Få 11 tips om hur du lyckas på Google direkt på mailen Gå vår mailkurs gratis ×
Köp SEO-boken Guldläge på nätet till specialpris! Köp SEO-boken Guldläge på nätet ×
Vill du jobba som Sökmotorkonsult på en av Sveriges ledande byråer? Jobb som Sökmotorkonsult? ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 003 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Så växer du med Satellitsiter

Ett av de riktigt bra sätten att komma framåt i sin sökmotoroptimering är att använda sig av satellitsiter. En satellitsite kan vara till exempel en kampanjsite eller en site som behandlar ett av ämnena från din huvudsite. Det finns så mycket bra med satellitsiter att det nästan är svårt att få med allt i en bloggpost. Jag väljer att fokusera på de allra bästa delarna.

Sett från satellit

En av de saker som jag tycker är riktigt bra med en satellit är att du kan ta dig större friheter. Du vill kanske inte ha en massa lustigheter på din företagssida och då kan det vara så att dom passar bättre på en egen rolig site i ditt namn.  Inga av dina kunder kommer tycka illa om företaget för att ni byggt en lustig site, inte ens dom som tar er för oseriösa om ni har lustigheter på företagspresentationen. Ett exempel som jag själv byggt för något år sedan är Sökmorotoptimering (notera stavningen). Nu är den väl ingen direkt höjdare när det kommer att skicka varken länkar eller besökare till huvudsiten utan mest en liten lustifikation, dessutom valde jag att låta alla som hade siter om SEO få finnas med om de ville så den länkar ut ganska friskt till alla möjliga.

Du kan också välja att avhandla en liten detalj, ett snävt område på din site eller kanske skära på tvärsen på dina ämnen. Om du har en klockbutik på nätet som är sorterad på sedvanliga sätt, efter märke och kön osv. Skulle det inte vara lite roligt att göra en helt separat webshop som bara säljer röda eller gröna klockor, sortera ut alla dom som passar in i ett tvärsnitt och marknadsför dom på en separat site. Du får en site som i allra högsta grad är relevant för din huvudsite så länkarna betyder en del, dessutom får du en möjlighet till att få lite uppmärksamhet eftersom det är en lustig shop.

En sista bra grej med satelliter är att du kan få en domän och startsida som passar perfekt för ett sökord. Om jag till exempel skulle göra en ny site om satellitsiter på satellitsiter,se och fördjupa mig mer i ämnet skulle det vara väldigt lätt att ta förstaplats på sökordet. Det kommer att ge både besökare och länkar.

RSS-flöde för kommentarer till det här inlägget. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

2993474-meeting-targets

Sikta in dig på rätt målgrupper

Visste du att du som företagare kan ta hjälp av Google för att identifiera potentiella målgrupper? I det här inlägget går vi igenom hur du kan göra den informationen tillgänglig i Analytics och AdWords. Läs mer här!

Facebook pixel Custom conversions

Så här skapar du Custom Conversions på Facebook

Lär dig mäta och värdera din annonsering på Facebook bättre än dina konkurrenter och skapa dig ett försprång! I dagens post förklarar jag hur du skapar custom conversions, skräddarsydda konverteringar i Facebook Ads Manager.

appar

Öka nedladdningar av din app med AdWords

Allt fler företag lanserar appar men många glömmer att marknadsföra dessa på ett effektivt sätt. I detta inlägg tar vi upp hur ökar nedladdningar av din app samt hur du spårar detta. Läs mer här!

Sökpodden avsnitt 10

#10 AdWords vs Facebook Ads

Kommer Google eller Facebook stå som vinnare 2025, på vilka sätt skiljer sig AdWords och Facebook Ads och hur kunde Pingvinen bli en Panda? Detta och mer lyssnar du på i avsnitt 10 av Sökpodden!

customer match

Customer Match – Rikta dina AdWords-annonser via e-maillistor

Customer Match är Googles nya produkt. Du kan nu med denna funktion ladda upp e-maillistor i Google AdWords och rikta dessa listor i Google, Gmail samt YouTube. Läs mer här!