Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

ROI och SEO

En av grundpelarna i varje bra SEO-satsning är beräkningen av ROI (Return Of Investment). Det är lätt att se på sökresultaten som någon sorts topplista där den som ligger etta på det svåraste ordet är den bäste eller smartaste optimeraren. Det är bara i undantagsfall sant. Visst är det så att en förstaplats ger mer trafik än en sjunde men det behöver inte betyda att man gjort en bra investering i alla fall.

Allt som oftast handlar det naturligtvis om att välja rätt sökord att sikta på. Med en bra sökordsanalys kan du nästan räkna med att snabbt tjäna igen pengarna du satsat. Det är inte alltid så däremot. Förutom att se till vilka sökord du ska välja måste du också göra bedömningen om det faktiskt är rimligt att sikta på en förstaplats för det nämnda sökordet. På många ord kan det vara så att den enda riktiga konkurrensen finns på förstaplatsen medan de andra på förstasidan inte optimerat alls. Då kan det ofta hända att man kan knipa en andraplats med bara några få inlänkar eller kanske till och med enbart med onpage-arbete. Sen får man räkna på om trafiken är tillräckligt stor för att det ska vara värt satsningen att ta sig förbi huvudkonkurrenten. Kanske är det helt enkelt så att man ska nöja sig med en andraplats och satsa på andra ord och termer för resten av optimeringen. Man får ju trots allt en del av trafiken även på andraplats även om förstaresultatet kan roa sig med 42%. Är de 20 extra procenten värt kostnaden för att ta sig förbi? Det är lätt att glömma att räkna på kostnaden om man själv äger siterna man tänkt länka ifrån men det är ändå en kostnad.

2 kommentarer

  1. […] att inte tjäna pengar just nu. Jag har fortfarande aldrig sett någon kanal som genererar så bra ROI som sökmotoroptimering även om det inte är som förr. Man kan inte längre bara ändra titeln […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner