Sökmotorkonsult.se

Så skapas sökresultat – Sökmotoroptimering baskunskap

Filter

För att förstå vad du ska göra om du kör fast med din sökmotoroptimering behöver du förstå hur ett sökresultat byggs upp. Det är inte så svårt egentligen men många missar det och då kan det bli nära omöjligt att klara en del projekt.

Det finns i princip tre nivåer av saker som kan påverka din position och de läggs ovanpå varandra. Först har du det som är den vanliga algoritmen, Pagerank och sökordet i titel etc. Efter det görs en hel del filtrering, Panda och Penguin är bra exempel på filter och till sist har vi manual action.

Googles många lager - Diagram

Ett bra sätt att se på det är att först skapar algoritmen ett sökresultat, filter och manual action tar sedan bort de som algoritmen av misstag visat.

1. Grunden

Allra först, i botten på pyramiden, skapas alltså sökresultat. Har används PageRank-algoritmen och en massa signaler för att komponera ett sökresultat. Sidor ordnas och viktas mot varandra och det är det här som är själva grunden i Google.

2. Filter

Efter att ett sökresultat skapats läggs ett antal filter ovanpå, här filtreras de sidor bort som t ex har för mycket ensidig ankartext (bla Penguin-filtret gör det) eller något annat som Google lyckats bygga ett bra filter för.

3. Manual Action

Det tredje och sista lagret är Manual Action, om någon i Googles team manuellt tagit bort eller flyttat ett sökresultat så appliceras det nu. Oavsett om du alltså lever upp till både punkt ett och två så kan du försvinna från resultaten genom att någon knuffat bort dig. Manual Action kan tas på grund av ganska många olika faktorer, dålig länkprofil är en, för mycket annonser i förhållande till innehåll en annan.

Vad har du för nytta av det här?

Nu när du förstår Google bättre så kan du dra bättre slutsatser, om en sida verkar sitta fast på en 11:e plats oavsett vad du gör så vet du kanske sen tidigare att det är stor risk för ett filter. Då är det bland dessa du måste hitta lösningen, att vara och peta på H1 kommer inte göra någon skillnad och inte heller att göra en Reconsideration Request utan du behöver titta på vad det kan vara för filter som är problemet.

 

Sidan är senast uppdaterad 2014-03-19

3 kommentarer

  1. Tack för bra och tydliga nybörjar-poster!

    Går det se några indikationer på huruvida en sajt fastnat i ett filter eller bara blivit ”omsprungen” på grundnivån? Funderar också på om toleransen för exempelvis enformiga ankartexter är lägre för mindre sajter med färre antal länkar?

    Kommentar av Ida Lindén

  2. Finns det någon bra guide på hur man listar ut vilket filter man fastnat i samt vad man gör åt det?

    Kommentar av Mikael

  3. Jag känner tyvärr inte till någon sådan guide, Mikael.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?