Sökmotorkonsult.se

SEO 2008

SEO 2008

I denna artikel går vi igenom vad som hände inom SEO under 2007 men framförallt tittar i spåkulan inför 2008.

Sökmotoroptimeringsbranschen har förändrats en hel del under 2007 och det kan vara intressant att göra lite förutsägelser inför 2008 som skulle kunna bli ett lika spännande år.

Först en liten tillbakablick för att få en Baseline, lite saker som hänt under 2007 alltså.

Nytt 2007 

Getupdated har storspendersböxern på sig. Getupdated och Eastpoint växer allt snabbare och köper upp företag efter företag under 2007.  Senast i raden av köp Just Search Ltd. En konsolideringsvåg drar genom hela sökmotorbranschen.

Jim Westergren drar sig tillbaka. En av Sveriges största länkförsäljare drar sig tillbaka. Jim Westergren blev känd världen över efter en andraplats i det sk Google-VM för något år sedan och har sedan dess varit en av profilerna i SEO-världen. Han drar sig under 2007 tillbaka för att hänge sig åt en författarkarriär.

Svenska sökresultaten allt bättre. Google anställer fler och fler även i Sverige och det har börjat synas i de svenska sökresultaten, en stadig förbättring.

2008 

Några kvalificerade gissningar inför 2008:

 Kvalitet allt mer viktigt

Vi har sett en tendens att Google lyckas mäta kvalitet i allt större utsträckning. Det är rimligt att tro att det kommer fortsätta förbättras under 2008. Relevans och kvalitet när det gäller mätvärde på länkar har varit och är ett pågående arbete hos Google. En rimlig gissning är att det är här som de största satsningarna och resultaten kommer göras när det gäller serpen. Om man ser ett längre perspektiv än bara 2008 så är min gissning att det kommer nå så långt att sökmotoroptimerare kommer att arbeta med några siter av mycket hög kvalitet och förmodligen heltidsanställda redaktörer för att kunna nå de resultat man vill. Redan idag är det många som rör sig åt det här hållet och vi har även i Sverige börjat få aktörer som jobber mycket mer med länkbeten och länkstrategier än tidigare.

Fortsatt konsolidering

Sökmotoroptimering är fortfarande en ung bransch och konsolidering är naturligt. Min gissning är att det här kommer fortsätta eller till och med öka under 2008 och förmodligen kommer det hålla i sig tills dess ett mindre antal aktörer har stabiliserat sig.

Bloggnätverkens år

Bloggar och nätverk av bloggar är något som visat sig mycket användbart de senare åren och nu har dessutom ett antal nätverk med nyhetsbloggar dykt upp. Exempel på sådana är Bloggverket och Febernätverket. Bloggnätverk likanande dessa har stora fördelar för en optimerare och de har dessutom en förmåga att generera egna intäkter. En kvalificerad gissning är att vi kommer se fler bloggnätverk under 2008 och att dessa kommer lyckas än bättre.

PageRank

PageRank har under 2007 varit minst sagt svajigt. Alla seriösa optimerare vet förstås att PageRank är oviktigt numer men vid länkförsäljnin, särskilt mot den amerikanska marknaden är det fortfarande något som spelar roll. Google har manuellt sänkt PR för vissa site, även svenska och vid den Toolbar PageRank Export som vanligtvis brukar ske i kvartal 3 verkar det som om något gått snett och exporten avbrutits. Idag har ingen Q4-export skett heller men vi kan förmodligen vänta oss en innan årets slut.

Att det strular med PageRank borde göra att fler får upp ögonen för hur lite den egentligen betyder.  Att fler och fler blir bättre och bättre på omptimering borde innebära det samma. En kvalificerad gissning för 2008 är alltså minskat inflytande för PageRank.

Live vs Google

Microsoft har skärpt sig rejält och uppdaterat sin sökfunktion. Deras vilja är att kunna vara en riktig konkurrent till Google men i Sverige ser det fortfarande blekt ut. En viss ökning av användare kan man nog våga sig på att gissa däremot men inte så mycket tack vare den nya algoritmen (det är snarare ett försök att vara lika bra som Google än en seriös satsning på att bli bättre och det brukar vara ganska svårt att locka till sig använder genom: åtminstone inte mycket sämre) utan för att de naturligtvis lagt Live Search som default i den senaste versionen av Internet Explorer.

Sidan är senast uppdaterad 2022-01-28

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

techjättarna

Amerikanskt lagförslag kan ändra spelplanen för Google

Ett lagförslag i USA hotar att drastiskt ändra spelplanen för techjättar som Google, Amazon och Apple. Om lagen blir verklighet kommer dessa företag inte längre få favorisera sina egna produkter och tjänster. Sannolikt skulle detta vara en positiv utveckling för mindre företag som är beroende av techjättarna för att nå nya kunder.

youtube

YouTube kan öppna upp för andra annonsnätverk

Google har erbjudit sig att öppna upp YouTube för andra annonsnätverk än sitt eget i ett försök att blidka myndigheterna inom EU. Är det på riktigt denna gång eller blir det ”bara” ett nytt CSS?

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Felix Brynje i avsnitt 84 av Sökpodden

#84 Freshness

Kan Ahrefs nya sökmotor, Yep, utmana Google på riktigt? Detta är ett av ämnena som Björn, Felix och Micke pratar om i avsnitt 84 av Sökpodden. De djupdyker även i varför freshness är en faktor för Google och om man ska pinna i sina RSAs på Google Ads eller inte. Du lyssnar väl?

Collage av bilder på partiledarna, fr v till höger: Johan Pehrson, Ebba Busch, Per Bolund, Märta Stenevi, Nooshi Dadgostar, Ulf Kristersson, Riksdagshuset, Annie Lööf och Magdalena Andersson.

Partierna som är störst på Google – inför valet

Vilket parti har störst synlighet på Google? Och vilken av partiledarna googlas mest? Med knappt fyra månader kvar till valet gör vi ett SEO-nedslag i politiken. 

peak oil

Har vi nått ”Peak WordPress”?

För första gången i mannaminne så minskar marknadsandelen för WordPress. Är detta ett tillfälligt hack i kurvan eller är det ”Peak WordPress” som vi bevittnar?