Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så stänger du av Googles personliga sök

GoogleGoogle lanserade på fredagkvällen en av sina stora uppdateringar, det handlar om personliga sökresultat. Det har pratats länge om att det här ska komma och vi i SEO-världen har varit antingen nervösa, förväntansfulla eller lite av båda.

Det som händer är att Google lagrar den sökstatistik i 180 dagar oavsett om du är inloggad eller inte, förr gällde det bara inloggade användare som inte slagit av funktionen. Sökmotorn visar sen resultat utifrån ditt beteende under dessa 180 dagar, t ex premieras siter du verkar ha gillat. Det pratas mycket om att det här gör stora skillnader för SEO-branschen men det kan förstås diskuteras, skillnaderna är ganska beroende av vilken modell man arbetar med. En skillnad som många nämnt är att det blir svårt att mäta positioner, visserligen är det sant till en viss del eftersom positionerna kommer variera för olika användare men grundpositionen är det inga problem att kontrollera. De allra flesta ser ju ett sökresultat för första gången och då kommer skillnaderna mot den mer statiska positionen vara försumbara.

Lätt sökmotoroptimering med bra vänner

Så stänger du av personliga sökresultat

Det finns faktiskt flera sätt att stänga av personliga sökresultat, det allra enklaste är kanske att klicka på länken Webbhistorik som Google tillhandahåller och välja avaktivera, det är också sättet Google rekommenderar. Ett annat sätt är att helt enkelt stoppa kakor i webbläsaren, alltihop spåras med en kaka på din egen dator vilket gör att du faktiskt har kontrollen.

Läs mer hos

  • Nikke
  • Simon

6 kommentarer

  1. Bra inlägg, som vanligt :)

    Däremot undrar jag en sak när du skriver:
    ”De allra flesta ser ju ett sökresultat för första gången och då kommer skillnaderna mot den mer statiska positionen vara försumbara.”

    Varför skulle det vara så? Genom att Google vet din sökhistorik även på andra sökningar så kan även nya sökningar få helt andra resultat. Är du en person som älskar att klicka på videos är det mycket möjligt att videoresultat generellt sett får en högre placering på andra sajter. Älskar du att klicka på sajter som är tydligt S-märkta så är det klart att dessa sajter även kommer ranka högt på andra, nya sökningar.

    Kommentar av Simon Sundén

  2. Ja där har du en poäng, jag är ändå övertygad om att skillnaderna kommer vara små jämfört med det ”vanliga” resultatet, mycket för att jag är övertygad om att det är svårt att dra några slutsatser om vilken site du föredrar i sökresultatet för ”Klockor” utifrån datan man får på dina sökningar efter ”Bekymmer med Dregling”.

    Naturligtvis kommer Google jobba hårt på det här och det kommer komma mer och mer skillnader ju längre tiden går men någonstans måste de ju släppa in nya siter också.

    Kommentar av Magnus

  3. Det där måste nog vara en av de mest roligaste ”klock-dreggel”-liknelserna jag läst. :)

    Jag förstår din poäng, och jag tror vi enkelt kan konstatera att det här är någonting som vi får se hur långt Google väljer att implementera. Märk väl dock att de flesta rensar inte cookies och på 180 dagar kan du få ihop väldigt mycket sökdata. Det är just därför jag tror att det här kan få stora konsekvenser.

    Däremot håller jag med dig på en punkt – till en början kommer vi inte se några revolutionerande förändringar.

    Men faktum kvarstår dock – drar de personliga sökresultat långt och till sin spets blir resultaten helt olika beroende på tidigare sökhistorik.

    Kommentar av Simon Sundén

  4. Ja, det är dessutom ett lite dåligt exempel eftersom jag på lite olika siter har bra positioner på både Dregling och Klockor så man skulle kanske kunna dra slutsater på just den statistiken.

    En annan intressant tanke är att om Google till sist faktiskt deriverar hela sökresultatet ur dina egna vanor (det skulle kanske kunna hända i framtiden), behövs egentligen Google då?

    Kommentar av Magnus

  5. […] Mycket finns att säga om deras personliga sök, men det mesta har redan sagts om än i växlande ordalag. För egen del har jag inte bestämt mig riktigt om jag tycker det är […]

  6. Tack för tipset! Jag ska stänga av.
    Vet ej om det har med saken att göra men nåt jag har reagerat på är den där tjänsten hos eniro som de kallar för supersök. Jag gillade inte alls att bli supersökt på mitt telefonnummer. Trots att jag bloggar i mitt namn och finns lite här och där så tror jag den där tjänsten inte är bra för privatpersoner.

    Om folk vill googla på ens namn av någon anledning så okey, men inte uppmana hött och mött att ta reda på mer om personen utifrån att de bara har ett telefonnummer att gå på till att börja med. Jag tycker det är ohyfsat som fan av eniro att lansera den där skiten.

    Kommentar av Lene Rasch

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner