Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så uppgraderar du till Universal Analytics

Uppgradera Universal Analytics

Nyligen släpptes Universal Analytics från sin Beta-version, och här demonstrerar vi hur du med några enkla steg kan uppdatera ditt Analytics-konto redan idag.

På sikt kommer Google automatiskt uppdatera alla Analytics-konton till Universal Analytics. För att få full koll på överföringen rekommenderar vi att göra detta manuellt.

Googles syfte med den nya uppdateringen var att tydliggöra hur besökarna interagerar med ditt webbplatsinnehåll. Det införs även en uppdatering av spårningskoden med vissa tilläggsfunktioner som bland annat tillåter dig att samla information från alla typer av digitala enheter med internetuppkoppling. Förutom detta finns det ett flertal nya funktioner som ska underlätta analyserandet av datan från din webbplats, och tillåter dig skapa mer exakt anpassade dimensioner utefter din verksamhet.

För att uppgradera till Google Analytics Universal behöver du befinna dig i administratörs-vyn, och under webbegendom kommer det stå ”Uppgradering av Universal Analytics”. Ser du inte detta någonstans under webbegendom så har du förmodligen redan Universal Analytics, då är denna guide inte relevant för dig.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.41.46 (2)

Påbörja överföringen genom att klicka på den blå texten som lyder ”Överföringen har inte påbörjats”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.42.53 (2)

Här ser du vad den nya uppdateringen innebär och när du läst igenom informationen, klicka på ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.13 (2)

Du får nu frågan om du är redo att överföra webbegendomen till Universal Analytics. Är du redo, tryck ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.20 (2)

Så, nu behöver du vänta 24 – 48 timmar tills överföringen har skett, därefter kan du sedan hämta din nya spårningskod som du implementerar på hemsidan på samma sätt som den förra.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.39.57

När överföringen är slutförd trycker du på ”hämta spårningskod”, och din nya kod finns nu tillgänglig.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.40.42

Här ser du din nya spårningskod, behöver du hjälp med att implementera den rekommenderar vi att prata med din webbansvarige.

Lycka till med ditt nya Google Analytics Universal och analyserandet av din webbplats.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Web vitals

Core web vitals blir rankingfaktor

Core Web Vitals kallas de universella mätetal som Google menar att alla webbplatsägare bör fokusera på för att förbättra sina sidor ur ett användarperspektiv. Dessa mätetal ska i framtiden även bli en rankingfaktor i det organiska sökresultatet. Här är allt vi vet hittills.

Sökvolymsquiz SEO-snack

Sökvolymsquiz på torsdag

Missa inte vårt Sökvolymquiz på torsdag kl 16:00! Det kommer vara rafflande, roligt och gå undan. Vi ses på Zoom på torsdag!

Facebook Shops

Gratis e-handel med nya Facebook Shops

Facebook lanserade en stor nyhet i går. Med Facebook Shops kommer e-handlare kostnadsfritt kunna lägga upp och sälja sin produkter via Facebook. Ännu en av internetgiganterna som ger sig in i kampen med Amazon.

Arg panda

Analys av May 2020 Core Update

Den 4 maj rullade Google ut en större uppdatering av algoritmen. Vi har analyserat vilka webbplatser som påverkats och vad de har gemensamt i syfte att försöka förstå vilka förändringar Google har gjort.

Sara Karlsson, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 61

#61 Intern konkurrens

Så var det äntligen dags för ett nytt avsnitt av Sökpodden. Det sextioförsta i ordningen. Denna gång pratar Sara, Micke och Nicklas om rankingfaktorer, intern konkurrens och Facebook Campaign Budget Optimization. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner