Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

Karta över Sverige

Lokala sökresultat blir allt vanligare. Detta gör att det blir viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget går vi igenom vanliga misstag som du ska undvika och hur du lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

Google går allt mer mot att visa lokala resultat för alla typer av sökningar. Du behöver inte skriva in orten i sökfrasen utan Google känner av var du befinner dig. Söker du efter ”begravningsbyrå” i Göteborg så kommer du se begravningsbyråer som finns i Göteborg. Detta gör att om du skapar optimerade sidor för dina lokala kontor kan det bli en framgångsfaktor i ditt SEO-arbete.

Vanliga misstag

När man har flera kontor på sin webbplats så brukar vi stöta på dessa fel:

  1. Kontorens sidor ligger bakom någon funktionalitet eller har inte unika URL:er så att Google inte kommer åt dem och kan indexera sidorna.
  2. Kontoren är inte optimerade mot den ort de befinner sig på. Tar vi exemplet med begravningsbyrån i Göteborg så måste de viktiga elementen så som title, rubriker m.m. innehålla ”Göteborg” och inte bara ”begravningsbyrå”.
  3. I större städer har vi problemet med att det är flera kontor som kan konkurrera med varandra. Då kan man behöva skapa en samlingssida för dem som är optimerade mot den generella sökning på orten och sedan får respektive kontor vara optimerad mot den stadsdel, område, förort eller liknande som är relevant för den.
  4. Det vanligaste misstaget är nog duplicerat innehåll, att samma innehåll förekommer på alla kontorssidor och därför tycker inte Google om dem.

Så undviker du duplicerat innehåll

Den största utmaningen är kanske att få till unikt och relevant innehåll för respektive kontorssida. Det finns några metoder för att förenkla detta.

  1. Först och främst försök involvera det lokala kontoret och få dem att beskriva sig själva, sin historia och varför besökare ska välja just dem.
  2. Presentera de som arbetar på kontoret, vad som är deras roll och bakgrund.
  3. Ha med en vägbeskrivning hur man hittar till kontoret med bil eller kollektivtrafik.
  4. Ha med egna referenser från lokala kunder.
  5. Ange kontaktuppgifter och tagga upp det enligt schema.org.

Följer du dessa råd så kommer du lyckas med dina lokala sidor, de kommer inte bara att ranka bättre utan besökaren kommer att landa rätt direkt och slippa navigera sig fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner