Sökmotorkonsult.se

Så får du koll på din Canonical

Canonicals skapar ibland problem på sajter genom att de pekar fel och sidor inte blir indexerade av sökmotorerna. I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att med hjälp av Screaming frog undvika detta. 

Många sajter har problem med att de genererar duplicerat innehåll. Ett sätt att hantera detta är att använda sig av så kallade canonicals som talar om att URL:en är en kopia av en annan URL med en hänvisning till originalet. Problemet som kan uppstå är att dessa canonicals sätts kors och tvärs över en sajt vilket kan leda till att sidor som ska indexeras av sökmotorerna inte gör det.

Vi har genom åren sett många exempel på detta. I extrema fall så har man till och med haft en canonical som pekar bort från startsidan på sajten vilket lett till att den inte indexeras.

Grodan till undsättning

Som tur är finns det verktyg som kan hjälpa dig. Med Screaming frog kan du snabbt få fram vilka URL:er på din sajt som anges som kopior med canonicals. Gör så här:

1. Spindla av sajten med Screaming Frog.

2. I högerkolumnen under Directives klicka in på Canonicalised. Då får du se de URL:er som anges som kopior med canonicals.

3. Gå igenom listan med URL:er och kontrollera så att ingen av dem är en sida som ska indexeras.

 

 

Svårare än så är det inte att säkerställa att inte dina canonicals ställer till det för dig. Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sommarstäda din XML-sitemap

Sommarstäda din XML-sitemap

Har du oreda i din XML-sitemap? Då kommer du gillar våra tips kring hur du städar din sitemap och bringar ordning och reda inför sommaren.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 73

#73 Användarsignaler

I #73 av Sökpodden frågar vi oss om användarsignaler är en rankingfaktor, vi fortsätter med att breakdowns försvinner från Facebook Ads och avslutar vi med SEO/SEM-synergier. Lyssna gärna! Snart är det sommarlov, men innan dess bjuder vi på detta juniavsnitt […]

Design av webbsida

Google börjar rulla ut Page Experience Update

Äntligen! Under tisdagen började Google rulla ut sin Page Experience Update. Uppdateringen kommer att rullas ut sakta och förväntas vara helt klar till slutet av sommaren. 

Datadriven SEO

Datadriven SEO

Att vara datadriven i sitt SEO-arbete, vad innebär det egentligen? I denna artikel dissekerar vi modeordet datadrivet och ger vår syn på hur detta kan påverka hur man gör sökmotoroptimering.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Kristian Jältsäter i avsnitt 72 av Sökpodden

#72 It depends

Då var det äntligen dags för avsnitt 72 av Sökpodden. Denna gång har vi fastnat för ämnena sökord per sida, kvalitet på leads på Google Ads och det lite mystiska It depends inom SEO. Du lyssnar väl?