Sökmotorkonsult.se

SEO 2008

Sökmotoroptimeringsbranschen har förändrats en hel del under 2007 och det kan vara intressant att göra lite förutsägelser inför 2008 som skulle kunna bli ett lika spännande år.

Först en liten tillbakablick för att få en Baseline, lite saker som hänt under 2007 alltså.

Nytt 2007 

Getupdated har storspendersböxern på sig. Getupdated och Eastpoint växer allt snabbare och köper upp företag efter företag under 2007.  Senast i raden av köp Just Search Ltd. En konsolideringsvåg drar genom hela sökmotorbranschen.

Jim Westergren drar sig tillbaka. En av Sveriges största länkförsäljare drar sig tillbaka. Jim Westergren blev känd världen över efter en andraplats i det sk Google-VM för något år sedan och har sedan dess varit en av profilerna i SEO-världen. Han drar sig under 2007 tillbaka för att hänge sig åt en författarkarriär.

Svenska sökresultaten allt bättre. Google anställer fler och fler även i Sverige och det har börjat synas i de svenska sökresultaten, en stadig förbättring.

2008 

Några kvalificerade gissningar inför 2008:

 Kvalitet allt mer viktigt

Vi har sett en tendens att Google lyckas mäta kvalitet i allt större utsträckning. Det är rimligt att tro att det kommer fortsätta förbättras under 2008. Relevans och kvalitet när det gäller mätvärde på länkar har varit och är ett pågående arbete hos Google. En rimlig gissning är att det är här som de största satsningarna och resultaten kommer göras när det gäller serpen. Om man ser ett längre perspektiv än bara 2008 så är min gissning att det kommer nå så långt att sökmotoroptimerare kommer att arbeta med några siter av mycket hög kvalitet och förmodligen heltidsanställda redaktörer för att kunna nå de resultat man vill. Redan idag är det många som rör sig åt det här hållet och vi har även i Sverige börjat få aktörer som jobber mycket mer med länkbeten och länkstrategier än tidigare.

Fortsatt konsolidering

Sökmotoroptimering är fortfarande en ung bransch och konsolidering är naturligt. Min gissning är att det här kommer fortsätta eller till och med öka under 2008 och förmodligen kommer det hålla i sig tills dess ett mindre antal aktörer har stabiliserat sig.

Bloggnätverkens år

Bloggar och nätverk av bloggar är något som visat sig mycket användbart de senare åren och nu har dessutom ett antal nätverk med nyhetsbloggar dykt upp. Exempel på sådana är Bloggverket och Febernätverket. Bloggnätverk likanande dessa har stora fördelar för en optimerare och de har dessutom en förmåga att generera egna intäkter. En kvalificerad gissning är att vi kommer se fler bloggnätverk under 2008 och att dessa kommer lyckas än bättre.

PageRank

PageRank har under 2007 varit minst sagt svajigt. Alla seriösa optimerare vet förstås att PageRank är oviktigt numer men vid länkförsäljnin, särskilt mot den amerikanska marknaden är det fortfarande något som spelar roll. Google har manuellt sänkt PR för vissa site, även svenska och vid den Toolbar PageRank Export som vanligtvis brukar ske i kvartal 3 verkar det som om något gått snett och exporten avbrutits. Idag har ingen Q4-export skett heller men vi kan förmodligen vänta oss en innan årets slut.

Att det strular med PageRank borde göra att fler får upp ögonen för hur lite den egentligen betyder.  Att fler och fler blir bättre och bättre på omptimering borde innebära det samma. En kvalificerad gissning för 2008 är alltså minskat inflytande för PageRank.

Live vs Google

Microsoft har skärpt sig rejält och uppdaterat sin sökfunktion. Deras vilja är att kunna vara en riktig konkurrent till Google men i Sverige ser det fortfarande blekt ut. En viss ökning av användare kan man nog våga sig på att gissa däremot men inte så mycket tack vare den nya algoritmen (det är snarare ett försök att vara lika bra som Google än en seriös satsning på att bli bättre och det brukar vara ganska svårt att locka till sig använder genom: åtminstone inte mycket sämre) utan för att de naturligtvis lagt Live Search som default i den senaste versionen av Internet Explorer.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Jonathan Olsson, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 65 av Sökpodden

#65 Smalt eller svalt

Då var det äntligen dags för avsnitt 65 av Sökpodden. Denna gång pratar Maria, Jonathan och Michael om inlärningsfasen på Facebook Ads, startsidan & SEO och avslutar med ett snack om app-kampanjer på Google Ads. Du lyssnar väl?

Gratis Google Shopping är nu live i Sverige

De kostnadsfria Google Shopping-resultaten är nu live i Sverige. Förändringen ger e-handlare nya möjligheter att driva köpstark trafik till sina sajter från Google. 

Digital PR & SEO

Så nyttjar du synergierna mellan SEO och Digital PR på bästa sätt

Genom att nyttja synergierna mellan SEO och Digital PR kan du driva mer trafik från Google och samtidigt stärka ditt varumärke. Lär dig mer om hur de olika disciplinerna kan växelverka med varandra för att lyfta din verksamhet till nya höjder.

attribution-facebook-28-dagar

Facebook tar bort 28 dagars attributionsfönstret

Facebook väljer att plocka bort deras längsta attributions fönster på 28 dagar. En förändring som kommer påverka många av oss annonsörer på Facebook. Läs mer om hur det kommer påverka er här!

Singles' day, singlarnas dag 2020

Singles’ Day – Allt du behöver veta om nya ”Black Friday”

Först Black Friday, Cyber Monday, Black Week, Cyber Weekend och nu Singles’ day? Ja, de börjar dyka upp fler kampanjperioder på höstens säljmarknad. Här är allt du behöver veta om Singlarnas Dag och vad de kan göra för din business.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner