Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så utvärderar jag mitt SEO-arbete med Google Analytics

I arbetet med sökmotoroptimering är det viktigt att mäta resultat utöver var sajten placeras i sökresultatet. Det är även viktigt att utvärdera om de sökord jag arbetar med är lönsamma, om det finns andra ord som kan vara mer lönsamma eller om vi kanske till och med kan hitta nya sökord att utöka SEO-strategin med. Ett verktyg jag dagligen använder mig av för att kunna hitta dessa saker och mycket mer är Google Analytics.

Jämföra tidsperioder

En grundläggande faktor för att kunna se och utvärdera resultat är att kunna jämföra olika tidsperioder mot varandra. Vilken tidsperiod jag vill se statistik från väljer jag uppe i det högra hörnet. Jag kan välja tiden från Analytics-kontot start till nutid. Genom att klicka i ”Jämför med:” kan jag jämföra den valda tidsperioden med föregående period, år eller valfri period. På så sätt kan jag se hur projektet utvecklas månadsvis, från föregående år eller annan valfri period.

Skärmavbild 2014-01-13 kl. 10.07.33

Mäta besök

Antal besök

Den vy jag använder absolut mest i Google Analytics är Förvärv > Sökord > Organiskt. Här ser jag hur många besökare jag har fått på det organiska söket under den valda tidsperioden. Om jag ser att man inte ökat i trafik eller till och med tappat är det tid att agera och utreda vad detta beror på. Är det lågsäsong eller har vi tappat i rankning?

Om man har satt upp e-handelsspårning eller mål-spårning kan jag här se hur många omvandlingar som har genererats och vad intäkten blivit om det är en transaktion.

Vilka målsidor är bra

Bra målsidaSedan klickar jag mig vidare för att se vilka sidor som ha gett mest trafik genom att välja den Primära dimensionen ”Målsida”. I och med alla Google-sökningar har blivit Not Provided, dvs att vi inte ser vad personen i fråga har sökt på för att komma in på sidan, är detta ett bra alternativ.

De sidor jag arbetar aktivt med kollar jag lite extra på för att se hur antal besökare utvecklats. Om man har e-handelsspårning eller mål-spårning kan man se vilka sidor som konverterar bra respektive mindre bra. Om jag ser att det är någon sida som har bra omvandlingsfrekvens kan det vara en idé att lyfta in den i min SEO-strategi.

Kanaler mot varandra

Något jag tycker är intressant är att se hur mycket pengar man tjänar på det organiska söket jämfört med andra kanaler. Detta ser man enkelt genom att klicka på Omvandlingar > E-handel > Översikt. På den sidan väljer jag sedan Källa/Medium under Bästa intäktskällorna på sidan. Här ser jag intäkten för varje källa/medium och man får en bra överblick vad olika källor gett.

Skärmavbild

Hur utvärderar du ditt SEO-arbete?

3 kommentarer

  1. Kul att se att vi jobbar så lika. Jag brukar även se Förvärv > Sökord > Organiskt. för en längre tidsperiod motsvarande 6-24 månader. Trenden blir tydligare då och det blir en trevlig graf att visa upp för webbplatsägaren (förutsatt att det gett positivt resultat, vilket vi får anta som självklart:).

  2. Hej Håkan, kul att höra! Ja vist är det så, beroende på vilken tidsperiod man väljer får man olika information. Om man har ett Analytics-konto med mycket historik brukar jag göra som du, välja en längre period på 6-24 månader eller så väljer jag det senaste året jämfört det med föregående år. På så sätt kan jag se säsonger och hur utvecklingen har varit dem mellan.

    Kommentar av

    Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Automatiska händelser på Facebook

Automatiska händelser på Facebook kan hjälpa dig att spåra händelser utan ytterligare implementering av pixlar. I följande artikel går vi igenom när detta kan vara ett bra alternativt, eller mindre bra att använda sig av.

Utmaningar med mobile first indexing

Google fortsätter rulla ut mobile first indexing. I förra veckan kom den största flytten av sajter till mobile first indexing vi sett hittills. Läs vår lägesuppdatering och vad du behöver ha koll på.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Erik Allerth i avsnitt 42 av Sökpodden

#42 Länkskatt

Vad innebär EUs nya länkskatt? Vad är en bra ROAS? Finns det billiga klick på Facebook? Detta är några av frågorna som vi ställer i detta septemberavsnitt av Sökpodden. Lyssna gärna!

Emarketer Amazon 3e storst

Amazon går om Microsoft som annonsplattform

Amazons annonsplattform fortsätter att göra framsteg. Enligt en färsk rapport från Emarketer har Amazon nu gått om Microsoft och är den tredje största annonsplattformen i USA. Endast giganterna Google och Facebook är större. Kommer även Amazons annonsplattform bli något att räkna med i Sverige när e-handelsjätten lanserar här?

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner