Sökmotorkonsult.se

Så utvärderar jag mitt SEO-arbete med Google Analytics

I arbetet med sökmotoroptimering är det viktigt att mäta resultat utöver var sajten placeras i sökresultatet. Det är även viktigt att utvärdera om de sökord jag arbetar med är lönsamma, om det finns andra ord som kan vara mer lönsamma eller om vi kanske till och med kan hitta nya sökord att utöka SEO-strategin med. Ett verktyg jag dagligen använder mig av för att kunna hitta dessa saker och mycket mer är Google Analytics.

Jämföra tidsperioder

En grundläggande faktor för att kunna se och utvärdera resultat är att kunna jämföra olika tidsperioder mot varandra. Vilken tidsperiod jag vill se statistik från väljer jag uppe i det högra hörnet. Jag kan välja tiden från Analytics-kontot start till nutid. Genom att klicka i ”Jämför med:” kan jag jämföra den valda tidsperioden med föregående period, år eller valfri period. På så sätt kan jag se hur projektet utvecklas månadsvis, från föregående år eller annan valfri period.

Skärmavbild 2014-01-13 kl. 10.07.33

Mäta besök

Antal besök

Den vy jag använder absolut mest i Google Analytics är Förvärv > Sökord > Organiskt. Här ser jag hur många besökare jag har fått på det organiska söket under den valda tidsperioden. Om jag ser att man inte ökat i trafik eller till och med tappat är det tid att agera och utreda vad detta beror på. Är det lågsäsong eller har vi tappat i rankning?

Om man har satt upp e-handelsspårning eller mål-spårning kan jag här se hur många omvandlingar som har genererats och vad intäkten blivit om det är en transaktion.

Vilka målsidor är bra

Bra målsidaSedan klickar jag mig vidare för att se vilka sidor som ha gett mest trafik genom att välja den Primära dimensionen ”Målsida”. I och med alla Google-sökningar har blivit Not Provided, dvs att vi inte ser vad personen i fråga har sökt på för att komma in på sidan, är detta ett bra alternativ.

De sidor jag arbetar aktivt med kollar jag lite extra på för att se hur antal besökare utvecklats. Om man har e-handelsspårning eller mål-spårning kan man se vilka sidor som konverterar bra respektive mindre bra. Om jag ser att det är någon sida som har bra omvandlingsfrekvens kan det vara en idé att lyfta in den i min SEO-strategi.

Kanaler mot varandra

Något jag tycker är intressant är att se hur mycket pengar man tjänar på det organiska söket jämfört med andra kanaler. Detta ser man enkelt genom att klicka på Omvandlingar > E-handel > Översikt. På den sidan väljer jag sedan Källa/Medium under Bästa intäktskällorna på sidan. Här ser jag intäkten för varje källa/medium och man får en bra överblick vad olika källor gett.

Skärmavbild

Hur utvärderar du ditt SEO-arbete?

Sidan är senast uppdaterad 2015-05-29

3 kommentarer

  1. Kul att se att vi jobbar så lika. Jag brukar även se Förvärv > Sökord > Organiskt. för en längre tidsperiod motsvarande 6-24 månader. Trenden blir tydligare då och det blir en trevlig graf att visa upp för webbplatsägaren (förutsatt att det gett positivt resultat, vilket vi får anta som självklart:).

  2. Hej Håkan, kul att höra! Ja vist är det så, beroende på vilken tidsperiod man väljer får man olika information. Om man har ett Analytics-konto med mycket historik brukar jag göra som du, välja en längre period på 6-24 månader eller så väljer jag det senaste året jämfört det med föregående år. På så sätt kan jag se säsonger och hur utvecklingen har varit dem mellan.

    Kommentar av Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

inget att förlora

Våga mer i sämre tider

Det finns fördelar med att det är sämre tider. En sådan är att du ges möjlighet att våga mer med din marknadsföring. Du har helt enkelt mindre att förlora. Så passa på att göra de stora förändringarna i din marknadsföring som du dragit dig för att göra tidigare.

black friday datum

När är black friday & cyber monday 2023? – Alla datum!

Nu för tiden finns det många kampanj- och temadagar att hålla reda på, särskilt under hösten när det är viktiga händelser som Black Week, Cyber Monday och Black Friday. Här är de datum du behöver hålla koll på!

Vem vinner melodifestivalen 2023? Bilden visar Loreen och Marcus & Martinus

Trendspaning: Vem vinner Melodifestivalen 2023 – på Google?

Årets stora dos av glitter, musik och dramatik närmar sig sin höjdpunkt. Finalen i Melodifestivalen äger rum i helgen och vi har självklart tagit på oss uppgiften att försöka spå årets vinnare. Genom att analysera sökvolym och söktrender har vi identifierat vilka artister och bidrag som verkar ha fått mest uppmärksamhet inför tävlingen. Så vem kommer att ta hem segern i år? Läs vidare för att ta reda på det!

Kristian Jältsäter, Michael Wahlgren och Emilia Milosavljevic i avsnitt 91 av Sökpodden

#91 Bard & Sydney

Sökpodden är här igen! I detta avsnitt 91 pratar Emilia, Kristian och Micke om Bard vs Sydney, gör en populär SEO-clinic och avslutar med att dela med sig av erfarenheter från genomgångar av annonskonto på Meta. Du lyssnar väl?

Nya Bing

Nya Bing med integrerad ChatGPT är här

Igår lanserade Microsoft en helt ny version av sin sökmotor Bing med integrerad ChatGPT. Vi summerar de viktigaste punkterna.