Sökmotorkonsult.se

Så uppgraderar du till Universal Analytics

Uppgradera Universal Analytics

Nyligen släpptes Universal Analytics från sin Beta-version, och här demonstrerar vi hur du med några enkla steg kan uppdatera ditt Analytics-konto redan idag.

På sikt kommer Google automatiskt uppdatera alla Analytics-konton till Universal Analytics. För att få full koll på överföringen rekommenderar vi att göra detta manuellt.

Googles syfte med den nya uppdateringen var att tydliggöra hur besökarna interagerar med ditt webbplatsinnehåll. Det införs även en uppdatering av spårningskoden med vissa tilläggsfunktioner som bland annat tillåter dig att samla information från alla typer av digitala enheter med internetuppkoppling. Förutom detta finns det ett flertal nya funktioner som ska underlätta analyserandet av datan från din webbplats, och tillåter dig skapa mer exakt anpassade dimensioner utefter din verksamhet.

För att uppgradera till Google Analytics Universal behöver du befinna dig i administratörs-vyn, och under webbegendom kommer det stå ”Uppgradering av Universal Analytics”. Ser du inte detta någonstans under webbegendom så har du förmodligen redan Universal Analytics, då är denna guide inte relevant för dig.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.41.46 (2)

Påbörja överföringen genom att klicka på den blå texten som lyder ”Överföringen har inte påbörjats”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.42.53 (2)

Här ser du vad den nya uppdateringen innebär och när du läst igenom informationen, klicka på ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.13 (2)

Du får nu frågan om du är redo att överföra webbegendomen till Universal Analytics. Är du redo, tryck ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.20 (2)

Så, nu behöver du vänta 24 – 48 timmar tills överföringen har skett, därefter kan du sedan hämta din nya spårningskod som du implementerar på hemsidan på samma sätt som den förra.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.39.57

När överföringen är slutförd trycker du på ”hämta spårningskod”, och din nya kod finns nu tillgänglig.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.40.42

Här ser du din nya spårningskod, behöver du hjälp med att implementera den rekommenderar vi att prata med din webbansvarige.

Lycka till med ditt nya Google Analytics Universal och analyserandet av din webbplats.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-28

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Sökmotormuseum

Pineberry öppnar världens första sökmotormuseum

Efter 16 framgångsrika år inom digital marknadsföring har vi på Pineberry beslutat att utöka våra tjänster genom att öppna det allra första sökmotormuseet.

Simon Davidsson, Michael Wahlgren och Tilde Mattsson i avsnitt 92 av Sökpodden

#92 Fåfänga

Avsnitt 92 av Sökpodden är här! Denna gång pratar Simon, Micke och Tilde om Bing är värt att satsa på, går igenom några nyheter som kommit inom Performance Max och avslutar avsnittet med en diskussion om nyckeltal som faller under det mindre smickrande begreppet Vanity Metrics. Du lyssnar väl?

Google analytics

Din data i GA4 kommer skilja sig

Stämmer inte din siffror i GA4 mot det du ser i UA? Även om detta kan kännas frustrerande är det väntat. GA4 och UA skiljer sig på så många sätt att datan inte är helt jämförbar. Däremot kan det vara bra att förstå varför du ser skillnader i dina siffror och hur stora skillnaderna är.

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!