Sökmotorkonsult.se

ROI och SEO

roi

För att kunna avgöra om du lyckas med sin SEO-satsning behöver du räkna ut din ROI. Om du inte vad du får tillbaka jämfört med vad du satsat går det inte att avgöra om det är lönsamt eller inte.

En av grundpelarna i varje bra SEO-satsning är beräkningen av ROI (Return Of Investment). Det är lätt att se på sökresultaten som någon sorts topplista där den som ligger etta på det svåraste ordet är den bäste eller smartaste optimeraren. Det är bara i undantagsfall sant. Visst är det så att en förstaplats ger mer trafik än en sjunde men det behöver inte betyda att man gjort en bra investering i alla fall.

Rätt sökord

Allt som oftast handlar det naturligtvis om att välja rätt sökord att sikta på. Med en bra sökordsanalys kan du nästan räkna med att snabbt tjäna igen pengarna du satsat. Det är inte alltid så däremot. Förutom att se till vilka sökord du ska välja måste du också göra bedömningen om det faktiskt är rimligt att sikta på en förstaplats för det nämnda sökordet. På många ord kan det vara så att den enda riktiga konkurrensen finns på förstaplatsen medan de andra på förstasidan inte optimerat alls. Då kan det ofta hända att man kan knipa en andraplats med bara några få inlänkar eller kanske till och med enbart med onpage-arbete.

Räkna på trafiken

Sen får man räkna på om trafiken är tillräckligt stor för att det ska vara värt satsningen att ta sig förbi huvudkonkurrenten. Kanske är det helt enkelt så att man ska nöja sig med en andraplats och satsa på andra ord och termer för resten av optimeringen. Man får ju trots allt en del av trafiken även på andraplats även om förstaresultatet kan roa sig med 42%. Är de 20 extra procenten värt kostnaden för att ta sig förbi? Det är lätt att glömma att räkna på kostnaden om man själv äger siterna man tänkt länka ifrån men det är ändå en kostnad.

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-28

2 kommentarer

  1. […] att inte tjäna pengar just nu. Jag har fortfarande aldrig sett någon kanal som genererar så bra ROI som sökmotoroptimering även om det inte är som förr. Man kan inte längre bara ändra titeln […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?

Tilde Mattsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i avsnitt 83 av Sökpodden

#83 Trender

Webmaster Guidelines är en het potatis som det pratas om i avsnitt 83 av Sökpodden. Tilde, Micke och Nicklas snackar även om varför de gillar Google Trends och vad som är bra att tänka på när du utvärderar din annonsering på TikTok. Du lyssnar väl?

lyssnar google på mig

Lyssnar Google på mig? – Är din integritet i fara?

Du är i en konversation med dina vänner om att åka på semester, och plötsligt dyker en annons för en tropisk resort upp. Du har just upplevt ett av de många sätt på vilka Google använder våra samtal för att […]

Representation blir rankingfaktor i bildsöket

Google kommer förändra hur de rankar bilder i syfte att göra bildsöket mer inkluderande – och i högre grad visa en större variation bilder baserat på personers utseenden.

pins

Pinnar du dina RSAs?

Föredrar du att pinna rubriker och beskrivningar i dina RSAs eller kör du helt utan pins i dina annonser? Det finns bra argument för båda ståndpunkterna och det är svårt att med säkerhet veta vilken väg som är bäst att välja.