Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så avvisar du oönskade länkar med en disavow-fil

Avvisa spamlänkar

Att få andra sajter att länka till din domän är viktigt ur ett SEO-perspektiv för att kunna få ett förtroende hos Google. Men är alla länkar bra och vad gör du om du får oönskade länkar? Här beskriver vi hur du märker att din länkprofil verkar spammig och hur du då kan gå tillväga.

Ett av de huvudsakliga målen när du jobbar med sökmotoroptimering är att skapa relevans kring det sökord som vill du synas på i sökresultatet. Detta tillsammans med ett bra förtroende hos Google skapar bra förutsättningar för att lyckas med din SEO. Relevansen skapar du enklast genom att optimera din så kallade on-page medan förtroendet skapas genom att få andra relevanta aktörer att vilja länka till dig. Ju fler som refererar till din sajt, ju större förtroende kan du få hos Google.

Alla länkar är inte bra

Detta betyder dock inte att alla länkar som pekas till din sajt är till din fördel. Här gäller det att länkarna är kvalitativa, relevanta och pekas av naturliga skäl. Skulle Google tycka att du har en stor mängd skräplänkar kan du i värsta fall bli straffad.

Därför är det viktigt att du med jämna mellanrum ser över din länkprofil för att hålla koll på vilka som länkar till dig och på vilket sätt. Skulle du märka att något verkar onaturligt eller av andra skäl blir fundersam är det hög tid att titta närmare på just dessa länkar. Detta för att kunna dra slutsatsen om vilka som kan vara skadliga och inte.

Så upptäcker du risklänkar

Börja med att använda ett verktyg som ger dig en bra överblick av de länkar som pekar till din sajt. Ett bra verktyg som vi på Pineberry använder är Ahrefs men du kan också använda Google Search Console som är gratis. Där kan du få fram information om hur många länkar som pekar till din domän, vem som länkar till dig och med vilken ankartext man har länkat med.

När du analyserar denna informationen bör du reagera om du ser att en större mängd länkar som passar in på någon av punkterna nedan.

  • Länkar som kommer från utländska domäner och saknar relevans för dig, vanligt förekommande är exempelvis länkar från ryska och kinesiska domäner.
  • Onaturligt många länkar från en och samma domän
  • Länkar med irrelevanta ankartexter för din verksamhet
  • Länkar från sajter som tydligt utgör sig vara spamsajter
  • Ett mönster av länkarna som inte riktigt verkar helt naturligt

Google själva säger att de blir bättre och bättre på att avgöra vilka länkar som faktiskt är naturliga och vilka som är så kallade skräplänkar. Jag kan inte alla gånger hålla med om detta så jag rekommenderar att du hjälper Google på traven genom att berätta vilka länkar som de faktiskt ska bortse från, för att vara på säkra sidan.

Ta bort länken eller hjälp Google på traven

Google kan i vissa fall meddela dig om att en “manuell åtgärd” har vidtagits mot din domän om de upptäckt att det finns  skräplänkar i din länkprofil. Detta meddelande får du isåfall i Google Search Console och ger dig en tydlig indikation på att det är hög tid att se över länkprofilen.

Har du fått detta meddelande eller på egen hand upptäckt att det finns länkar som kan vara skadliga finns det två sätt att gå tillväga:

  • Antingen försöker få bort länkarna genom att kontakta de som pekat dem
  • Eller så kan du avvisa länkarna och be Google bortse från dem

Det förstnämnda alternativet är det svåraste och kräver oftast en hel del tid då du behöver kontakta ägaren av sajten och be om att länken ska tas bort. Skulle du lyckas med detta är denna lösning den mest effektiva då länken faktiskt försvinner för gott.

Alternativ två är att skapa en så kallad disavow-fil där du listar de domäner som du vill att Google ska bortse från. Denna laddar du sedan upp i Google Search Console och på så vis hjälper Google att förstå att de inte ska ta hänsyn till dessa.

Så skapar du en disavow-fil

När du skapar en disavow-fil är det viktigt att du är noggrann och är säker på att länkarna du vill avvisa verkligen är skräplänkar. Gör du fel kan du av misstag be Google att bortse från värdefulla länkar istället vilket vi såklart vill undvika.

Såhär skapar du en disavow-fil och laddar upp den i Google Search Console:

  1. Identifiera alla länkar som du vill avvisa och lista dessa i en excelark eller direkt i en textredigerare.
  2. Allra oftast är det en hel domän som bör avvisas så att Google bortser från ALLA länkar som pekas från denna domän. Du visar detta genom att skriva ”domain:” innan den angivna domänen. Om det bara är en specifik URL som du vill avvisa skriver du istället ut den absoluta webbadressen.

Om du vill avvisa hela domänen: domain:spamsajt.com

Om du vill avvisa en specifik URL: https://www.spamsajt.com/dalig-lank/

Varje domän eller URL ska skrivas på en egen rad i filen.

Såhär skulle det kunna se ut om det är fyra domäner som ska avvisas och två URL:er:

domain:example.com
domain:spammigsajt.com
domain:avvisa.com
domain:spamsajt.se
https://www.daligspamsajt.com/dalig-lank/
https://www.daligsajt.se/kategori/undersida/
  1. Spara ner filen som en textfil, filnamnet måste avslutas med .txt.
  2. Eftersom detta verktyg bör hanteras varsamt är Google försiktig med att länka till Disavow-tool i Search Console. Vi gör det lite lättare för dig och länkar direkt till verktyget här: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main. Du behöver vara inloggad på den mailen som du har tillgång till egendomen i Search Console och sedan klicka på länken.
  3. Välj den egendom som du vill ladda upp filen i. Klicka sedan på “Avvisade länkar”.
  4. Om det finns en disavow-fil uppladdad sedan tidigare ser du detta när du kommer in i verktyget. Det är då viktigt att du laddar ner denna och fyller på med de nya domänerna som du vill avvisa och sedan laddar upp den på nytt. Gör du inte detta kommer du skriva över den befintliga filen och tappar informationen som Google tidigare fått ta del av.
  5. När du har en textfil redo i rätt format väljer du denna och trycker sedan på ”Ladda upp”. Där får du också en bekräftelse på om att disavow-filen är uppladdad på rätt sätt.
  6. Nu är det bara att vänta på att Google ska se din uppladdade fil och ta del av informationen.

I en artikel på Seroundtable.com beskrivs ett rykte som går om att detta disavow-verktyg inte kommer finnas tillgängligt i nya Google Search Console. Men så är inte fallet och Google hänvisar fortsatt till disavow-verktyget i gamla Google Search Console tillsvidare.

Vill du lära dig mer om hur du ska tänka kring din länkprofil kan du lyssna på avsnitt 36 av Sökpodden där vi berör ämnet lite mer.

Behöver du hjälp med att se över din länkprofil eller har andra frågor som berör SEO? Välkommen att kontakta oss på Pineberry.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Svara på vanliga frågor direkt i sökresultatet

Du kan svara på dina användares vanliga frågor direkt i serpen. I dagens artikel berättar vi hur du gör det med hjälp av strukturerade data.

Korslänkning – Så får du “gratis” länkar

Behöver du fler länkar till din sajt? I denna artikel pratar vi om hur man kan få gratis länkar genom att återskapa länkar som dina konkurrenter har.

Siri Mårtensson, advokat

Tveksamt om Google uppfyller kravet på annonsmärkning

Googles nya annonsutseende har väckt frågor kring annonsmärkning. Är den tillräckligt tydlig enligt gällande lagar och regler i Sverige? För att besvara denna fråga har vi pratat med Siri Mårtensson, advokat och expert på området.

ny annonsmärkning google

Google ändrar hur de märker upp textannonser

Google har nu återigen ändrat hur de märker upp textannonser. Läs mer i artikeln här!

Erik Allerth, Michael Wahlgren och Björn Bydén i avsnitt 50 av Sökpodden

#50 Städmani

I avsnitt 50 av Sökpodden har vi ett stort fokus på städning, både med hjälpa av negativa sökord och med hjälp av canonicals. Dessutom tar vi upp något som verkligen är på tapeten just nu, nämligen strukturerad data. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner