Sökmotorkonsult.se

Schema på Schemat

Schema

Google, Yahoo och Bing har satt sig ner och kommit överens om en standard för märkning som presenterades i dagarna. På Schema.org visar de upp en helt ny uppmärkning att använda för att göra det lättare för sökmotorer att indexera och förstå.

Det här är inte på något vis första gången vi ser sökmotorerna påverka hur vi bygger siter på det här sättet. Nofollow-attributet kanske du kommer ihåg lanserades på liknande sätt. De tre sökmotorerna lanserar nu en mängd ny information att ta in och börja hantera på siten Schema.org.

Det handlar helt enkelt om att märka upp den information som finns på sidan för att Google och Bing (osäker på vad Yahoo har där att göra de sköter ju inte ens sitt eget sök längre) ska kunna förstå vad som är vad. Om du till exempel har ett telefonnummer ska det märkas enligt följande:

<span itemprop=”telephone”>(08) 21 05 30</span>

Det finns som sagt en hel del att sätta sig in i och det finns goda anledningar att tro att vi kommer att återkomma till detta rätt frekvent på Sökmotorkonsult.se.

Sidan är senast uppdaterad 2011-06-05

6 kommentarer

  1. Det händer saker! Vilka möjligheter det finns för den som är … kreativ, att optimera sajter med microdata. ^^

    Kommentar av Jonas

  2. Sådana här samarbeten blir man glad över!

    Kommentar av Joakim

  3. Det är väl kanon att dom kommer överrens om en standard! Dock tycker jag det känns kladdigt som tusan med massa microdata. Metadata är väl helt ok, men när man ska behöva ange all data i två format bara för att sökmotorerna börjar bli för lata för att parsa datan själva, då har det gått för långt. :-/

    Kommentar av Jesper Wallin

  4. Det är en förfärlig massa olika typer, och nu till att börja med har man väl svårt att se skogen för alla träd. Jag hoppas att någon så småningom skriver lite tips om vad som är det viktigaste, och vad som man i grunden behöver bry sig om.

  5. ”Det finns goda anledningar att tro att vi kommer att återkomma till detta rätt frekvent på Sökmotorkonsult.se” (citat från ovan). Har ni gjort det sedan 2011…?

    Jag frågar mest för jag är nyfiken på om dessa uppmärkningar kan påverka att sidor blir bättre indexerade och därigenom rankingen, och om det ökar möjligheterna att synas mellan annonserna och det organiska resultatet.

    Sedan undrar jag hur märkningen förhåller sig till Datamarkeringsverktyget (Data Highlighter) som ju är mycket lättare att använda än Schema.org som väl kräver kodning mm.
    Ett tips om något att reda ut!
    MVH

    Kommentar av Anders Åkerlund

  6. Hej Anders

    Tack för din kommentar! Det finns ett antal inlägg som berör strukturerad data som vi skrivit efter detta. Du hittar dem lättats genom att söka efter ”strukturerad data” i sökrutan uppe till höger.

    Gällande Datamarkeringsverktyget så är fördelen som du nämner att du inte behöver koda. Men det finns även nackdelar, exempelvis att du inte kan märka upp lika många element som med schema.org eller att Datamarkeringsverktyget bara gäller Google och inte andra sökmotorer.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?