Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Rich Cards

Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet. Det bygger på strukturerad data och Google har även tagit fram verktyg som hjälper dig med implementeringen.

I maj lanserade Google ett antal nyheter för hur de hanterar strukturerad data. Den största nyheten var ”Rich Cards” som är ett nytt sätt för presentation i sökresultatet.

Till att börja med så kallar Google numera varje i träff sökresultat för ”Card”. Detta är ett led i anpassning för mobilen och syns idag där varje sökresultat ligger som ett eget vitt kort med grå ram.

rosevin

Detta dyker upp ibland även på desktop och är antagligen något som Google testar för att se om de ska rulla ut permanent på alla enheter.

”Rich Cards” är precis som namnet säger ett kort som är mer rikt på information som bygger på strukturerad data. Det finns idag endast för recept och film i det engelska sökresultat.

richcards-recepi

Korten dyker upp som en karusell i sökresultatet och kan komma från flera webbplatser eller från en enskild.

Guider och verktyg

Vill du implementera strukturerad data på din webbplats så har Google skapat dessa guider. För att kontrollera att du har gjort rätt så använd testverktyget för strukturerad data som har gjorts om så att det även har stöd för ”Rich Cards”.

I samband med lanseringen så la man även till en ny rapport i Google Search Console med information om statusen på dina kort.

rich-card-errors

En kommentar

  1. […] mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner