Rich Cards

Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet. Det bygger på strukturerad data och Google har även tagit fram verktyg som hjälper dig med implementeringen.

I maj lanserade Google ett antal nyheter för hur de hanterar strukturerad data. Den största nyheten var ”Rich Cards” som är ett nytt sätt för presentation i sökresultatet.

Till att börja med så kallar Google numera varje i träff sökresultat för ”Card”. Detta är ett led i anpassning för mobilen och syns idag där varje sökresultat ligger som ett eget vitt kort med grå ram.

rosevin

Detta dyker upp ibland även på desktop och är antagligen något som Google testar för att se om de ska rulla ut permanent på alla enheter.

”Rich Cards” är precis som namnet säger ett kort som är mer rikt på information som bygger på strukturerad data. Det finns idag endast för recept och film i det engelska sökresultat.

richcards-recepi

Korten dyker upp som en karusell i sökresultatet och kan komma från flera webbplatser eller från en enskild.

Guider och verktyg

Vill du implementera strukturerad data på din webbplats så har Google skapat dessa guider. För att kontrollera att du har gjort rätt så använd testverktyget för strukturerad data som har gjorts om så att det även har stöd för ”Rich Cards”.

I samband med lanseringen så la man även till en ny rapport i Google Search Console med information om statusen på dina kort.

rich-card-errors

En kommentar på "Rich Cards"

  1. Pingback: SEO-året 2016 - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.