Sökmotorkonsult.se

Rich Cards

Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet. Det bygger på strukturerad data och Google har även tagit fram verktyg som hjälper dig med implementeringen.

I maj lanserade Google ett antal nyheter för hur de hanterar strukturerad data. Den största nyheten var ”Rich Cards” som är ett nytt sätt för presentation i sökresultatet.

Till att börja med så kallar Google numera varje i träff sökresultat för ”Card”. Detta är ett led i anpassning för mobilen och syns idag där varje sökresultat ligger som ett eget vitt kort med grå ram.

rosevin

Detta dyker upp ibland även på desktop och är antagligen något som Google testar för att se om de ska rulla ut permanent på alla enheter.

”Rich Cards” är precis som namnet säger ett kort som är mer rikt på information som bygger på strukturerad data. Det finns idag endast för recept och film i det engelska sökresultat.

richcards-recepi

Korten dyker upp som en karusell i sökresultatet och kan komma från flera webbplatser eller från en enskild.

Guider och verktyg

Vill du implementera strukturerad data på din webbplats så har Google skapat dessa guider. För att kontrollera att du har gjort rätt så använd testverktyget för strukturerad data som har gjorts om så att det även har stöd för ”Rich Cards”.

I samband med lanseringen så la man även till en ny rapport i Google Search Console med information om statusen på dina kort.

rich-card-errors

Sidan är senast uppdaterad 2016-06-29

En kommentar

  1. […] mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

annonstestning RSA Google Ads

Annonstestning med RSAs

Hur testar dina RSAs? Låter du Google göra grovjobbet åt dig eller litar du inte fullt ut på att deras algoritmer ska fatta rätt beslut åt dig? I denna artikel beskriver vi 5 olika metoder för att annonstestning.

budget Google Ads

Så kan du tänka kring din budget på Google Ads

Hur stor är en bra Google Ads-budget? Om det är första gången du bestämmer din budget för Google Ads kan det vara svårt att veta vad som är en rimlig nivå. Men det finns några faktorer som kan hjälpa dig att hitta rätt.

höststäda sajten

Hitta glömda subdomäner

Det är inte alls omöjligt att det gömmer sig glömda subdomäner på din webbsajt. Framförallt om sajten är gammal. I denna artikel lär du dig hur du hittar dessa subdomäner.

Helpful content

Få sajter påverkade i Helpful content update

Det har nu gått drygt två veckor sedan Google lanserade sin Helpful content update för engelska sökningar. Vi har undersökt hur algoritmuppdateringen påverkat sajter i Storbritannien och USA. 

Bilddagboken "fjortis"-selfie

Minns du Bilddagboken?

Hela tanken bakom bilddagboken, eller bdb som det också kallades, var att ha en bild som dagboksinlägg istället för ett blogginlägg. När sajten grundades hade många skaffat sin första digitalkamera eller till och med sin första mobil med inbyggd kamera, och bloggar var populära. Så det var ett logiskt steg att sätta ihop de två. Men mot slutet av 00-talet försvann sajten. Vad hände egentligen?