Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så får du koll på din Canonical

Canonicals skapar ibland problem på sajter genom att de pekar fel och sidor inte blir indexerade av sökmotorerna. I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att med hjälp av Screaming frog undvika detta. 

Många sajter har problem med att de genererar duplicerat innehåll. Ett sätt att hantera detta är att använda sig av så kallade canonicals som talar om att URL:en är en kopia av en annan URL med en hänvisning till originalet. Problemet som kan uppstå är att dessa canonicals sätts kors och tvärs över en sajt vilket kan leda till att sidor som ska indexeras av sökmotorerna inte gör det.

Vi har genom åren sett många exempel på detta. I extrema fall så har man till och med haft en canonical som pekar bort från startsidan på sajten vilket lett till att den inte indexeras.

Grodan till undsättning

Som tur är finns det verktyg som kan hjälpa dig. Med Screaming frog kan du snabbt få fram vilka URL:er på din sajt som anges som kopior med canonicals. Gör så här:

1. Spindla av sajten med Screaming Frog.

2. I högerkolumnen under Directives klicka in på Canonicalised. Då får du se de URL:er som anges som kopior med canonicals.

3. Gå igenom listan med URL:er och kontrollera så att ingen av dem är en sida som ska indexeras.

 

 

Svårare än så är det inte att säkerställa att inte dina canonicals ställer till det för dig. Lycka till!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner