktiskt så snyggt att man får in en bild i sökresultatet i anslutning till träffen och det kan ju attrahera en del ögon. Några initiala mätningar säger att det ökar click through rate på ett bra sätt och det skadar ju aldrig.  Det finns några steg att gå igenom för att få det att funka och A J Kohn har lyckats ta fram en lista.

Så implementerar du Author-egenskapen

1. Länka från artikeln till författarsida

Artikeln som ska få egenskapen ska länka med en länk till din författarsida, t ex wordpress samlingssida för de inlägg som är skrivna av dig. Den länken ska vara taggad med author. <a rel=”author” href=”http://www.sokmotorkonsult.se/magnus-brath”>Magnus Bråth</a>

2. Länka från författarsida till Googleprofil

Författarsidan ska länka till din Google-profil med attributet Me. <a rel=”me” href=”https://plus.google.com/100021947208873506511″>Magnus på Google+</a>

3. Länka tillbaka från profilen

Google-profilen ska länka tillbaka till författarsidan med attributet Me, som punkten innan men tvärt om.

15 kommentarer

  1. Tack för tipset! Sjukt kul och personligt, funderar absolut på att göra detta till min personliga blogg. Frågan är ju dock hur man gör med sina affiliatesidor, som man kanske inte vill tala om för google att man äger :)

    Du fick en +1 också! :)

    Kommentar av Billy

  2. Insåg att om man skaffat Google+ är det lite komplicerat att redigera länkarna men å andra sidan kan man checka i en checkbox som säger något i stil med ”Är det här du.” Min gissning är att det duger, det är ju ändå Google man berättar för.

  3. Tyckte att det var ett roligt exempel med, inte bara har Danny Sullivan fixat author-tagg, han har dessutom blivit frånsprungen av Wikipedia på sitt namn, klicka på miniatyren för att se :)

  4. Det råkar inte finnas något fiffigt WP-plugin för detta? Vore ju skönt att slippa fulhacka sitt tema.

    Kommentar av

    Pontus Löf

  5. Jag har inte sett något men vad vi gjorde var att vi la in user_url i bylinen, tror många teman har det som default.

  6. Riktigt läckert, blir helt klart att fixa till personliga bloggen iaf.

    Kommentar av

    Erik

  7. Det är en sjysst nyhet. Nu kan man ju ”branda” sig ännu hårdare :)

    Tack för ett bra inlägg.

    Kommentar av Petter

  8. […] Sökmotorkonsult förklarar Rel=Author […]

    Pingback av

    Vecka 27 – Efterdyningar - PRODUKTION203

  9. Hej Magnus,

    Tack för en kort och koncis guide.

    En fråga: hur gör man om man har delat ansvar för en artikel? Kan man hänsiva till två profiler samtidigt? Vems bild kommer då upp?

    Eller ska man skapa en delad profil men En bild som är delad? Hur löser man detta praktiskt vid delad författarskap?

    Tacksam för tips.

    Tack tack,
    Manuel

    Kommentar av

    Manuel

  10. Tror inte det funkar så bra med delat ansvar, om sanningen ska fram så har vi ännu inte lyckats få bildresultat på den här bloggen så vi vet än så länge ganska lite om funktionen. Gissar att det kanske går att luska fram lite mer från http://www.schema.org

  11. Tack Magnus för ditt svar,

    det kanske var en konstig fråga men sida kommer att innehålla både sorters artiklar. Det får dock bli jag som står som ansvarig till att börja med.

    Jag tog en titt på schema tidigare när jag hade som tanke att tagga mina videos men det verkar dock som en hel del extra jobb.

    Hursomhelst, tack för en bra blogg.

    Kommentar av

    Manuel

  12. Tack för denna nyhet, har inte varit in här på fem veckor. Men när man går in här och läser så hittar man alltid bra läsning. Tack

    Kommentar av

    wahlamn

  13. Finns det någon svensk sida som fått rel=author bilder i sökresultatet eller är det fortfarande bara utvalda engelska/amerikanska siter?

    Kommentar av Henrik

  14. Jag har inte sett någon svensk sida än.

  15. […] man en privat blogg eller sida så kan man använda det sk. Rel=Authour attributet för att koppla ihop sin privata Google+ profil med sin […]

    Pingback av

    Kom i gång med Google+ sidor | Tobias Larsson

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner