Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så optimerar du dina lokala kontorssidor

Karta över Sverige

Lokala sökresultat blir allt vanligare. Detta gör att det blir viktigt att det lokala kontoret är det som rankar. I det här inlägget går vi igenom vanliga misstag som du ska undvika och hur du lyckas med optimeringen av dina lokala kontorssidor.

Google går allt mer mot att visa lokala resultat för alla typer av sökningar. Du behöver inte skriva in orten i sökfrasen utan Google känner av var du befinner dig. Söker du efter ”begravningsbyrå” i Göteborg så kommer du se begravningsbyråer som finns i Göteborg. Detta gör att om du skapar optimerade sidor för dina lokala kontor kan det bli en framgångsfaktor i ditt SEO-arbete.

Vanliga misstag

När man har flera kontor på sin webbplats så brukar vi stöta på dessa fel:

  1. Kontorens sidor ligger bakom någon funktionalitet eller har inte unika URL:er så att Google inte kommer åt dem och kan indexera sidorna.
  2. Kontoren är inte optimerade mot den ort de befinner sig på. Tar vi exemplet med begravningsbyrån i Göteborg så måste de viktiga elementen så som title, rubriker m.m. innehålla ”Göteborg” och inte bara ”begravningsbyrå”.
  3. I större städer har vi problemet med att det är flera kontor som kan konkurrera med varandra. Då kan man behöva skapa en samlingssida för dem som är optimerade mot den generella sökning på orten och sedan får respektive kontor vara optimerad mot den stadsdel, område, förort eller liknande som är relevant för den.
  4. Det vanligaste misstaget är nog duplicerat innehåll, att samma innehåll förekommer på alla kontorssidor och därför tycker inte Google om dem.

Så undviker du duplicerat innehåll

Den största utmaningen är kanske att få till unikt och relevant innehåll för respektive kontorssida. Det finns några metoder för att förenkla detta.

  1. Först och främst försök involvera det lokala kontoret och få dem att beskriva sig själva, sin historia och varför besökare ska välja just dem.
  2. Presentera de som arbetar på kontoret, vad som är deras roll och bakgrund.
  3. Ha med en vägbeskrivning hur man hittar till kontoret med bil eller kollektivtrafik.
  4. Ha med egna referenser från lokala kunder.
  5. Ange kontaktuppgifter och tagga upp det enligt schema.org.

Följer du dessa råd så kommer du lyckas med dina lokala sidor, de kommer inte bara att ranka bättre utan besökaren kommer att landa rätt direkt och slippa navigera sig fram.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Google ändrar nofollow på länkar

Nofollow blir en hint

Google gör om nofollow så att det bara ses som en hint. Dessutom lanserade de igår två nya länkattribut rel=“sponsored” och rel=“ugc”. Spännande nyheter minst sagt!

ctr karlek Bunny Leap

Nej, vi hatar inte er

En av SEO-branschens mest omdebatterade frågor är om CTR är en rankingfaktor eller inte. Jag är övertygad om att det inte är det. Vad tror du? Rösta gärna!

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Google straffar domäner som leasar ut sin auktoritet

Google har börjat straffa domäner där de misstänker att ett företag leasar ut delar av sina sajter till andra företag. Det här kan få kännbara konsekvenser för flera av Sveriges mediehus där denna typ av affärsmodell är vanligt förekommande.

Nicklas Krus, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 52 av Sökpodden

#52 SKAGs

Så var Sökpodden tillbaka efter ett kort sommarlov. I detta avsnitt 52 pratar vi om SKAGs vara eller icke vara, vi djupdyker i CPA och sist men minst snackar vi B2B på Facebook Ads. Du lyssnar väl?

Facebook subtitles

Facebook Subtitles – så får du textning på din video

Optimera resultatet för dina videoannonser genom att texta dem. Facebook subtitles gör det enklare för användarna att ta till sig ditt budskap. Läs mer!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner