Sökmotorkonsult.se

Rich Cards

Rich Cards är ett nytt sätt för presentation av film och recept i sökresultatet. Det bygger på strukturerad data och Google har även tagit fram verktyg som hjälper dig med implementeringen.

I maj lanserade Google ett antal nyheter för hur de hanterar strukturerad data. Den största nyheten var ”Rich Cards” som är ett nytt sätt för presentation i sökresultatet.

Till att börja med så kallar Google numera varje i träff sökresultat för ”Card”. Detta är ett led i anpassning för mobilen och syns idag där varje sökresultat ligger som ett eget vitt kort med grå ram.

rosevin

Detta dyker upp ibland även på desktop och är antagligen något som Google testar för att se om de ska rulla ut permanent på alla enheter.

”Rich Cards” är precis som namnet säger ett kort som är mer rikt på information som bygger på strukturerad data. Det finns idag endast för recept och film i det engelska sökresultat.

richcards-recepi

Korten dyker upp som en karusell i sökresultatet och kan komma från flera webbplatser eller från en enskild.

Guider och verktyg

Vill du implementera strukturerad data på din webbplats så har Google skapat dessa guider. För att kontrollera att du har gjort rätt så använd testverktyget för strukturerad data som har gjorts om så att det även har stöd för ”Rich Cards”.

I samband med lanseringen så la man även till en ny rapport i Google Search Console med information om statusen på dina kort.

rich-card-errors

Sidan är senast uppdaterad 2016-06-29

En kommentar

  1. […] mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Visualisering av hur MySpace kändes mot slutet, som en stor spökstad. Några suddiga personer syns framför MySpace loggan.

MySpace – Från social mediejätte till spökstad

Lär dig mer om en av de första stora sociala nätverksplattformarna på internet, MySpace. Hitta ut hur sajten grundades, och hur den kom att bli en av de mest populära mötesplatserna på nätet under storhetstiden. Läs också om uppköpet av MySpace och hur det ledde till miljonförluster, samt om sajtens nedgång mot slutet.

Mockup-bild: Bing powered by ChatGPT

Microsoft ryktas implementera ChatGPT i Bing

Microsoft ryktas ha långtgående planer på att implementera ChatGPT i sin sökmotor Bing inom kort. Skulle ryktet visa sig stämma kan det skaka om sökmotormarknaden som vi känner den rejält.

Champagne-guld

SEM-året 2022

Vår head of SEM Felix Brynje summerar SEM-året 2022. Stort fokus på privacy och Smart shopping som ersattes av Performance Max är några av de saker du kan läsa om i denna artikel.

SEO-året 2022 - en nyårsresumé

SEO-året 2022

Slutet på coronadopingen, hela tio kända algoritmuppdateringar och alla pratar ChatGPT. Det har varit ett händelserikt SEO-år även i år. Här är vår årskrönika för SEO-året 2022.

Red alert

Så kan ChatGPT påverka Googles framtid

Kan ChatGPT på allvar rubba Googles dominans på sökmotormarknaden? I den här artikeln spekulerar vi hur framtiden kan komma att se ut.