Sökmotorkonsult.se

Schema på Schemat

Schema

Google, Yahoo och Bing har satt sig ner och kommit överens om en standard för märkning som presenterades i dagarna. På Schema.org visar de upp en helt ny uppmärkning att använda för att göra det lättare för sökmotorer att indexera och förstå.

Det här är inte på något vis första gången vi ser sökmotorerna påverka hur vi bygger siter på det här sättet. Nofollow-attributet kanske du kommer ihåg lanserades på liknande sätt. De tre sökmotorerna lanserar nu en mängd ny information att ta in och börja hantera på siten Schema.org.

Det handlar helt enkelt om att märka upp den information som finns på sidan för att Google och Bing (osäker på vad Yahoo har där att göra de sköter ju inte ens sitt eget sök längre) ska kunna förstå vad som är vad. Om du till exempel har ett telefonnummer ska det märkas enligt följande:

<span itemprop=”telephone”>(08) 21 05 30</span>

Det finns som sagt en hel del att sätta sig in i och det finns goda anledningar att tro att vi kommer att återkomma till detta rätt frekvent på Sökmotorkonsult.se.

6 kommentarer

  1. Det händer saker! Vilka möjligheter det finns för den som är … kreativ, att optimera sajter med microdata. ^^

    Kommentar av Jonas

  2. Sådana här samarbeten blir man glad över!

    Kommentar av Joakim

  3. Det är väl kanon att dom kommer överrens om en standard! Dock tycker jag det känns kladdigt som tusan med massa microdata. Metadata är väl helt ok, men när man ska behöva ange all data i två format bara för att sökmotorerna börjar bli för lata för att parsa datan själva, då har det gått för långt. :-/

    Kommentar av Jesper Wallin

  4. Det är en förfärlig massa olika typer, och nu till att börja med har man väl svårt att se skogen för alla träd. Jag hoppas att någon så småningom skriver lite tips om vad som är det viktigaste, och vad som man i grunden behöver bry sig om.

  5. ”Det finns goda anledningar att tro att vi kommer att återkomma till detta rätt frekvent på Sökmotorkonsult.se” (citat från ovan). Har ni gjort det sedan 2011…?

    Jag frågar mest för jag är nyfiken på om dessa uppmärkningar kan påverka att sidor blir bättre indexerade och därigenom rankingen, och om det ökar möjligheterna att synas mellan annonserna och det organiska resultatet.

    Sedan undrar jag hur märkningen förhåller sig till Datamarkeringsverktyget (Data Highlighter) som ju är mycket lättare att använda än Schema.org som väl kräver kodning mm.
    Ett tips om något att reda ut!
    MVH

    Kommentar av Anders Åkerlund

  6. Hej Anders

    Tack för din kommentar! Det finns ett antal inlägg som berör strukturerad data som vi skrivit efter detta. Du hittar dem lättats genom att söka efter ”strukturerad data” i sökrutan uppe till höger.

    Gällande Datamarkeringsverktyget så är fördelen som du nämner att du inte behöver koda. Men det finns även nackdelar, exempelvis att du inte kan märka upp lika många element som med schema.org eller att Datamarkeringsverktyget bara gäller Google och inte andra sökmotorer.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?

ta bort AMP

Vi gör slut med AMP

Under drygt 3 år har vi använt oss av AMP här på Sökmotorkonsult.se. Men nu gör vi slut med AMP. I artikeln beskriver vi hur du enkelt kan ta bort AMP från WordPress om du använder det.

yoast seo vs rank math

Yoast SEO vs RankMath

Vilket SEO-plugin ska jag välja till min WordPress-sajt? En vanlig fråga där jag tidigare har svarat Yoast SEO, men där jag numera säger RankMath. Läs om varför jag byt SEO-plugin.