Sökmotorkonsult.se

Så uppgraderar du till Universal Analytics

Uppgradera Universal Analytics

Nyligen släpptes Universal Analytics från sin Beta-version, och här demonstrerar vi hur du med några enkla steg kan uppdatera ditt Analytics-konto redan idag.

På sikt kommer Google automatiskt uppdatera alla Analytics-konton till Universal Analytics. För att få full koll på överföringen rekommenderar vi att göra detta manuellt.

Googles syfte med den nya uppdateringen var att tydliggöra hur besökarna interagerar med ditt webbplatsinnehåll. Det införs även en uppdatering av spårningskoden med vissa tilläggsfunktioner som bland annat tillåter dig att samla information från alla typer av digitala enheter med internetuppkoppling. Förutom detta finns det ett flertal nya funktioner som ska underlätta analyserandet av datan från din webbplats, och tillåter dig skapa mer exakt anpassade dimensioner utefter din verksamhet.

För att uppgradera till Google Analytics Universal behöver du befinna dig i administratörs-vyn, och under webbegendom kommer det stå ”Uppgradering av Universal Analytics”. Ser du inte detta någonstans under webbegendom så har du förmodligen redan Universal Analytics, då är denna guide inte relevant för dig.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.41.46 (2)

Påbörja överföringen genom att klicka på den blå texten som lyder ”Överföringen har inte påbörjats”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.42.53 (2)

Här ser du vad den nya uppdateringen innebär och när du läst igenom informationen, klicka på ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.13 (2)

Du får nu frågan om du är redo att överföra webbegendomen till Universal Analytics. Är du redo, tryck ”Överför”.

Skärmavbild 2014-04-24 kl. 16.43.20 (2)

Så, nu behöver du vänta 24 – 48 timmar tills överföringen har skett, därefter kan du sedan hämta din nya spårningskod som du implementerar på hemsidan på samma sätt som den förra.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.39.57

När överföringen är slutförd trycker du på ”hämta spårningskod”, och din nya kod finns nu tillgänglig.

Skärmavbild 2014-04-28 kl. 09.40.42

Här ser du din nya spårningskod, behöver du hjälp med att implementera den rekommenderar vi att prata med din webbansvarige.

Lycka till med ditt nya Google Analytics Universal och analyserandet av din webbplats.

En kommentar

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEO/SEM-synergier

SEO/SEM-synergier

Genom att kombinera insikter från både SEO och SEM kan din marknadsföring bli mer lönsam. Här listar vi fem SEO/SEM-synergier som vi tycker alla sajter som annonserar på Google Ads bör jobba med.

Interna länkar SEO

Interna länkar – En viktig faktor för SEO

Vill du veta mer om hur du kan jobba med interna länkar för att förbättra SEO på din sajt? Vi går igenom flera olika sätt som du kan jobba med internlänkning på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren & Kristian Jältsäter i avsnitt 74 av Sökpodden

#74 Discover

Då var äntligen Sökpodden tillbaka efter ett kortare sommaruppehåll. I detta, vårt 74:e avsnitt, pratar vi om sommarens Googleuppdateringar, hur viktigt Quality Score är numera och så avslutar vi med ett snack om Google Discover. Du lyssnar väl?

Joe Biden, president eller vice president

Google skriver om titlar

Vad tycker du om att Google nu verkar ändra dina titlar i större utsträckning än tidigare i sökresultatet? Många verkar upprörda över denna förändring och att det generellt sett gör titlarna sämre.

Hängmatta sommar

Sommarens algoritmuppdateringar summerade

Det har hänt mycket i sökresultaten i sommar. Här följer en sammanfattning för dig som har haft semester och vill läsa ikapp.