Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2014

SEO 2014

Året närmar sig sitt slut och det dyker upp topplistor och krönikor som sammanfattar 2014 överallt. Vi på Pineberry tänkte inte vara sämre utan kommer i detta inlägg att sammanfatta 2014 på Sökmotorkonsult.se och våra personliga favoriter inom SEO under året.

Under 2014 så är vi 11 medarbetare som skrivit 81 inlägg på Sökmotorkonsult.se, det är något vi är stolta över och vi tror att ingen i Sverige slår oss där. Vi tycker om att dela med oss av vår kunskap och det är något vi kommer fortsätta med nästa år.

Årets mest lästa inlägg

  1. Eniro 20 gånger dyrare än Google Adwords
  2. Google Panda 4.0
  3. Nu är det Guldläge på nätet
  4. SEO Dashboard i Google analytics
  5. Storbankerna missar miljardbelopp
  6. Affiliaten lever 2014
  7. Enkla sökfunktioner för att förbättra din SEO
  8. 6 saker du ska kontrollera varje vecka
  9. Dags att se över dina titlar
  10. En ny Pingvin

Årets mest kommenterade inlägg

  1. Bra innehåll lockar inte alltid till sig länkar
  2. Eniro 20 gånger dyrare än Google Adwords
  3. Affiliaten lever 2014
  4. En ny pingvin
  5. Vägen till toppen krävde det otänkbara

Om vi blickar utanför vår egen blogg så har vi valt att lyfta fram några personliga favoriter från 2014:

Årets tweet

Dan Barker – Många bra tweets har vi sett på #svSEO under året men inget slår när Dan ger Matt Cutts svar på tal. https://twitter.com/danbarker/status/439125570115223552

Dan Barker Tweet

När vi ändå är inne på Matt…

Årets semester

Matt Cutts – Han drog på semester som sen förlängdes in i 2015. Frågan är om han kommer att komma tillbaka. När vi ändå är inne på att komma tillbaka…

Årets blogginlägg

Sebastian JohanssonHow I successfully trolled myself out of Google and destroyed my entire affiliate business. Transparens är något vi gillar på Pineberry och detta är ett fantastiskt inlägg där Sebastian berättar på ett detaljerat sätt om hela sin resa från uppgång till fall. Inlägget är mycket långt men bland det bättre vi läst.

Årets antiklimax

Pingvinen – I ett år väntade vi och så blev det inte mer än det här, besvikelsen var stor i oktober. Dock verkar Google ha tagit revansch nu under december då det rört på sig betydligt mer.

Årets domslutträklubba

Right to be forgotten – EU-domstolen. Beslutet gjorde det möjligt för privatpersoner att ansöka om att sökresultat kopplat till personen skulle tas bort. En som inte behöver göra det är…

Årets klättrare

Håkan Persson – Soekmotoroptimering.se. Inom SEO så är ”sökmotoroptimering” ordet vi alla vill synas på. Där har Håkan med en ny domän gått från att ligga på sidan tre i januari till att ligga på andra plats idag. En prestation som vi får lyfta både den vita och svarta hatten åt. Håkan borde få vara med i…

Årets initiativ

Christian Rudolf – intervjuer av människorna i den svenska seobranschen. Vi har länge pratat om att det skulle vara kul med en svensk SEO-podd så det var glädjande när Christian på Top Dog hörde av sig för att intervjua vår VD Michael Wahlgren, se resultatet här. Vi hoppas att det blir många fler intervjuer från Christian under 2015.

Årets bok :)

Guldläge på nätet

Hade du väntat dig att vi skulle säga något annat?

Årets ”sociala signaler”

HTTPS. Ständigt jagas det inom vår bransch efter det nya svarta. I år blev det https när Google gick ut och sa att det var en rankingfaktor. Och när vi ändå är inne på sociala signaler…

Årets klargörande

Årets suck

Längden på title – Google gjorde som vanligt flera tester och förändringar av sökresultatet under året. När de minskade ner längden på den redan minimala titeln var det inte många leenden på kontoret. När vi ändå pratar om sökresultaten…

Årets Google-dissFörtvivlad

Author bilder togs bort – Många egon inom sökbranchen fick sig en smäll när Google valde att ta bort deras fina bilder från sökresultatet.

 

 

7 kommentarer

  1. Oj, årets blogginlägg, det var stort :). Tackar ödmjukast!

  2. Det var välförtjänt.

  3. Grym summering! Årets tweet är sannerligen en höjdare :)

  4. Tack för omnämnandet på kanske Sveriges bästa SEO-blogg. Jag vill även passa på att tacka för gott kaffe som jag hoppas få smaka mer av så småningom:)

    Kommentar av Håkan P

  5. Håkan,

    Kul att du gillar vårt kaffe :-) Du är alltid välkommen förbi på en kopp!

  6. […] SEM-året 2014 på Sökmotorkonsult.se. Vi har tidigare under veckan skrivit om SEO-året 2014 och i det här inlägget tar vi upp våra mest lästa inlägg samt tittar […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner