ROI och SEO

En av grundpelarna i varje bra SEO-satsning är beräkningen av ROI (Return Of Investment). Det är lätt att se på sökresultaten som någon sorts topplista där den som ligger etta på det svåraste ordet är den bäste eller smartaste optimeraren. Det är bara i undantagsfall sant. Visst är det så att en förstaplats ger mer trafik än en sjunde men det behöver inte betyda att man gjort en bra investering i alla fall.

Allt som oftast handlar det naturligtvis om att välja rätt sökord att sikta på. Med en bra sökordsanalys kan du nästan räkna med att snabbt tjäna igen pengarna du satsat. Det är inte alltid så däremot. Förutom att se till vilka sökord du ska välja måste du också göra bedömningen om det faktiskt är rimligt att sikta på en förstaplats för det nämnda sökordet. På många ord kan det vara så att den enda riktiga konkurrensen finns på förstaplatsen medan de andra på förstasidan inte optimerat alls. Då kan det ofta hända att man kan knipa en andraplats med bara några få inlänkar eller kanske till och med enbart med onpage-arbete. Sen får man räkna på om trafiken är tillräckligt stor för att det ska vara värt satsningen att ta sig förbi huvudkonkurrenten. Kanske är det helt enkelt så att man ska nöja sig med en andraplats och satsa på andra ord och termer för resten av optimeringen. Man får ju trots allt en del av trafiken även på andraplats även om förstaresultatet kan roa sig med 42%. Är de 20 extra procenten värt kostnaden för att ta sig förbi? Det är lätt att glömma att räkna på kostnaden om man själv äger siterna man tänkt länka ifrån men det är ändå en kostnad.

2 kommentarer

  1. […] att inte tjäna pengar just nu. Jag har fortfarande aldrig sett någon kanal som genererar så bra ROI som sökmotoroptimering även om det inte är som förr. Man kan inte längre bara ändra titeln […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.