Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO 2008

Sökmotoroptimeringsbranschen har förändrats en hel del under 2007 och det kan vara intressant att göra lite förutsägelser inför 2008 som skulle kunna bli ett lika spännande år.

Först en liten tillbakablick för att få en Baseline, lite saker som hänt under 2007 alltså.

Nytt 2007 

Getupdated har storspendersböxern på sig. Getupdated och Eastpoint växer allt snabbare och köper upp företag efter företag under 2007.  Senast i raden av köp Just Search Ltd. En konsolideringsvåg drar genom hela sökmotorbranschen.

Jim Westergren drar sig tillbaka. En av Sveriges största länkförsäljare drar sig tillbaka. Jim Westergren blev känd världen över efter en andraplats i det sk Google-VM för något år sedan och har sedan dess varit en av profilerna i SEO-världen. Han drar sig under 2007 tillbaka för att hänge sig åt en författarkarriär.

Svenska sökresultaten allt bättre. Google anställer fler och fler även i Sverige och det har börjat synas i de svenska sökresultaten, en stadig förbättring.

2008 

Några kvalificerade gissningar inför 2008:

 Kvalitet allt mer viktigt

Vi har sett en tendens att Google lyckas mäta kvalitet i allt större utsträckning. Det är rimligt att tro att det kommer fortsätta förbättras under 2008. Relevans och kvalitet när det gäller mätvärde på länkar har varit och är ett pågående arbete hos Google. En rimlig gissning är att det är här som de största satsningarna och resultaten kommer göras när det gäller serpen. Om man ser ett längre perspektiv än bara 2008 så är min gissning att det kommer nå så långt att sökmotoroptimerare kommer att arbeta med några siter av mycket hög kvalitet och förmodligen heltidsanställda redaktörer för att kunna nå de resultat man vill. Redan idag är det många som rör sig åt det här hållet och vi har även i Sverige börjat få aktörer som jobber mycket mer med länkbeten och länkstrategier än tidigare.

Fortsatt konsolidering

Sökmotoroptimering är fortfarande en ung bransch och konsolidering är naturligt. Min gissning är att det här kommer fortsätta eller till och med öka under 2008 och förmodligen kommer det hålla i sig tills dess ett mindre antal aktörer har stabiliserat sig.

Bloggnätverkens år

Bloggar och nätverk av bloggar är något som visat sig mycket användbart de senare åren och nu har dessutom ett antal nätverk med nyhetsbloggar dykt upp. Exempel på sådana är Bloggverket och Febernätverket. Bloggnätverk likanande dessa har stora fördelar för en optimerare och de har dessutom en förmåga att generera egna intäkter. En kvalificerad gissning är att vi kommer se fler bloggnätverk under 2008 och att dessa kommer lyckas än bättre.

PageRank

PageRank har under 2007 varit minst sagt svajigt. Alla seriösa optimerare vet förstås att PageRank är oviktigt numer men vid länkförsäljnin, särskilt mot den amerikanska marknaden är det fortfarande något som spelar roll. Google har manuellt sänkt PR för vissa site, även svenska och vid den Toolbar PageRank Export som vanligtvis brukar ske i kvartal 3 verkar det som om något gått snett och exporten avbrutits. Idag har ingen Q4-export skett heller men vi kan förmodligen vänta oss en innan årets slut.

Att det strular med PageRank borde göra att fler får upp ögonen för hur lite den egentligen betyder.  Att fler och fler blir bättre och bättre på omptimering borde innebära det samma. En kvalificerad gissning för 2008 är alltså minskat inflytande för PageRank.

Live vs Google

Microsoft har skärpt sig rejält och uppdaterat sin sökfunktion. Deras vilja är att kunna vara en riktig konkurrent till Google men i Sverige ser det fortfarande blekt ut. En viss ökning av användare kan man nog våga sig på att gissa däremot men inte så mycket tack vare den nya algoritmen (det är snarare ett försök att vara lika bra som Google än en seriös satsning på att bli bättre och det brukar vara ganska svårt att locka till sig använder genom: åtminstone inte mycket sämre) utan för att de naturligtvis lagt Live Search som default i den senaste versionen av Internet Explorer.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

personliga jordgubbar

Inte lika personliga sökresultat på Google längre

Tidigare var alla sökresultat personliga. Numera tar Google främst hänsyn till din geografiska plats samt vad du nyligen googlat efter när de personaliserar ditt sökresultat.

Mål bordshockey

Vikten av mätbara mål för Google Ads

För att lyckas med din annonsering på Google Ads är det viktigt att du arbetar efter tydliga och mätbara mål. Vilka mål du ska välja beror på vad ditt företag sysslar med. Missar du att sätta mål går du miste om de stora fördelar som Google Ads har att erbjuda.

Google sökresultat

Hitta länkmöjligheter med hjälp av Googles sökkommandon

Existerande omnämnanden kan vara en guldgruva för att skapa nya länkar. Med Googles sökkommandon kan du hitta sidor som nämner ditt varumärke – men inte länkar till din sajt. Förhoppningsvis kan du omvandla många av dessa omnämnanden till riktiga länkar.

Utökade textannonser (ETA) blir nu ännu större

Nyhet! Under 2016 lanserade Google Ads de utökade textannonserna (ETA) och gjorde dem 47% större än sina föregångare. Två år senare har Google återigen öppnat upp för möjligheterna att göra annonserna ännu större.

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Viktoria Nerell i avsnitt 41 av Sökpodden

#41 Medic Update

Äntligen är Sökpodden tillbaka efter ett välförtjänt sommarlov! I avsnitt 41 pratar vi bland annat om Google Medic Update och så jämför vi det gamla och nya gränssnittet i Google Ads. Du lyssnar väl?

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner