Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sammanhållet innehåll, det är bra SEO

En av de viktigaste lärdomarna från Panda-uppdateringarna är att en site med ett sammanhållet innehåll, med en röd tråd och väl sorterade artiklar, är mycket populärare hos Google än en som handlar om lite allt möjligt. 

Om du inte är medveten om det så håller många på och städar upp på sina siter, för att de förr byggt sidor om lite allt möjligt för att attrahera så mycket trafik som möjligt. Man tenderade att se Wikipedia och liknande siter som förebilder och byggde landningssidor för allt möjligt. Pandan har gjort det direkt farligt däremot. Visst kommer du undan med att ha lite trams på din site, särskilt om du har ett högt förtroende (Wikipedia har ju ett enormt förtroende och kommer därmed undan med att handla om precis allt).

Om vi får spekulera lite i varför så utgår jag från att det beror på att Google vill visa innehåll från auktoriteter på ett område och de tror inte riktigt på att du kan vara både auktoritet på ”bolån” och ”friterad mat” samtidigt. Du kan förstås komma undan med en del sånt här, även Google förstår att alla siter inte är perfekta men de är ganska tydliga med att det som tar stryk i Pandan är sådant de kategoriserar som Web Spam, att bygga innehåll på områden man inte behärskar bara för att driva trafik klassas hos dem som Spam.

För att ge ett exmpel, om du till exempel säljer vitvaror och har märkt att trafiken på Lady Gaga är riktigt hög så slås du kanske av tanken att tillverka en sida om Lady Gaga på din webshop. Kanske kommer några av alla hennes fans vara intresserad av att köpa en induktionshäll. Gör inte det om inte Lady Gaga på riktigt hör ihop med din verksamhet eller framförallt, gör det inte ofta och i stor skala.

8 kommentarer

  1. Dock så kan du göra en bild/infographic med rubriken ”De tre bästa induktionshällarna att steka baconet som Lady Gaga brukar klä sig i på” att dela på facebook. Bäddat för succe..:)

  2. Just Infographics gick Matt Cutts ut och varnade för på SMX Advanced i Seattle, sa att det var allt för överanvänt, kan tänka mig att riktigt bra och relevanta infographics klarar sig förstås.

  3. Jepp, såg det. Det var aningen ironi med, kanske inte syntes pga smileyn..

  4. Jodå, förstod det men vill bara vara extra tydlig, många nybörjare läser här.

  5. Tror och hoppas att du har helt rätt här, för det är i dom banorna jag har tänkt också.

    En av våra största ”SEO strategier” under förra året var att utöka vårt content och samtidigt rensa bort det som inte hör hemma på sidan.

    Vi testade det på vår Italienska sida med start i September förra året, och resultaten har varit oerhört positiva. Förutom det uppenbara, vi har gått från 9,000 olika sökord per månad som genererar trafik till över 30,000 på ett år, så har vi även sett positiva resultat på de stora sökorden.
    Känns underligt att lägga en del av det vi kallar SEO – budget på att anställa 3 content writers, men med facit i hand är vi mycket nöjda med beslutet.

    Som vanligt, mycket bra post. Tror inte många har så bra koll på detta utan många lever kvar i det gamla SEO tänket ”Ta aldrig bort content”.

  6. Ja, om man råkat gasa på med bara en massa mer innehåll så har även jag sett att det går att vända det genom att helt enkelt rensa. Sett ordentliga kliv uppåt på siter som fått sig en bättre struktur och där stora delar av det mer meningslösa innehållet tagits bort.

  7. Intressant artikel! Jag har en helt annan fråga. Är det något problem med ert seo-verktyg? Jag har inte kunnat använda det på flera veckor.

    Kommentar av

    Robin

  8. Robin,

    Tack för din kommentar.

    Vad vi kan se har där inte varit några problem. Men du får gärna kontakta oss med problemen du upplever så kollar vi upp varför det inte fungerat för dig:

    http://www.sokmotorkonsult.se/kontakta-oss

    Kommentar av Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Utökat utrymme för meta descriptions i sökresultaten

Google utökar utrymmet där meta descrptions syns i sökreslutaten. Vi funderar över varför samt ger våra kortsiktiga rekommendationer på hur man bör agera kring detta.

Anton Johansson, Michael Wahlgren och Christian Litezings i Sökpodden avsnitt 33

#33 Special: Pineberry 10 år

Den 29 november 2007 startade vi Pineberry. Detta tioårsjubileum firas med ett specialavsnitt av Sökpodden där vi pratar om vad som hänt i branschen de senaste tio åren samt blickar mot framtiden. Nu är det kort tid mellan avsnitten! Avsnitt #32 […]

promotion extension erbjudandetillägg

Ge dina annonser en extra push med erbjudandetillägg

Med nya annonstillägget Erbjudandetillägg/Promotion extensions kan du lyfta fram rabatter & erbjudanden i anslutning till dina annonser. Läs vår steg-för-steg guide här!

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Alexander Öqvist i Sökpodden avsnitt 32

#32 Negativ SEO

Så var det äntligen dags för avsnitt 32 av Sökpodden. Som vi har väntat! I detta avsnitt är våra ämnen negativ SEO, vad Amazons intåg i Sverige betyder för sökbranschen och slutligen vilka som är de tio största SEO-förändringarna under de senaste tio åren. Du lyssnar väl?

Årets Julklapp 2017

Årets Julklapp 2017?

Julhandeln är officiellt igång men vad är årets julklapp 2017? Vi jämför några populära produkters sökvolymer och letar efter den bästa SEO-julklappen!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner