Missa inte våra populära och kostnadsfria webbinarier! Våra populära webbinarier! ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så skapas sökresultat – Sökmotoroptimering baskunskap

Filter

För att förstå vad du ska göra om du kör fast med din sökmotoroptimering behöver du förstå hur ett sökresultat byggs upp. Det är inte så svårt egentligen men många missar det och då kan det bli nära omöjligt att klara en del projekt.

Det finns i princip tre nivåer av saker som kan påverka din position och de läggs ovanpå varandra. Först har du det som är den vanliga algoritmen, Pagerank och sökordet i titel etc. Efter det görs en hel del filtrering, Panda och Penguin är bra exempel på filter och till sist har vi manual action.

Googles många lager - Diagram

Ett bra sätt att se på det är att först skapar algoritmen ett sökresultat, filter och manual action tar sedan bort de som algoritmen av misstag visat.

1. Grunden

Allra först, i botten på pyramiden, skapas alltså sökresultat. Har används PageRank-algoritmen och en massa signaler för att komponera ett sökresultat. Sidor ordnas och viktas mot varandra och det är det här som är själva grunden i Google.

2. Filter

Efter att ett sökresultat skapats läggs ett antal filter ovanpå, här filtreras de sidor bort som t ex har för mycket ensidig ankartext (bla Penguin-filtret gör det) eller något annat som Google lyckats bygga ett bra filter för.

3. Manual Action

Det tredje och sista lagret är Manual Action, om någon i Googles team manuellt tagit bort eller flyttat ett sökresultat så appliceras det nu. Oavsett om du alltså lever upp till både punkt ett och två så kan du försvinna från resultaten genom att någon knuffat bort dig. Manual Action kan tas på grund av ganska många olika faktorer, dålig länkprofil är en, för mycket annonser i förhållande till innehåll en annan.

Vad har du för nytta av det här?

Nu när du förstår Google bättre så kan du dra bättre slutsatser, om en sida verkar sitta fast på en 11:e plats oavsett vad du gör så vet du kanske sen tidigare att det är stor risk för ett filter. Då är det bland dessa du måste hitta lösningen, att vara och peta på H1 kommer inte göra någon skillnad och inte heller att göra en Reconsideration Request utan du behöver titta på vad det kan vara för filter som är problemet.

 

3 kommentarer

  1. Tack för bra och tydliga nybörjar-poster!

    Går det se några indikationer på huruvida en sajt fastnat i ett filter eller bara blivit ”omsprungen” på grundnivån? Funderar också på om toleransen för exempelvis enformiga ankartexter är lägre för mindre sajter med färre antal länkar?

    Kommentar av Ida Lindén

  2. Finns det någon bra guide på hur man listar ut vilket filter man fastnat i samt vad man gör åt det?

    Kommentar av Mikael

  3. Jag känner tyvärr inte till någon sådan guide, Mikael.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i Sökpodden avsnitt 64

#64 Not provided 2.0

Då var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden! Det 64:e i ordningen. Denna gång är våra tre ämnen lönsam tillväxt, vi analyserar lyssnares sajter i en SEO-clinic och så avslutar vi med att snack om söktermerna som försvinner från Google Ads. Du lyssnar väl?

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook skrotar begränsningar för textinnehåll i annonsbilder

Facebook ritar om spelplanen och tillåter numera annonsörer att använda hur mycket text vi vill i annonsbilderna. En spännande nyhet som vi välkomnar med öppna armar!

amazon se lansering

Lanseringsstrategier för Amazon.se utan annonsplattform

Amazon.se lanseras utan Amazon Advertising, vilket delvis ändrar spelreglerna? Vi går igenom vad som förändras och vad du bör tänka på från ett marknadsföringsperspektiv.

branschen rasar

Google tar bort söktermer – branschen rasar

Stora förändringar i Google Ads. Söktermsrapporten kommer framöver inte innehålla alla sökord du köpt klick på. Google hävdar att det har med integritet att göra, medan branschen är mycket upprörd över denna nyhet.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Jonathan Olsson i Sökpodden avsnitt 63

#63 Chatvertising

Då var Sökpodden äntligen tillbaka efter ett kortare sommarlov. I avsnitt 63 står Amazon Ads, omnämnanden inom SEO och Click to messenger på Facebook på tapeten. Du lyssnar väl?

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner