Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så utvärderar jag mitt SEO-arbete med Google Analytics

I arbetet med sökmotoroptimering är det viktigt att mäta resultat utöver var sajten placeras i sökresultatet. Det är även viktigt att utvärdera om de sökord jag arbetar med är lönsamma, om det finns andra ord som kan vara mer lönsamma eller om vi kanske till och med kan hitta nya sökord att utöka SEO-strategin med. Ett verktyg jag dagligen använder mig av för att kunna hitta dessa saker och mycket mer är Google Analytics.

Jämföra tidsperioder

En grundläggande faktor för att kunna se och utvärdera resultat är att kunna jämföra olika tidsperioder mot varandra. Vilken tidsperiod jag vill se statistik från väljer jag uppe i det högra hörnet. Jag kan välja tiden från Analytics-kontot start till nutid. Genom att klicka i ”Jämför med:” kan jag jämföra den valda tidsperioden med föregående period, år eller valfri period. På så sätt kan jag se hur projektet utvecklas månadsvis, från föregående år eller annan valfri period.

Skärmavbild 2014-01-13 kl. 10.07.33

Mäta besök

Antal besök

Den vy jag använder absolut mest i Google Analytics är Förvärv > Sökord > Organiskt. Här ser jag hur många besökare jag har fått på det organiska söket under den valda tidsperioden. Om jag ser att man inte ökat i trafik eller till och med tappat är det tid att agera och utreda vad detta beror på. Är det lågsäsong eller har vi tappat i rankning?

Om man har satt upp e-handelsspårning eller mål-spårning kan jag här se hur många omvandlingar som har genererats och vad intäkten blivit om det är en transaktion.

Vilka målsidor är bra

Bra målsidaSedan klickar jag mig vidare för att se vilka sidor som ha gett mest trafik genom att välja den Primära dimensionen ”Målsida”. I och med alla Google-sökningar har blivit Not Provided, dvs att vi inte ser vad personen i fråga har sökt på för att komma in på sidan, är detta ett bra alternativ.

De sidor jag arbetar aktivt med kollar jag lite extra på för att se hur antal besökare utvecklats. Om man har e-handelsspårning eller mål-spårning kan man se vilka sidor som konverterar bra respektive mindre bra. Om jag ser att det är någon sida som har bra omvandlingsfrekvens kan det vara en idé att lyfta in den i min SEO-strategi.

Kanaler mot varandra

Något jag tycker är intressant är att se hur mycket pengar man tjänar på det organiska söket jämfört med andra kanaler. Detta ser man enkelt genom att klicka på Omvandlingar > E-handel > Översikt. På den sidan väljer jag sedan Källa/Medium under Bästa intäktskällorna på sidan. Här ser jag intäkten för varje källa/medium och man får en bra överblick vad olika källor gett.

Skärmavbild

Hur utvärderar du ditt SEO-arbete?

3 kommentarer

  1. Kul att se att vi jobbar så lika. Jag brukar även se Förvärv > Sökord > Organiskt. för en längre tidsperiod motsvarande 6-24 månader. Trenden blir tydligare då och det blir en trevlig graf att visa upp för webbplatsägaren (förutsatt att det gett positivt resultat, vilket vi får anta som självklart:).

  2. Hej Håkan, kul att höra! Ja vist är det så, beroende på vilken tidsperiod man väljer får man olika information. Om man har ett Analytics-konto med mycket historik brukar jag göra som du, välja en längre period på 6-24 månader eller så väljer jag det senaste året jämfört det med föregående år. På så sätt kan jag se säsonger och hur utvecklingen har varit dem mellan.

    Kommentar av

    Jennie Eliardsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Undo liten

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google?

Hur ska ni ha det med meta descriptions Google? I förra veckan valde Google att backa tillbaka till kortare beskrivningar i sökresultatet från att nästan ha dubblat längden i december förra året.

Maria Fernholm, Michael Wahlgren och Pontus Karlsson i Sökpodden 39

#39 Jagad av Google

Varför ogillar Google rankingdata så mycket och hur använder du den på bästa sätt? Detta ämnen börjar vi med att prata om i avsnitt 39 av Sökpodden. Vi fortsätter med att dyka ned i rubriker och hur du på bästa sätt ökar din synlighet på Google. Sist men inte minst jämför vi annonsering på Instagram och Facebook. Lyssna gärna!

Bounce rate i Google Analytics av Robot

Vad är bounce rate i Google Analytics?

Hur ser du på bounce rate i Google Analytics? Ska man alltid sträva efter så lågt som möjligt och undvika hög avvisningsfrekvens? Bounce rate kommer oftast upp i diskussion och här diskuterar vi det mest missförstådda och användbara mätetalet i Google Analytics. Läs mer om bounce rate här!

Brighton SEO

SEO-konferensen för nördar – Brighton SEO

Vi har precis varit på konferensen Brighton SEO där vi träffade och lyssnade på intressant personer från SEO-branschen. 3 500 SEO-nördar från ett 40-tal olika länder – en konferens helt i vår smak. I denna artikel sammanfattar vi våra intryck från Brighton SEO.

eurovision 2018 odds Finland

Eurovision 2018 – vem vinner enligt Google?

Har du lyssnat på årets Eurovision-bidrag? Det har vi. Vi har gått igenom vilka favoriter de deltagande länderna har och hittat vad vi tror är vinnaren av Eurovision 2018. I sökningar om inte annat. Håll hårt i fjäderboan, nästa vecka […]

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner