Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2016

2016 blir 2017

2016 är förbi och det därför dags att se tillbaka på vad som hände inom SEO samt blicka framåt på vad vi kan förvänta oss av 2017.

2016 var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en så kallad ”core update” och det är något vi har hört flera gånger under 2016. September blev en av de mest turbulenta månaderna någonsin och avslutades med att en ny version av en fruktad, men också efterlängtad, svartvit fågel fick se dagens ljus.

Sökresultatet gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En annan faktor som ytterligare försämrar CTR är att kartor dyker upp allt oftare och trycker ner det organiska resultatet. Men det nya bredare sökresultatet förde även med sig en positiv effekt i och med att titlarna blev längre.

googles sökresultat

Mobilt

AMP - accelerated mobile pagesAtt mobilt är huvudfokus för Google råder det ingen tvekan om. Under året har de jobbat hårt för att lansera AMP men relativt få svenska sajter har hoppat på det tåget. 2015 års stora snackis ”Mobilegeddon” fick sig en uppdatering och vad vi kan se så har sajter som inte är mobilanpassade tappat mer under året på mobila sökningar.

 

strukturerad data cyckelDet mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar om det används.

 

 

I november berättade Google att de främst ska utgå från mobila versionen av sajter när de indexerar. Vad det kommer få för effekter spekulerade vi i avsnitt 20 av Sökpodden.

Länkar

Att länkar fortfarande är viktigt råder det inget tvivel om. Ett exempel på detta är att Google ännu en gång förändrade sina riktlinjer för att ”komma åt” länkar de inte klarar av att hantera framgångsrikt algoritmiskt och som de anser vara ”onaturliga”.

I slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan två år kunde återta placeringar och åter få organisk trafik.

Verktyg

Sökordsplaneraren i adwords är inte bara ett viktigt verktyg för annonsering utan även för SEO. Den gjordes tyvärr om till det sämre men det finns vägar runt det. Ahrefs lanserade Keyword explorer 2.0 och blev därmed mer än ett verktyg bara för länkar.

Screaming frogScreaming Frog fortsätter att utvecklas och fick i slutet av året en uppskattad renderingsfunktion. De lanserade även ett nytt verktyg för att förenkla analysen av logg-filer.

 

SEO certVi på Pineberry tog fram SEO-cert som inte är ett verktyg utan ett sätt för dig att testa och visa upp dina kunskaper. Såhär långt har över 500 personer testat.

2017

Vad kan vi då förvänta oss av det kommande året? Att SEO kommer förklaras död minst en gång kan vi räkna med men om vi tittar på vår bransch så växer den. Ett tydligt tecken på detta är att det just nu finns runt 20 lediga tjänster hos olika bolag. Vi kommer anställa fler konsulter under året så om du är intresserad hör av dig.

Google blir fortsatt snabbare och förändringar på din sajt eller länkarna som pekar till den får nästan direkt effekt. Fler saker sker löpande och inte vid speciella tillfällen vilket gör det mer utmanande att dra rätt slutsatser när det sker förändringar i sökresultaten. Hur snabb just din sajt är också något som troligen kommer få ökad betydelse då besökarens tillfredställelse och mobilen är det viktiga.

Tekniken på webben går också den snabbt framåt och det gör att det ställs högre krav på teknisk kompetens, du måste kunna ge rätt rekommendationer till utvecklare när sajter blir mer likt applikationer eller för till exempel AMP och Progressive Web Apps.

Tänkte avsluta med att utse två ”årets” eller de som jag uppskattat mest:

Årets podd

marketing land liveHär skulle man kunna tro att jag skulle slå ett slag för vår egen sökpodd men vi får faktiskt erkänna oss besegrade av Marketing Land live podcast #30 och #31 med Gary Illyes som gäst. Har du inte lyssnat så sluta läs och lyssna på den nu direkt.

Årets artikel

Michael Kink skrev denna lååånga artikel på Moz om den tekniska sökmotoroptimeringens renässans. Det tar kanske en halv dag att ta sig igenom den och allt den länkar till men det är det värt.

Med det önskar jag alla lycka till under 2017 och hoppas vi ses på SEO-snack och i sökresultaten.

Sidan är senast uppdaterad 2017-12-18

2 kommentarer

  1. Bra sammanfattning av det gångna året!
    Att kartorna får allt mer plats är kanske lite dåligt för de organiska sökningarna, men bra för användarna. De dyker ju nästan bara upp när man söker på lokala tjänster. Här tycker jag att många lokala företag missar en stor chans att synas, helt gratis dessutom.

    Kommentar av Stefan Florin

  2. Tack Stefan! Håller inte med dig om att kartorna nästan bara dyker upp på lokala tjänster, trenden jag tycker mig se är att de blir vanligare på generiska sökningar, framför allt om jag söker på desktop tycker jag det blir fel och försämrar användarupplevelsen. Håller verkligen med dig om att svenska företag ligger efter här och missar chansen.

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Avsnitt 88 av Sökpodden med Sonlard Berglund, Michael Wahlgren och Ricci Chan-Udom

#88 Framtiden för länkar

I avsnitt 88 av Sökpodden dissekerar vi Metas nya ramverk Performance 5 innan vi går vidare till ett snack om Google Sheets och SEO. Vi avslutar med en diskussion om länkar kommer minska i betydelse. Lyssna gärna!

När börjar julen? Börjar julen tidigare varje år?

När börjar julen? Är det tidigare varje år?

Julhandeln tycks börja tidigare varje år. Men när börjar julen på riktigt? Är det när de första butikerna börjar dekorera inför julen? Eller först på julafton? Vad det än är, är det en sak som är säker: vi har svaret. Läs vidare!

kan man köpa facebook likes?

Ska man köpa likes på Facebook & Instagram (eller vilken social media som helst)?

Kan man köpa Facebook-följare, Instagram-likes eller Tiktok-följare? Ja, men det är ingen bra idé. Varför? Jo, det kan vi förklara för dig. Vi ger dig också tips och idéer om hur du kan arbeta med sociala medier utan att behöva köpa likes.

hemstickade plagget

Det hemstickade plagget – vann den på söket?

För ungefär två veckor sen gjorde jag en genomgång av tänkbara kandidater för Årets Julklapp 2022. Idag släpptes nyheten vad som till slut fick äran, och det blev det hemstickade plagget. Men är det också detta också poppis på Google? Låt oss ta en titt.

Årets julklapp 2022

Vad blir Årets julklapp 2022?

Det är den tid på året igen då vi alla börjar fundera på vad vi ska köpa till jul. Men vad blir den heta julklappen i år? Vi har tagit en titt på söket och hittat några produkter och tjänster som sannolikt kommer att vara populära julklappar 2022. Här kommer de bästa julklapparna enligt söktrenderna!