Sökmotorkonsult.se

Sätt upp affiliatesajten – Bygg din egen affiliatesajt – Steg 2

wordpress affiliate

Del 2 innebär en genomgång i stegen från att du äger en domän och har en webbplatsstruktur tills att du publicerat en webbplats med färdigt innehåll. Vi fortsätter artikelserien med hur du bygger din egen affiliatesajt.

Tidigare i våras skrev jag steg 1 i en artikelserie hur man på bästa sätt går tillväga för att bygga upp en affiliatesajt ur ett SEO-perspektiv. Nu är det äntligen dags för steg 2 i denna artikelserie där vi steg för steg går igenom vad du behöver tänka på och hur du på enklast möjliga sätt sätter upp en affiliatesajt.

Vi har nu kommit till steget att vi äger en domän och har tagit fram en webbplatsstruktur som nu behöver implementeras på en webbplats. Vi kommer i denna artikelserie använda oss av WordPress som är ett av de enklare och mer SEO-vänliga CMS:en på marknaden som dessutom är helt gratis att använda.

  1. Installera WordPress (Har du köpt domänen och webbhotell hos t.ex. Loopia eller Binero finns det enkla One-click installationer, annars är det inte alls svårt att installera manuellt).
  2. Leta upp ett lämpligt WordPresstema. (Googla runt och hitta ett lämpligt WordPresstema som passar din nisch och ditt syfte).
  3. Implementera WordPresstemat på din installation. (Gör du under Utseende -> Teman).
  4. Säkerställ att det finns en bra huvudmeny i temat.
  5. Säkerställ att alla sidtyper har en h1a (huvudrubrik) per sida då många teman lägger logotyper som h1or och i många fall missar att sätta rubriken för sidtypen som huvudrubrik. (Görs antingen i koden direkt i temat eller genom att skapa exempelsidor som ni går igenom på webbplatsen).
  6. Skapa sidor enligt den hierarki du skapat i ditt dokument för webbplatsstrukturen. (Jag rekommenderar er att använda sidor och inte inlägg i WordPress om de ska vara en mer statisk webbplats då inlägg är anpassade för blogg/nyhetsflöde).
  7. Skriv innehåll utifrån det sökord som sidan ska vara anpassad för. Det betyder inte att du ska upprepa sökordet så många gånger du kan utan snarare att du ska hålla dig till det ämnet och skriva naturligt för besökaren. (Jag rekommenderar artiklar på mellan 500 och 1000 ord där startsidan gärna får ha mer innehåll är undersidorna).
  8. Sätt korrekt sida som startsida under Inställningar -> Läsa.
  9. Installera WordPresspluginet Yoast SEO. Det hjälper dig att skapa regler för titlar och meta descriptions samt skapar tydliga fält för att skriva unika titlar och meta descriptions för varje sida. (Alla sidor på webbplatsen bör ha unika titlar och meta descriptions).
  10. Ta bort alla onödiga utlänkar som ligger i temat.
  11. Ändra permalänkar – Gå till inställningar och permalänkar och där väljer du alternativet ”Inläggsnamn”.
  12. Ändra övriga inställningar – Ställ in rätt tidzon, språk, webbplatsnamn och slogan.
  13. Ta bort alla onödiga objekt i sidebaren.
  14. Implementera Google Search Console och Google Analytics.
  15. Publicera och låt webbplatsens innehåll indexeras.

I nästa steg kommer vi följa upp hur man säkerställer att webbplatsen har indexerats på ett bra sätt och hur arbetet fortsätter genom att försöka införskaffa länkar.

4 kommentarer

  1. Hur många undersidor skulle ni rekommendera som minimum ?

    Kommentar av seb

  2. Ett tiotal skulle jag nog föredra men allt beror på konkurrens och svårighetsgrad på nisch. Inleder du med tio har du gjort en bra grund. Varje sida bör innebära ökad potential.

    Kommentar av Pontus Karlsson

  3. Menar du 10 undersidor redan första dagen dvs när sidan lanseras. Eller 2-3 då och resterande löpande efter hand?

    Kommentar av Johan

  4. I ett konkurrensutsatt segment skulle jag föredra 10 sidor på webbplatsen vid lansering. Självklart kan man bygga på de successivt men du kan få en bättre inledning av att ha alla på plats från start.

    Kommentar av Pontus Karlsson

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner