Visa dina kunskaper med nya SEO Cert! Visa dina kunskaper med SEO Cert ×
Du lyssnar väl på Sökpodden? Nytt avsnitt varje månad. Du lyssnar väl på Sökpodden? ×
Gör som 6 964 andra, få SEO-tips direkt i mailen Få SEO-tips direkt i mailen
×
Sökmotorkonsult.se

SEO-året 2019

SEO-året 2019

2019 lider mot sitt slut och det har blivit dags att sammanfatta året som gått ur ett SEO-perspektiv. Vi blickar också framåt och spekulerar i vad 2020 kan komma att innebära.

2019 har varit ett händelserikt SEO-år med mycket att se tillbaka på. Här är ett försök att minnas de större sakerna som inträffat under året och även lyfta fram de större skeendena inom SEO.

En serp i konstant förändring

Det är många år sedan en sökning på Google mynnande ut i 10 blå organiska länkar och två annonser. Varje år sker små förändringar i hur serpen ser ut. Förändringarna uppfattas inte som stora eftersom de sker gradvis och i små steg. Men kollar vi på hur serpen såg ut 2009 jämfört med 2019 är det såklart milsvida skillnader.

En tråkig förändring som skett under 2019 är att Google kortat ner den maximala title-längden de visar för ett sökresultat – fast bara på desktop. På mobil kan du fortfarande ha fler tecken i dina titlar.

Som sajtägare behöver du välja om du vill maximera längden på dina titlar på mobil och leva med att de kortas ner på desktop – eller bara köra den kortare varianten. Det finns roligare saker inom SEO än att sitta och knacka titlar så det här var väldigt en onödig förändring om ni frågar mig.

Desto roligare att fler sajter har börjat jobba mer aktivt och kreativt med sin strukturerade data.

2019 var året då strukturerad data för vanliga frågor lanserades och snabbt fick spridning.

Vanliga frågor-strukturerad data i serpen

Det här kan vara kul för de sajter som lyckas ta upp mer utrymme i sökresultatet och knuffa ner sina konkurrenter. Samtidigt kan det vara en potentiell nackdel om användaren får svaret på sin fråga direkt på Google och inte känner något behov av att klicka sig in till sajten som bidrar med innehållet. Detta är såklart precis vad Google vill eftersom det ökar andelen…

Zero click results

Zero click results är sökresultat som inte genererar något klick. Det sker t.ex. när användaren får sitt svar direkt på Google. 2019 var första året då mer än hälften av alla sökningar på både mobil och desktop inte resulterade i något klick, enligt en undersökning från Sparktoro.

Det är en hissnande hög siffra som såklart drivs på av Googles olika initiativ att hålla kvar användaren i sitt ekosystem.

Samma undersökning visar också att andelen klick på annonser ökar för varje år medan klicken på organiska sökresultat minskar. Att Google har incitament att öka andelen som klickar på annonserna är såklart fullt naturligt – det är ju på annonsklicken de tjänar sina pengar.

Trots det dominerar andelen organiska klick över de betalda även 2019 – och det stort.

Organiskt vs betalt vs zero click

 

Cirka 45 procent av alla sökningar går till ett organiskt sökresultat medan bara 4,42 procent klickar på en betald annons.

Vi ska dock komma ihåg att det gäller för alla sökningar som sker – oavsett sökintention. Ser vi bara till kommersiella sökningar är andelen klick på annonser betydligt högre. Den höga andelen organiska klick är dock en bra påminnelse om hur mycket gratis och relevant trafik som fortsatt finns att hämta för företag och organisationer som jobbar smart med sin SEO.

Buggigt hos Google

Google har haft det kämpigare än vanligt under 2019 med en hel del buggar som försvårat deras möjligheter att indexera webben. Vi blev själv drabbade när Google utan förvarning helt plockade bort vår sida om sökmotoroptimering från sökresultatet. Många andra sajter drabbades på samma sätt. Google har också haft problem att indexera nytt innehåll vilket vi rapporterade om här.

En annan sak vi upplevt under hösten men tyvärr inte haft tid att skriva om här på bloggen är att Google fått större problem att förstå vilken sajt som är ägare av originalinnehåll – och ibland rankar helt fel sajt istället. Det här var vanligare för några år sedan men verkar tyvärr ha återkommit under 2019.

Pagineringsmissen

Google upptäckte själva att den teknik de under flera år rekommenderat webbplatsägare att använda för paginering inte haft stöd av Google på många år. Istället för att komma med nya rekommendationer för paginering tog de helt enkelt bort de gamla utan att ersätta dem med några nya vilket skapade mycket förvirring.

Det ryktas om att nya riktlinjer för paginering är på gång – kanske får vi dem under 2020?

Algoritmuppdateringar

En trevlig företeelse från i år är att Google vid några tillfällen har kommunicerat ut i förväg att vissa större uppdateringar ska ske. Det underlättar analysarbetet en aning att få sådan information på förhand vilket såklart är tacksamt.

Eftersnacket som följt efter de tre core updates Google gjorde under 2019 har handlat mycket om E-A-T och de förtroendesignaler Google kollar på för att bedöma en sajts trovärdighet. Vill du fördjupa dig inom E-A-T kopplat till dessa algoritmuppdateringar kan du lyssna på avsnitt 54 av Sökpodden där vi diskuterar det.

Svårare komma undan med domänleasing

En annan uppdatering från i år handlade om domänleasing. När Google helt utan förvarning gick ut med att de ska börja straffa domäner som leasar ut sin auktoritet till andra företag var det många mediehus som hade enkelt att hålla sig för skratt.

Visibility index för Aftonbladet och Svd:s rabattkoder

Det är just inom mediebranschen har den här affärsmodellen varit vanligt förekommande i många år. Desto roligare för mindre nischade sajter som i och med detta helt plötsligt kunde börja tävla på en mer rättvis spelplan.

BERT

BERT är nog årets mest omskrivna algoritmuppdatering och Googles senaste utveckling inom språkförståelse. I och med BERT ska Google ha blivit bättre på att förstå användarens sökintention. Det var inte många som märkte av att något förändrats trots att BERT varit live under en tid innan Google gick ut med nyheten om det. Troligtvis berodde det på att uppdateringen påverkade väldigt specifika och isolerade longtailsökningar.

Trots det var BERT den största uppdateringen av algoritmen på mer än fem år och påverkade hela 10 procent av alla engelskspråkiga sökningar i USA när den lanserades, enligt Google.

Gamla Search Console pensioneras

Den klassiska versionen av Search Console pensioneras slutligen under 2019 (förutom några enstaka gamla rapporter som ännu inte finns i nya GSC).

Vi har fått lång tid på oss att vänjas vid nya Search Console och jag tycker i alla fall att det är skönt att allt bara finns på ett ställe nu. Tack gamla GSC för lång och trogen tjänst!

Nofollow blir en hint

Årets mest oväntade nyhet var att Google kommer börja tolka nofollow som en hint och tillskriva nofollow-länkar värde för ranking. I samma veva lanserades också två nya länkattribut;  rel=“sponsored” för betalda länkar och rel=“ugc” för länkar som användare kan styra.

Det återstår att se vilken effekt på ranking (om någon) nofollow-länkar kommer att få. Förändringen kommer inte träda i kraft förrän mars 2020. De nya länkattributen ska dock fungera att använda redan idag.

Äntligen

Googlebot

Så äntligen uppdaterades Googlebot till att alltid köra den senaste versionen av Chrome. Ända fram tills 2019 har Googlebot använt sig av en gammal renderingsmotor från 2015 (motsvarande Chrome 41). Eftersom det hänt en hel del inom webbutveckling sedan 2015 har Google haft stora svårigheter att förstå sajter som använt sig av modernare tekniker för webbutveckling.

Med denna uppdatering har de blivit bättre på att tolka JS-tunga sajter. Dock har de fortfarande vissa problem med det (vilket Google själva också är helt öppna med).

Har du en JS-tung sajt bör du därför implementera dynamisk rendering om inte redan gjort det. Det rådet kommer med största sannolikhet att gälla ett bra tag till. (Står du inför utmaningar med JS rekommenderar jag för övrigt att du kollar in Martin Splitts Youtube-serie om Javascript SEO.)

SEO-intervjuer

Barry Schwartz, grundaren av Seroundtable, har under året intervjuat olika SEO-profiler i sin VLOG-serie. Vissa kända namn, andra mindre kända. Väldigt trevligt och enkelt format skapat för oss redan inbitna. Du hittar hela intervjuserien här.

Årets initiativ – SEOGIRLS

Det är nog få vid det här laget som inte hört talas om SEOGIRLS, nätverket för kvinnor inom SEO som med jämna mellanrum träffas och utbyter erfarenheter. Initiativet kommer från Ulrika Viberg och Gabriella Gall och syftar till att skapa en mer balanserad SEO-bransch.

Träffarna har varit mycket uppskattade av de kvinnliga medarbetare och branschkollegor jag känner som har närvarat. Över 100 personer på senaste träffen kan inte klassas som annat än en succé och det ryktas redan om en sammankomst i Göteborg under 2020. Årets initiativ för SEO-branschen, helt klart!

Och med det sätter vi punkt för 2019.

2020

Det är svårt, men ganska kul, att sia om framtiden. Det mesta kommer vara precis som vanligt men här är några saker jag tror vi kommer prata mer om under 2020.

Googles förståelse för användarens sökintentionen

I takt med att Google blir bättre på att korrekt tolka användarens sökintention kommer de bättre förstå vilken typ av innehåll en användare är intresserad av. Vissa sorters innehåll, det kvittar hur bra SEO-tekniskt det är optimerat, kan helt enkelt inte kunna ranka om det inte är rätt typ av innehåll. De som tar till sig av det här tankesättet i högre utsträckning och blir bättre på att skapa innehåll som matchar det Google vill visa upp kommer få en fördel gentemot de som inte gör det.

Nya varianter av strukturerad data

En lågoddsare. Vi kommer få se nya varianter av strukturerade data. Google har pushat strukturerade data i många år nu och kommer fortsätta göra så. Fokus på strukturerad data som håller kvar användaren i Googles ekosystem.

OnSerp-optimering

När konkurrensen i serpen hårdnar blir presentationen av ditt sökresultat ännu viktigare. Därför kommer vi prata mer om OnSerp-optimering och hur du presenteras på Google. Allt från hur du optimerar för klassiska featured snippets till hur du jobbar med strukturerad data på ett sätt som får dig att sticka ut i bruset.

Google vs. Alla andra

Google är hårt ansatta från flera håll. Här i Europa går de sin match mot EU och den offentliga bilden av dem på hemmaplan i USA har av flera anledningar (både förtjänta och oförtjänta) fått sig en en törn de senaste åren. Dessa rundor kommer fortsätta under 2020.

Ditt nyårslöfte 2020?

Har du ett brinnande intresse för SEO och vill prova på något nytt är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Pineberry. Vi växer och är alltid på jakt efter vassa medarbetare. Om du vill jobba med andra personer som tycker SEO är lika roligt som du och kan visa upp tidigare goda resultat (antingen egna sajter du byggt eller projekt du varit inblandad i som anställd) vill vi gärna höra från dig.

Tack för i år

Med det vill jag passa på att tacka er kunder, branschkollegor, studenter och alla ni andra SEO-intresserade som läser här för i år. Gott nytt år och lycka till med din SEO under 2020!

RSS feed for comments on this post.

Innan du kommenterar var vänlig och läs igenom reglerna för kommentarer

Amazon Ads och Amazon SEO

Sälja på Amazon? – 7 fokusområden att ta i beaktning

Intresserad av att sälja på Amazon? Vi har tagit fram en guide med 7 fokusområden som du bör lägga vikt vid för att lyckas med Amazon som kanal. Det berör allt ifrån försäljningslogik till marknadsföring.

Gratis Google Shopping – Nu även i vanliga sökresultatet

För två månader sen började Google visa organiska sökresultat i Google Shopping-tabben – helt gratis för alla e-handlare. Nu kommer samma förändring även till Googles vanliga sökresultat. Här är vad vi vet hittills.

Björn Bydén, Michael Wahlgren och Maria Fernholm i avsnitt 62 av Sökpodden

#62 Mygg & Kameler

I avsnitt 62 av Sökpodden frågar vi oss om Core web vitals är något att ha, vi spionerar på konkurrenter med hjälp av auktionsinformationen i Google Ads och så tar vi oss an Amazonutmanaren Facebook Shops. Du lyssnar väl?

Billiga klick och låg konkurrens med Bing Shopping

För några månader sedan lanserades en betaversion av Bing Shopping i Sverige. För de annonsörer som är tidiga med att testa, kan det innebära billiga klick och låg konkurrens.
I denna artikel går vi igenom hur man enkelt kan komma igång med sin Bing annonsering och vilka fördelar det finns med att vara tidig med att testa.

Vad avgör om en annons är bra – CTR eller CR?

Vad är det viktigaste mätetalet vid annonstestning i Google Ads? Är det klickfrekvens (CTR) eller konverteringsgrad (CR)? I denna artikel får du reda på ”svaret” på denna eviga fråga.

Bing Partner


Preferred Facebook Marketing Partner