Sökmotorkonsult.se

Se upp för 11:e platsen

Det finns en lång rad filter och straff inbyggt i Googles algoritm och ett av de allra vanligaste kännetecknen som jag stöter på när jag går igenom siter med problem är att de väldigt ofta har position 11 på sitt huvudsökord. Det är inte så konstigt eftersom det är väl känt att 11:e platsen är där man i många lägen hamnar när man fastnat i ett filter.

Den första positionen på sidan två är ett av de många sätt att upptäcka att din site fastnat i ett filter av något slag. Det finns förstås många fler sätt att upptäcka det och det är på inga vis så att alla filter sätter dig på position 11. Om du sitter fast på platsen och inte verkar kunna ta dig framåt oavsett vad som händer (det kan ju vara så att du har den positionen utan att vara straffad med) så kan det helt klart vara värt att stanna och fundera lite.

Kanske ska du inte fortsätta enligt samma princip, kanske måste du börja arbeta aktivt för att ta dig ur filter istället för att bygga länkar som vanligt.

6 kommentarer

  1. Ok, men några följdfrågor.

    1) Är inte plats 11 generellt sett ”bättre” i form av trafik än 7,8,9,10?
    2) Om man fastnar i ett filter som leder till plats 11, då måste det väl vara ett ”mjukt” filter. Dvs man har inte gjort något så ”fult” så google tar bort dig. Går det då ta reda på vilket ”fel” det är man har gjort?

    /J

  2. Du har helt rätt i att den ofta kan ge lite trafik, särskilt på större sökord. När man pratar om filter är det lätt att blanda ihop dem med straff, Google gör själva en tydlig distinktion där. Ett filter är inget straff och det stämmer ju då ihop med det du säger, det är mjukt.

    Det finns metoder för att lista ut varför man sitter i filter men det får bli en egen bloggpost – Google svarar ju inte direkt på frågor.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag ser fram emot det ovan nämnda framtida blogginlägg om varför man fastnat i Googles filter.

    Det skulle vara mycket intressant om du hade möjlighet att skriva om hur man tar reda på vilket typ av filter man fastnat i, varför och vad man gör åt det.

    Tack för en riktigt intressant blogg och mycket användbar information i så gott som alla blogginlägg!

    Kommentar av Tony

  4. Också nyfiken på framtida inlägg om hur man undviker att hamna i Googles frysbox. Ingen som kan länka till någon annans bloggartikel om samma ämne så länge? Vore intressant att kunna undvika dessa misstag så långt det går.

    Förresten! Kom på en följdfråga: Kan man bygga för mkt länkar för snabbt? Förstår att om man under en kortare period bygger massa länkar och sen sidan inte får några länkar så ser det skumt ut. Men om jag fortsätter att bygga länkar aktivt i samma utsträckning (ehh.. eller utökad omfattning).

    Kommentar av Lukas Brisman

  5. Varför skulle detta filter bero på? Pga att man bryter mot Googles riktlinjer?

    Av vad jag har har erfarenhet av så är det väldigt svårt att bli straffad. Jag hjälpte nyligen en kund med SEO som använde varenda tänkbart fulknep som dolda länkar, dold text, cloaking mm under flera år utan att bli straffade.

    Kommentar av Nille

  6. Det är inte fråga om ett straff utan ett filter men visst har du rätt, en del siter kommer undan med mycket under en lång tid.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

DuckDuckGo

Kan DuckDuckGo hota?

Det görs mer än 100 miljoner sökningar om dagen på DuckDuckGo. Innebär detta att Google, Bing och andra sökmotorer ska börja se DuckDuckGo som ett reellt hot?

CPM - cost per mille

Vad är en bra CPM?

Är 72 en bra CPM på Facebook? I denna artikel skriver vi om fyra olika saker som påverkar hur mycket du kommer betala i CPM när du annonserar i sociala medier.

SEM-året 2021

Vår head of SEM Jonathan Olsson summerar Google Ads-året 2021. Allt från ändrade matchtyper till cookie-döden.

SEO-året 2021

SEO-året 2021

2021 börjar lida mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv.

Victor Alenlid, Nicklas Krus och Michael Wahlgren i avsnitt 78 av Sökpodden

#78 Läckor

Då var det dags för årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen risker inom SEO, vi pratar läckor på Google Ads och sist men inte minst dyker vi ned i annonsering på Pinterest. Du lyssnar väl?