Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så får du koll på din Canonical

Canonicals skapar ibland problem på sajter genom att de pekar fel och sidor inte blir indexerade av sökmotorerna. I denna guide lär vi dig i tre enkla steg att med hjälp av Screaming frog undvika detta. 

Många sajter har problem med att de genererar duplicerat innehåll. Ett sätt att hantera detta är att använda sig av så kallade canonicals som talar om att URL:en är en kopia av en annan URL med en hänvisning till originalet. Problemet som kan uppstå är att dessa canonicals sätts kors och tvärs över en sajt vilket kan leda till att sidor som ska indexeras av sökmotorerna inte gör det.

Vi har genom åren sett många exempel på detta. I extrema fall så har man till och med haft en canonical som pekar bort från startsidan på sajten vilket lett till att den inte indexeras.

Grodan till undsättning

Som tur är finns det verktyg som kan hjälpa dig. Med Screaming frog kan du snabbt få fram vilka URL:er på din sajt som anges som kopior med canonicals. Gör så här:

1. Spindla av sajten med Screaming Frog.

2. I högerkolumnen under Directives klicka in på Canonicalised. Då får du se de URL:er som anges som kopior med canonicals.

3. Gå igenom listan med URL:er och kontrollera så att ingen av dem är en sida som ska indexeras.

 

 

Svårare än så är det inte att säkerställa att inte dina canonicals ställer till det för dig. Lycka till!

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner