Sökmotorkonsult.se

Så skapas sökresultat – Sökmotoroptimering baskunskap

Filter

För att förstå vad du ska göra om du kör fast med din sökmotoroptimering behöver du förstå hur ett sökresultat byggs upp. Det är inte så svårt egentligen men många missar det och då kan det bli nära omöjligt att klara en del projekt.

Det finns i princip tre nivåer av saker som kan påverka din position och de läggs ovanpå varandra. Först har du det som är den vanliga algoritmen, Pagerank och sökordet i titel etc. Efter det görs en hel del filtrering, Panda och Penguin är bra exempel på filter och till sist har vi manual action.

Googles många lager - Diagram

Ett bra sätt att se på det är att först skapar algoritmen ett sökresultat, filter och manual action tar sedan bort de som algoritmen av misstag visat.

1. Grunden

Allra först, i botten på pyramiden, skapas alltså sökresultat. Har används PageRank-algoritmen och en massa signaler för att komponera ett sökresultat. Sidor ordnas och viktas mot varandra och det är det här som är själva grunden i Google.

2. Filter

Efter att ett sökresultat skapats läggs ett antal filter ovanpå, här filtreras de sidor bort som t ex har för mycket ensidig ankartext (bla Penguin-filtret gör det) eller något annat som Google lyckats bygga ett bra filter för.

3. Manual Action

Det tredje och sista lagret är Manual Action, om någon i Googles team manuellt tagit bort eller flyttat ett sökresultat så appliceras det nu. Oavsett om du alltså lever upp till både punkt ett och två så kan du försvinna från resultaten genom att någon knuffat bort dig. Manual Action kan tas på grund av ganska många olika faktorer, dålig länkprofil är en, för mycket annonser i förhållande till innehåll en annan.

Vad har du för nytta av det här?

Nu när du förstår Google bättre så kan du dra bättre slutsatser, om en sida verkar sitta fast på en 11:e plats oavsett vad du gör så vet du kanske sen tidigare att det är stor risk för ett filter. Då är det bland dessa du måste hitta lösningen, att vara och peta på H1 kommer inte göra någon skillnad och inte heller att göra en Reconsideration Request utan du behöver titta på vad det kan vara för filter som är problemet.

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

3 kommentarer

  1. Tack för bra och tydliga nybörjar-poster!

    Går det se några indikationer på huruvida en sajt fastnat i ett filter eller bara blivit ”omsprungen” på grundnivån? Funderar också på om toleransen för exempelvis enformiga ankartexter är lägre för mindre sajter med färre antal länkar?

    Kommentar av Ida Lindén

  2. Finns det någon bra guide på hur man listar ut vilket filter man fastnat i samt vad man gör åt det?

    Kommentar av Mikael

  3. Jag känner tyvärr inte till någon sådan guide, Mikael.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

lunarstorm figur

Vad hände med lunarstorm?

Lunarstorm var en av de mest populära webbplatserna för sociala medier i Sverige i början av 2000-talet. Människor använde den för att dela sina tankar och idéer med varandra. Men vad hände med webbplatsen? Varför försvann den?

seo utklassar sökmotoroptimering

SEO utklassar sökmotoroptimering

Säger du SEO eller sökmotoroptimering? Det som började som en jämn kamp mellan dessa två likabetydande begrepp har utvecklat sig till en överlägsen seger för SEO.

Kylie Jenner Pineberries

Kylie Jenner marknadsför Pineberry

En video på TikTok där Kylie Jenner äter Pineberries fick googlingarna på vårt namn att öka kraftigt. Är detta början på ett genombrott för bäret Pineberry?

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?