Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 14 954 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2018

SEO-året 2018

Det har som vanligt varit ett händelserikt år i SEO-världen. Här summerar vi de större sakerna som skett under 2018 och försöker blicka framåt på vad som komma skall.

Långa meta descriptions blir korta igen

SEO-året 2018 började riktigt trevligt med meta descriptions som kunde vara uppemot 320 tecken långa. Detta hade Google förändrat redan i slutet av 2017 när de plötsligt ökat det maximala antalet tecken de visade upp i sökresultatet från omkring 156 till 320.

Varje sida hade därmed möjlighet att kommunicera ut ännu mer av sitt budskap till sina potentiella besökare och ta upp mer utrymme i det organiska sökresultatet än tidigare.

Men säg den lycka som varar för evigt. I maj 2018 rullade Google tillbaka förändringen och sedan dess gäller den klassiska korta längden igen.

Varför Google rullade tillbaka till den kortare längden kan vi bara spekulera i. En kvalificerad gissning är dock att klicken i det organiska sökresultatet ökade så pass mycket att klicken på Google Ads-annonserna, särskilt de nedre, minskade. Eftersom Google tjänar sina pengar på annonsklicken var det helt enkelt dåligt för affärerna med längre meta descriptions.

Vi har analyserat Search Console-data från våra kunder och i vissa fall sett markant högre organisk CTR under perioden med de längre metorna vilket talar för denna tes.

Nya Search Console

Den nya versionen av Search Console har rullats ut på bred front under 2018. Parallellt finns den gamla versionen kvar eftersom all funktionalitet inte flyttats över till nya ännu.

Det jag gillar mest med nya Search Console är att det går att se sökordsdata 16 månader bakåt i tiden. Bra om man till exempel vill titta på organisk utveckling under en längre tidsperiod eller jämföra med hur det såg ut året innan. I den gamla versionen gick det bara att se 90 dagar bakåt vilket jag alltid upplevt som en stor begränsning. Tummen upp för detta initiativ!

Mobile first indexing rullas ut

Mobile first indexing är en av de största förändringarna som skett på flera år i hur Google rent tekniskt fungerar.

Kortfattat innebär mobile first indexing (MFI) ett skifte i hur Google spindlar av och bestämmer rankingen för din sajt. Historiskt har de primärt kollat på hur din sajt ser ut på en desktop-enhet och baserat rankingen på den.

Med mobile first indexing kommer mobilversionen av din sajt vara den som Google baserar rankingen på. Detta oavsett om en användare googlar från en dator eller mobiltelefon.

Om du har en sajt där innehåll och struktur markant skiljer sig åt mellan desktop och mobil kan du få problem. Detta om den mobila versionen är märkbart sämre ur ett SEO-perspektiv än din desktop-version.

Läs gärna vår artikel från i höstas om utmaningar med mobile first indexing om du behöver fördjupa dig inom denna problematik.

Speed Update

När vi ändå är inne på temat mobil. Speed Update lanserades under juli och skulle straffa de allra långsammaste sidorna vid mobila sökningar. För ovanlighetens skull var det här en uppdatering som Google faktiskt på förhand kommunicerade ut skulle komma.

Vi har inte sett några större rankingförändringar i den svenska serpen som en följd av den här uppdateringen. Trots det bör du såklart fortsätta prioritera att ha en snabb sajt, om inte för Google så för dina besökares skull.

Experiment med sökresultatet

Google har som vanligt fortsatt med sina experiment i sökresultatet. Det mest vågade de gjorde under 2018 är utan tvekan serpen utan sökresultat.

Detta blev i slutändan inte mer än ett test under begränsad tid för enbart vissa typer av sökningar.

Medic update

Årets största snackis i SEO-kretsar är utan tvekan den algoritmuppdatering som rullades ut i början av augusti och gavs namnet Medic Update. Sajter inom alla nischer drabbades men merparten av dem fanns inom segmenten hälsa och finans.

Google har inte själva kommenterat vad denna uppdatering fokuserade på. Ett spår är dock att Google har förändrat hur de bedömer vad som är en sajt av hög kvalitet eller inte.

Merparten av datan jag sett styrker att bra sajter som faktiskt bidrar med högkvalitativt innehåll har ökat i ranking och sajter med lågkvalitativt har tappat.

Uppdateringen har dock enligt mig inte helt träffat helt rätt då jag även sett en del sajter av hög kvalitet som istället tappat oförtjänt mycket.

Årets artikel: The Ultimate Guide to JavaScript SEO

Jag vill sätta punkt för 2018 med att lyfta artikeln The Ultimate Guide to JavaScript SEO av Tomasz Rudzki.

Utan tvekan den matnyttigaste artikeln jag läst under 2018 och ett måste för alla SEO:are och utvecklare som vill fördjupa sig i hur Googlebot hanterar javascript-tunga webbplatser. Är du beställare och ska köpa in en ny webbplats som till stor del byggs upp med javascript är det extremt viktigt att du har koll på den SEO-problematik som kan uppstå här.

2019

Vad har då 2019 att bjuda på? Det är alltid svårt att sia om framtiden men baserat på det vi ser idag kan vi göra kvalificerade gissningar på hur morgondagen kommer att se ut.

Det kommer vara fortsatt fokus på det mobila från Google sida. Utrullningen av MFI kommer såklart att fortsätta. Tiden när det var en bra idé att ha separata versioner för desktop och mobil är oss förbi och andelen nya sajter som byggs på det sättet kommer förhoppningsvis att minska. Vi som jobbar med sökmotoroptimering har här en viktig roll att spela när vi ger vår input till de webbutvecklare vi samarbetar med i olika projekt.

Webben utvecklas ständigt och JS-ramverk som till exempel Angular och React blir allt vanligare. Detta gör att de tekniska kraven på oss sökmotorkonsulter kommer fortsätta att öka.

SEO-branschen som helhet lär fortsätta växa även nästa år. Behovet av duktiga sökmotorkonsulter kommer vara fortsatt stort vilket både vi och flera av våra branschkollegor redan idag kan intyga.

Ditt nyårslöfte 2019?

Det fortsatta högtrycket gör att vi på Pineberry kommer behöva anställa fler konsulter under 2019. Är du duktig på SEO och har som nyårslöfte att testa på något nytt under 2019? Varmt välkommen att skicka in din ansökan.

Tack för i år

Sist men inte minst vill jag tacka dig för att du läser vår blogg. Det har varit ett spännande år och jag hoppas du har haft både praktisk nytta och glädje av våra artiklar.

Gott nytt år och lycka till med din sökmotoroptimering. Vi ses i serpen!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

SEM-året 2018

Vi summerar SEM-året 2018

SEM-året 2018 är slut och vi har nu summerat några av de händelser som vi ansåg vara värda att uppmärksamma lite extra. Du kan se hela listan här!

Pontus Karlsson, Michael Wahlgren och Simon Davidsson i avsnitt 45 av Sökpodden

#45 Gratis SEO-verktyg

Då har vi kommit till årets sista avsnitt av Sökpodden. Denna gång är våra ämnen gratis SEO-verktyg, vi fortsätter med en SEO-clinic och sist men inte minst avslutar vi med ett snack om landningssidor och Quality Score. Du lyssnar väl?

Google__G__Logo

Google är din viktigaste besökare

Ofta ställs SEO och UX mot varandra. Du tvingas välja mellan att din sajt är användarvänlig för människor eller optimerad för sökmotorer. Men dessa två perspektiv behöver inte stå i konflikt med varandra.  I min roll som SEO-konsult hamnar jag […]

Bästa SEO-nyhetssajterna

Det finns många olika källor för att lära sig om SEO och vara uppdaterad. I denna artikel hittar du de bästa SEO nyhetssajterna för att hålla koll på branschen som är i ständig förändring.

Ahrefs Content Gap

Ahrefs Content Gap – Se vad dina konkurrenter rankar på

Med funktionen Content Gap i Ahrefs ser du snabbt och enkelt vilka sökord dina konkurrenter rankar på – men inte du.

Di Gasell 2012 Logo Di Gasell 2013 Logo
Di Gasell 2013 Logo
Bing Partner