Sökmotorkonsult.se

Så uppgraderar du till Universal Analytics

Uppgradera Universal Analytics

Nyligen släpptes Universal Analytics från sin Beta-version, och här demonstrerar vi hur du med några enkla steg kan uppdatera ditt Analytics-konto redan idag.

På sikt kommer Google automatiskt uppdatera alla Analytics-konton till Universal Analytics. För att få full koll på överföringen rekommenderar vi att göra detta manuellt.

Googles syfte med den nya uppdateringen var att tydliggöra hur besökarna interagerar med ditt webbplatsinnehåll. Det införs även en uppdatering av spårningskoden med vissa tilläggsfunktioner som bland annat tillåter dig att samla information från alla typer av digitala enheter med internetuppkoppling. Förutom detta finns det ett flertal nya funktioner som ska underlätta analyserandet av datan från din webbplats, och tillåter dig skapa mer exakt anpassade dimensioner utefter din verksamhet.

För att uppgradera till Google Analytics Universal behöver du befinna dig i administratörs-vyn, och under webbegendom kommer det stå ”Uppgradering av Universal Analytics”. Ser du inte detta någonstans under webbegendom så har du förmodligen redan Universal Analytics, då är denna guide inte relevant för dig.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.41.46 (2)

Påbörja överföringen genom att klicka på den blå texten som lyder ”Överföringen har inte påbörjats”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.42.53 (2)

Här ser du vad den nya uppdateringen innebär och när du läst igenom informationen, klicka på ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.13 (2)

Du får nu frågan om du är redo att överföra webbegendomen till Universal Analytics. Är du redo, tryck ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.20 (2)

Så, nu behöver du vänta 24 – 48 timmar tills överföringen har skett, därefter kan du sedan hämta din nya spårningskod som du implementerar på hemsidan på samma sätt som den förra.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.39.57

När överföringen är slutförd trycker du på ”hämta spårningskod”, och din nya kod finns nu tillgänglig.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.40.42

Här ser du din nya spårningskod, behöver du hjälp med att implementera den rekommenderar vi att prata med din webbansvarige.

Lycka till med ditt nya Google Analytics Universal och analyserandet av din webbplats.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-28

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?