Så optimerar du dina lokala kontorssidor

Karta över Sverige

Lokala sökresultat blir allt vanligare. Detta gör att det blir viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget går vi igenom vanliga misstag som du ska undvika och hur du lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

Google går allt mer mot att visa lokala resultat för alla typer av sökningar. Du behöver inte skriva in orten i sökfrasen utan Google känner av var du befinner dig. Söker du efter ”begravningsbyrå” i Göteborg så kommer du se begravningsbyråer som finns i Göteborg. Detta gör att om du skapar optimerade sidor för dina lokala kontor kan det bli en framgångsfaktor i ditt SEO-arbete.

Vanliga misstag

När man har flera kontor på sin webbplats så brukar vi stöta på dessa fel:

  1. Kontorens sidor ligger bakom någon funktionalitet eller har inte unika URL:er så att Google inte kommer åt dem och kan indexera sidorna.
  2. Kontoren är inte optimerade mot den ort de befinner sig på. Tar vi exemplet med begravningsbyrån i Göteborg så måste de viktiga elementen så som title, rubriker m.m. innehålla ”Göteborg” och inte bara ”begravningsbyrå”.
  3. I större städer har vi problemet med att det är flera kontor som kan konkurrera med varandra. Då kan man behöva skapa en samlingssida för dem som är optimerade mot den generella sökning på orten och sedan får respektive kontor vara optimerad mot den stadsdel, område, förort eller liknande som är relevant för den.
  4. Det vanligaste misstaget är nog duplicerat innehåll, att samma innehåll förekommer på alla kontorssidor och därför tycker inte Google om dem.

Så undviker du duplicerat innehåll

Den största utmaningen är kanske att få till unikt och relevant innehåll för respektive kontorssida. Det finns några metoder för att förenkla detta.

  1. Först och främst försök involvera det lokala kontoret och få dem att beskriva sig själva, sin historia och varför besökare ska välja just dem.
  2. Presentera de som arbetar på kontoret, vad som är deras roll och bakgrund.
  3. Ha med en vägbeskrivning hur man hittar till kontoret med bil eller kollektivtrafik.
  4. Ha med egna referenser från lokala kunder.
  5. Ange kontaktuppgifter och tagga upp det enligt schema.org.

Följer du dessa råd så kommer du lyckas med dina lokala sidor, de kommer inte bara att ranka bättre utan besökaren kommer att landa rätt direkt och slippa navigera sig fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2020

Ännu ett SEM-år till handlingarna. Men 2020 har knappast varit likt något tidigare år. I denna artikel summerar vi årets stora händelser från ett SEM-perspektiv.

Sökpodden firar 200 ämnen

Sökpodden firar 200 ämnen

Nästan sex år sedan starten gjorde vi i senaste avsnittet ämne tvåhundra i Sökpodden. Vilka ämnen vill du att vi tar upp i Sökpodden under 2021?

SEO 2020

SEO-året 2020

2020 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året ur ett SEO-perspektiv.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 67 av Sökpodden.

#67 SEO-mål

Då var det dags för 2020s sista avsnitt av Sökpodden. I detta, vårt 67:e avsnitt, är våra ämnen SEO-mål, inriktningar på Googles Display-nätverk samt Core Updates. Du lyssnar väl?

React SEO – Hur du hjälper Google på traven

I denna artikel dyker vi ner i ämnet React och SEO. Vi kommer lyfta vilka problem som kan uppkomma och hur du åtgärdar dessa.