Sökmotorkonsult.se

Så uppgraderar du till Universal Analytics

Uppgradera Universal Analytics

Nyligen släpptes Universal Analytics från sin Beta-version, och här demonstrerar vi hur du med några enkla steg kan uppdatera ditt Analytics-konto redan idag.

På sikt kommer Google automatiskt uppdatera alla Analytics-konton till Universal Analytics. För att få full koll på överföringen rekommenderar vi att göra detta manuellt.

Googles syfte med den nya uppdateringen var att tydliggöra hur besökarna interagerar med ditt webbplatsinnehåll. Det införs även en uppdatering av spårningskoden med vissa tilläggsfunktioner som bland annat tillåter dig att samla information från alla typer av digitala enheter med internetuppkoppling. Förutom detta finns det ett flertal nya funktioner som ska underlätta analyserandet av datan från din webbplats, och tillåter dig skapa mer exakt anpassade dimensioner utefter din verksamhet.

För att uppgradera till Google Analytics Universal behöver du befinna dig i administratörs-vyn, och under webbegendom kommer det stå ”Uppgradering av Universal Analytics”. Ser du inte detta någonstans under webbegendom så har du förmodligen redan Universal Analytics, då är denna guide inte relevant för dig.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.41.46 (2)

Påbörja överföringen genom att klicka på den blå texten som lyder ”Överföringen har inte påbörjats”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.42.53 (2)

Här ser du vad den nya uppdateringen innebär och när du läst igenom informationen, klicka på ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.13 (2)

Du får nu frågan om du är redo att överföra webbegendomen till Universal Analytics. Är du redo, tryck ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.20 (2)

Så, nu behöver du vänta 24 – 48 timmar tills överföringen har skett, därefter kan du sedan hämta din nya spårningskod som du implementerar på hemsidan på samma sätt som den förra.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.39.57

När överföringen är slutförd trycker du på ”hämta spårningskod”, och din nya kod finns nu tillgänglig.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.40.42

Här ser du din nya spårningskod, behöver du hjälp med att implementera den rekommenderar vi att prata med din webbansvarige.

Lycka till med ditt nya Google Analytics Universal och analyserandet av din webbplats.

Sidan är senast uppdaterad 2014-04-28

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?