Sökmotorkonsult.se

Rich Cards

Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet. Det bygger på strukturerad data och Google har även tagit fram verktyg som hjälper dig med implementeringen.

I maj lanserade Google ett antal nyheter för hur de hanterar strukturerad data. Den största nyheten var ”Rich Cards” som är ett nytt sätt för presentation i sökresultatet.

Till att börja med så kallar Google numera varje i träff sökresultat för ”Card”. Detta är ett led i anpassning för mobilen och syns idag där varje sökresultat ligger som ett eget vitt kort med grå ram.

rosevin

Detta dyker upp ibland även på desktop och är antagligen något som Google testar för att se om de ska rulla ut permanent på alla enheter.

”Rich Cards” är precis som namnet säger ett kort som är mer rikt på information som bygger på strukturerad data. Det finns idag endast för recept och film i det engelska sökresultat.

richcards-recepi

Korten dyker upp som en karusell i sökresultatet och kan komma från flera webbplatser eller från en enskild.

Guider och verktyg

Vill du implementera strukturerad data på din webbplats så har Google skapat dessa guider. För att kontrollera att du har gjort rätt så använd testverktyget för strukturerad data som har gjorts om så att det även har stöd för ”Rich Cards”.

I samband med lanseringen så la man även till en ny rapport i Google Search Console med information om statusen på dina kort.

rich-card-errors

Sidan är senast uppdaterad 2016-06-29

En kommentar

  1. […] mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.

Brödrost

Så optimerar du för People also ask

People also ask erbjuder en underutnyttjad möjlighet till bättre synlighet på Google. Lär dig mer om hur du får din sajt att synas i People also ask.