Sökmotorkonsult.se

Så får du koll på din Canonical

Canonicals skapar ibland problem på sajter genom att de pekar fel och sidor inte blir indexerade av sökmotorerna. I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att med hjälp av Screaming frog undvika detta. 

Många sajter har problem med att de genererar duplicerat innehåll. Ett sätt att hantera detta är att använda sig av så kallade canonicals som talar om att URL:en är en kopia av en annan URL med en hänvisning till originalet. Problemet som kan uppstå är att dessa canonicals sätts kors och tvärs över en sajt vilket kan leda till att sidor som ska indexeras av sökmotorerna inte gör det.

Vi har genom åren sett många exempel på detta. I extrema fall så har man till och med haft en canonical som pekar bort från startsidan på sajten vilket lett till att den inte indexeras.

Grodan till undsättning

Som tur är finns det verktyg som kan hjälpa dig. Med Screaming frog kan du snabbt få fram vilka URL:er på din sajt som anges som kopior med canonicals. Gör så här:

1. Spindla av sajten med Screaming Frog.

2. I högerkolumnen under Directives klicka in på Canonicalised. Då får du se de URL:er som anges som kopior med canonicals.

3. Gå igenom listan med URL:er och kontrollera så att ingen av dem är en sida som ska indexeras.

 

 

Svårare än så är det inte att säkerställa att inte dina canonicals ställer till det för dig. Lycka till!

Sidan är senast uppdaterad 2017-03-24

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?