Sökmotorkonsult.se

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Digital PR & SEO

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. I den här artikeln belyser vi hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra och lyfta din verksamhet till nya höjder.

Klassiskt PR-arbete är något företag ägnat sig åt genom alla tider. Genom att aktivt arbeta för att bygga långsiktiga relationer med sin målgrupp kan ett företag stärka sitt varumärke över längre tid.

I det digitala landskapet har en annan aktör växt fram som de flesta företag och organisationer också behöver bygga en långsiktig relation med – nämligen Google.

Likheter och skillnader

Mekanismerna inom SEO och PR är på många vis liknande. Skapa innehåll som engagerar med den målgrupp du vill nå fram till och var beredd på att det kommer ta lång tid att bygga upp din auktoritet. På samma sätt som det tar lång tid att se effekten av ett PR-arbete och bygga ett varumärke tar det också lång tid bygga upp en sajts förtroende hos Google.

En väsentlig skillnad är dock att Google inte bedömer din auktoritet baserat på hur många delningar dina inlägg får i sociala medier eller utifrån vilka branschtidningar som skriver om dig.

Det Google bryr sig om är vilka andra domäner som länkar till dig. Allt annat lika kommer den sajt som har bäst och flest länkar från andra sajter att ranka högst på Google.

Genom att ha SEO-perspektivet i ditt PR-arbete kan de båda disciplinerna stödja varandra på ett sätt som gynnar din organisation i stort.

Vår process för Digital PR med SEO-twist

Här nedan följer vår process för Digital PR med en SEO-twist.

1. Omvärldsbevakning

Allt PR- och SEO-arbete grundar sig i en förståelse för ett företag och dess omvärld. Ju mer vi förstår den kontexten desto bättre kan vi agera på saker som sker runtom oss och förstå vad vi bör göra.

2. Utgå från ett sökbeteende

Genom att analysera hur och på vilket sätt människor söker på Google kan vi tydligare förstå vår målgrupp och vad som intresserar dem. Det finns flera olika SEO-verktyg vi kan använda för att skapa oss den förståelsen. Det är till stor nytta för oss i PR-arbetet eftersom det hjälper oss att förstå vilken typ av innehåll som bör skapas.

3. Skapa innehållet

Dags att bli kreativ och skapa innehåll baserat på den förståelse och data som finns tillgänglig. Det här är det roligaste delen av arbetet men också det svåraste. Övning ger färdighet och ge inte upp om du inte träffar rätt första gången.

Kom ihåg att det innehåll du tar fram ska publiceras på din egen sajt. Detta eftersom det är hit du vill få länkarna – inte någon annanstans.

Observera att det inte behöver vara textinnehåll som tas fram – det kan lika gärna vara en bildserie, en infographic, eller varför inte något slags onlineverktyg?

4. Pusha i sociala medier

Pusha ditt innehåll i dina sociala medier och se vilken reaktion det får av din målgrupp.

5. Pitcha innehållet

Använd t.ex. Mynewsdesk för att sprida en nedkortad version av innehållet till journalister. Kom dock ihåg att du inte vill bygga länkarna till din sida på MyNewsDesk.

Den matiga versionen av ditt innehåll som verkligen går på djupet kring ditt ämne ska enbart publiceras på en URL på din egen sajt. Det ska inte finnas någon tvekan gällande vilken version av innehållet som är det bästa för en utomstående part att referera och länka till.

Tyvärr är det här en punkt som många företag helt missar vilket gör att många länkar från starka sajter går till MyNewsDesk istället för ens egen sajt. Det stärker förvisso företagets varumärke men gör inget för deras SEO.

6. Få länkarna

Genom att skapa innehåll som resonerar med vår målgrupp och göra det enkelt för andra att länka till det innehållet skapar vi de bästa förutsättningarna för att bygga auktoritet på Google. Samtidigt får vi publicitet hos sajter och publikationer vår målgrupp läser. Win-Win.

Det är lika bra att säga det på en gång för att tona ner förväntningarna; Den här processen kommer inte att leda till länkar varje gång.

Men genom att applicera mer av det här tankesättet i din organisation kommer du i högre grad att lyckas bygga länkar till din sajt, bygga relationer med din målgrupp och samtidigt stärka din auktoritet på Google.

Om ditt nuvarande PR-arbete inte har detta SEO-perspektiv idag bör du se över hur du kan förändra den processen. Att koppla ihop SEO och PR med varandra kommer underlätta arbetet för båda disciplinerna och göra att du får ut mer av ditt PR-arbete och SEO-strategi – vilket gynnar hela ditt företag eller organisation på sikt.

Vill du att Pineberry bidrar med en SEO-twist till ditt PR-arbete? Hör gärna av dig.

Sidan är senast uppdaterad 2020-10-13

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?