Sökmotorkonsult.se

Riktig sökmotoroptimering lika lätt som en smutsig

Ofta när jag pratar med nybörjare inom sökmotoroptimering handlar det om att de försöker komma på genvägar. Som att Googles algoritm är ett spel man behöver överlista. Det handlar om att man ska vara smartare än algoritmen och lura den att den site man gör sökmotoroptimering för är den bästa.

När vi gör sökmotoroptimering handlar det inte alls om det. Jag skulle vilja påstå att det är ett nybörjarmisstag att försöka lura algoritmen. Istället för att låtsas att siten är den bästa kan man lika gärna se till att den är den bästa. Sökmotoroptimering i mina ögon handlar aldrig om att lura varken Google eller någon annan, det handlar om att bygga en sida eller site som är specialicerad på det sökord man vill nå positioner på. Om den sidan är mest ”on topic” och har flest bra inlänkar kommer den nå första position på sökordet.

Det handlar aldrig om att bygga siten så att Google tror att sidan i fråga handlar om sökordet utan att bygga siten så att sidan verkligen handlar om sökordet. Skillnaden kan tyckas liten men det är en stor skillnad, jag upplever nämligen att det inte går snabbare om man försöker ta genvägar i sin sökmotoroptimering. Det är precis lika enkelt att optimera riktigt. Ok, det finns riktigt fula knep som kortsiktigt sparkar upp dig i sökresultaten, men varför göra så när man kan ta positionerna på ett riktigt sätt och behålla dom?

Jag har sett många exempel där man jobbat med dold text och liknande och det är för mig nästan omöjligt att förstå, ok att det kan vara ett problem att skriva bra text till en site men det är inte omöjligt. Om du i stället för att försöka lura Google att siten innehåller text och därför är bra för användarna faktiskt skapar en site som innehåller bra text och ÄR bra för användarna kan den ju dessutom få naturliga inlänkar. Visst, jag kan gå med på att en webshop kanske inte vill ha hur mycket text som helst på indexsidan men det går faktiskt att kombinera en säljande site med sökmotoroptimering. Jag tycker att det första steget i en bar sökmotoroptimering alltid är att se till att siten är bra, efter det är det dags att titta på inlänkar och liknande.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?