Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Sökmotorkonsult.se

Så får du koll på din Canonical

Canonicals skapar ibland problem på sajter genom att de pekar fel och sidor inte blir indexerade av sökmotorerna. I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att med hjälp av Screaming frog undvika detta. 

Många sajter har problem med att de genererar duplicerat innehåll. Ett sätt att hantera detta är att använda sig av så kallade canonicals som talar om att URL:en är en kopia av en annan URL med en hänvisning till originalet. Problemet som kan uppstå är att dessa canonicals sätts kors och tvärs över en sajt vilket kan leda till att sidor som ska indexeras av sökmotorerna inte gör det.

Vi har genom åren sett många exempel på detta. I extrema fall så har man till och med haft en canonical som pekar bort från startsidan på sajten vilket lett till att den inte indexeras.

Grodan till undsättning

Som tur är finns det verktyg som kan hjälpa dig. Med Screaming frog kan du snabbt få fram vilka URL:er på din sajt som anges som kopior med canonicals. Gör så här:

1. Spindla av sajten med Screaming Frog.

2. I högerkolumnen under Directives klicka in på Canonicalised. Då får du se de URL:er som anges som kopior med canonicals.

3. Gå igenom listan med URL:er och kontrollera så att ingen av dem är en sida som ska indexeras.

 

 

Svårare än så är det inte att säkerställa att inte dina canonicals ställer till det för dig. Lycka till!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO Cert

11 % klarar SEO Cert

Sedan vi lanserade SEO Cert i november förra året är ni drygt 500 personer som testat era kunskaper i SEO. Av alla er som antagit utmaningen är det 11 % som klarat provet och blivit certifierade.

#27 Clinic

I #27 av Sökpodden pratar vi bland annat om hur viktigt det är att denna typ av utdrag är unika på en blogg. Vi gör även en SEO-Clinic och pratar om att Facebooks nya pixel anklagas för att var en trojansk häst.

Bloggen fyller 10 år

I dag firar vi på Pineberry. Anledningen är att vår blogg här på Sökmotorkonsult.se fyller hela tio år. Fantastiskt roligt tycker vi. Under åren har det blivit 951 artiklar som lästs av 810 410 besökare.

Google Data Studio

Google Data Studio finns nu i Sverige

Vi ger vår första syn på Google Data Studio som nu finns tillgängligt i Sverige. Kom igång med att skapa dynamiska och interaktiva rapporter som du kan dela med berörda personer. Läs vår artikel och få en introduktion till verktyget.

exakt match

Exakt match i AdWords – inte längre så exakt

Google fortsätter att försöka förstå sig på intentionen bakom en sökning, och koppla ihop det med en sökfråga. I och med det så blir exakt match bara bredare. Läs mer om det här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner