Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Riktig sökmotoroptimering lika lätt som en smutsig

Ofta när jag pratar med nybörjare inom sökmotoroptimering handlar det om att de försöker komma på genvägar. Som att Googles algoritm är ett spel man behöver överlista. Det handlar om att man ska vara smartare än algoritmen och lura den att den site man gör sökmotoroptimering för är den bästa.

När vi gör sökmotoroptimering handlar det inte alls om det. Jag skulle vilja påstå att det är ett nybörjarmisstag att försöka lura algoritmen. Istället för att låtsas att siten är den bästa kan man lika gärna se till att den är den bästa. Sökmotoroptimering i mina ögon handlar aldrig om att lura varken Google eller någon annan, det handlar om att bygga en sida eller site som är specialicerad på det sökord man vill nå positioner på. Om den sidan är mest ”on topic” och har flest bra inlänkar kommer den nå första position på sökordet.

Det handlar aldrig om att bygga siten så att Google tror att sidan i fråga handlar om sökordet utan att bygga siten så att sidan verkligen handlar om sökordet. Skillnaden kan tyckas liten men det är en stor skillnad, jag upplever nämligen att det inte går snabbare om man försöker ta genvägar i sin sökmotoroptimering. Det är precis lika enkelt att optimera riktigt. Ok, det finns riktigt fula knep som kortsiktigt sparkar upp dig i sökresultaten, men varför göra så när man kan ta positionerna på ett riktigt sätt och behålla dom?

Jag har sett många exempel där man jobbat med dold text och liknande och det är för mig nästan omöjligt att förstå, ok att det kan vara ett problem att skriva bra text till en site men det är inte omöjligt. Om du i stället för att försöka lura Google att siten innehåller text och därför är bra för användarna faktiskt skapar en site som innehåller bra text och ÄR bra för användarna kan den ju dessutom få naturliga inlänkar. Visst, jag kan gå med på att en webshop kanske inte vill ha hur mycket text som helst på indexsidan men det går faktiskt att kombinera en säljande site med sökmotoroptimering. Jag tycker att det första steget i en bar sökmotoroptimering alltid är att se till att siten är bra, efter det är det dags att titta på inlänkar och liknande.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner