Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Att annonsera med Google Shopping är populärt bland många av Sveriges e-handlare. En sak som lätt glöms bort när du annonserar med Google Shopping är att optimera ditt produktflöde. Med ett optimerat produktflöde skapar du bra förutsättningar för en lönsam annonsering och här följer våra bästa tips för produktflödet.

Som du säkert redan vet så finns det en mängd av parametrar du kan använda dig utav i produktflödet på Google Shopping. Frågan är vilka som är viktiga och vilka du inte behöver bry dig lika mycket om.

Id [id] – Måste vara unik för varje produkt och flöde. D.v.s. har du mer än ett flöde ska du ha olika id:n för samma produkt i varsitt flöde.

Titel [title] – Namnet på varan, men också ett utav dina viktigaste verktyg. Titeln i kombination med din beskrivning är de parametrar Google kollar på när de ska hitta en produkt att visa och just titeln visas även upp i sökresultatet. Var därför noggrann med dina titlar, och kom ihåg att titeln enbart ger ”exakta” träffar.

Beskrivning [description] – Beskrivningen för dina produkter. Många gånger går det bra att bara dra ut den produktbeskrivning du har på sajten. Men har du en titel som innehåller ordet ”cykel” där du också vill vara synlig på ”cyklar” bör även det ordet finnas med i beskrivningen. Värt att upprepa är att beskrivningen och titeln är de parametrar i produktflödet du kan använda dig av för att ”bredda” en kampanj, så lägg gärna lite extra tid på att hitta en bra struktur som funkar i längden.

Google Produktkategori [google_product_category] – Googles egna produktkategorier. Har ingen påverkan på dina resultat och därför är min rekommendation att inte lägga så mycket tid på denna parameter. Något som spekuleras kring är huruvida denna kommer att användas för att indexera produkter i https://www.google.se/shopping. Något som är relativt oklart i dagsläget men värt att ha i åtanke. Denna parameter är inte ett måste för att annonsera.

Produkttyp [product_type] – Din egen klassificering på produkterna. Bra att använda när du vill skapa annonsgrupper i Google Ads. En parameter som alla borde använda sig utav då den sparar mycket tid i just kampanjhanteringen. Kort och gott används produkttypen för att tagga upp produkter och göra dem lättare att sortera i Google Ads, något du drar stor nytt utav om du har många produkter. Ett måste om du frågar mig. Denna parameter är inte ett måste för att annonsera, men rekommenderas starkt att du har med.

Länk [link] – En länk till produkten. Något som kan vara värt att tänka på om man har en unik mobilsida är att kunden normalt når desktop varianten. Detta kan du undvika genom att använda [mobile_link] för dessa landningssidor.

Bildlänk [image_link] – Länk till den bild som du vill använda som ”standard” bild. Jag rekommenderar själv att bara använda en bild per produkt. Anledningen är simpel, oftast har man en bild som passar bättre i utrymmet och bör därför enbart använda denna.

Skick [condition] – Här berättar du för Google om produkten är använd eller ej. Benämns som NEW eller USED.

Tillgänglighet [availability] – Berättar för Google om varan finns i lager eller ej. Notera att en produkt som har OUT OF STOCK inte kommer att visas, så kontrollera noggrant. Benämns som IN STOCK eller OUT OF STOCK.

Pris [price] – Varans pris, utan fraktkostnader och dylikt.

Rea Pris [sale_price] – Har du rabatter på visa varor anger du det nya priset här. Väldigt användbart då den kan användas
i kombination med [sale_price_effective_date] för att ge erbjudandet en viss tidslängd. Sedan är ett lägre pris betydligt mer intressant för en kund att klicka på. En riktig CTR boost.  Denna parameter är inte ett måste för att annonsera, men rekommenderas starkt att du har med.

Varumärke [brand]Obligatoriskt att ha med i flödet. Namnge varumärket som associeras med produkten utifrån ett konsumentperspektiv. Gör det betydligt enklare om du vill sortera efter varumärken vid optimering av kontot. Denna parameter är ett måste för att annonsera.

Att optimera produktflödet kan vara skillnaden på en lönsam och en inte lönsam annonsering med Google Shopping. Vad är din erfarenhet av att optimera produktflödet?

 

2 kommentarer på "Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping"

  1. Pingback: Kampanjstruktur för Google Shopping - Sökmotorkonsult.se
  2. Pingback: Hur fungerar Dynamiska Produktannonser - Sökmotorkonsult.se

Kommentarsfältet är stängt.