Sökmotorkonsult.se

ROI och SEO

En av grundpelarna i varje bra SEO-satsning är beräkningen av ROI (Return Of Investment). Det är lätt att se på sökresultaten som någon sorts topplista där den som ligger etta på det svåraste ordet är den bäste eller smartaste optimeraren. Det är bara i undantagsfall sant. Visst är det så att en förstaplats ger mer trafik än en sjunde men det behöver inte betyda att man gjort en bra investering i alla fall.

Allt som oftast handlar det naturligtvis om att välja rätt sökord att sikta på. Med en bra sökordsanalys kan du nästan räkna med att snabbt tjäna igen pengarna du satsat. Det är inte alltid så däremot. Förutom att se till vilka sökord du ska välja måste du också göra bedömningen om det faktiskt är rimligt att sikta på en förstaplats för det nämnda sökordet. På många ord kan det vara så att den enda riktiga konkurrensen finns på förstaplatsen medan de andra på förstasidan inte optimerat alls. Då kan det ofta hända att man kan knipa en andraplats med bara några få inlänkar eller kanske till och med enbart med onpage-arbete. Sen får man räkna på om trafiken är tillräckligt stor för att det ska vara värt satsningen att ta sig förbi huvudkonkurrenten. Kanske är det helt enkelt så att man ska nöja sig med en andraplats och satsa på andra ord och termer för resten av optimeringen. Man får ju trots allt en del av trafiken även på andraplats även om förstaresultatet kan roa sig med 42%. Är de 20 extra procenten värt kostnaden för att ta sig förbi? Det är lätt att glömma att räkna på kostnaden om man själv äger siterna man tänkt länka ifrån men det är ändå en kostnad.

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

2 kommentarer

  1. […] att inte tjäna pengar just nu. Jag har fortfarande aldrig sett någon kanal som genererar så bra ROI som sökmotoroptimering även om det inte är som förr. Man kan inte längre bara ändra titeln […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?