Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Köp AdWords-boken Bygg en pengamaskin till specialpris! Ny bok - Bygg en pengamaskin ×
Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 13 869 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2016

2016 blir 2017

2016 är förbi och det därför dags att se tillbaka på vad som hände inom SEO samt blicka framåt på vad vi kan förvänta oss av 2017.

2016 var ett händelserikt år inom sökmotoroptimering. Redan i början av året skakade det till ordentligt i sökresultatet och så har det sedan fortsatt. I januari så sa Google själva att det var en så kallad ”core update” och det är något vi har hört flera gånger under 2016. September blev en av de mest turbulenta månaderna någonsin och avslutades med att en ny version av en fruktad, men också efterlängtad, svartvit fågel fick se dagens ljus.

Sökresultatet gjordes om och vi fick en fjärde annons ovanför det organiska. Detta var en faktor som påverkade den organiska CTR negativt. En annan faktor som ytterligare försämrar CTR är att kartor dyker upp allt oftare och trycker ner det organiska resultatet. Men det nya bredare sökresultatet förde även med sig en positiv effekt i och med att titlarna blev längre.

googles sökresultat

Mobilt

AMP - accelerated mobile pagesAtt mobilt är huvudfokus för Google råder det ingen tvekan om. Under året har de jobbat hårt för att lansera AMP men relativt få svenska sajter har hoppat på det tåget. 2015 års stora snackis ”Mobilegeddon” fick sig en uppdatering och vad vi kan se så har sajter som inte är mobilanpassade tappat mer under året på mobila sökningar.

 

strukturerad data cyckelDet mobila sökresultatet har också förändrats med att Google numera ser det som kort och strukturerad data presenteras på ett tydligt sätt som kan ge fördelar om det används.

 

 

I november berättade Google att de främst ska utgå från mobila versionen av sajter när de indexerar. Vad det kommer få för effekter spekulerade vi i avsnitt 20 av Sökpodden.

Länkar

Att länkar fortfarande är viktigt råder det inget tvivel om. Ett exempel på detta är att Google ännu en gång förändrade sina riktlinjer för att ”komma åt” länkar de inte klarar av att hantera framgångsrikt algoritmiskt och som de anser vara ”onaturliga”.

I slutet av september så kom till slut realtidspingvinen och gjorde pandan sällskap som en del av algoritmen. Sajter som suttit fast i nästan två år kunde återta placeringar och åter få organisk trafik.

Verktyg

Sökordsplaneraren i adwords är inte bara ett viktigt verktyg för annonsering utan även för SEO. Den gjordes tyvärr om till det sämre men det finns vägar runt det. Ahrefs lanserade Keyword explorer 2.0 och blev därmed mer än ett verktyg bara för länkar.

Screaming frogScreaming Frog fortsätter att utvecklas och fick i slutet av året en uppskattad renderingsfunktion. De lanserade även ett nytt verktyg för att förenkla analysen av logg-filer.

 

SEO certVi på Pineberry tog fram SEO-cert som inte är ett verktyg utan ett sätt för dig att testa och visa upp dina kunskaper. Såhär långt har över 500 personer testat.

2017

Vad kan vi då förvänta oss av det kommande året? Att SEO kommer förklaras död minst en gång kan vi räkna med men om vi tittar på vår bransch så växer den. Ett tydligt tecken på detta är att det just nu finns runt 20 lediga tjänster hos olika bolag. Vi kommer anställa fler konsulter under året så om du är intresserad hör av dig.

Google blir fortsatt snabbare och förändringar på din sajt eller länkarna som pekar till den får nästan direkt effekt. Fler saker sker löpande och inte vid speciella tillfällen vilket gör det mer utmanande att dra rätt slutsatser när det sker förändringar i sökresultaten. Hur snabb just din sajt är också något som troligen kommer få ökad betydelse då besökarens tillfredställelse och mobilen är det viktiga.

Tekniken på webben går också den snabbt framåt och det gör att det ställs högre krav på teknisk kompetens, du måste kunna ge rätt rekommendationer till utvecklare när sajter blir mer likt applikationer eller för till exempel AMP och Progressive Web Apps.

Tänkte avsluta med att utse två ”årets” eller de som jag uppskattat mest:

Årets podd

marketing land liveHär skulle man kunna tro att jag skulle slå ett slag för vår egen sökpodd men vi får faktiskt erkänna oss besegrade av Marketing Land live podcast #30 och #31 med Gary Illyes som gäst. Har du inte lyssnat så sluta läs och lyssna på den nu direkt.

Årets artikel

Michael Kink skrev denna lååånga artikel på Moz om den tekniska sökmotoroptimeringens renässans. Det tar kanske en halv dag att ta sig igenom den och allt den länkar till men det är det värt.

Med det önskar jag alla lycka till under 2017 och hoppas vi ses på SEO-snack och i sökresultaten.

2 kommentarer

  1. Bra sammanfattning av det gångna året!
    Att kartorna får allt mer plats är kanske lite dåligt för de organiska sökningarna, men bra för användarna. De dyker ju nästan bara upp när man söker på lokala tjänster. Här tycker jag att många lokala företag missar en stor chans att synas, helt gratis dessutom.

    Kommentar av

    Stefan Florin

  2. Tack Stefan! Håller inte med dig om att kartorna nästan bara dyker upp på lokala tjänster, trenden jag tycker mig se är att de blir vanligare på generiska sökningar, framför allt om jag söker på desktop tycker jag det blir fel och försämrar användarupplevelsen. Håller verkligen med dig om att svenska företag ligger efter här och missar chansen.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Filter vs segment Google Anlaytics

Segment vs filter i Google Analytics

Filter och segment i Google Analytics är bra funktioner för att göra analysarbetet lättare. Både filter och segment har dock sina för- och nackdelar. Vi går igenom vad du bör använda när och vad de största skillnaderna är.

adwords-nya-design

Nya AdWords är tillgängligt

Många av er som kommit tillbaka från semester och loggat in på ert AdWordskonto har möts av en helt ny design. Nya AdWords har börjat rulla ut i till allt fler annonsörer. Läs mer om det i denna artikel.

Annonser i facebook messenger

Nya annonser i Facebook Messenger

Facebook fortsätter utveckla Messenger och lanserar annonser på startsidan. Har du koll på nyheten och hur den påverkar din Facebook-annonsering?

Google news feed

Är Googles nya feed ett nytt Google Plus?

Googles klassiska rena startsida är snart ett minne blott. Google lanserar en personlig nyhetsfeed på startsidan på Google. Kommer denna nya Facebook-inspirerade satsning bli en succé för Google eller har vi ett nytt Google Plus framför oss? Vad tror du?

Jämför attributionsmodeller i Analytics

Svårt att bestämma vilken attributionsmodell du bör välja? I Analytics kan du enkelt jämföra olika attributionsmodeller med varandra. Läs mer här!

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner