SEO 2013 är inte som 2003

Google blir allt mer komplex, det blir allt mer att förstå och Google förstår allt mer. Av någon anledning har det fått många att tro att det är ”content” som ska lösa deras problem med att ta positioner. Det är dags att vi låter alla få ta del av hemligheten. Det kommer inte lösa något.

Om du känner till något om marknadsföring eller entreprenörskap så vet du att du vinner genom att ha en ”competitive edge” att vara bättre på något än dina konkurrenter. Inom SEO är det dessutom så att det finns en vinnare, alla andra hamnar under vinnaren i sökresultatet. Om den sak du tänker ha som ingen annan har är content så blir det tungt.

Tror du på fullaste allvar att du är den ende som kommit på det briljanta draget att ha bra content? Är du den enda inom svensk sökmotoroptimering som slagits av tanken att tillverka bra innehåll för dina besökare? Jag är beredd att sticka ut hakan och säga att du är i en väldigt mjuk nisch om så är fallet. Om bra innehåll är din lösning på din SEO hamnar du på samma plats som alla de SEO-bolag som har det som strategi. Googla så får du se var du hittar dem.

Bra innehåll 2013 är som att duscha innan man går till jobbet. Visst är det viktigt och Microsoft eller Apple hade aldrig blivit de företag de är idag om inte deras anställda duschade. Du går in i Apple-butiken och möts av år av ingrodd svett, det blir ingen iPad då. Men det har aldrig någonsin varit deras edge, varken Jobs eller Gates skulle stå upp framför aktieägarna och säga att i år har vi satsat på personlig hygien. Deodorant är inte en strategi, det är en grundnivå.

Det som kommer skilja dig från mängden 2013 är det samma som under 2012, det är länkarna. Om någon säger något annat så kan du ju tänka på hur sökresultat såg ut innan Google lanserade sin algoritm för att mäta länkar, tänk på SEO 2003.

Gott nytt år, kära läsare. Hoppas ni kommer tillbaka under 2013 också, ni är uppskattade. /Magnus

10 kommentarer på "SEO 2013 är inte som 2003"

  1. Hej Magnus,
    Vikten av sociala signaler saknade jag i detta stycke text. Men jag är också inne på det du säger om länkarna.
    Visst bra content är en del av arbetet. Jag brukar beskriva det som bensin till en bil. Man måste ha det för att kunna komma någonstans. Nästa gång jag tankar så fyller jag på med länkar. Något i den stilen.
    Länkarna är och kommer förbli en viktig del och utan länkar är det skitsamma om du ens har bra content..


  2. Sociala signaler? Matt Cutts sa på SMX advanced att det låg några år in i framtiden men du tänker att de vill vikta in dem redan under nästa år? Jag tror nog inte det själv, det är mycket kvar innan det går att få någon bärighet där om jag gissar rätt.


  3. Fredrik: Jag skulle snarare dra den här jämförelsen. Bilen är ditt innehåll. För att ha användning av bensin (länkar) behöver du en bil. Länkarna driver innehållet, precis som bensinen driver bilen.


    Nu ska jag sätta mig i några timmar och fixa kommatering och meningsuppbyggnad på en sajt så att den tar förstaplatsen till nyår 🙂


  4. Jobs duschade väl i princip aldrig? Han trodde ju bergfast att han inte behövde det eftersom han nästan uteslutande levde på färsk frukt och morötter. (Omgivningen höll inte med.)

    Med det sagt så kan man precis lika gärna vända på resonemanget ovan? Tror någon, på fullt allvar, att inte konkurrenterna har funderat på sina länkstrategier?

    Jag håller naturligtvis helhjärtat med om att SEO inte är detsamma idag som 2003. Det ska vi vara mycket tacksamma för. Idag finns det så många fler signaler att arbeta med, och för de allra flesta stora och framgångsrika företag så är länkarna det allra minsta problemet i SEO-mixen. Däremot sitter de ofta fast i sajter som är dåligt anpassade till den nya tidens krav på en bredare kommunikation med såväl kunder som leverantörer och branschkolleger.

    Situationen är förstås en helt annan för nybörjarna. För de nya företagen – uppstickarna som ingen har hört talas om ännu. Dessa nya, småföretag har ett helt annat behov av att bygga upp stabila, och hållbara länkstrukturer som håller även för en närgången granskning av såväl Google själva som av missundsamma konkurrenter. De är däremot, oftast, mycket bättre på att förstå att att ta vara på alla de möjligheter som bjuds i att diversifiera sin kommunikation över flera plattformar, kanske inte alltid helt knuten till huvudsajten.

    SEO 2013 blir nog lika spännande som 2012 och som 2003 också för den delen. Det som är så underbart roligt med vårt område är ju att marknaden aldrig står stilla, att Google hela tiden förändrar sig, och att förutsättningarna för att arbeta hela tiden förändras de också.


  5. Pingback: Lästips för onlinemarknadsförare » Fredrikekland.se
  6. Pingback: Tankar om sökmotoroptimering år 2013 | Simon Nyström
  7. Socialmedier kommer alltid ha betydelse för din marknadsstrategi online, att skriva bra content och dela det socialt är viktigt – detta i sin tur gör ju ditt brand mer känt och i slut ändan, lite långdraget så kommer fler att skriva om dig, söka efter ditt brand och i allmänhet så finns mer om ditt brand på nätet = mer kärlek i Google.

    Annars kommer länkar precis som Magnus skriver förbli den avgörande faktorn även 2013 MEN vikten av få länkar är så mycket större nu.

    = Vikten av en bra länk kommer att öka fruktansvärt mycket då de sämre länkarna kommer vara värda i princip inget.


  8. Blev lite fel där, i andra stycket hehe det som står under skulle vara där.


  9. Intressant läsning. Jag är övertygad om att sökmotoroptimering kommer fortsätta förändras i samma hastighet 2013 som den gjort under 2012.


Kommentarsfältet är stängt.