Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

ROI och SEO

En av grundpelarna i varje bra SEO-satsning är beräkningen av ROI (Return Of Investment). Det är lätt att se på sökresultaten som någon sorts topplista där den som ligger etta på det svåraste ordet är den bäste eller smartaste optimeraren. Det är bara i undantagsfall sant. Visst är det så att en förstaplats ger mer trafik än en sjunde men det behöver inte betyda att man gjort en bra investering i alla fall.

Allt som oftast handlar det naturligtvis om att välja rätt sökord att sikta på. Med en bra sökordsanalys kan du nästan räkna med att snabbt tjäna igen pengarna du satsat. Det är inte alltid så däremot. Förutom att se till vilka sökord du ska välja måste du också göra bedömningen om det faktiskt är rimligt att sikta på en förstaplats för det nämnda sökordet. På många ord kan det vara så att den enda riktiga konkurrensen finns på förstaplatsen medan de andra på förstasidan inte optimerat alls. Då kan det ofta hända att man kan knipa en andraplats med bara några få inlänkar eller kanske till och med enbart med onpage-arbete. Sen får man räkna på om trafiken är tillräckligt stor för att det ska vara värt satsningen att ta sig förbi huvudkonkurrenten. Kanske är det helt enkelt så att man ska nöja sig med en andraplats och satsa på andra ord och termer för resten av optimeringen. Man får ju trots allt en del av trafiken även på andraplats även om förstaresultatet kan roa sig med 42%. Är de 20 extra procenten värt kostnaden för att ta sig förbi? Det är lätt att glömma att räkna på kostnaden om man själv äger siterna man tänkt länka ifrån men det är ändå en kostnad.

2 kommentarer

  1. […] att inte tjäna pengar just nu. Jag har fortfarande aldrig sett någon kanal som genererar så bra ROI som sökmotoroptimering även om det inte är som förr. Man kan inte längre bara ändra titeln […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Var är ett lead värt

Vad är ett lead värt?

Vad är du beredd att betala för ett lead? I denna artikel går vi igenom hur du sätter ett värde på dina leads samt varför det är viktigt att räkna ihop alla dina olika leadskällor.

Sök dominerar

Sök står för 67 % av intäkterna

En intressant undersökning av Wolfgang Digital visar på att sök helt dominerar som källa till intäkter på nätet. Samtidigt visar undersökningen att sociala medier ökar i betydelse, medan röstsök fortfarande inte tar fart.

Årets första SEO-snack med rundpingisturnering!

Sommarens sista dagar är här och de flesta av oss har hittat tillbaka till jobbet. Vad passar då bättre än att mingla runt med andra onlinenördar? Torsdagen den 31 augusti kör vi SEO-snack igen och det här kan vara sista gången som vi håller till på Sue Ellen.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i avsnitt 57 av Sökpodden

#57 Teknisk SEO

Vilka är trenderna inom teknisk SEO 2020? Hur kan du använda konverteringar på kampanjnivå på bästa sätt? Varför är Showcase Shopping Ads inte så stort i Sverige ännu? Detta är tre av frågorna vi ställer oss i avsnitt 57 av Sökodden. Du lyssnar väl?

Sökpodden ämnen

171 ämnen i Sökpodden

Med 57 avsnitt av Sökpodden inspelade och 3 ämnen i varje avsnitt blir det många att hålla reda på. Här kan du se och söka bland alla de ämnen vi haft med i Sökpodden.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner