Sökmotorkonsult.se

Riktig sökmotoroptimering lika lätt som en smutsig

Ofta när jag pratar med nybörjare inom sökmotoroptimering handlar det om att de försöker komma på genvägar. Som att Googles algoritm är ett spel man behöver överlista. Det handlar om att man ska vara smartare än algoritmen och lura den att den site man gör sökmotoroptimering för är den bästa.

När vi gör sökmotoroptimering handlar det inte alls om det. Jag skulle vilja påstå att det är ett nybörjarmisstag att försöka lura algoritmen. Istället för att låtsas att siten är den bästa kan man lika gärna se till att den är den bästa. Sökmotoroptimering i mina ögon handlar aldrig om att lura varken Google eller någon annan, det handlar om att bygga en sida eller site som är specialicerad på det sökord man vill nå positioner på. Om den sidan är mest ”on topic” och har flest bra inlänkar kommer den nå första position på sökordet.

Det handlar aldrig om att bygga siten så att Google tror att sidan i fråga handlar om sökordet utan att bygga siten så att sidan verkligen handlar om sökordet. Skillnaden kan tyckas liten men det är en stor skillnad, jag upplever nämligen att det inte går snabbare om man försöker ta genvägar i sin sökmotoroptimering. Det är precis lika enkelt att optimera riktigt. Ok, det finns riktigt fula knep som kortsiktigt sparkar upp dig i sökresultaten, men varför göra så när man kan ta positionerna på ett riktigt sätt och behålla dom?

Jag har sett många exempel där man jobbat med dold text och liknande och det är för mig nästan omöjligt att förstå, ok att det kan vara ett problem att skriva bra text till en site men det är inte omöjligt. Om du i stället för att försöka lura Google att siten innehåller text och därför är bra för användarna faktiskt skapar en site som innehåller bra text och ÄR bra för användarna kan den ju dessutom få naturliga inlänkar. Visst, jag kan gå med på att en webshop kanske inte vill ha hur mycket text som helst på indexsidan men det går faktiskt att kombinera en säljande site med sökmotoroptimering. Jag tycker att det första steget i en bar sökmotoroptimering alltid är att se till att siten är bra, efter det är det dags att titta på inlänkar och liknande.

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!