Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så optimerar du ditt produktflöde för Google Shopping

Optimera ditt produktflöde

Att annonsera med Google Shopping är populärt bland många av Sveriges e-handlare. En sak som lätt glöms bort när du annonserar med Google Shopping är att optimera ditt produktflöde. Med ett optimerat produktflöde skapar du bra förutsättningar för en lönsam annonsering och här följer våra bästa tips för produktflödet.

Som du säkert redan vet så finns det en mängd av parametrar du kan använda dig utav i produktflödet. Frågan är vilka som är viktiga och vilka du inte behöver bry dig lika mycket om.

Id [id] – Måste vara unik för varje produkt och flöde. D.v.s. har du mer än ett flöde ska du ha olika id:n för samma produkt i varsitt flöde.

Titel [title] – Namnet på varan, men också ett utav dina viktigaste verktyg. Titeln i kombination med din beskrivning är de parametrar Google kollar på när de ska hitta en produkt att visa och just titeln visas även upp i sökresultatet. Var därför noggrann med dina titlar, och kom ihåg att titeln enbart ger ”exakta” träffar.

Beskrivning [description] – Beskrivningen för dina produkter. Många gånger går det bra att bara dra ut den produktbeskrivning du har på sajten. Men har du en titel som innehåller ordet ”cykel” där du också vill vara synlig på ”cyklar” bör även det ordet finnas med i beskrivningen. Värt att upprepa är att beskrivningen och titeln är de parametrar i produktflödet du kan använda dig av för att ”bredda” en kampanj, så lägg gärna lite extra tid på att hitta en bra struktur som funkar i längden.

Google Produktkategori [google_product_category] – Googles egna produktkategorier. Har ingen påverkan på dina resultat och därför är min rekommendation att inte lägga så mycket tid på denna parameter. Något som spekuleras kring är huruvida denna kommer att användas för att indexera produkter i https://www.google.se/shopping. Något som är relativt oklart i dagsläget men värt att ha i åtanke. Denna parameter är inte ett måste för att annonsera.

Produkttyp [product_type] – Din egen klassificering på produkterna. Bra att använda när du vill skapa annonsgrupper i AdWords. En parameter som alla borde använda sig utav då den sparar mycket tid i just kampanjhanteringen. Kort och gott används produkttypen för att tagga upp produkter och göra dem lättare att sortera i AdWords, något du drar stor nytt utav om du har många produkter. Ett måste om du frågar mig. Denna parameter är inte ett måste för att annonsera, men rekommenderas starkt att du har med.

Länk [link] – En länk till produkten. Något som kan vara värt att tänka på om man har en unik mobilsida är att kunden normalt når desktop varianten. Detta kan du undvika genom att använda [mobile_link] för dessa landningssidor.

Bildlänk [image_link] – Länk till den bild som du vill använda som ”standard” bild. Jag rekommenderar själv att bara använda en bild per produkt. Anledningen är simpel, oftast har man en bild som passar bättre i utrymmet och bör därför enbart använda denna.

Skick [condition] – Här berättar du för Google om produkten är använd eller ej. Benämns som NEW eller USED.

Tillgänglighet [availability] – Berättar för Google om varan finns i lager eller ej. Notera att en produkt som har OUT OF STOCK inte kommer att visas, så kontrollera noggrant. Benämns som IN STOCK eller OUT OF STOCK.

Pris [price] – Varans pris, utan fraktkostnader och dylikt.

Rea Pris [sale_price] – Har du rabatter på visa varor anger du det nya priset här. Väldigt användbart då den kan användas
i kombination med [sale_price_effective_date] för att ge erbjudandet en viss tidslängd. Sedan är ett lägre pris betydligt mer intressant för en kund att klicka på. En riktig CTR boost.  Denna parameter är inte ett måste för att annonsera, men rekommenderas starkt att du har med.

Varumärke [brand] – Inget måste för att flödet ska fungera, men gör optimeringen i AdWords betydligt enklare om du vill sortera efter varumärken. Denna parameter är inte ett måste för att annonsera, men rekommenderas starkt att du har med.

Att optimera produktflödet kan vara skillnaden på en lönsam och en inte lönsam annonsering med Google Shopping. Vad är din erfarenhet av att optimera produktflödet?

 

2 kommentarer

  1. […] Skapa ett produktflöde Efter du fått all spårning på plats måste vi skapa ett produktflöde, detta produktflöde kan med fördel använda samma formatering som ett Google Shopping-flöde. Mer om hur skapar ett produktflöde hittar du här. […]

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Anna Ersson, jurist

Annonsera mot e-postadresser på Facebook – är det lagligt?

Att annonsera mot e-postadresser på Facebook är effektivt. Samtidigt får vi ofta frågan om man verkligen får göra så. Vi har tagit hjälp av juristen Anna Ersson för att reda ut frågan. Att GDPR ersätter PUL den 25 maj 2018 […]

mobile first index

Google Mobile First Index

Mobile first index är en av de större förändringarna som har gjorts från Google håll på länge. Det kommer innebära att fokus flyttas allt mer till mobiler. Vi har punktat ner några utmaningar för svenska sajter.

custom affinity audience

Missa inte custom affinity audiences i AdWords

Skapa egna anpassade målgrupper för dina displaykampanjer genom att rikta dig mot intressen som du kan välja själv. I följande artikel går vi igenom hur du gör!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner