Se upp för Shiny Object Syndrome

Shiny Object

Sökmotoroptimering är ofta hårt arbete. Att skapa innehåll och bygga länkar är något man betalar riktiga pengar eller gott om svett och tårar för. Det är lätt att välja bort det hårda jobbet för att istället leta efter nästa stora grej.

Om vi börjar med att bestämma att sökmotoroptimerare allt som oftast är lata. Huvudparten av oss halkade in i branschen för att vi inte orkade gå till jobbet utan ville tjäna pengar medan vi sov. Alla blev lurade. Särskilt som färsk i branschen är det mycket jobb att bygga länkar, man får tjata, tigga och be för att få ens ganska skräpiga länkar till sin framkrampade text som ska konvertera till Adsenseklick.

Nästa steg i en genomsnittlig optimerares karriär är konsult-uppdrag. Det är om möjligt än jobbigare för helt plötsligt måste man jaga länkar till en sida om ett ämne man inte kan och med tidspress. Det är här någonstans agnarna skiljs från vetet. En del kommer helt naturligt att förbättra sina processer, andra kommer börja se sig runt.

Det fullkomligen kryllar av dåligt insatta texter på nätet som berättar för dig om det allra senaste inom sökmotoroptimering. Allt från stora aktörer som Seomoz till små nystartade seo-bloggar kommer hävda att i princip vad som helst är sökmotoroptimeringens framtid. Jag kommer ofta på mig själv sittandes och spekulerandes.

Shiny Object Syndrome

Jag verkligen älskar beteckningen Shiny Object Syndrome* och tänkte att jag skulle förklara fenomenet med ett par exempel. Google berättar att tweets är en del av algoritmen (hände förra året), att man nu mäter inte bara hur många tweets en sida fått utan hur ”viktig” personen som twittrat är. Alldeles innan det uttalandet köpte Google in sig och fick ta del av Twitters data, saker och ting faller på plats.

Genast har vi en hel armé av sökmotorföreläsare och bloggare som berättar för oss att länkar är på väg ut, twitter på väg in. De lider tveklöst av Shiny Object Syndrome, de är de som alltid är först på en tjänst och de har glömt den efter 6 månader. Sanningen är att vi inte ens kunnat uppmäta några som helst resultat av tweets i det svenska indexet.

Varför låter vi oss så lätt bli distraherade av sådant? Svaret har du redan i ingressen, om man tycker att det är jobbigt och tråkigt att bygga länkar är det lätt hänt att man lyssnar på de som säger att det är bättre att spela farmville och skriva 140 tecken om vad man åt till lunch. Då är det lätt att istället för att göra grovjobbet börjar man åka runt och berätta för folk att det är på Twitter det händer.

Om du vill se mig slarva bort min tid kan du hitta mig på Twitter.

9 kommentarer på "Se upp för Shiny Object Syndrome"

  1. Mycket bra artikel Magnus. Föreläsare & bloggare verkar vara extremt bra på sånt här. Antar det här är vad Kamprad menar med ”mycket snack, lite verkstad”.

    Kommer på mig själv många gånger när nya projekt ska startas, stora planer som kanske är för svåra att genomföra. I skallen ser det fint ut, men i verkligheten finns inte tiden / orken att genomföra det.


  2. Kunde inte sagt det bättre själv. Grinding är den enda metod som verkligen fungerar i min (iofs relativt korta) erfarenhet. Att bygga system tar tid, är dyrt, och görs definitivt inte över en natt. Själv ligger jag där att jag kan ta SME-företag i de flesta branscher och göra ett bra jobb med den kompetens jag har, men för att ta mig an en tung lirare skulle jag behöva skala på ett helt annat sätt. Alltså bidar jag min tid och bygger upp en grund att stå på innan jag börjar konkurrera med större elefanter som Pineberry 😉


  3. hehe Mycket träffande artikel. Var på väg att skriva en med liknande innehåll, men nu finns det ju ingen anledning till det. 🙂
    Själv måste jag erkänna att jag ständigt rationaliserar bort länkbyggandet. Min hjärna kommer hela tiden på nya och bra anledningar till varför det är överskattat att jaga länka (trots att jag förstås borde). Minsta motståndets lag. Dock har jag ännu inte lyckats rationalisera bort mitt innehållsbyggande. Skriver, skriver, skriver. Gör inget annat känns det som. Men det lönar sig i alla fall! och min filosofi är att så länge som man sitter på massor av content går det alltid att på något sätt tjäna pengar.


  4. Pingback: De prioriterar nog nyttan istället för trams
  5. Tack för en bra artikel, det är lite svårt som ny att veta vad som är sant eller inte inom SEO. Säger någon att twitter så tror man på det fram tills dess att det är motbevisat.. Men om du säger att det inte är det kan man ju fokusera på att bygga andra länkar istället 🙂


  6. Pingback: Infographics för Shiny Object Syndrome | Jonathan Björkskog
  7. Pingback: Google delar sitt index på mitten - vad betyder det för mig? - Brath.se

Kommentarsfältet är stängt.