Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – genom att visa upp en större variation av människor på bilderna som visas där.

En kommande förändring gällande bilder är på väg att implementeras i flera Google-produkter inom kort, bland annat Googles bildsök.

Syftet med förändringen är att göra bildsöket mer inkluderande för fler människor. Detta genom att algoritmiskt bygga in att i högre grad visa bilder baserat på människors hudfärger än vad de har gjort fram tills nu.

MST-skalan

Den så kallade MST-skalan kommer ligga till grund för hur olika hudfärger kategoriseras. MST står för Monk Skin Tone och har utvecklats av Ellis Monk, doktor vid Harvarduniversitetet. Det är en 10-gradig skala som ser ut på följande sätt.

Monk skin tone

Så ser det ut

Här är ett illustrerande exempel på hur det har implementerats och användaren får möjlighet att filtrera på olika hudtoner i bildsöket.

Förändringen ovan är live i USA men inte i de svenska sökresultaten ännu. Troligtvis är det bara en tidsfråga innan samma möjlighet till filtrering finns även här.

Ny strukturerad data

I samband med gårdagens nyhet berättade Google också att en ny typ av strukturerad data för detta område kommer att lanseras. Denna nya variant ska göra det möjligt för sajtägare att med text indikera attribut såsom hudfärg, hårfärg och hårtyp på en bild. Detta för att hjälpa Google att lättare förstå vad en viss bild föreställer.

Inclusive schema

Vad detta betyder för din SEO

Att företag jobbar inkluderande med sin marknadskommunikation är såklart viktigt både ur ett större samhällsperspektiv och även för att få alla ens potentiella besökare och kunder att känna sig sedda och välkomna.

När det gäller specifikt SEO och bildsöket är det redan idag en viktig källa för organisk trafik, särskilt för många e-handlare. Detta eftersom sökningarna som görs i bildsöket ofta ligger nära ett köp.

Genom denna förändring lär Google skapa ett mer användbart bildsök för fler människor än tidigare. Detta innebär därför större möjligheter för dig att möta dessa människor i sökresultaten – i exakt det ögonblick de letar efter produkter eller inspiration relaterat till det du säljer.

Vill du att vi hjälper dig se över dina möjligheter att lyckas i bildsöket? Hör gärna av dig i sådana fall.