Sökmotorkonsult.se

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – genom att visa upp en större variation av människor på bilderna som visas där.

En kommande förändring gällande bilder är på väg att implementeras i flera Google-produkter inom kort, bland annat Googles bildsök.

Syftet med förändringen är att göra bildsöket mer inkluderande för fler människor. Detta genom att algoritmiskt bygga in att i högre grad visa bilder baserat på människors hudfärger än vad de har gjort fram tills nu.

MST-skalan

Den så kallade MST-skalan kommer ligga till grund för hur olika hudfärger kategoriseras. MST står för Monk Skin Tone och har utvecklats av Ellis Monk, doktor vid Harvarduniversitetet. Det är en 10-gradig skala som ser ut på följande sätt.

Monk skin tone

Så ser det ut

Här är ett illustrerande exempel på hur det har implementerats och användaren får möjlighet att filtrera på olika hudtoner i bildsöket.

Förändringen ovan är live i USA men inte i de svenska sökresultaten ännu. Troligtvis är det bara en tidsfråga innan samma möjlighet till filtrering finns även här.

Ny strukturerad data

I samband med gårdagens nyhet berättade Google också att en ny typ av strukturerad data för detta område kommer att lanseras. Denna nya variant ska göra det möjligt för sajtägare att med text indikera attribut såsom hudfärg, hårfärg och hårtyp på en bild. Detta för att hjälpa Google att lättare förstå vad en viss bild föreställer.

Inclusive schema

Vad detta betyder för din SEO

Att företag jobbar inkluderande med sin marknadskommunikation är såklart viktigt både ur ett större samhällsperspektiv och även för att få alla ens potentiella besökare och kunder att känna sig sedda och välkomna.

När det gäller specifikt SEO och bildsöket är det redan idag en viktig källa för organisk trafik, särskilt för många e-handlare. Detta eftersom sökningarna som görs i bildsöket ofta ligger nära ett köp.

Genom denna förändring lär Google skapa ett mer användbart bildsök för fler människor än tidigare. Detta innebär därför större möjligheter för dig att möta dessa människor i sökresultaten – i exakt det ögonblick de letar efter produkter eller inspiration relaterat till det du säljer.

Vill du att vi hjälper dig se över dina möjligheter att lyckas i bildsöket? Hör gärna av dig i sådana fall.

Sidan är senast uppdaterad 2022-05-12

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.

tak

Med eller utan mål-ROAS / CPA

I Googles smarta budstrategier kan du som annonsör välja att använda dig av en mål-ROAS eller mål-CPA. I denna artikel tar vi upp när denna typ av ”tak” kan vara bra samt vilka fördelar som finns med att inte använda det.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Sonlard Berglund i avsnitt 82 av Sökpodden

#82 Maskiner

Kommer maskiner bli bättre på att skriva innehåll än människor? Detta är en frågorna som vi ställer oss i avsnitt 82 av Sökpodden. Vi hinner även med att göra en spännande SEO-clinic samt att jämför Facebook Ads och LinkedIn Ads från ett B2B-perspektiv.