Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Sammanhållet innehåll, det är bra SEO

En av de viktigaste lärdomarna från Panda-uppdateringarna är att en site med ett sammanhållet innehåll, med en röd tråd och väl sorterade artiklar, är mycket populärare hos Google än en som handlar om lite allt möjligt. 

Om du inte är medveten om det så håller många på och städar upp på sina siter, för att de förr byggt sidor om lite allt möjligt för att attrahera så mycket trafik som möjligt. Man tenderade att se Wikipedia och liknande siter som förebilder och byggde landningssidor för allt möjligt. Pandan har gjort det direkt farligt däremot. Visst kommer du undan med att ha lite trams på din site, särskilt om du har ett högt förtroende (Wikipedia har ju ett enormt förtroende och kommer därmed undan med att handla om precis allt).

Om vi får spekulera lite i varför så utgår jag från att det beror på att Google vill visa innehåll från auktoriteter på ett område och de tror inte riktigt på att du kan vara både auktoritet på ”bolån” och ”friterad mat” samtidigt. Du kan förstås komma undan med en del sånt här, även Google förstår att alla siter inte är perfekta men de är ganska tydliga med att det som tar stryk i Pandan är sådant de kategoriserar som Web Spam, att bygga innehåll på områden man inte behärskar bara för att driva trafik klassas hos dem som Spam.

För att ge ett exmpel, om du till exempel säljer vitvaror och har märkt att trafiken på Lady Gaga är riktigt hög så slås du kanske av tanken att tillverka en sida om Lady Gaga på din webshop. Kanske kommer några av alla hennes fans vara intresserad av att köpa en induktionshäll. Gör inte det om inte Lady Gaga på riktigt hör ihop med din verksamhet eller framförallt, gör det inte ofta och i stor skala.

8 kommentarer

  1. Dock så kan du göra en bild/infographic med rubriken ”De tre bästa induktionshällarna att steka baconet som Lady Gaga brukar klä sig i på” att dela på facebook. Bäddat för succe..:)

  2. Just Infographics gick Matt Cutts ut och varnade för på SMX Advanced i Seattle, sa att det var allt för överanvänt, kan tänka mig att riktigt bra och relevanta infographics klarar sig förstås.

  3. Jepp, såg det. Det var aningen ironi med, kanske inte syntes pga smileyn..

  4. Jodå, förstod det men vill bara vara extra tydlig, många nybörjare läser här.

  5. Tror och hoppas att du har helt rätt här, för det är i dom banorna jag har tänkt också.

    En av våra största ”SEO strategier” under förra året var att utöka vårt content och samtidigt rensa bort det som inte hör hemma på sidan.

    Vi testade det på vår Italienska sida med start i September förra året, och resultaten har varit oerhört positiva. Förutom det uppenbara, vi har gått från 9,000 olika sökord per månad som genererar trafik till över 30,000 på ett år, så har vi även sett positiva resultat på de stora sökorden.
    Känns underligt att lägga en del av det vi kallar SEO – budget på att anställa 3 content writers, men med facit i hand är vi mycket nöjda med beslutet.

    Som vanligt, mycket bra post. Tror inte många har så bra koll på detta utan många lever kvar i det gamla SEO tänket ”Ta aldrig bort content”.

  6. Ja, om man råkat gasa på med bara en massa mer innehåll så har även jag sett att det går att vända det genom att helt enkelt rensa. Sett ordentliga kliv uppåt på siter som fått sig en bättre struktur och där stora delar av det mer meningslösa innehållet tagits bort.

  7. Intressant artikel! Jag har en helt annan fråga. Är det något problem med ert seo-verktyg? Jag har inte kunnat använda det på flera veckor.

    Kommentar av

    Robin

  8. Robin,

    Tack för din kommentar.

    Vad vi kan se har där inte varit några problem. Men du får gärna kontakta oss med problemen du upplever så kollar vi upp varför det inte fungerat för dig:

    http://www.sokmotorkonsult.se/kontakta-oss

    Kommentar av Michael

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Dynamiska annonser

Automatisera med Dynamiska Annonser

Facebooks dynamiska annonser är skräddarsydda annonser som automatiskt marknadsför det som dina kunder har tittat på eller är intresserade av. Läs mer här!

Facebook collection ads

Vad är Facebook Collection Ads?

Har du koll på ett av Facebooks senaste annonsformat? Ett mycket stilfullt annonsformat där användaren får ”en sömlös upplevelse” enligt Facebook själva. Läs mer!

James Finlayson på SearchStars i Malmö 2017

Sökkonferensen SearchStars

Sveriges största sökkonferens SearchStars har precis gått av stapeln. Vi var på plats på Slakthuset i Malmö och i denna artikel sammanfattar vi kortfattat våra intryck från konferensen.

Viktor Calmhede, Michael Wahlgren och Nicklas Krus i Sökpodden avsnitt 31

#31 Årets plåga

I Sökpodden 31 pratar vi om årets SEO-plåga, vi gör en favorit i repris med ännu en SEO-Clinic och så går vi igenom vad du som annonsör på Facebook behöver tänka på inför stundande Black Friday. Du lyssnar väl?

Michael Wahlgren och Guldläge på nätet 3

Fortsatt succé för SEO-boken Guldläge på nätet

Guldläge på nätet släpps i dag i en tredje uppdaterad upplaga. Det är väldigt glädjande att framgången med vår populära SEO-bok fortsätter. Även om grunderna inom sökmotoroptimering är samma finns det en hel del nytt att läsa i nya Guldläge på nätet.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner