Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

Se upp för 11:e platsen

Det finns en lång rad filter och straff inbyggt i Googles algoritm och ett av de allra vanligaste kännetecknen som jag stöter på när jag går igenom siter med problem är att de väldigt ofta har position 11 på sitt huvudsökord. Det är inte så konstigt eftersom det är väl känt att 11:e platsen är där man i många lägen hamnar när man fastnat i ett filter.

Den första positionen på sidan två är ett av de många sätt att upptäcka att din site fastnat i ett filter av något slag. Det finns förstås många fler sätt att upptäcka det och det är på inga vis så att alla filter sätter dig på position 11. Om du sitter fast på platsen och inte verkar kunna ta dig framåt oavsett vad som händer (det kan ju vara så att du har den positionen utan att vara straffad med) så kan det helt klart vara värt att stanna och fundera lite.

Kanske ska du inte fortsätta enligt samma princip, kanske måste du börja arbeta aktivt för att ta dig ur filter istället för att bygga länkar som vanligt.

6 kommentarer

  1. Ok, men några följdfrågor.

    1) Är inte plats 11 generellt sett ”bättre” i form av trafik än 7,8,9,10?
    2) Om man fastnar i ett filter som leder till plats 11, då måste det väl vara ett ”mjukt” filter. Dvs man har inte gjort något så ”fult” så google tar bort dig. Går det då ta reda på vilket ”fel” det är man har gjort?

    /J

  2. Du har helt rätt i att den ofta kan ge lite trafik, särskilt på större sökord. När man pratar om filter är det lätt att blanda ihop dem med straff, Google gör själva en tydlig distinktion där. Ett filter är inget straff och det stämmer ju då ihop med det du säger, det är mjukt.

    Det finns metoder för att lista ut varför man sitter i filter men det får bli en egen bloggpost – Google svarar ju inte direkt på frågor.

    Kommentar av Magnus

  3. Jag ser fram emot det ovan nämnda framtida blogginlägg om varför man fastnat i Googles filter.

    Det skulle vara mycket intressant om du hade möjlighet att skriva om hur man tar reda på vilket typ av filter man fastnat i, varför och vad man gör åt det.

    Tack för en riktigt intressant blogg och mycket användbar information i så gott som alla blogginlägg!

    Kommentar av Tony

  4. Också nyfiken på framtida inlägg om hur man undviker att hamna i Googles frysbox. Ingen som kan länka till någon annans bloggartikel om samma ämne så länge? Vore intressant att kunna undvika dessa misstag så långt det går.

    Förresten! Kom på en följdfråga: Kan man bygga för mkt länkar för snabbt? Förstår att om man under en kortare period bygger massa länkar och sen sidan inte får några länkar så ser det skumt ut. Men om jag fortsätter att bygga länkar aktivt i samma utsträckning (ehh.. eller utökad omfattning).

    Kommentar av Lukas Brisman

  5. Varför skulle detta filter bero på? Pga att man bryter mot Googles riktlinjer?

    Av vad jag har har erfarenhet av så är det väldigt svårt att bli straffad. Jag hjälpte nyligen en kund med SEO som använde varenda tänkbart fulknep som dolda länkar, dold text, cloaking mm under flera år utan att bli straffade.

    Kommentar av Nille

  6. Det är inte fråga om ett straff utan ett filter men visst har du rätt, en del siter kommer undan med mycket under en lång tid.

    Kommentar av Magnus

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner